KELLARI

Tekniikkakeskustelu => Voimansiirto => Aiheen aloitti: Tseitsei - 24 lokakuu, 2025, 01:11

Otsikko: TF727 hännän irroitus loota paikallaan
Kirjoitti: Tseitsei - 24 lokakuu, 2025, 01:11
Klonksuu kardaani laatikon päästä ja pitäisi kurkkaista mikä meininki. Mahtuukos -73 B-bodyssa irroittamaan laatikon hännän niin, että loota on autossa paikallaan? Riittääkö kun purkaa tieltä pois kardaanin, laatikon kannattimen, mittarinvaijerin, pyörijän, 6 kiinikepulttia ja avaisee sen akselissa olevan laakerin lukkorenkaan?

Tässä "uudemmassa" mallissa menee vääntösauvat semmosen poikkipalkin (cross member) läpi ja se taitaa ahdistaa ainakin tuossa tiellä. Mahtuneeko silti tulemaan irti?
Otsikko: Vs: TF727 hännän irroitus loota paikallaan
Kirjoitti: Tseitsei - 24 lokakuu, 2025, 13:53
Vastailen itselleni: Ei mahdu tulemaan, vaan on se tuo helkkarin poikkipalkki liikaa tiellä.

Noh. Laakeri on näkyvissä ja on melkoisen väljä. Myös akseli on sininen kardaanin päästä laatikkoa  :D

Pitää tuo poikkipalkki saada alemmas, tai pois tieltä. Etupää ilmaan, vääntösauvoista jännitys löysälle ja palkista pultit auki(ko,kö,hä)?

Otsikko: Vs: TF727 hännän irroitus loota paikallaan
Kirjoitti: Gary Grand - 24 lokakuu, 2025, 15:33
Lainaus käyttäjältä: Tseitsei - 24 lokakuu, 2025, 13:53Vastailen itselleni: Ei mahdu tulemaan, vaan on se tuo helkkarin poikkipalkki liikaa tiellä.

Noh. Laakeri on näkyvissä ja on melkoisen väljä. Myös akseli on sininen kardaanin päästä laatikkoa  :D

Pitää tuo poikkipalkki saada alemmas, tai pois tieltä. Etupää ilmaan, vääntösauvoista jännitys löysälle ja palkista pultit auki(ko,kö,hä)?


Jännitys pois, sauvaa taaksepäin(ulos kuusiokolosta) ja sitten pitäisi takakannakkeenkin lähteä.

Enpä tiennyt että tuo Imperialin rakenneratkaisu päätyi -70-luvulla B koppaankin. :o
Otsikko: Vs: TF727 hännän irroitus loota paikallaan
Kirjoitti: Tseitsei - 24 lokakuu, 2025, 17:34
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 24 lokakuu, 2025, 15:33Jännitys pois, sauvaa taaksepäin(ulos kuusiokolosta) ja sitten pitäisi takakannakkeenkin lähteä.

Enpä tiennyt että tuo Imperialin rakenneratkaisu päätyi -70-luvulla B koppaankin. :o

Joo, oisko just -73 vuodesta alkaen tullut kait näihinkin. Ei meinaa liikkua vääntösauvat mihinkään suuntaan, vaikka näyttäisivät aika huolella öljykylvetetyiltä. Jännitys on pois ja sokat on myös muistettu ottaa irti :D Pitää varmaan askarrella paskarrella jonkinlainen lyöntijuttu millä saa mäiskittyä nuo puikot taaksepäin.
Otsikko: Vs: TF727 hännän irroitus loota paikallaan
Kirjoitti: pptalo - 27 lokakuu, 2025, 08:52
Lainaus käyttäjältä: Tseitsei - 24 lokakuu, 2025, 17:34Joo, oisko just -73 vuodesta alkaen tullut kait näihinkin. Ei meinaa liikkua vääntösauvat mihinkään suuntaan, vaikka näyttäisivät aika huolella öljykylvetetyiltä. Jännitys on pois ja sokat on myös muistettu ottaa irti :D Pitää varmaan askarrella paskarrella jonkinlainen lyöntijuttu millä saa mäiskittyä nuo puikot taaksepäin.

Jos ei ole älyttömän tiukassa niin lukkopihdit sauvaan kiinni ja siihen lekalla. Pääset ainankin eroon lukkopihdeistä.  :))
Otsikko: Vs: TF727 hännän irroitus loota paikallaan
Kirjoitti: Tseitsei - 07 marraskuu, 2025, 19:13
Tätäkin hommaa tuli taas vaihteeksi jatkettua. Tein jo tuolloin aiemmin valmiiksi noihin vääntösauvoihin tuommoisen lyöntijutun. Lähti sillä aika helposti nuo molemmat irti. Poikkipalkkia ei mahtunut venkslaamaan alta pois ennen kuin otin H-haaralla varustetut pakoputket pakosarjoista irti.

Nyt on lootasta häntä irti ja ainakin siihen saa nyt jossain välissä uuden holkin ja stefan tilailtua ja vaihdettua. Onko joku vaihtanut tuota hännän akselissa olevaa laakeria loota paikallaan? Funtsaan tässä myös, että kuinkas paljon tuossa 727 hännän akselissa kuuluu olla päittäisvälystä?
Otsikko: Vs: TF727 hännän irroitus loota paikallaan
Kirjoitti: Tseitsei - 07 marraskuu, 2025, 19:18
Tähänkin hommaan on varmaan jotkut helkkarin kalliit 727 speziaali hännän akselin laakerin poisto- ja asennustyökalut olemassa  :))
Otsikko: Vs: TF727 hännän irroitus loota paikallaan
Kirjoitti: Jussi - 08 marraskuu, 2025, 01:12
Lainaus käyttäjältä: Tseitsei - 07 marraskuu, 2025, 19:18Tähänkin hommaan on varmaan jotkut helkkarin kalliit 727 speziaali hännän akselin laakerin poisto- ja asennustyökalut olemassa  :))
Varmaan juu on. Ja ei ihan aiheettakaan ehken. Se hännän hela on yleensä aika ohut, eikä kovin jämäkkä. Eli aika varovainen sen kanssa pitää olla asentaessa.
Otsikko: Vs: TF727 hännän irroitus loota paikallaan
Kirjoitti: slant sickness - 08 marraskuu, 2025, 09:56
Mä laahustaisin tommosessa tilanteessa irtohäntä plus yoke (joukki?) mukaanotettuina jonnekin laatikoita laittavalle pajalle. Ei tarttis tehdä niitä työkaluja yhden homman takia ja sais seuraavalle kerralle opitkin ehkä.
Otsikko: Vs: TF727 hännän irroitus loota paikallaan
Kirjoitti: juhapih - 13 marraskuu, 2025, 23:14
Lainaus käyttäjältä: Tseitsei - 07 marraskuu, 2025, 19:18Tähänkin hommaan on varmaan jotkut helkkarin kalliit 727 speziaali hännän akselin laakerin poisto- ja asennustyökalut olemassa  :))

Mä tein vesijohtoputkien pätkistä sorvilla kyhäämällä 904:n ulosvetäjän. Ja sain romulootasta takahelan irti...  :o
Otsikko: Vs: TF727 hännän irroitus loota paikallaan
Kirjoitti: juhapih - 20 marraskuu, 2025, 17:42
Lainaus käyttäjältä: juhapih - 13 marraskuu, 2025, 23:14Mä tein vesijohtoputkien pätkistä sorvilla kyhäämällä 904:n ulosvetäjän. Ja sain romulootasta takahelan irti...  :o

Tässä, löysin tuon yhden kotteron peräkontista...

Ulkoholkki tuupataan kardaanin paikalle ja kynnet tarttuu helan reunaan.

(https://jaatiedostosi.com/juhapih/kuvia/IMG_2874.jpg)

Sisäholkki perään ja kiinni parilla pultilla, Se lukittee kynnet ja sitten vaan räikällä kihnuttamalla hela vedetään pihalle..

(https://jaatiedostosi.com/juhapih/kuvia/IMG_2875.jpg)
Otsikko: Vs: TF727 hännän irroitus loota paikallaan
Kirjoitti: Jussi - 20 marraskuu, 2025, 18:19
Toi vanhan irrotus ei minusta ole niinkään kriittinen, kun sehän saa särkyäkin siinä hommassa. Uutta asentaessa sitten ei saiskaan päästää sitä muuttamaan muotoaan eikä runnoa muutenkaan, siinä pitää olla tarkkana.
Otsikko: Vs: TF727 hännän irroitus loota paikallaan
Kirjoitti: juhapih - 20 marraskuu, 2025, 18:23
Tuohon uuden laittoon tein kans holkin, mutta ei ollut samassa kontissa tuon kanssa...