Potilana vm 87 econoline 5.0 efi koneella. Pomppas katsastuksessa päästöistä. Co oli 5,8 kun raja 3,5 ja hc 550. Vikavalo ei pala. Mistä oikein aloittais vianhaun? Ilmansuodatin on parisataa kilsaa ajettu niin tuskin on siitä johtuva vaan nyt on jotain oikeasti vikana? Suuttimet? Lambda anturi varmaan sytyttäis vikavalon?
Lainaus käyttäjältä: spike - 12 toukokuu, 2025, 17:04Potilana vm 87 econoline 5.0 efi koneella. Pomppas katsastuksessa päästöistä. Co oli 5,8 kun raja 3,5 ja hc 550. Vikavalo ei pala. Mistä oikein aloittais vianhaun? Ilmansuodatin on parisataa kilsaa ajettu niin tuskin on siitä johtuva vaan nyt on jotain oikeasti vikana? Suuttimet? Lambda anturi varmaan sytyttäis vikavalon?
Jos se lambada edes jotenkin reagoi, niin saa antaa ihan puuta-heinää arvoja eikä ecu siitä herjaa.
Toinen on koneen lämpöanturi.
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 12 toukokuu, 2025, 17:55Jos se lambada edes jotenkin reagoi, niin saa antaa ihan puuta-heinää arvoja eikä ecu siitä herjaa.
Toinen on koneen lämpöanturi.
Ainakin lämpömittari näyttää abouttirallaa oikein vai onko tuossa erillinen anturi moottorinohjaukselle? Saiskohan tuon lambdan tarkistettua jotenkin?
Voltit yleismittarilla lambdasta kun käy. 0.1-1v väliä pitäis sahata.
Lämpömittarille lienee oma anturi kuten melkein kaikissa. Voi toki olla vag tyyliin yhdistelmä-anturi mutta niistäkin voi hajota ecun puoli ja lämpömittari näyttää silti oikein.
Lainaus käyttäjältä: spike - 12 toukokuu, 2025, 18:28Ainakin lämpömittari näyttää abouttirallaa oikein vai onko tuossa erillinen anturi moottorinohjaukselle? Saiskohan tuon lambdan tarkistettua jotenkin?
Vastaan itselleni. Ainakin mitä interwebsistä löyty niin pitäisi olla kaksi anturia. Yksi kummallakin puolella moottorin etupäässä. Pitää purkaa tavaraa edestä ja tutkia. Jostain vuotaa jäähdytysnestettä myöskin. Vaihdoin talvella kaikki jäähdytysnesteletkut. Olikskohan silloin vahngossa tullut törkättyä tota kun kuvien perusteella olis ihan vieressä ja rikkonut sen.
Lainaus käyttäjältä: spike - 12 toukokuu, 2025, 19:08Vastaan itselleni. Ainakin mitä interwebsistä löyty niin pitäisi olla kaksi anturia. Yksi kummallakin puolella moottorin etupäässä. Pitää purkaa tavaraa edestä ja tutkia. Jostain vuotaa jäähdytysnestettä myöskin. Vaihdoin talvella kaikki jäähdytysnesteletkut. Olikskohan silloin vahngossa tullut törkättyä tota kun kuvien perusteella olis ihan vieressä ja rikkonut sen.
Kyllä se noin yleensä on, mittarille omansa ja moottorinohjuulle omansa. Ja kyllä niitä hajoilee toisinaan, silloin menee just rikkaalle kun luulee et vitusti pakkasta.
Se anturi löytynee termarikopan luota.
Anturi löyty just siitä termarikotelon takaa kuten interwebissä luki. Käytin koneen lämpimäksi ja kokeilin irroittaa liittimen. Tyhjäkäynti nousi hiukan ja käynti muuttui selvästi kevyemmäksi ja satunnaiset yskäsyt pakoputkessa katos. Mulla on tollanen https://www.gunson.co.uk/product/G4125/Gastester-Digital johon en kyllä ylensä luota hetkeäkään mutta antaa sen jonkinäköstä osviittaa ja sen mukaan seos meni laihemmalle kun irroitin liittimen. Taidan tilata tuon anturin ja sitten käyn jossain mitatuttamassa kaasut jos olis sitten enempi kohdallaan. Näyttäis löytyvän us-partsilta hyllyssä.