Laitetaan tämäkin tänne pois tuolta yleisestä höpötyksestä, sinnehän ne asiat muuten hukkuu.
Siis olds 307, vähän alkuperäistä pirteämpi ja enemmän puristusta 9.2-9.3:1, ei mikään hurja, nokasta ei tietoa. Niin, myös peltisarjat.
Viime kesänä jo alkoi tehdä, että kuumana tökki vastaan. Vaihdoin alkuperäiset narut motonetin 35mm2 kaapeliin, joka sittemmin näytti olleen alumiinikaapeli. No ongelma hävisi ja tuli muita...
Talvella saatiin auto taas liikkennöitävään kuntoon, kansien vaihto(=korkeampi ruttu) peltisarjat ja alkuun meni hyvin mutta sitten se lämpimänä tökkiminen taas alkoi, pienellä apuvirralla lähti, sitten alkoi paheta ja ei kylmänäkään jaksanut pyöriä. Siinä vaiheessa huomattiin latausvika ja hetken taas pelasi, kunnes ei jaksanut enää pyörähtää.
Ostin uuden startin ja uusi plussapuolen kuparikaapeli 35mm2 ja homma rokkasi tähän iltapäivään eli mitä se nyt oli, pari-kolme kk.
Tänään olin Viitasaarella, aamulla ei mitään, 4tuntia parkissa ja iltapäivästä tulin kotia kohti, tankki alkoi olla tyhjä, niin kävin Sumiaisissa tankkaamassa ja mittarilta yrittäessä lähtöä sanoi naks ja viiiiii.....
Akku näytti yli 12.5V ja putosi startissa reilusti. Paikallinen entinen korjaamoyrittäjä kävi kaapeleilla ja irtoakulla tarjoamassa apua mutta ei tapahtunut mitään.
Vaimo sitten lähes 2 tunnin jälkeen pääsi paikalle ja hetki kaapeleilla avensiksesta virtaa ja starttaus. Samantien käyntiin.
Ajoin kotiin sen vajaa 20km ja mittasin latausjännitteen, 14.5V ilman kuormaa ja 14.22V pitkät valot ja puhallin päällä. Muuta sähköähän se ei syö. Tyhjäkäynnillä ja kierroksilla samat eli lataus toiminee.
Sammutin, kävin sisällä vaihtamassa vaatteet ja takaisin starttaamaan, naks ja viii....
3 tunnin jäähdyttelyn jälkeen jaksoi kerran sen verran pyöräyttää, että lähti käyntiin. Heti perään uudelleen ei.
Vaihdoin sen maakaapelinkin kupariin, ekalla startilla käyntiin, sitten taas naks ja vinkunaa.
Epäilin akkua, joten viskasin sem astron keulalle, sitä ei ole muutamaan kuukauteen startattu, pyöri hetken aikaa vinhasti tyhjää ja sitten hörähti joten ei vikaa akussa.
Oldsissa siis uudet kaapelit, uudehko startti, kelvollinen akku, laturi lataa mutta ei jaksa pyöräyttää.
Startin päähän tuli muuten myös sama jännite kuin akun navoista mutta startessa en sinne käsiäni tunge. ;D
Akun miinus 35mm2 kuparia ja menee navalta apumiehen puoleisen kannen päähän pultin alle. Plussa menee startille ja sekin 35mm2 kuparikaapeli, mittaa parisen metriä.
Aamulla täytyy ihan kylmiltään testata mutta tuommoinen 3 tunnin jäähdyttely ei nyt ainakaan mitääm vaikuttanut.
Mikä startissa voi vikaantua noin?
Vai mitå tässä tehdään?
Vertailuksi LowCrown caprice samoilla peltisatseilla ei ole tökkinyt, nytkin koneessa on aavistuksen korkeampi puristus, joten sekään ei oikein syyltä vaikuta.
Eihän nyt vois sit olla että syttymoduli ottaa lämpöjä (onhan tahnalla paikallaan?) Ja antaa mitä sattuu ennakoita?
Tosin jossei yritäkkään pyörittää ni startissa ottaa kenttä ankkuriin kiinni tai puslat/laakerit paskana?
Melkein ottasin startin irti ja tsekkaisin sisuskalut, ei oo iso homma ja todnäk ainakin jotain pystys poissulkemaan :thinking:
ja lisää toinenkin pienempi maattojohto jonnekin runkoon tai peltiin, ei pelkästään moottorilohkoon. tai vaikka se alumiinikupari johto jos se jäi ylimääräseksi. kyl siitä sen verta virtaa menee läpi mitä extra miinus tarvii vaik olisikin jo vähän heikkona. (ajan kanssa alumiini katkee tärinästä)
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 04 kesäkuu, 2025, 22:11Mikä startissa voi vikaantua noin?
Monikin kohta kyllä. Vois olla hyvä avata ja tutkia niinku Camino sanokin.
Mutta kyllä niissä piuhoissakin voi mokata, vaikka olis kuin paksua. Kontaktit pitää olla varmat joka kohdassa, myös kaapelikengät pitää olla kunnolla kiinni johdossa. Yksikin huono liitoskohta saa tollasta aikaan.
ottaisin perusennakkoa pois jos siellä on jotain perinteisiä suomioldsennakkoja, kaikki omat vehkeet on tehny kaikkea tommosta starttihäröä jos on paljon perusennakkoa. Tossa nyt on puristuksiakin nostettu niin ei voi mielestäni käyttää jättimäistä perusennakkoa
Lainaus käyttäjältä: sössö - 05 kesäkuu, 2025, 01:20ottaisin perusennakkoa pois jos siellä on jotain perinteisiä suomioldsennakkoja, kaikki omat vehkeet on tehny kaikkea tommosta starttihäröä jos on paljon perusennakkoa. Tossa nyt on puristuksiakin nostettu niin ei voi mielestäni käyttää jättimäistä perusennakkoa
Ei taida nyt olla ennakosta kiinni, jos pyöritys loppuu johkain vikinään. Ennakko-ongelma päästää jatkamaan seuraavalle sytyttävälle ja hyytyy taas hetkeksi siihen, kunnes taas jatkaa seuraavalle.
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 05 kesäkuu, 2025, 02:03Ei taida nyt olla ennakosta kiinni, jos pyöritys loppuu johkain vikinään. Ennakko-ongelma päästää jatkamaan seuraavalle sytyttävälle ja hyytyy taas hetkeksi siihen, kunnes taas jatkaa seuraavalle.
Jos se startti on aika kovilla koko ajan niin kaimma se startin kestoon jotain tekee. Kuitenkin nyt on 3kk sitten vaihdettu startti, mikä vikisee jos nyt oikein luin. Onhan tossa ilmeisesti lämpökuormaakin vaikkei edes hellekelejä vielä.
Lainaus käyttäjältä: sössö - 05 kesäkuu, 2025, 02:24Jos se startti on aika kovilla koko ajan niin kaimma se startin kestoon jotain tekee. Kuitenkin nyt on 3kk sitten vaihdettu startti, mikä vikisee jos nyt oikein luin. Onhan tossa ilmeisesti lämpökuormaakin vaikkei edes hellekelejä vielä.
Mullakin oli se 305 yli kympin rutuilla eikä mitään ongelmia startin kanssa. Ennakkoa lisäämällä hyytyy peli kun peli.
Ainakin olis helppo heti kokeilla.
NonCenSe laittoikin jo, heikko maadoitus aiheuttaa ongelmaa ja välillä voi taas toimia.
Onhan kori, runko ja moottori maadoitettu toisiinsa kunnolla ja ovat ehjät.
Oliko nii
@Toyopet että akun napajännite oli tullut mitattua starttauksen aikana? Jääny muisti kuva että se olisi ollu kovastiki alhanen.
Lainaus käyttäjältä: Aalto - 05 kesäkuu, 2025, 07:23Oliko nii @Toyopet että akun napajännite oli tullut mitattua starttauksen aikana? Jääny muisti kuva että se olisi ollu kovastiki alhanen.
9-9.5V
Chevym starttauksessa en mitannut mutta se pyöri muutenkin iloisesti, samanlaiset puristukset sielläkin pitäisi olla.
Ei liene iso vaiva laittaa maajohto suoraan starttiin niin poistuu koko maadoitusonkelma. Millanen piuha menee solenoidille? Se ei välttämättä jaksa kuumana vetää riittävästi jos sinne menee ohut piuha.
9v tuntus aika alhaselta.
noin niiku periaatteessa toi jännitejuttu akulla kait on niin että jos kontakti vikaa jossain niin virta kulkee huonosti, startti pyörii nihkeesti mutta akun jännite ei juur putoo. Koska virtaa ei mene.
Jos jännite kovin tippuu niin se tarkottaa et virtaa menee enempi ku akku kohtuudella pystyy luovuttaan. Se taasen voi johtuu kahesta syystä. Joko startti imee virtaa sikana mikä tarkottaa esim että siellä käämissä oikari tai jokin mekaaninen syy. Toinen vaihtoehto sitte että akussa on vika ja se ei pystyn antaa tarpeeksi virtaa.
Tällettis mä tän oon pähkäilly ku vastaavan ongelman kanssa oon paininu.
Viimeks oli ihan samat oireet. Ostin kertaalleen uuden akun, korjasin liitoksia, uusin piuhoja. Apuvirralla aina lähti. Kunnes ei sitte millään. Sitte irrotin startin. Siitä oli kenttä käämi palanut ja mötikkää koossa pitävät pitkät ruuvit löysällä joten ankkuri pyöri nihkeesti. Kumpi oli juuri syy nii en sitä tiedä.
Taitaa tykätä kylmästä...
Eilisiin testauksiin vielä liittyen, niin sillä motonet-kaapelilla kuumeni sekä miinusnavan kenkä akusta, että moottorin pää miinusjohdosta.
Nyt tällä uudella kuumenee vain se moottorinpään kenkä.
Ja se on kannessa kiinni siinä, mihin yleensä tulee ilmastoinnin kompura ja ilmapumpun rauta, alkuperäisellä pultilla.
Se kaapelin pää on jotain sinkittyä tavaraa ja lytistämällä kiinni kaapelissa.
Tuli imuriin yks akku joka kyykkäsi täysin kun koitti kasia pyörittää. Latasin täyteen ja pistin sen paattiin. 60 hummane peräprutku pyöri iloisesti. No laitoin sen takaisin autoon niin sama juttu kyykkäsi heti. Oli vielä melko arvokas "marine" agm.
Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 05 kesäkuu, 2025, 10:56Tuli imuriin yks akku joka kyykkäsi täysin kun koitti kasia pyörittää. Latasin täyteen ja pistin sen paattiin. 60 hummane peräprutku pyöri iloisesti. No laitoin sen takaisin autoon niin sama juttu kyykkäsi heti. Oli vielä melko arvokas "marine" agm.
Kylmää chevyn konetta tuokin pyöritti tosiaan kevyesti mutta en ole edes katsonut, minkälainen startti chevyssä on.
Jos joku välitetty tehostartti, niin kaipa se kevyemmin pyöriikin kuin tuommoinen oldsin vintagemalli.
Mutta täytynee töiden jälkeen kokeilla, jos ehtii ajaa koneen kuumaksi, käykö sama uudelleen.
Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 05 kesäkuu, 2025, 10:04Ei liene iso vaiva laittaa maajohto suoraan starttiin niin poistuu koko maadoitusonkelma. Millanen piuha menee solenoidille? Se ei välttämättä jaksa kuumana vetää riittävästi jos sinne menee ohut piuha.
Mulle on sattunu ainakin kaks tapausta, jossa joutu herätejohdon releistään paksummalla piuhalla.
Eihän vain se startti nyt paistu sinne...?
Lainaus käyttäjältä: Valde - 05 kesäkuu, 2025, 16:14Eihän vain se startti nyt paistu sinne...?
Se varmaan on ainakin osasyy.
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 05 kesäkuu, 2025, 18:44Se varmaan on ainakin osasyy.
Meinaan ihan turha muuta arpoa, jos syy on tuo.
Jos missään herätteessä, katkaisijassa tai virrankulussa ei ole kontaktihäiriötä, niin sullo startti moro. Jos täysi, muita pirteästi starttaava akku tiputtaa startissa jännitteen ~9V eikä kone pyöri, on sulla oikosulku päällä.
Enempi sähkönerot voi tarinoida, voiko esim. käämitys paistua niin, että toimii tavallaan mutta kuitenkin lyö läpi.
Lainaus käyttäjältä: Valde - 05 kesäkuu, 2025, 19:51Meinaan ihan turha muuta arpoa, jos syy on tuo.
Jos missään herätteessä, katkaisijassa tai virrankulussa ei ole kontaktihäiriötä, niin sullo startti moro. Jos täysi, muita pirteästi starttaava akku tiputtaa startissa jännitteen ~9V eikä kone pyöri, on sulla oikosulku päällä.
Enempi sähkönerot voi tarinoida, voiko esim. käämitys paistua niin, että toimii tavallaan mutta kuitenkin lyö läpi.
Niin, se on kuukauden vanha startti, jos sanon, että 50 starttausta, sekin on yläkanttiin.
Sen kun löytäisi, mikä tuon aiheuttaa, niin osaisi jatkossa välttää.
Eikä tuo eilinen nyt olisi pitänyt mitenkään lämmin olla, kun aamulla 60km ja iltapäivällä 45km maantietä ilman suurempaa rasitusta, ajoviimaa olisi pitänyt olla.
Varmaan vappucruisingissa sai lämpökuormaa paljon enemmän.
Muutenhan tuolla ei pitkiä vetoja ole ajettu, hyvä jos on ehtinyt edes normaaliin käyttölämpötilaan startin vaihdon jälkeen.
Mistä tietysti nyt heräsi ajatus, että jos ei se vanhakaan startti ollut rikki vaan edelleen on joku lämpöön liittyvä ulkoinen tekijä.
Joutunu ikävästi toteemaan et hiljan vaihdettu osa on ainoostaan hiljan vaihdettu osa. Ei pysty päätteleen et olis ehjä vaikka olis kuinka tuore. Vallanki startit ja laturit olleet pettymyksiä turhan usein.
Chevy vanissa oli moinen ongelma jonkun aikaa
Apuvirralla heräsi aina nätisti, kerran sit laitoinkin apukaapelin akun napaan ja ei kunnollista starttia
Sit emäntä starttaamaan ja tökkimään apukaapelia ympäri akun napaa ja heti pyörähti kun tökkäsi apukaapelin kenkään silleen et toinen leuka osu kaapelin päähän
Kaapeli kenkä irti ja ihmettelemään, mistään ei näkyny päälle eikä kaapeli edes heilunu ollenkaan kengässä, mutta teräsharjalla kun rapsutti kaapelin kiiltäväksi ja vaihto sisältä vihertyneen kaapeli kengän, niin omallakin akulla heräsi samantein kauniisti
Ite huomannu et jos galvanointi hilseilee se yhdistää hemmetin huonosti
Puristusliitin joka oli galvanoitu lakkasi parissa startissa yhdistämästä kunnolla ja lämpesi tuntuvasti.
Rälläköin sen halki, levitin auki ja hiomalaikalla metallille. Sit ruuvipenkissä puristamalla kaapelin ympärille takaisin ja hitsi täppi varmistukseksi ettei aukene.
Korjaantu kaapelin lämpenemisongelma ja startin laiskuuskin
https://photos.app.goo.gl/euyB92M8czvb7o2UA
Näkyy kelle näkyy ja eihän se videoita katsomalla korjaannu.
Kävin hakemassa Sumiaisten SEOlta polttoöljyä, 1.283€/l mittarilla.
Sammuttamatta siellä ja sitten kotiin, kone sammuksiin. PÖ-pöntöt pois kontista ja vähän muuta, sitten starttaus, mikä näkyy videollakin, jos näkyy. No tällä kertaa meni muutaman ykk:n yli.
Ja ennakot on 12° ilman alipainetta ja alipaine ported.
Tuli mieleen, että ennen oli custom cruiserissa samaa vaivaa, huoltsikalta ei aina lähtenyt kuin hetken jäähdyttelyn jälkeen, tosin riitti enintään muutama minuutti.
Siinä oli 307:n tilalla '76 vakio olds 350 kaikilla saastevermeillä.
No tässä ei ole saastevermeitä, kiinan HEI ja mekaaninen rochester.
No joo, tuon ekan starttausyrityksen jälkeen akkuun lyötiin kiinni
@LowCrow starttibuusteri eli semmoinen kirjankokoinen pötkylä, mikä kuulemma sitten näytti startatessa oikosulkua eikä antanut virtaa ulos.
Liian monta autoa ja niissä liian monta vikaa...
Lainaus käyttäjältä: Aalto - 05 kesäkuu, 2025, 20:44Joutunu ikävästi toteemaan et hiljan vaihdettu osa on ainoostaan hiljan vaihdettu osa. Ei pysty päätteleen et olis ehjä vaikka olis kuinka tuore. Vallanki startit ja laturit olleet pettymyksiä turhan usein.
Tuosta syystä oon yrittäny aina korjata ne vanhat kuluneet alkuperäisosilta vaikuttavat laturit ja startit.
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 05 kesäkuu, 2025, 22:48https://photos.app.goo.gl/euyB92M8czvb7o2UA Näkyy kelle näkyy ja eihän se videoita katsomalla korjaannu
Soundi on kyllä just sellanen, kuin akku/virta loppuisi.
Ja toisaalta juuri sellainen, kuin loppuun kuluneella ja/tai alimittaisella startilla.
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 05 kesäkuu, 2025, 22:48https://photos.app.goo.gl/euyB92M8czvb7o2UA Näkyy kelle näkyy ja eihän se videoita katsomalla korjaannu.
Ei tuo ainakaan mikään ennakko-ongelma ole, siitä uskallan olla aika varma.
Startti on paska tai jossain piuhojen kontaktissa on häröö. Piuhaongelmakin olis mittaamalla todettavissa, mutta vaatii vähän vaivaa rakentaa mittajohdot sopiviin paikkoihin. Tarviit mittarin miinusjohtoon pidemmän piuhan, jossa vaikka hauenleuka solenoidin pulttia varten plussamittaukseen. Miinusjohto ensin solenoidin akkunapaan ja plusjohto akun navan keskelle, ei kenkään. Sit starttausyritys, jos mittarissa näkyy yli 2 volttia, niin piuhotuksessa on vikaa. Jos alle voltin, niin miinus hauenleuka siihen solenoidin lähtönapaan startille ja saman toisto. Jos nyt näkyy yli 2 volttia mittarissa, niin solenoidi on rikki.
Maapuolella voi vaihtaa mittarin johdot ristiin, niin saa plus lukemia. Pitemmän johdon hauenleuka startin runkoon kiinni ja ja toinen johto taas akun napaan keskelle, ei kenkään. Jos taas näkyy yli 2V lukema startissa, niin vika on maapuolen piuhoissa.
Mulla on yksi Oldsin startti joka lämmetessään alkaa vuotamaan läpi runkoon ja tehot häviää aivan kuin akusta loppuis virta. Epäilen että siitä on ankkuri kärtsätty joskus liian pitkällä starttauksella.
Ite huomannu rieseleitten kanssa touhutessa notta hiililtä lähtevät johdot on se heikoin lenkki.
Vanhan startin purin, aika yksinkertainen ja nopea toimitus. Hiilet loppu ja yhden hiilen kuparipunos hiukan purkaantunut, ottaa startin päätylevyyn kiinni. Luulisi kyllä, että ei se noilla virroilla kauan siinä olisi mutta näkyi kuitenkin olevan.
Ei tuolla oikein muuta ihmeellistä ollut, ei kovin kulunutkaan muuten, töhnää tietysti sisällä.
Solenoidin päätybakeliitti oli ehjä ennenkuin tutkin, yksi mutteri oli tiukassa ja raks. :-[
Ei taida enää TMT:lle ehtiä mutta täytyy tutkia toisesta vanhasta laturista hiilien tilanne ja olikohan joku chevyn laturikin vielä irrallaan jossain.
Kai noista yhden toimivan saa, kun ne kaikki kuitenkin ihan pyöriviä on olleet.
(https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPKXID_J4_a0O2ztXt-l3pWSvzXa68M0z0W4zukOMwvIg-usVJlCQlC__qscbzJDej9UW1vdKXiziDiItryRmYAnpoFpiyhTTjEKim_nSOjtxXklpV2niaiHYGxyXWrFG94JplMEyPhziKRKdsQ6JoCmg=w1080-h810-s-no-gm)
Aika ahdas se on.
Mutta ihan taas taisi olla hyvin yksinkertainen vika, lämpimäksi ajo vasta kertoo totuuden mutta löysä liitos: se plussakaapeli oli aavistuksen heiluva kylmänä ja lämpimänä ehkä vähän enemmän.
Mutteri ei kiristynyt enempää joten rikka välissä toi lisää kiristystä.
Peltisarjat eivät ole huoltoystävällinen ratkaisu. Oldsissa vielä muutenkin plussakaapelin ja öljytikun väli olematon ja siihen nuo peltisarjat hyväilemään starttia joka puolelta...
Kannattaa harkita toisenkin kerran. ;D