KELLARI

Tekniikkakeskustelu => Moottori => Aiheen aloitti: spike - 12 toukokuu, 2025, 17:04

Otsikko: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: spike - 12 toukokuu, 2025, 17:04
Potilana vm 87 econoline 5.0 efi koneella. Pomppas katsastuksessa päästöistä. Co oli 5,8 kun raja 3,5 ja hc 550. Vikavalo ei pala. Mistä oikein aloittais vianhaun? Ilmansuodatin on parisataa kilsaa ajettu niin tuskin on siitä johtuva vaan nyt on jotain oikeasti vikana? Suuttimet? Lambda anturi varmaan sytyttäis vikavalon?
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Gary Grand - 12 toukokuu, 2025, 17:55
Lainaus käyttäjältä: spike - 12 toukokuu, 2025, 17:04Potilana vm 87 econoline 5.0 efi koneella. Pomppas katsastuksessa päästöistä. Co oli 5,8 kun raja 3,5 ja hc 550. Vikavalo ei pala. Mistä oikein aloittais vianhaun? Ilmansuodatin on parisataa kilsaa ajettu niin tuskin on siitä johtuva vaan nyt on jotain oikeasti vikana? Suuttimet? Lambda anturi varmaan sytyttäis vikavalon?
Jos se lambada edes jotenkin reagoi, niin saa antaa ihan puuta-heinää arvoja eikä ecu siitä herjaa.
Toinen on koneen lämpöanturi.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: spike - 12 toukokuu, 2025, 18:28
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 12 toukokuu, 2025, 17:55Jos se lambada edes jotenkin reagoi, niin saa antaa ihan puuta-heinää arvoja eikä ecu siitä herjaa.
Toinen on koneen lämpöanturi.

Ainakin lämpömittari näyttää abouttirallaa oikein vai onko tuossa erillinen anturi moottorinohjaukselle? Saiskohan tuon lambdan tarkistettua jotenkin?
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Kyrpov - 12 toukokuu, 2025, 19:01
Voltit yleismittarilla lambdasta kun käy. 0.1-1v väliä pitäis sahata.

Lämpömittarille lienee oma anturi kuten melkein kaikissa. Voi toki olla vag tyyliin yhdistelmä-anturi mutta niistäkin voi hajota ecun puoli ja lämpömittari näyttää silti oikein.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: spike - 12 toukokuu, 2025, 19:08
Lainaus käyttäjältä: spike - 12 toukokuu, 2025, 18:28Ainakin lämpömittari näyttää abouttirallaa oikein vai onko tuossa erillinen anturi moottorinohjaukselle? Saiskohan tuon lambdan tarkistettua jotenkin?

Vastaan itselleni. Ainakin mitä interwebsistä löyty niin pitäisi olla kaksi anturia. Yksi kummallakin puolella moottorin etupäässä. Pitää purkaa tavaraa edestä ja tutkia. Jostain vuotaa jäähdytysnestettä myöskin. Vaihdoin talvella kaikki jäähdytysnesteletkut. Olikskohan silloin vahngossa tullut törkättyä tota kun kuvien perusteella olis ihan vieressä ja rikkonut sen.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Jussi - 13 toukokuu, 2025, 03:57
Lainaus käyttäjältä: spike - 12 toukokuu, 2025, 19:08Vastaan itselleni. Ainakin mitä interwebsistä löyty niin pitäisi olla kaksi anturia. Yksi kummallakin puolella moottorin etupäässä. Pitää purkaa tavaraa edestä ja tutkia. Jostain vuotaa jäähdytysnestettä myöskin. Vaihdoin talvella kaikki jäähdytysnesteletkut. Olikskohan silloin vahngossa tullut törkättyä tota kun kuvien perusteella olis ihan vieressä ja rikkonut sen.
Kyllä se noin yleensä on, mittarille omansa ja moottorinohjuulle omansa. Ja kyllä niitä hajoilee toisinaan, silloin menee just rikkaalle kun luulee et vitusti pakkasta.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Mikkis83 - 13 toukokuu, 2025, 11:13
Se anturi löytynee termarikopan luota.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: spike - 13 toukokuu, 2025, 19:28
Anturi löyty just siitä termarikotelon takaa kuten interwebissä luki. Käytin koneen lämpimäksi ja kokeilin irroittaa liittimen. Tyhjäkäynti nousi hiukan ja käynti muuttui selvästi kevyemmäksi ja satunnaiset yskäsyt pakoputkessa katos. Mulla on tollanen https://www.gunson.co.uk/product/G4125/Gastester-Digital johon en kyllä ylensä luota hetkeäkään mutta antaa sen jonkinäköstä osviittaa ja sen mukaan seos meni laihemmalle kun irroitin liittimen. Taidan tilata tuon anturin ja sitten käyn jossain mitatuttamassa kaasut jos olis sitten enempi kohdallaan. Näyttäis löytyvän us-partsilta hyllyssä.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: spike - 21 toukokuu, 2025, 09:11
Nyt on lämpötilaanturi vaihdettu ja muuttuihan tilanne. Vähän liikakin. Nyt on niin laihalla kylmänä että ei voi tehdä nopeita kaasupolkimen liikkeitä ettei sammu. Oliskohan se lambda anturi seuraavaks? Lämpimänä käy normaalisti.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Kyrpov - 21 toukokuu, 2025, 10:13
Lainaus käyttäjältä: spike - 21 toukokuu, 2025, 09:11Nyt on lämpötilaanturi vaihdettu ja muuttuihan tilanne. Vähän liikakin. Nyt on niin laihalla kylmänä että ei voi tehdä nopeita kaasupolkimen liikkeitä ettei sammu. Oliskohan se lambda anturi seuraavaks? Lämpimänä käy normaalisti.
Kylmällähän ei lambdan pitäisi heti olla mukana ennenkun lämpee.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Toyopet - 21 toukokuu, 2025, 10:48
Ja rikkinäinen lambda vie seosta rikkaalle.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Camino79 - 21 toukokuu, 2025, 10:54
Mahtanee vaatia vähän sopeutusajoa tms ennenkuin ecu oppii?
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Mudracer - 21 toukokuu, 2025, 14:12
Taitaa voortin ecu olla yhtä tyhmä ku moparin. Vaihdoin efin lämpöanturin ja edes näin lämpösellä kelillä ei jää aamulla käymään ku pienen kikkailun jälkeen. Ajossa funkkaa kybällä.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Kyrpov - 21 toukokuu, 2025, 16:34
Jopa tbi lähti anturin vaihdon jälkeen heti pelaamaan.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Toyopet - 21 toukokuu, 2025, 16:58
Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 21 toukokuu, 2025, 16:34Jopa tbi lähti anturin vaihdon jälkeen heti pelaamaan.
No se onkin gm...
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: sössö - 22 toukokuu, 2025, 01:17
Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 21 toukokuu, 2025, 16:34Jopa tbi lähti anturin vaihdon jälkeen heti pelaamaan.
mulla myös lähti. Vikakoodin toki nollasin mutta varmaan se nollaa koko ecun oppimiset samalla. Ei tarvinnu akun piuhaa irrottaa.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Mudracer - 22 toukokuu, 2025, 09:20
Missä näissä vanhoissa ecuissa on muisti johon ecu pystyy kirjoittamaan, minä luulen että ei missään ja oppiminen on urbaani legenda. Voin toki olla väärässäkin mutta Jussi varmaan tietää ;) .
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Camino79 - 22 toukokuu, 2025, 11:14
Eiköhän tuo lie sinne prommille kirjottele korjausarvoja siltä osin mitä nyt yleensäkään oppivuutta on.

Eli vanhoissa tuskin muita opittavia korjausarvoja on kuin map(?) Lämpötilakorjaus ja lambda jos sellainen löytyy, tps todnäk tietyin rajottein  :thinking:
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Mudracer - 22 toukokuu, 2025, 17:45
Epäilen kyllä että vanhat matopurkit ei kirjoita prommille mitään. Jos haluaa muuttaa jotain niin se poistetaan ja  tyhjennetään jonka jälkeen koko ohjelma uusiksi "korjattuna" sisään. Ja miten se pystyy lämpötilaa korjaamaan kun on vaan yks anturi?
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Jussi - 22 toukokuu, 2025, 17:56
Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 22 toukokuu, 2025, 17:45Epäilen kyllä että vanhat matopurkit ei kirjoita prommille mitään. Jos haluaa muuttaa jotain niin se poistetaan ja  tyhjennetään jonka jälkeen koko ohjelma uusiksi "korjattuna" sisään. Ja miten se pystyy lämpötilaa korjaamaan kun on vaan yks anturi?
Ei ne tosiaan prommille mitään kirjoita, mutta eiköhän siellä ole käyttörammia sen verran, että edelliset käytetyt arvot pysyy muistissa. Eli ei tartte joka startissa aloittaa kokeilua alusta. Ne sitten tyhjenee jonkun mittaisen sähkökatkon jälkeen ja sit alkaa opettelu uudestaan.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: sössö - 22 toukokuu, 2025, 18:00
Ei TBIssä ole kai muuta suoraa feedbackia kuin lambdatieto
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Camino79 - 22 toukokuu, 2025, 18:01
Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 22 toukokuu, 2025, 17:45Epäilen kyllä että vanhat matopurkit ei kirjoita prommille mitään. Jos haluaa muuttaa jotain niin se poistetaan ja  tyhjennetään jonka jälkeen koko ohjelma uusiksi "korjattuna" sisään. Ja miten se pystyy lämpötilaa korjaamaan kun on vaan yks anturi?


Eihän se sitä lämpötilaa korjaa vaan lämpötilan mukaan opittuja suihkutusaikoja jne.

Ja voi tosiaan olla että on niinkun jussi sano että menee rammille.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Toyopet - 22 toukokuu, 2025, 18:04
Lainaus käyttäjältä: sössö - 22 toukokuu, 2025, 18:00Ei TBIssä ole kai muuta suoraa feedbackia kuin lambdatieto
Lämpö, ilmanpaine, jakajan eli nokan asento ja lambda, ainakin.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: sössö - 22 toukokuu, 2025, 18:28
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 22 toukokuu, 2025, 18:04Lämpö, ilmanpaine, jakajan eli nokan asento ja lambda, ainakin.
Mitkä noista vaan korjaa ja missä oikeeta feedbackia on, sanoisin että lambdan perusteella se oppii jos oppii kun se on ainuu dynaaminen komponentti tossa mitä ei oikeen tolkullisesti voi muutoin käyttää. Lämpöä käytetään kylmällä koneella ja ehkä ilmamäärän laskentaan alipaineen kanssa.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: Mudracer - 22 toukokuu, 2025, 18:30
Ram:min määrä lienee melko vaatimaton näissä -80 luvun pokseissa.
Otsikko: Vs: Ford 5.0 efi käy rikkaalla
Kirjoitti: sössö - 22 toukokuu, 2025, 18:47
ei se yksittäinen korjausarvo montaa tavua tartte ollakseen jo aika tarkka. Kun raamit on määrätty ulkopuolelta missä se voi olla ennen kun menee vikatilaan.