KELLARI

Tekniikkakeskustelu => Projektit => Aiheen aloitti: Gary Grand - 12 huhtikuu, 2026, 09:44

Otsikko: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 12 huhtikuu, 2026, 09:44
A-ruhon saaga alkaa.

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260411_204510569.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260411_204510569.jpg)

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260411_204520418.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260411_204520418.jpg)

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260411_204533910_HDR.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260411_204533910_HDR.jpg)

Pahus vie kun en tajunnut kameraa kaivella esille noutopaikalla..
Tämä ja useat kanssasisarensa siellä vain odotti että joku tulisi ja pelastaisi. Itse iskin silmäni ihan toiseen ahioon ensin, mutta se olisi ollut hiukan laajempi projekti. ;D Korissa oli kiinni eturipustukset, takajouset ja takalasi.. :))

Sitä ei tosin olisi tarvinnut purkaa ihan näin paljon peltitöitä varten. :suspect:

Tässä on Slanttikin vielä konehuoneessa.. :o Oikeastaan en tätä mitenkään huonoksi aihioksi edes laske, kun näyttää edelleen ihan kokonaiselta autolta. :suspect:

Tämän suurimmiksi eduiksi lasken ehjän tuulilasin ja vielä kiinni olevan taka-akselin! :coolsmoke: Kunhan eturipustukset saan koottua, niin tätähän pystyy siirtelemään ilman Åkermaniakin! :hendrixxx:

Oli muuten siitä harvinainen aarteenetsintäretki, ettei löydöksen haalaamiseen trailerille tarvinnut hikeä tai kyyneliä vuodattaa.. :panic:
Näppärästi siirtyi aihio isolla pilkillä ilmojen teitä trailerille! 8) Upeaa palvelua @signet ! :mosh:

Ihan samaa helppoutta ei ollut Aspenin alta irroitettujen olkatukien/jarrujen kanssa, mutta niin vain nekin lähti parin ruhjeen :oushit: jälkeen matkaan..  :pamppua:
Hetkellisesti tunsin itseni ihan ulkopuoliseksikin, kun Pyllykynän kummankin etulokarin sisällä touhusi joku muu ja mä vaan ojentelin työkaluja!?! :panic:

Ei tuntunut ollenkaan normaalilta.. :oushit:
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Janne-Pekka - 12 huhtikuu, 2026, 09:52
Seurataan suurella mielenkiinnolla. 🤠
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 12 huhtikuu, 2026, 12:05
Etupenkin selkänojan sisään oli piilotettu puukko. :suspect: Ja hyvässä terässä onkin. 8) Niitä tarvitaan aina.

Slantti yllätti sitten taas kerran.. :o
Lähti käsin nytkyttelemällä pyörimään!? :o

Kauankohan tuo lie on seissy ilman imu- ja pakosarjoja.. :))

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260412_105714479_HDR.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260412_105714479_HDR.jpg)

Jakaja on koneesta sosialisoitu ja öljypumppua koitettu ottaa myös, mutta on jäänyt yritykseksi.
Ei ole mahtunut pois koneen välistä. ::)

Vaikka tässä on harmaa pinta ja alla pinkki maali, niin vihreä autohan tää on..

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260412_105746044.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260412_105746044.jpg)

Pari linnupesää konehuoneessa, kotiloita joka paikka täynnä ja yhden vttupäiden pesänkin jo löysin takaoven sisästä..

Sisusta on nähnyt parempiakin päiviä, mutta nännimankka kojetaulussa! 8)

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260412_102545248_HDR.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260412_102545248_HDR.jpg)

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260412_102807936_HDR.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260412_102807936_HDR.jpg)

Kardaanitunneli on napattu parempaan käyttöön..
Ilmeisesti lattiamanuaali ollut tässä. :thinking:

Pikkuinen perä.. ;D

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260412_102639549_HDR.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260412_102639549_HDR.jpg)

Vääntösauvojen takapäät oli antautunut heti alkumatkasta..
Melkoisen rapealta ne näyttikin ja keula jäi tukivarsien varaan matkan ajaksi, niin en yllättynyt ollenkaan. :))
Noiden korjaamiseen mulla olis valmiita palikat jo autotallin peränurkassa, mutta katotaan nyt jääkö etujousitus alkuperäiseen kuosiin.. :thinking:
Tekis hiukan mieli napata jostain ajettavammasta vehkeestä koko eturipustus. :driving:

Tuo vääntösauvaratkaisu?
Jos tuuppaisi Impin reilusti pidemmät tangot ja niiden irtonaisen takapalkin tuohon, niin häviäisi koko ongelma. :pokaali:
Tulisi tälläkin tavalla lootan takapään tienoille kivasti lisätilaa.. :thinking:
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Kustom STW - 12 huhtikuu, 2026, 12:08
Meinasinki ehdottaa että rohkeasti vaan uutta etupään jousitusta ja ohjausta jostain donorista.
Ei kuitenkaan Marinan.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Mikkis83 - 12 huhtikuu, 2026, 12:23
Lainaus käyttäjältä: Janne-Pekka - 12 huhtikuu, 2026, 09:52Seurataan suurella mielenkiinnolla. 🤠

Oi kyllä!
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Lerssinen - 12 huhtikuu, 2026, 12:42
Montako imu/pakosarjasettiä haluat, sillähän se on jo melkeen ajokuntoinen  ;D
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 12 huhtikuu, 2026, 12:51
Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 12 huhtikuu, 2026, 12:42Montako imu/pakosarjasettiä haluat, sillähän se on jo melkeen ajokuntoinen  ;D
:mosh:
Voi olla että on moiset hommattava kun tuo nyt pyöriväksi osoittautui.

Jakajan joutunee hommaamaan uutena.. :thinking:
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Toyopet - 12 huhtikuu, 2026, 12:58
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 12 huhtikuu, 2026, 12:51:mosh:
Voi olla että on moiset hommattava kun tuo nyt pyöriväksi osoittautui.

Jakajan joutunee hommaamaan uutena.. :thinking:
Palstallahan on jo slantin turbotuskokemusta, joten sieltä vaan tietotaitoa hyödynnettävä.
 ::)
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: MJF - 12 huhtikuu, 2026, 13:04
Bemarin etupäitä on laitettu Mopareihin. Vaikkapa E46, saattaa ajo-omituisuudet muuttua.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Lerssinen - 12 huhtikuu, 2026, 14:03
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 12 huhtikuu, 2026, 12:51:mosh:


Jakajan joutunee hommaamaan uutena.. :thinking:

Jos keksit jostain järkihintaisen järjettömän mallin ostetaan semmoset yhtäaikaa  :P
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Kustom STW - 12 huhtikuu, 2026, 14:09
Lainaus käyttäjältä: MJF - 12 huhtikuu, 2026, 13:04Bemarin etupäitä on laitettu Mopareihin. Vaikkapa E46, saattaa ajo-omituisuudet muuttua.

Näköjään valmiiksi purettuina kokonaisia paketteja saa 300€ hintaluokkaan.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Sleepercooler - 12 huhtikuu, 2026, 14:33
Mistä Kerpele sä näitä löydät ;D , rupee vaikuttamaan siltä että taidat rakastaa raatojen pajoittamista, vai olenko kauhiasti vääräsä :thinking:
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: slant sickness - 12 huhtikuu, 2026, 15:06
Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 12 huhtikuu, 2026, 12:42Montako imu/pakosarjasettiä haluat, sillähän se on jo melkeen ajokuntoinen  ;D
jos näitä sarjoja on runsaudenpulaksi asti, niin haluaisin yhden imu-/pakosarjaparin. Tekisi mieli kokeilla, miten onnistun toisella kerralla hitsuuttelemaan pakosarjan turboiluun sopivaksi. Ensimmäinenhän on kestänyt käytössä ratkeamatta jo viitisen vuotta. Kehitysideakin on syntynyt.

Voisin sitten kuiskutella täältäkin päin jotta pistä siihen turboturboturbo...
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Sleepercooler - 12 huhtikuu, 2026, 15:28
Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 12 huhtikuu, 2026, 14:33Mistä Kerpele sä näitä löydät ;D 

Joo,Nyt mä tiedän  ;)

Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Lerssinen - 12 huhtikuu, 2026, 16:02
Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 12 huhtikuu, 2026, 15:06jos näitä sarjoja on runsaudenpulaksi asti, niin haluaisin yhden imu-/pakosarjaparin. Tekisi mieli kokeilla, miten onnistun toisella kerralla hitsuuttelemaan pakosarjan turboiluun sopivaksi. Ensimmäinenhän on kestänyt käytössä ratkeamatta jo viitisen vuotta. Kehitysideakin on syntynyt.

Voisin sitten kuiskutella täältäkin päin jotta pistä siihen turboturboturbo...

Mitään timanttisia pareja ei ole olemassa, paremminkin aihiokkeeseen sopivia  ;D
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: slant sickness - 12 huhtikuu, 2026, 16:18
Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 12 huhtikuu, 2026, 16:02Mitään timanttisia pareja ei ole olemassa, paremminkin aihiokkeeseen sopivia  ;D
Pakosarjassa riittää se, ettei ole halki tai poikki. Lämmitysmekanismi tulee silputuksi pois kokonaan. Imusarjathan näissä vissiin ei halkeilekaan.

Jostain semihuonosta pakosarjasta mä veistelin tenu-Dartin osan. Imari mulla on eri (Clifford) ja erillään pakosarjasta ja niin sen joutuu tekemään tehdasosistakin, ehkä. Siis jättää ne erilleen.

Ihan migillä hitsuuttelin sitä pakovalua. Toholla pidin osaa lämpimänä työn ajan.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 12 huhtikuu, 2026, 17:09
Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 12 huhtikuu, 2026, 14:33Mistä Kerpele sä näitä löydät ;D , rupee vaikuttamaan siltä että taidat rakastaa raatojen pajoittamista, vai olenko kauhiasti vääräsä :thinking:
Vieläkö jollain  on jotain epäilyksiä? :panic: Onhan näiden palauttaminen maaasta takaisin metalliksi varsin hyvää tasapainoa työhommille.. :P

Minäkö sairas?
Nyt en ymmärrä.. ???
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 12 huhtikuu, 2026, 17:20
Sain kuin sainkin tuon pois kärrystä!

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260412_163221050_HDR.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260412_163221050_HDR.jpg)

Ensin tosin nyppäsin koneen pois, kun alkoi epäilyttää lähes maaksi muuttuneen lattian kestävyys.. :rolleyes: Ei naurattais, jos ei ovet enää toimiskaan tän noston jälkeen.. :panic:

Apparinpuoleinen lähti vain taaksepäin vetämällä.. Kuskinpuoleinen oli pienellä pellinriekaleella vielä palkissakin kiinni. :o

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260412_152911631.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260412_152911631.jpg)
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: palontie - 12 huhtikuu, 2026, 19:47
Tuliko rouva onnittelemaan ja halaamaan uudesta hankinnasta?
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 12 huhtikuu, 2026, 21:42
Lainaus käyttäjältä: palontie - 12 huhtikuu, 2026, 19:47Tuliko rouva onnittelemaan ja halaamaan uudesta hankinnasta?
Ei ole pitänyt mykkäkoulua..

Eikä kovin kovaa äkkäilyäkään. :rolleyes:
Pihasta kuitenkin parin vkon sisään on poistunut pari autoa ja toinenkin PT lähtee viimeistään syksyllä.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: 1320 - 13 huhtikuu, 2026, 21:45
Se on aina hienoa nähdä kun pitkään seissyt raato, jonka moni olisi jo hylännyt toivottomana projektina, palautetaan vielä takaisin elävien kirjoihin! Paikanpäällä noutopaikassa käyneenä muistelisin tämän olleen aika syvällä pusikossa. :)
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: 1purehell - 13 huhtikuu, 2026, 23:44
Onko tää lähtöisin sieltä Pohjanmaan romukeisarilta?  :thinking:
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 14 huhtikuu, 2026, 06:45
Lainaus käyttäjältä: 1320 - 13 huhtikuu, 2026, 21:45Se on aina hienoa nähdä kun pitkään seissyt raato, jonka moni olisi jo hylännyt toivottomana projektina, palautetaan vielä takaisin elävien kirjoihin! Paikanpäällä noutopaikassa käyneenä muistelisin tämän olleen aika syvällä pusikossa. :)
Olihan tää aika kuopassa..
Ilman paikalle järjestettyä nostoapua olisi jäänytkin sinne.. :oushit:

Lainaus käyttäjältä: 1purehell - 13 huhtikuu, 2026, 23:44Onko tää lähtöisin sieltä Pohjanmaan romukeisarilta?  :thinking:
Tää on @signet suorittaman kevättyhjennyksen hedelmä. :))
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 14 huhtikuu, 2026, 20:44
Lainaus käyttäjältä: MJF - 12 huhtikuu, 2026, 13:04Bemarin etupäitä on laitettu Mopareihin. Vaikkapa E46, saattaa ajo-omituisuudet muuttua.
E46.. :thinking: Eikös se ole joku kolmesatanen?
Onkos niissä kutvosdieseleitä? Mä en tiedä bemareista mitään.. :rotfl:
Ihan jo akselipainoa ajatellen.. :P Rautalohkoinen Lässy painaa kuitenkin jotakin vs. Bemarin neloset.
Lainaus käyttäjältä: Kustom STW - 12 huhtikuu, 2026, 14:09Näköjään valmiiksi purettuina kokonaisia paketteja saa 300€ hintaluokkaan.
Koitin katella, muttei ainakaan ihan heti osunut silmiin yhtään täydellistä E46 hakusanalla. :thinking:
Saa linkata.. Olisi nimittäin kätevä ruosteita poistaessa samalla muuttaa eturipustukset. :))

Tietysti kutosdieseli manuaalilla olisi kiva donor, niin voisi laittaa laatikonkin samasta..
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Lerssinen - 14 huhtikuu, 2026, 21:10
Ainoa hyväksytty kutosdieseli muutostöihin on  :thinking: 
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: sössö - 14 huhtikuu, 2026, 21:18
ruotsissa on escortin etuakselilla oleva etuvetonen diesel valiant.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Kustom STW - 14 huhtikuu, 2026, 21:27
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 14 huhtikuu, 2026, 20:44E46.. :thinking: Eikös se ole joku kolmesatanen?
Onkos niissä kutvosdieseleitä? Mä en tiedä bemareista mitään.. :rotfl:
Ihan jo akselipainoa ajatellen.. :P Rautalohkoinen Lässy painaa kuitenkin jotakin vs. Bemarin neloset.Koitin katella, muttei ainakaan ihan heti osunut silmiin yhtään täydellistä E46 hakusanalla. :thinking:
Saa linkata.. Olisi nimittäin kätevä ruosteita poistaessa samalla muuttaa eturipustukset. :))

Tietysti kutosdieseli manuaalilla olisi kiva donor, niin voisi laittaa laatikonkin samasta..

Niin, iteki katselisin E60/E61 kikkareita.
Tossa jokin malliksi:
https://www.tori.fi/37345394

Varmasti saa täydellisemmänkin hieman kallimmalla mutta jos haluaa vaikka eka testata ideaa.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 16 huhtikuu, 2026, 20:48
Konehuonetta vähän siistitty.

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260416_201248137.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260416_201248137.jpg)

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260416_201301469.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260416_201301469.jpg)

Kyljen ylimääräinen muoto sai vähän halkoa/muovilekaa ja oikenihan se hiukan.
On se sen verran venynyt että joutuu palan vaihtamaan..

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260416_201342393.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260416_201342393.jpg)

Pari ensimmäisen iskun jälkeen tipahti ulkopellin välistä Würthin jakoavain. :))
Vähän joutuu herkistelemään, kun oli tasaisen ruskea.. ::)
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 18 huhtikuu, 2026, 20:20
Iltapuhteina näpräsin etu- ja taka-aisat yhteen A-raadosta.

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260418_194001682_HDR.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260418_194001682_HDR.jpg)

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260418_194050501_HDR.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260418_194050501_HDR.jpg)

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260418_194121758_HDR.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260418_194121758_HDR.jpg)

Jäykistyi hiukan.. ;D

Nyt tuon uskaltaisi jo laittaa pyörilleen! :rotfl:
Varmaan tilattava alapallonivelet, niin pääsee ainakin koittamaan..

Kun saa lattian hitsattua, niin voi noiden yhdistäjien ja lattiapellin väliin vielä laittaa koteloa, niin jäykistää lattiaa vielä lisää.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: leivonharri - 18 huhtikuu, 2026, 21:08
https://www.nettiauto.com/nissan/leaf/15669536?utm_source=share-app&utm_medium=social&utm_campaign=social-ad-share

Joku tommonen tekniikan/pohjan luovuttajaksi?
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 18 huhtikuu, 2026, 21:30
Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 18 huhtikuu, 2026, 21:08https://www.nettiauto.com/nissan/leaf/15669536?utm_source=share-app&utm_medium=social&utm_campaign=social-ad-share

Joku tommonen tekniikan/pohjan luovuttajaksi?
Marinaan tuo sopiskin..🤔
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: sössö - 18 huhtikuu, 2026, 21:51
oon kuuppaan fantasioinut moisesta. olisi just hyvä siihen.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: juhapih - 18 huhtikuu, 2026, 22:10
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 18 huhtikuu, 2026, 21:30Marinaan tuo sopiskin..🤔

Marinaan sopis se Rooverin kasi... Kun vaan kerkeis tekeen...
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: leivonharri - 18 huhtikuu, 2026, 22:46
Lainaus käyttäjältä: sössö - 18 huhtikuu, 2026, 21:51oon kuuppaan fantasioinut moisesta. olisi just hyvä siihen.
Sähkökanootti?

Vai kakstahtidartti?
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Murikka - 22 huhtikuu, 2026, 19:20
Meinaatko sä siirtää kaikki kymenlaakson ruosteiset jenkit sun tontille  :))
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 22 huhtikuu, 2026, 20:24
Lainaus käyttäjältä: Murikka - 22 huhtikuu, 2026, 19:20Meinaatko sä siirtää kaikki kymenlaakson ruosteiset jenkit sun tontille  :))
Onko siellä näitä herkkuja lisääkin? :o
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: palontie - 23 huhtikuu, 2026, 03:42
Herkkuja :))
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Jussi - 23 huhtikuu, 2026, 04:25
Lainaus käyttäjältä: palontie - 23 huhtikuu, 2026, 03:42Herkkuja :))
Juu. Vielä joku 10v sitten olisin ollu innolla Garyn mukana, nyt on jo tehot hyytyny. Pitää tehä vaan helpompia hommia.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: sämpy - 23 huhtikuu, 2026, 05:23
Oliko tämä tulossa slantille? Mulla on yhä se pitkään seissyt suht täydellinen yksilö ja 904 odottelemassa sopivia vaihtokauppoja..
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: signet - 23 huhtikuu, 2026, 07:35
Lainaus käyttäjältä: sämpy - 23 huhtikuu, 2026, 05:23Oliko tämä tulossa slantille? Mulla on yhä se pitkään seissyt suht täydellinen yksilö ja 904 odottelemassa sopivia vaihtokauppoja..
Vaihdetaan siihen nekkariin...
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 23 huhtikuu, 2026, 10:39
Lainaus käyttäjältä: sämpy - 23 huhtikuu, 2026, 05:23Oliko tämä tulossa slantille? Mulla on yhä se pitkään seissyt suht täydellinen yksilö ja 904 odottelemassa sopivia vaihtokauppoja..
Mietinkin jo vieläköhän nuo löytyisi..

Signet taitaa vetää tarjouksellaan nyt pidemmän korren. :))

Jos jostain syystä niin ei käykään, niin saattaisin olla kiinnostunut.. :P
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: sämpy - 23 huhtikuu, 2026, 11:39
Jaa että pitäis lähtee viel tuomaan ja hakemaan...  :spend:
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 25 huhtikuu, 2026, 22:09
Ei ollut tänään kärryä perässä, enkä lähtenyt Pornstarterilla lomareissuun, niin jäi hakematta Slantti ohi ajellessa.. :rolleyes:
Vaikka mielessä on tehokkaampi voimalinja, niin olishan tuo A-bodyyn ihan kunkkumoottori! :P Tai C-bodyynkin.. :fakjuu:

-68 konepellin, maskin osat ja mittariston keräilin kuitenkin kotimatkan varrelta.

Tuo mittaristo löytyi odn myyntipalstalta just ennen reissuun lähtöä ja sain kuin sainkin sovittua kaupat paluumatkalle.
Mun mielestä uudempaan A-bodyyn tuo vaakamallin mittaristo on ainoa oikea. :coolsmoke: Olisin jo aikanaan sellaisen halunnut Valianttiin, mutta ei sattunut osumaan järkihintaista kohdalle. Nyt osui..

Konepelti ja yllättäen samalta myyjältä myös nuo maskin hilppeet löytyi facen markkinoiden kautta, enkä tajunnut kysyä myyjältä, onko odlla tai Kellarissa.. :o Pitkän linjan A-body-harrastaja(ainakin) kuitenkin. :mosh:

Nyt olisi keulan ulkoasu koossa. :coolsmoke:
No, puskuriahan tuo on vielä vailla, mutta sellaistakin on tarjottu.. Saatan lähteä jopa hakemaan, kun muutakin ajoa sinne suunnalle saattaa olla ensi kuussa. :think:

Monenlaista ajatusta kopalle tehtävistä jutuista on mielenpäällä. :thinking:
Yhtenä olisi 2D tolppamallin tekeminen..
Takaovethan tuossa vaatii jonkun verran peltiä, pohjat ja ulkopinnat on melko vajavaiset.. :))
Tuo tolppa jo ihan homman helpottamiseksi ja kopan tukevoittamiseksi..

Viime talvena(2024-25) olisi ollut myynnissä 2D HT A-bodyn katto, mutta jäi silloin ostamatta muiden rahareikien ja aihion puuttumisen takia. :smashhead:
Parilla myyjällä olisi projektikuntoisia 2D HT ovia ihan siedettävään hintaan, mutta kummankaan ovissa ei olisi sisuskaluja. :smashhead: Kaikki pitäisi vääntää omasta päästä. :(

Neliovisen takaovia taas olisi tarjolla oikein hyvin ja ovipahvejakin näihin voisi valita hinnan/kunnon/haluamansa värin mukaan! 8) Easy way to go.. :thinking:
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Kähmy545 - 26 huhtikuu, 2026, 09:57
Kiinostaako 383 raato?
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 26 huhtikuu, 2026, 10:02
Lainaus käyttäjältä: Kähmy545 - 26 huhtikuu, 2026, 09:57Kiinostaako 383 raato?
Koneen jämiä vai ihan projektoitavissa oleva kone? :P
Ei kai rautaa koskaan liikaa ole.. :dontknow: 
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Mikkis83 - 26 huhtikuu, 2026, 10:24
(https://media.tenor.com/AhmqbQcclyEAAAAe/ron-burgundy-escalated-quickly.png)
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Kähmy545 - 26 huhtikuu, 2026, 10:31
383 alakerta, joka huutaa kolmea mäntää.
Mielestäni ei vaadi koneistuksi, eli hoonaamalla.
Kansia on.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: sämpy - 26 huhtikuu, 2026, 13:55
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 25 huhtikuu, 2026, 22:09Vaikka mielessä on tehokkaampi voimalinja, niin olishan tuo A-bodyyn ihan kunkkumoottori! :P Tai C-bodyynkin.. :fakjuu:

Niin siis oikeasti oikea osoite tuolle olisi kyllä E-body..

Juu ei ole sellaisen alkuperäinen, tuo on jokin vanhempi 60-lukuinen joka sorvattu että sopii 70-lukuiseen turbiiniin.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 26 huhtikuu, 2026, 16:57
Lainaus käyttäjältä: Kähmy545 - 26 huhtikuu, 2026, 10:31383 alakerta, joka huutaa kolmea mäntää.
Mielestäni ei vaadi koneistuksi, eli hoonaamalla.
Kansia on.
Saattaisi kiinnostaa.. :P
Männät on jotkut vanhat matalapuristeiset valupökäleet.🤔
No, tietäähän sen miten käy jos mä rempattavan koneen otan..😵�💫
🛵 keulii heti osien valinnassa..🐷
Kohta ois korkealakiset ostoskorissa.. :P
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Kähmy545 - 26 huhtikuu, 2026, 17:23
Tuo kuva on moottorissa olleesta TAKO kikkareesta :+1:
Joita tarvii 3 uutta / ehjää käytettyä.
Eli ei tarvi keulia :mosh:
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 28 huhtikuu, 2026, 10:07
Onko kenelläkään käryä Dartin etuakselipainoista?
Muutamaan nettiautosta löytyvään rekisterinumeroon kaivoin akselimassatietoja, eikä niissä etuakselille ollut tietoja. Vain taka-akselilla + kokonaismassa.. >:(

Etuakseliswappia ajatellen sopivia automalleja ja mahdollisesti omien käytettävissä olevien osien listaa ajatellen..

Vojakkerissa tottakai olisi raju akselipaino ja sen hammastankokin löytyy, mutta vaatii aika paljon hienosäätöä alkuperäisen asennuksen asennon takia. Ts. Rattiakseli lähtee pystysuoraan/tehostinlinjat on hankalilla kohdilla öljypohjaa ajatellen.
Sebringin hammastanko on yksinkertaisesti aivan liian leveä.
Subarun tankoa en vielä mitannut, mutta etuakselimassa siinä merkitty 960kg :suspect:
No, Volvo 960 etuakselimassa on 980kg.. ::)
E61 kutosdieseli-Bemarissa 1030kg.

Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Toyopet - 28 huhtikuu, 2026, 10:14
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 28 huhtikuu, 2026, 10:07Onko kenelläkään käryä Dartin etuakselipainoista?
Muutamaan nettiautosta löytyvään rekisterinumeroon kaivoin akselimassatietoja, eikä niissä etuakselille ollut tietoja. Vain taka-akselilla + kokonaismassa.. >:(

Etuakseliswappia ajatellen sopivia automalleja ja mahdollisesti omien käytettävissä olevien osien listaa ajatellen..

Vojakkerissa tottakai olisi raju akselipaino ja sen hammastankokin löytyy, mutta vaatii aika paljon hienosäätöä alkuperäisen asennuksen asennon takia. Ts. Rattiakseli lähtee pystysuoraan/tehostinlinjat on hankalilla kohdilla öljypohjaa ajatellen.
Sebringin hammastanko on yksinkertaisesti aivan liian leveä.
Subarun tankoa en vielä mitannut, mutta etuakselimassa siinä merkitty 960kg :suspect:
No, Volvo 960 etuakselimassa on 980kg.. ::)
E61 kutosdieseli-Bemarissa 1030kg.


Jos laitat sopivan ja se sattuu olemaan juuri se voyagerin hammastanko.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: MJF - 28 huhtikuu, 2026, 10:44
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 28 huhtikuu, 2026, 10:07Onko kenelläkään käryä Dartin etuakselipainoista?
Muutamaan nettiautosta löytyvään rekisterinumeroon kaivoin akselimassatietoja, eikä niissä etuakselille ollut tietoja. Vain taka-akselilla + kokonaismassa.. >:(

Kokonaismassa miinus taka-akselimassa = etuakselimassa? Vai? Yksi 73 Dartti tässä esimerkkinä 1910kg-1000kg=910kg?
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 28 huhtikuu, 2026, 11:41
Lainaus käyttäjältä: MJF - 28 huhtikuu, 2026, 10:44Kokonaismassa miinus taka-akselimassa = etuakselimassa? Vai? Yksi 73 Dartti tässä esimerkkinä 1910kg-1000kg=910kg?
Ei ole ihan noin. :(

Etuakselimassaa, tai siis kantavuutta akselilla pitää olla enemmän kuin kokonaismassa - taka-akselimassa, että on mahdollista kuormittaa auto kokonaismassaan asti. Muuten menee jompikumpi akselimassa yli, kun täydellisen tasapainoista kuormausta on aika mahdotonta tehdä. :))

Tuo limitys on luokkaa 50-100kg normaalisti henkilöautokalustossa. Saattaa olla hyvinkin exaktisti määritetty jossain, mutten muista just nyt mitään lukua tai prosenttia..

Yhdestä V8 Dartista nappasin tiedot rekkarin peruisteella ja siinä kokonaismassa on 2060kg, taka-akselimassa on 1050, mikä tekisi jo 1010kg etuakselille + tuo limitys..
Menee jo parinkymmenen kilon limityksellä esim. tuon E61 Bemarin etuakselimassaan.

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 28 huhtikuu, 2026, 10:14Jos laitat sopivan ja se sattuu olemaan juuri se voyagerin hammastanko.
Saattaa olla se helpoin tie..

Kun tekee työkseen varmuuksien laskentaa, niin tunkee samaa ajattelumallia väkisinkin yksityiselämän puolellekin.. :panic:
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: slant sickness - 28 huhtikuu, 2026, 14:46
Eikö noista ole tyyppikatsastustodistukset jossakin arkistossa? Ettei arvaisi väärin.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Toyopet - 28 huhtikuu, 2026, 21:05
Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 28 huhtikuu, 2026, 14:46Eikö noista ole tyyppikatsastustodistukset jossakin arkistossa? Ettei arvaisi väärin.
Tuo on muutem jännä juttu, kun tuon crownin sain takaisin kilpiin, auto, josta oli vanha rekisteriotekin olemassa, niin akselimassoja ei missään.
Konttorilla sitten puntariin ja kokonaismassatiedosta ja mitatun erotuksesta sinne jotain sovellettiin.

Mulks. Minulla on itsellä jossain alkuperäinen tyyppikatsastustodistus crownista, se tyypitysyksilön raato lojuu papparaisen pihalla. Siinäkään ei tainnut akselimassoja olla.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: 1purehell - 29 huhtikuu, 2026, 00:10
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 28 huhtikuu, 2026, 21:05Tuo on muutem jännä juttu, kun tuon crownin sain takaisin kilpiin, auto, josta oli vanha rekisteriotekin olemassa, niin akselimassoja ei missään.
Konttorilla sitten puntariin ja kokonaismassatiedosta ja mitatun erotuksesta sinne jotain sovellettiin.

Mulks. Minulla on itsellä jossain alkuperäinen tyyppikatsastustodistus crownista, se tyypitysyksilön raato lojuu papparaisen pihalla. Siinäkään ei tainnut akselimassoja olla.

Mulla oli sama tuon 1965 Bel Airin kanssa. Vanha Suomi-auto, eikä oikeastaan mitään tietoja otteessa. Mittailtiin ja puntaroitiin sitte viime kesänä, samalla kun muutoskatsastin. Inssi meinas, että kaikissa jälkituoduissa on paremmat tiedot.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 29 huhtikuu, 2026, 07:43
Olikohan vanhassa Tekniikan Maailman testin teknisessä taulukossa akselipainotkin.. :thinking:
Kenelläs näitä vanhoja lehtiä on tallessa? @Pande ? Omat tuli hävitettyä kolmannen peräkkäisen muuton yhteydessä.. ::)

TM 19/1973 on ainakin V8 Dartin koeajo, jos jollain sattuisi numero olemaan.. :))

Netistä pääsi lukemaan:
50 vuotta sitten: TM 19/1973

(https://tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/2023/11/dodge-dart.jpg)
Kiitämme

runsaita sisätiloja ja tavaratilaa, hyvää automatiikkaa, vetositkeää ja hiljaista moottoria sekä ajovaloja.
Moitimme

työn laatua ja viimeistelyä, käyttökatkaisimien sijoittelua, tuuletusta ja melua takatiloissa.
Ei voi ummistaa silmiään siltä, että Dodge Dartin, 43 390 mk (*nykyrahassa 58 289 euroa), maalipinta on kuin kuun maisemaa, tiivisteet sojottavat sinne tänne ja hitsaussaumat ovat kuin humalaisen rapparin jäljiltä – onhan kyseessä sentään meikäläisittäin kallis auto.

Eikä rapakon takana vielä tiedetä mitä ergometrinen hallintalaitteiden sijoittelu merkitsee.

Jarrut ovat tehostuksen puuttuessa kovasti poljettavat.

Meitä häiritsi myös vuotavat etuovien tiivisteet, sieltä kun tunki sisään niin ilmaa kuin vettäkin. Jalkahien torjuntaan kantoivat lisäksi kortensa kovin haperot tuuletuskanavien suljinluukut, jotka päästivät ulkoilmaa nilkoille siinä määrin, että sukat lähes pyörivät.

Hetken totuttelun jälkeen alkaa plussapisteiden jako. Dartista löytää tilat niin edestä kuin takaakin. Takaistuimella on reilut tilat kolmelle, mahtuu polvet, päät ja peffat – ja nimenomaan etuistuimen ollessa taaimmaisessa asennossaan.

Kiinteä selkänoja on verraten hyvässä asennossa istuinosaan nähden, joten ajoasentoa voi kehua jopa mukavaksi. Päällysmateriaalina on reunoiltaan muovilla vahvistettu keinokuitukangas, joka toki hengittää vaikkei lähimainkaan yhtä hyvin kuin luonnonkuitu.

Lämmityslaite on tehokas, kuumaa tulee tuvan täydeltä ja nopeasti. Mutta lämmön jakaminen ei suju helposti. Takaistuimella palelee siinä missä edessä paistuu, ja lasit vetävät herkästi hikeen.

Moottori on iso, pitkäiskuinen, janoinen ja vanhanaikainen pitkine iskuineen ja kovin matalaviritteinen. Pitkää ikää siis! Kun 3,7 litran tilavuudesta "revitään" irti peräti 106 hevosvoimaa (SAE netto) huikeilla 4 000 r/min, on kyseessä jo saksalaistakin mahtavampi insinööritaito. Uusi aika löytyy sähköjärjestelmän puolelta, on kärjetöntä katkojaa ja transistoreita.

Iso moottori vetää pehmeän äänettömästi, ja hyväksi tunnettu automatiikka hoitaa vaihtamiset nykäyksettä.


Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Pande - 29 huhtikuu, 2026, 08:03
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 29 huhtikuu, 2026, 07:43Kenelläs näitä vanhoja lehtiä on tallessa? @Pande ? Omat tuli hävitettyä kolmannen peräkkäisen muuton yhteydessä.. ::)
Tekniikan Maailmoja mulla on vain sieltä täältä ja suurin osa niistäkin varastossa. Tuulilasit mulla on tuolta ajalta kaikki ja jopa järjestyksessä. En ulkoa muista että siinä olisi Dartista isompaa juttua ollut, mutta minäpä silmäilen jossakin välissä.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Kähmy545 - 29 huhtikuu, 2026, 08:57
Laitetaas uusi mainos 8)
Mopar 383 alakerta pattipäämännillä 8)
Jos vaan löydetään :mosh:
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Harri S - 29 huhtikuu, 2026, 09:21
Omaa taskurakettia rekatessa auton akselimassoja ei löytynyt mistään ja ne oli välttämättömät V8 muutoksen vuoksi.
Metsästettiin niitä myös mr J Liukkosen kanssa vanhoista luokituspapereistakin (joka sattuneesta syystä johtuen tuntee mm. brittiläiset urheiluautot ja kilpurit erittäin hyvin) mutta niitä ei ollut missään.

Tämä akselimassa-asia oli kompastuskivi monella katsastusasemalla mutta lopulta riitti yksi inssi joka sanoi että "no problem" otetaan vanstaavan henkilömallin akselimassat koska sama alustarakenne ja auton rekisteröinti muutoksineen oli sitä myöten selvä.
Siksi vastaava moottorisvapin toteutus on aika hankalaa koska hyväksyntä ihan katsastusaseman tulkinnoista kiinni ja näitä syynätään nyt valvovassa elimessä tarkemmin.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: slant sickness - 29 huhtikuu, 2026, 10:17
Kirjastosta kannattaa kysellä. Jokaisessa ei toki ole vanhoja numeroita, mutta yleensä pääkirjastoilla on arkistot, joissa noita säilytellään.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 29 huhtikuu, 2026, 13:47
Lainaus käyttäjältä: Pande - 29 huhtikuu, 2026, 08:03Tekniikan Maailmoja mulla on vain sieltä täältä ja suurin osa niistäkin varastossa. Tuulilasit mulla on tuolta ajalta kaikki ja jopa järjestyksessä. En ulkoa muista että siinä olisi Dartista isompaa juttua ollut, mutta minäpä silmäilen jossakin välissä.

Tuulilasissa taisi olla 1981 vastaava Dartti koeajossa..
En muista kuinka kattavat tekniset tiedot niissä julkaistiin. :thinking:

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 29 huhtikuu, 2026, 10:17Kirjastosta kannattaa kysellä. Jokaisessa ei toki ole vanhoja numeroita, mutta yleensä pääkirjastoilla on arkistot, joissa noita säilytellään.
Jep.
Noita -70-luvun lehtiä alettiin poistaa ysärillä ja kannoin nidottuja vuosikertakirjoja silloin kotiin jokaisets poistosta..
Vitosen näkyy kuukauden lukuoikeus digitoituihin TM:n vanhoihin lehtiin olevan, niin taidan kokeilla sillä. Ei ole turhan kallista.. :))
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: sössö - 29 huhtikuu, 2026, 22:38
onko moparilla jotain heritage center juttua olemassa?
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Pande - 29 huhtikuu, 2026, 23:05
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 29 huhtikuu, 2026, 13:47Tuulilasissa taisi olla 1981 vastaava Dartti koeajossa..
En muista kuinka kattavat tekniset tiedot niissä julkaistiin. :thinking:
Totta, numerossa 5/81. Käytetyn Dartin viiden sivun koeajosta sivu on uhrattu teknisille tiedoille. Ei tuossa suoraan akselipainoja kerrota, mutta kuitenkin "koeajopaino 1 620 kg, painonjakautuma edessä/takana 55,6/44,4%". Kun koeajopainosta puhutaan niin tuo on ilmeisesti ihan koeajoautoa punnitsemalla saatu että auttaako sinua mitenkään.

(https://panu66.kuvat.fi/kuvat/Autokuvia%202026/Dart%20Special%20Edition%201974.jpg?img=medium)

Jos tuosta et saa selvää tai haluat koko sivun parempana niin voin sen skannatakin kyllä.

Koeajon lopputulema on "Dart löytää ostajansa suppeasta piiristä, mutta sitäkin varmemmin".  :)

Koeajokulutus 19,2 l/100 km, maantielenkki tasaisella 90 km/h nopeudella 13,6 l/100 km.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: MJF - 30 huhtikuu, 2026, 09:34
318, 147hv ja 2,45 perävälitys. Ei tuo nyt aivan sysilaiska kuitenkaan oo ollut kun 10,7 sataseen.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 30 huhtikuu, 2026, 11:31
Lainaus käyttäjältä: MJF - 30 huhtikuu, 2026, 09:34318, 147hv ja 2,45 perävälitys. Ei tuo nyt aivan sysilaiska kuitenkaan oo ollut kun 10,7 sataseen.

Kyllähän kevyt hylsy jotenkin pitkälläkin ruuvilla kiihtyy, vääntävällä, 147 NET-hp koneella, mutta yli 1600kg ei ole kevyt hylsy. :o

Ihmettelen tuota koeajopainoa.. Oma -75 Valiantti 273/A-833/8.25 painoi muutoskatsastuksessa puntarilla 1450kg ja siitä ei ollut ainakaan riisuttu pois mitään.
Pari satakiloista koeajajaa laskettu mukaan?
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: slant sickness - 30 huhtikuu, 2026, 12:07
Sehän on mennyt sataseen suunnilleen niin kuin ennen asia arvioitiin. Paino jaettuna hevosvoimilla on suunnilleen 0-100 aika.

Early kutosella painoi 1270. Siihen 80 kiloa kuskia ja mittalaitteet ja sit jakolasku pikkuslantin 80-90 hevosella menee sekin sekunnin sisään siitä, mitä TM vuonna 1964 mittasi (15 pilkku jotain).
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Toyopet - 30 huhtikuu, 2026, 13:17
Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 30 huhtikuu, 2026, 12:07Paino jaettuna hevosvoimilla on suunnilleen 0-100 aika.
Näin helppoako se on? Draggerilla mitatut ajat avensikselle ja edesmenneelle lexukselle näköjään pitää paikkansa.
Cutlassin ajoissa on enemmän hajontaa mutta sille tällä kaavalla antaa 210-240heppaa.
No ihan jees tuosta verkonpaino-307:sta.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: slant sickness - 30 huhtikuu, 2026, 13:25
Vartin loppunopeus on ilmeisesti yhtä hyvä arveluväline. Tenu-Dart kiiruhti maalikennoihin 163,5 kilsaa tunnissa. Auton ottelupaino rekisteriotteen mukaan on 1270 ja kun mut ja ratapäivälle otetut eväät laskee mukaan, todellinen paino lienee jossain 1400 kilon paikkeilla. Wallacen laskuri antaa 3086 naulaiselle autolle, joka kiiruhtaa 101.6MPH tehoksi 248 hevosvoimaa. Nyt olisi pitänyt loihea alle 6 sekuntia sataseen kestävä aika jostakin, mutta tulee sen sijaan yksi extrasekunti. 7 sekuntia on mitattu. Sen +1s voi pistää turboauton rauhallisen liikkellelähdön piikkiin.

Eli heti petti laskurit!

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 30 huhtikuu, 2026, 11:31Ihmettelen tuota koeajopainoa.. Oma -75 Valiantti 273/A-833/8.25 painoi muutoskatsastuksessa puntarilla 1450kg ja siitä ei ollut ainakaan riisuttu pois mitään.
Pari satakiloista koeajajaa laskettu mukaan?
Mututuntumalla TM ilmoitti painot sen mukaiseksi, kun ne koeajohetkellä oli. Pari hoikkaa toimittajaa ja se viides pyörä -laitteisto mittaukseen. Siinä ne lisäkilot on. Yhdellä toimittajalla ei ehkä selvinnyt, koska mittalaitteet olivat tuolloin piirtureita tms yms jännää.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Janne-Pekka - 30 huhtikuu, 2026, 14:34
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 30 huhtikuu, 2026, 11:31Kyllähän kevyt hylsy jotenkin pitkälläkin ruuvilla kiihtyy, vääntävällä, 147 NET-hp koneella, mutta yli 1600kg ei ole kevyt hylsy. :o

Ihmettelen tuota koeajopainoa.. Oma -75 Valiantti 273/A-833/8.25 painoi muutoskatsastuksessa puntarilla 1450kg ja siitä ei ollut ainakaan riisuttu pois mitään.
Pari satakiloista koeajajaa laskettu mukaan?

Mulla -67 valsu 360 otteessa, paino 1380kg.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Pande - 30 huhtikuu, 2026, 20:34
Teknisistä tiedoista vielä pomppasi silmille leveys 177 cm. Sehän on nykyään tosi vähän. Kun talliolosuhteiden vuoksi olen uusien autojen koeajoja lukiessani kiinnittänyt huomiota leveyteen niin tuo on nykyään tyypillinen pienen tai keskikokoisen auton leveys.

Mun Minin leveys on 173 cm, Rellun uusi sähkö-vitonen juuri tuon 177 cm, uusi Golf 179 cm, ykkös-Bemari karvan alle 180 cm jne., nämä kaikki siis peilejä huomioimatta/peilit sisään käännettyinä.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 03 toukokuu, 2026, 15:44
Näyttäisi vahvasti siltä, ettei A-raato tulekaan liikkumaan enää vääntösauvojen varassa..
Päivän hankinta olisi tuomassa keulille hieman kehittyneempää ripustusta ja kevyempiä maateriaalleja. ::)

Leveydestä vielä..
Luovuttaja on 180cm leveä. :)) Mahtunee etupyörät lokasuojia muokkaamatta alle.. :rotfl:

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260503_143856025.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260503_143856025.jpg)

Pyöräkotelon yläpalkin liitos A-pilariin näyttää kätevältä liittää.. :P

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260503_143828594_HDR.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260503_143828594_HDR.jpg)

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260503_143817211.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260503_143817211.jpg)

Aisojen väli A-bodyssa on ~75 senttiä ja tässä 80 etupäässä ja 75 takapäässä. :P

Saattaa istua aika napakasti vanhan keulan tilalle.

Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Nikuzai - 03 toukokuu, 2026, 17:04
Mites toi keulan ja ripustuksien vaihtaminen turvallisemmaksi meneekö se vielä ilman prossia?
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 03 toukokuu, 2026, 17:09
Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 03 toukokuu, 2026, 17:04Mites toi keulan ja ripustuksien vaihtaminen turvallisemmaksi meneekö se vielä ilman prossia?
Tuskin.
Pelkkien jarrujen vaihto menisi kyllä..
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: leivonharri - 03 toukokuu, 2026, 19:45
Onko tää kolmesatku?
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 03 toukokuu, 2026, 20:55
Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 03 toukokuu, 2026, 19:45Onko tää kolmesatku?
E39, 5-sarjaa.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: MJF - 03 toukokuu, 2026, 20:57
Nonniiii, tulihan se e39 sieltä  ;D  Mulla on kans yks koppa tuola pellolla jemmassa, raideleveydet sopi aika makiasti b koppasen kanssa. Sitten jos siihem päätyy niin taka-akseli kans.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: leivonharri - 03 toukokuu, 2026, 20:59
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 03 toukokuu, 2026, 20:55E39, 5-sarjaa.
Game of Thrones ja BMW:n mallisarjojen numerointi. Aion kuolla tietämättä molemmista mitään. Vitossarjan beeämvee siis.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 03 toukokuu, 2026, 21:05
Lainaus käyttäjältä: MJF - 03 toukokuu, 2026, 20:57Nonniiii, tulihan se e39 sieltä  ;D  Mulla on kans yks koppa tuola pellolla jemmassa, raideleveydet sopi aika makiasti b koppasen kanssa. Sitten jos siihem päätyy niin taka-akseli kans.
Tästä luovuttajasta en alkanut taka-akselistoa haikailemaan, kun oli murikka jo myyty..
Laitetaan ehtaa Moparia hevoskärryjousilla taakse. :rotfl:
Jos olis sattunut luovuttajaksi kutosdieseli auto manuaalilla, niin olisi pitänyt ehdottomasti koko vetolinja napata A-bodyn alle.. :driving:

Olis kai tää E39-homma tullu selvitettyä aiemmin, mutta akselimassojen epäselvyys johti harhaan.
Tässäkin hylsyssä on otteelle merkattu 960kg, mutta eiköhän tää melkoisella varmuudella 530d tai 540 akseliksi osoittaudu tarkemmin tutkiessa.. 8)

Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 03 toukokuu, 2026, 20:59Game of Thrones ja BMW:n mallisarjojen numerointi. Aion kuolla tietämättä molemmista mitään. Vitossarjan beeämvee siis.
Vannomatta paras..
Noin minäkin kuvittelin vielä kolme vkoa sitten. :shitfan:  :pokaali: ..mutta tanhuamaan en ala! O:-)
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Nikuzai - 03 toukokuu, 2026, 21:11
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 03 toukokuu, 2026, 17:09Tuskin.
Pelkkien jarrujen vaihto menisi kyllä..

Kannattanee kysyä konttorilta mitä ne sanoo, jarrut jos muuttaa, niin silloinhan on pakko vaihtaa navat ja sen myötä tolpat joten niiden kiinnityskin pitää asentaa

Tai noihan se menee järjellä, mutta ifarT;in päättäjä ei välttämättä asu samassa henkilössä.

Ite kyllä kysyisin, vaikka se vaatisi toisenkin muutosleimauksen.



Kerran kysyin miten jos vaihtaa koneen tai turbottaa, niin jos samalla jarrut niistä menee prossat, mutta jos ensin jarrut isommiksi ja sit vuoden päästä turbottaa jarruista ei mene prossia.

Tosin tässä tapauksessa se ei välttämättä ole toimiva ratkaisu ellei sit saa jo heti jarrujen nojalla keulan vaihdettua ilman prossia




Onko arvausta rakentelijana, ku jotkut väittää et prossat menee kerran ja sen jälkeen saa tekniikkaa jumpata kuten huvittaa aina vaan muutostamalla, mutta prosentit ei muka muutu uudestaan.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 03 toukokuu, 2026, 21:20
Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 03 toukokuu, 2026, 21:11Kannattanee kysyä konttorilta mitä ne sanoo, jarrut jos muuttaa, niin silloinhan on pakko vaihtaa navat ja sen myötä tolpat joten niiden kiinnityskin pitää asentaa

Tai noihan se menee järjellä, mutta ifarT;in päättäjä ei välttämättä asu samassa henkilössä.

Ite kyllä kysyisin, vaikka se vaatisi toisenkin muutosleimauksen.



Kerran kysyin miten jos vaihtaa koneen tai turbottaa, niin jos samalla jarrut niistä menee prossat, mutta jos ensin jarrut isommiksi ja sit vuoden päästä turbottaa jarruista ei mene prossia.

Tosin tässä tapauksessa se ei välttämättä ole toimiva ratkaisu ellei sit saa jo heti jarrujen nojalla keulan vaihdettua ilman prossia




Onko arvausta rakentelijana, ku jotkut väittää et prossat menee kerran ja sen jälkeen saa tekniikkaa jumpata kuten huvittaa aina vaan muutostamalla, mutta prosentit ei muka muutu uudestaan.
Arvaus ja tieto:
Jos kerran muutoskatsastaa jonkun koneen, samoilla prosenteilla se seuraavakin kone autoon kuuluu. Prosentit on määritelty osille tai osakokonaisuuksille, eikä eri kone voi vaikuttaa kuin koneen prosentteihin.

Jos vaihdan nyt puoli koria, menee puolikkaasta puolen korin prosentit. Seuraavana vuonna jos vaihdan toisen puolikkaan, menee jo koko korin prosentit.. :))

Eli jos oikein aletaan niuhottamaan tästä etuakseliswapista, niin lyödään pöytään etuakseliston/ohjauksen osien prosentit ja osa korin prosenteista.
Tuohon päälle koneen ja laatikon prossat.. :thinking: Ollaan jo jonkinmoisessa potissa, muttei vielä riskirajoilla.

Katotaan mitä ja miten muutoskatsastuksessa lasketaan, onpahan katsurilla ainakin hommaa hetkeksi.. :))
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Nikuzai - 03 toukokuu, 2026, 21:52
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 03 toukokuu, 2026, 21:20Arvaus ja tieto:
Jos kerran muutoskatsastaa jonkun koneen, samoilla prosenteilla se seuraavakin kone autoon kuuluu. Prosentit on määritelty osille tai osakokonaisuuksille, eikä eri kone voi vaikuttaa kuin koneen prosentteihin.

Jos vaihdan nyt puoli koria, menee puolikkaasta puolen korin prosentit. Seuraavana vuonna jos vaihdan toisen puolikkaan, menee jo koko korin prosentit.. :))

Eli jos oikein aletaan niuhottamaan tästä etuakseliswapista, niin lyödään pöytään etuakseliston/ohjauksen osien prosentit ja osa korin prosenteista.
Tuohon päälle koneen ja laatikon prossat.. :thinking: Ollaan jo jonkinmoisessa potissa, muttei vielä riskirajoilla.

Katotaan mitä ja miten muutoskatsastuksessa lasketaan, onpahan katsurilla ainakin hommaa hetkeksi.. :))

Itellä oli tohon kone prossiin liittyen sellainen visio joskus et pirtee ja raavas isolohko kylillä pyörimiseen ja huvitteluun, sit käyttistelyyn nakata joku mini kone turbolla, se riittää et kulkee sataa kuha kuluttaa alle 10 kylillä, se hurvittelu kone voi kuluttaa litroja minuutissa ku ei sillä ole tarkoitus ajaa.
Halvimmillaan oli paikallisella muutoskatsastus 28€ eli sellainen et ois voinu hakea oikeat paprut tarvittaessa.

Kardaanitunneliin huoltoluukku josta päässy yläpultit ja sähköjohdot parilla 7 napasella peräkärry pistokkeella, nykyään tosin 13 napasella saa melkosen määrän yhdellä pistokkeella.
Laturi luonnollisesti lataa startin pulttiin ja maadoitus koneen kylkeen, swapissa akusta kaapelit irti ja kone pois.
Laturihan ohjaa valon kautta joten se ois voinu olla koelaudassa tai pistokkeen läpi ohjata relenippu joka kytkee tarvittavat virrat sitä haluaviin kohteisiin koneen päällä olevasta rasiasta.
Volttimittari kertoo akun tilan.
Yhessä vaiheessa toi ois ollu vielä nopeempi ku oli niitä tupla napasia bannereita, ei ois tarvinnu ku normaalit akunkengät kaapeleissa
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Toyopet - 03 toukokuu, 2026, 22:18
Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 03 toukokuu, 2026, 21:52Itellä oli tohon kone prossiin liittyen sellainen visio joskus et pirtee ja raavas isolohko kylillä pyörimiseen ja huvitteluun, sit käyttistelyyn nakata joku mini kone turbolla, se riittää et kulkee sataa kuha kuluttaa alle 10 kylillä, se hurvittelu kone voi kuluttaa litroja minuutissa ku ei sillä ole tarkoitus ajaa.
Halvimmillaan oli paikallisella muutoskatsastus 28€ eli sellainen et ois voinu hakea oikeat paprut tarvittaessa.

Kardaanitunneliin huoltoluukku josta päässy yläpultit ja sähköjohdot parilla 7 napasella peräkärry pistokkeella, nykyään tosin 13 napasella saa melkosen määrän yhdellä pistokkeella.
Laturi luonnollisesti lataa startin pulttiin ja maadoitus koneen kylkeen, swapissa akusta kaapelit irti ja kone pois.
Laturihan ohjaa valon kautta joten se ois voinu olla koelaudassa tai pistokkeen läpi ohjata relenippu joka kytkee tarvittavat virrat sitä haluaviin kohteisiin koneen päällä olevasta rasiasta.
Volttimittari kertoo akun tilan.
Yhessä vaiheessa toi ois ollu vielä nopeempi ku oli niitä tupla napasia bannereita, ei ois tarvinnu ku normaalit akunkengät kaapeleissa
Tuohon on ihan helppo ratkaisu, ei tarvitse virityksiä: kaksi autoa ja liikennekäytöstä poisto. Kun sillä isolohkolla ei hurvittele, pistää seisontaan.

Toinenkin helppo vaihtoehto on mutta sitä en voi lainkuuliaisena kansalaisena sanoa.  ::)
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Nikuzai - 03 toukokuu, 2026, 22:38
Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 03 toukokuu, 2026, 22:18Tuohon on ihan helppo ratkaisu, ei tarvitse virityksiä: kaksi autoa ja liikennekäytöstä poisto. Kun sillä isolohkolla ei hurvittele, pistää seisontaan.

Toinenkin helppo vaihtoehto on mutta sitä en voi lainkuuliaisena kansalaisena sanoa.  ::)


Meinaat et anna mennä?

Oli siinä swappauksessa silloin ajatuksena reissuihin sitten diesel nakata rouskuttamaan halpaa kilsaa
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: sössö - 03 toukokuu, 2026, 22:50
on noita ollut missä on katsastusmoottori ja ajomoottori vaan sellastakaan kukaan jaksanu kauaa
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 05 toukokuu, 2026, 21:26
Kävin A-raatoon irrottelemassa varaosia.

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260505_192420881_HDR.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260505_192420881_HDR.jpg)

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260505_192409255_HDR.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260505_192409255_HDR.jpg)

Myyjä olikin oikein asianharrastaja. 8) Tontilla oli reilusti enemmän kalustoa kuin mulla ja kätevä Valtran lusikka-haarukka osien siirtelyyn! 8)

Outoa etten ollut kaverista koskaan edes kuullut, vaikka samalla kylällä vaikutetaan.. :o Ja on asunut täällä liki yhtä kauan kuin minäkin!
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: juhapih - 06 toukokuu, 2026, 07:06
Oliko tontilla tipun keltainen Astra? Saabin turbokoneella...
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 06 toukokuu, 2026, 08:17
Lainaus käyttäjältä: juhapih - 06 toukokuu, 2026, 07:06Oliko tontilla tipun keltainen Astra? Saabin turbokoneella...
Pitääpäs koittaa tänään katella tarkemmin mitä kaikkea siinä oli.. :o Astraali-GM:t ei herätä aivosähkökäyrää vielä, vaikka museoikäisiä ovatkin. :dontknow:

Reilu parikymmentä laitetta ainakin niin kaikkia en rekisteröinyt.
Eniten silmään pisti ysärin alun turbo Legacy tarroilla/kaarilla/sorarenkailla.. :P
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: puliukk0 - 06 toukokuu, 2026, 12:58
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 03 toukokuu, 2026, 21:05...mutta eiköhän tää melkoisella varmuudella 530d tai 540 akseliksi osoittaudu tarkemmin tutkiessa.. 8)

540 ja muut v8 ei oo sitten hammastangolla, vinkkinä vain. 🙂

Prosenteilla ei niin väliä enään nykyään kun kaiken (paitsi korin) vaihtamalla jää alle 50% (eli uudestaan verotuksen).

Jousitustavan vaihto taitaa vaatia vähän laskelmia ja kirjallista selvitystä. Ei mitään mahdotonta, mutta lisätyötä.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 06 toukokuu, 2026, 13:05
Lainaus käyttäjältä: puliukk0 - 06 toukokuu, 2026, 12:58540 ja muut v8 ei oo sitten hammastangolla, vinkkinä vain. 🙂

Prosenteilla ei niin väliä enään nykyään kun kaiken (paitsi korin) vaihtamalla jää alle 50% (eli uudestaan verotuksen).

Jousitustavan vaihto taitaa vaatia vähän laskelmia ja kirjallista selvitystä. Ei mitään mahdotonta, mutta lisätyötä.
Jep.
540 etuakselisto näkyy olevan aika erilainen viritys.
Osiakaan ei moponetista tahdo löytyä, niin 530 dieselihän tässä järkevin vertailukohde on.

Parin osan vaihdolla tästä sellaisen saa tehtyä, kun ero pienemmän bensakoneisen ja dieselin välillä on jarrut.
Tosin 324mm jarrut ei mulla toivelistan kärkipäässä ole, kun vähenee aika reilusti vannevaihtoehdot 296mm laikkoihin verrattuna.

Jousitustyypin muutos ei ainakaan aiemmin ole suuria vaatinut, miten lie nyt...
Lehtijousista kierrejousiin olen vaihdon tehnyt takavuosina ja lähinnä tukivarret oli mielenkiinnon kohteina. Niidenkin osalta penäsivät vain akselimassoja luovuttajasta.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: rb - 07 toukokuu, 2026, 09:10
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 05 toukokuu, 2026, 21:26Tontilla oli reilusti enemmän kalustoa kuin mulla
Noni!
Se on ensikerralla tuotava Signetiltä kaksi raatoa kerralla..
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 11 toukokuu, 2026, 21:40
A-raato tipahti pyörilleen..

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260511_212147565.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260511_212147565.jpg)

Ensin piti hammastangolle värkätä tilapäiskiinnitys, että pystyy siirtelemään hylsyä pyörillään..

Benarista sain tuulilasin irti

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260511_212208705.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260511_212208705.jpg)

Moponettiin kävin tilaamassa etutolppien yläpäät, kun eihän niillä semmosia ollut hyllyssä. >:(
Jos loppuviikosta jo saisi keulankin pyörilleen.. :))
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 12 toukokuu, 2026, 21:16
Aloin pilkkoa Benaria paremmin omiin tarkoitusperiin istuvaan muotoon..

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260512_200746553_BURST000_COVER_TOP.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260512_200746553_BURST000_COVER_TOP.jpg)

On melko paljon peltejä pitkittäin ja poikittain tuolla pilarin sisällä, saranoiden kohdalla varsinkin. :))

Lattiaan jäi vielä poikittaiskotelot katkaisematta, muuten olisi aikalailla valmiin korjauspalan mitoissa A-pilarin kohdalta pituussuunnassa. Leveyttä tuossa kohtaa on muutama sentti liikaa, niin joutuu ehkä muotoilemaan vielä..

Irtileikattu tuulilasin kehys oli ihan käsittämättömän kevyt, vaikka moninkertaista rutattua peltiä olikin.. On vaan varsin ohutta materiaalia.

Tulipellin osalta onkin vaikeampi määritellä sopivaa liitosohtaa. :thinking: Benarin tulipelti on melkein kokonaan tuplapellityksellä ja varsin mutkille väännetty.. :pullinghair: Joutunee viemään liitoskohdan aika alas. :thinking: Tai siis liki kardaanitunnelin korkeudelle.
Sitä joutunee muokkailemaan takaosastaan pienemmäksi, jos en Benarin manuaalia tähän hommaa.. ::) On aika reilun korkuinen.

Huvittavaa mittailla noita vuoronperään..
Sisätilan leveys koreissa on sentilleen sama 145cm. Tuon tuulilasin alareunan palkki on kaksi senttiä alempana kuin A-bodyssa, lattian tasosta mitattuna, jne..

Varsin saman kokoiset hylsyt. :o

Koitin löytää korimittakuvia Benarista, mutten vielä ilmaista mistään keksinyt. Parilla kympillä saisi erittäin täydelliset korigeometrian monisivuiset mittapiirustukset, muttei ihan semmoisellekaan olisi tarvetta.. :(
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Kustom STW - 12 toukokuu, 2026, 22:06
Onko tosta mittää hyötyä?
https://grabcad.com/library/e39-1
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 13 toukokuu, 2026, 07:38
Lainaus käyttäjältä: Kustom STW - 12 toukokuu, 2026, 22:06Onko tosta mittää hyötyä?
https://grabcad.com/library/e39-1
Tää mulla jo olikin tiedossa ja on hyvä, muttei ole varsinaisia korin geometriatietoja tuossa. :(
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 13 toukokuu, 2026, 20:43
Näpräsin Benarin etutolpat kokoon ja sain ne soviteltua alle asti. 8)

Koesovitus renkailla kertoi ettei 255/55R18 mene E39:n alle. ::)
Ottaa näköjään ensimmäiseksi jousen alalautaseen liian iso renkula kiinni. :dontknow:  235/40R18 on merkattu suurimmaksi eturillukan kooksi noihin.. :suspect:
Alettava tuon kokoisia vannesuojia etsimään.. :-[

Samalla kattelen minkämoisia 16" renkuloita vanteineen olisi tarjolla.. :P Olis kumiakin tarjolla paremmin. :P

Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 14 toukokuu, 2026, 22:42
Sade hellitti, niin pistin puukkosahan laulamaan..

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260514_182558504_HDR.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260514_182558504_HDR.jpg)

(https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260514_182616507_HDR.jpg/_medium.jpg) (https://jklahtinen.kuvat.fi/kuvat/Moparit/Dartsani/IMG_20260514_182616507_HDR.jpg)

Ei tuossa enää kovin paljon poistettavaa ole.. :thinking:

Ehkä joutuu tuon tuulilasin aukon alapalkin vielä poistamaan ja osan tulipeltiä, mutta taitaa mennä niin huteraksi ettei passaa ilman tuentaa tehdä.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Jussi - 15 toukokuu, 2026, 00:30
Mä jo mietin et hukkasinko ketjun langan... Siis meinasit pistää noin paljon benaria Darttiin?
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: slant sickness - 15 toukokuu, 2026, 06:03
Tuo on etuakselisto laajassa merkityksessä.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: samiralfey - 15 toukokuu, 2026, 06:47
Lainaus käyttäjältä: Jussi - 15 toukokuu, 2026, 00:30Mä jo mietin et hukkasinko ketjun langan... Siis meinasit pistää noin paljon benaria Darttiin?
Minäkin hetken aikaa vähän hukassa. Eikö alkuperäinen jousitus menisi helpommin vai mikä tässä oli ideana?
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 15 toukokuu, 2026, 08:01
Koska mä voin?
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: MJF - 15 toukokuu, 2026, 08:24
Mulla oli ajatuksena laittaa lattiaa pidemmästi takajalkotiloja myöten, saa bemarin penkitkin suoraan kiinni. Nooo, se(kin) on vasta ajatuksen tasolla.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: samiralfey - 15 toukokuu, 2026, 08:35
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 15 toukokuu, 2026, 08:01Koska mä voin?
Niin tietenkin enkä kritisoi tuota rakentamista. Ihan vaan että rakentamisen ilosta vai jotain vakavampaa tekeillä mietiskelin tässä? Hyvä meno kuitenkin.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 15 toukokuu, 2026, 10:13
Lainaus käyttäjältä: samiralfey - 15 toukokuu, 2026, 08:35Niin tietenkin enkä kritisoi tuota rakentamista. Ihan vaan että rakentamisen ilosta vai jotain vakavampaa tekeillä mietiskelin tässä? Hyvä meno kuitenkin.
En mä kritiikkinä ottanutkaan. ;D

Tuossa A-bodyssa mua alkoi häiritsemään etupalkin ja ohjausvivuston sijoittelu ja erityisesti tässä tapauksessa ohjausosien täydellinen puuttuminen. :))
Tehostettu hammastanko tiputtaisi keulalta aika reippaasti painoa ja ohjaus olisi tarkempi. -70-luvun Moparien tehostettu ohjaus on ehkä lievästi tunnoton.. Pikkurillillä saa parkkipaikkapyörittelytkin tehdä, eikä tehostus ainakaan vähene koneen kierrosten noustessa. O0

Etuakselin takapuolinen vivusto/hammastanko taas ei oikein hyvin mahdu öljypohjan kanssa kuvioihin.. :wc:
Alatukivarsien puslat oli hiukan ongelmalliset jo ysärillä(ja -50-60-70-80-luvuillakin), eikä nyt kaupasta saatava kumimateriaali ole ainakaan parempaa. :shitfan:

Jos kerran lähdetään muuttelemaan jotain, niin helpoimmalla taitaa päästä muuttamalla kaikki yhtenä pakettina. :pckahvi:
Kokeillaan tämäkin nyt kerran.

Etuakseliston orkkisosista tulikin jo ostotarjous toisaalla.. :dontknow:
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 15 toukokuu, 2026, 13:18
Lainaus käyttäjältä: MJF - 15 toukokuu, 2026, 08:24Mulla oli ajatuksena laittaa lattiaa pidemmästi takajalkotiloja myöten, saa bemarin penkitkin suoraan kiinni. Nooo, se(kin) on vasta ajatuksen tasolla.
Mulla on ajatuksena laittaa Benarin kardaanitunneli/vaihdelootan koppa pitkittäiskoteloita myöten etujalkatiloista ja jättää penkin alunen alkuperäistä.
Se nyt sattuu myös olemaan ainoa korjauskelpoinen osa lattioista.. ::)

Pitkittäiskoteloita voi jatkaa lattian alla taka-aisoihin asti, niinkuin jo orkkislattian alla tein.

Benarin etujalkatilat olikin ulkoreunoiltaan niin kinkyn muotoiset, etten halunnut edes yrittää niiden käyttöä. ;D
Mittailujen perusteella tippuvat helmakotelon alapinnan tasalle A-bodyssakin. :thinking: Aisojen sisäpuolella lattia on ainakin 5 senttiä ylempänä..
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: MJF - 15 toukokuu, 2026, 17:44
Sinä ootkin pitemmällä tässä hommassa, minen oo vielä vertaillut vierekkäin ollenkaan  ;D
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Springer - 15 toukokuu, 2026, 18:07
Ehkä tyhmä kysymys: Koska Bemari on muuttunut Benariksi? Ehkäpä olen pudonnut kelkasta jo jonkun aikaa sitten ;D
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: palontie - 15 toukokuu, 2026, 18:24
Mä oon tota kanssa ihmetellyt.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Janne-Pekka - 15 toukokuu, 2026, 19:13
Lie penari?

Mutta asiaan: Hienoa kun teet kokeilu luonteista hommaa tuhoon tuomittuun romuun. Olkoon muille opiksi ja neuvoksi jos hyvä tulee. Tai huono no siitäpä tuon näkee.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: palontie - 15 toukokuu, 2026, 19:40
Lainaus käyttäjältä: Janne-Pekka - 15 toukokuu, 2026, 19:13Lie penari?

Mutta asiaan: Hienoa kun teet kokeilu luonteista hommaa tuhoon tuomittuun romuun. Olkoon muille opiksi ja neuvoksi jos hyvä tulee. Tai huono no siitäpä tuon näkee.


Samaa mieltä,ja hattua pitää @Gary Grand :lle nostaa ainakain yrittelijäisyydestä.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Mikkis83 - 16 toukokuu, 2026, 12:11
Hyvä, että tälläistäkin tehdään ( :o ) ja lyödään jauhot suuhun mahdollisille epäilijöille! Iso peukku! :+1:
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Hurtsi1 - 16 toukokuu, 2026, 14:03
Mulla kun suurin harrasteautoihin tehtävä homma rajoittuu huolto ja pintakiilto hommiin,niin on mahtava seurata kun jotkut tekevät mitä haluavat. Itsellä ei riitä pitkäjänteisyys/taito tai näkemys mitä voi saada aikaiseksi kun vain alkaa tekemään. Täällä kellarissa voi tällainen tumpelokin päästä näkemään erilaisia lähestymistapoja autoharrastukseen. Kiitokset siitä :+1: 
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 16 toukokuu, 2026, 16:16
Lainaus käyttäjältä: Janne-Pekka - 15 toukokuu, 2026, 19:13Lie penari?

Mutta asiaan: Hienoa kun teet kokeilu luonteista hommaa tuhoon tuomittuun romuun. Olkoon muille opiksi ja neuvoksi jos hyvä tulee. Tai huono no siitäpä tuon näkee.
Siihen on syynsä että paskista paskimmat aihiot kiinnostaa.. :dontknow:
Eipähän mene pilalle mitään arvokasta! :fakjuu:
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 17 toukokuu, 2026, 22:16
 @1purehell iltä tarttui mukaan Benarin jarrulevyt. :P

Tuossa keulan luovuttajassahan ne oli aika loppu, niin sopi paremmin kuin hyvin kun tarjosi niitä kaupantekijäisinä mukaan..
Nyt Pornstarterista niitä pois nostaessa, mittasin että ovat vastoin parempaa luuloa 324mm halkaisijaiset versiot.. :o
Onko pakko jos ei halua?

Varmaan nyt moisen hankinnan inspiroimana alettava kaivelemaan jarrusatulan kiinnikkeitä isomman halkasijian jarrulevyille.. ::)
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: 1purehell - 18 toukokuu, 2026, 07:54
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 17 toukokuu, 2026, 22:16@1purehell iltä tarttui mukaan Benarin jarrulevyt. :P

Tuossa keulan luovuttajassahan ne oli aika loppu, niin sopi paremmin kuin hyvin kun tarjosi niitä kaupantekijäisinä mukaan..
Nyt Pornstarterista niitä pois nostaessa, mittasin että ovat vastoin parempaa luuloa 324mm halkaisijaiset versiot.. :o
Onko pakko jos ei halua?

Varmaan nyt moisen hankinnan inspiroimana alettava kaivelemaan jarrusatulan kiinnikkeitä isomman halkasijian jarrulevyille.. ::)

Jaa, ne oli sittenkin ne isommat.  :thinking: Tarkemmin kun muistelee, niin nehän oli paikoillaan tuossa Bel Airissa (niinkuin sanoinkin), mutta siinähän oli isommat levyt. Volvossa on taas pienemmät, ne noin 300 milliset BMW:t.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 18 toukokuu, 2026, 09:15
Lainaus käyttäjältä: 1purehell - 18 toukokuu, 2026, 07:54Jaa, ne oli sittenkin ne isommat.  :thinking: Tarkemmin kun muistelee, niin nehän oli paikoillaan tuossa Bel Airissa (niinkuin sanoinkin), mutta siinähän oli isommat levyt. Volvossa on taas pienemmät, ne noin 300 milliset BMW:t.
Mietinkin kyytiin nostellessa, että voiko nää olla ne 296mm kiekot.. :))
Kotona kun oli Pornstartteria tyhjentäessä vieressä Benarin keula, niin näki jo viiden metrin päästä että isothan nää on.. :))
Noissahan on paksuuseroakin jonkun verran(50%  :)) ) pienemmän ja isomman välillä; 296x20mm ja 324x30mm..
Olishan tuon paksuudesta heti nähnyt jos olisi muistanut, mutta voi mun olla pakko päivittää noille isommille jarruille keula..
Niitä on käytetty kutosdieseleissä ja V8:ssa ja noita pienempiä sitten pienemmissä bensakoneissa.. :thinking:
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Kustom STW - 18 toukokuu, 2026, 09:21
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 18 toukokuu, 2026, 09:15Mietinkin kyytiin nostellessa, että voiko nää olla ne 296mm kiekot.. :))
Kotona kun oli Pornstartteria tyhjentäessä vieressä Benarin keula, niin näki jo viiden metrin päästä että isothan nää on.. :))
Noissahan on paksuuseroakin jonkun verran(50%  :)) ) pienemmän ja isomman välillä; 296x20mm ja 324x30mm..
Olishan tuon paksuudesta heti nähnyt jos olisi muistanut, mutta voi mun olla pakko päivittää noille isommille jarruille keula..
Niitä on käytetty kutosdieseleissä ja V8:ssa ja noita pienempiä sitten pienemmissä bensakoneissa.. :thinking:

Olisit ostanut sen meijän kutostiisselimanuaalineliveto-Bemnin ni siitä saanu kaikki kilkkeet jopa motorin.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 18 toukokuu, 2026, 09:28
Lainaus käyttäjältä: Kustom STW - 18 toukokuu, 2026, 09:21Olisit ostanut sen meijän kutostiisselimanuaalineliveto-Bemnin ni siitä saanu kaikki kilkkeet jopa motorin.
Kun mulla ei vielä ole aikomusta tehdä tuosta nelikkoa.. :suspect: Eikä tiisseliä.. ::)
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: slant sickness - 18 toukokuu, 2026, 09:43
Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 18 toukokuu, 2026, 09:28Kun mulla ei vielä ole aikomusta tehdä tuosta nelikkoa.. :suspect: Eikä tiisseliä.. ::)
Kai sen nelikon voisi konvertoida pelkäksi etuvedoksikin?
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: MJF - 18 toukokuu, 2026, 10:54
Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 18 toukokuu, 2026, 09:43Kai sen nelikon voisi konvertoida pelkäksi etuvedoksikin?

Joskus Ruottin puolella oli myynnissä Valiantti etuveto-eskortin diisselitekniikalla  :suspect:
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Gary Grand - 18 toukokuu, 2026, 10:55
Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 18 toukokuu, 2026, 09:43Kai sen nelikon voisi konvertoida pelkäksi etuvedoksikin?
En ole baijerilaisen eturipustuksen rakenteeseen perehtynyt.. ::)

Toki useimmista etuvedoista pelkällä vetonivelen pätkäisyllä saa tehtyä nätisti "takavedon" navan. Eli jättää napaa koossapitävän vetonivelen akseliosan vaan navan sisään ja laikkaa pois sisemmän osan kuulanivelmaljan, ym.

Tarvittaessa voi jättää vaikka ABSin hammaskehänkin..

Lainaus käyttäjältä: MJF - 18 toukokuu, 2026, 10:54Joskus Ruottin puolella oli myynnissä Valiantti etuveto-eskortin diisselitekniikalla  :suspect:
"Namnamm, Hyviä nää sienet! Eihän näistä vaan mitään trippiä saa?"
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Toyopet - 18 toukokuu, 2026, 11:03
Lainaus käyttäjältä: MJF - 18 toukokuu, 2026, 10:54Joskus Ruottin puolella oli myynnissä Valiantti etuveto-eskortin diisselitekniikalla  :suspect:
Ja Suomessa rakennettu Ford 17M Turnier fokuksen moottorilla ja tietysti etuvedoksi muutettuna. Esitelty myös V8 magazinessa.
Tässä nyt toisen lehden esittely, kun kerran googlella löytyi:
https://www.apu.fi/artikkelit/teppo-jarven-taunus-yhdistaa-historian-ja-modernin-suorituskyvyn
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: slant sickness - 18 toukokuu, 2026, 13:13
Vain osaamattomuuden ja laiskuuden yhdistelmä on pitänyt mua tekemästä TAKAmoottorista ETUVETOautoa. Kardaani ja maasturin jäykkä etuvetoaxeli.

Ja toki kuminpolttotehoinen moottori.

Ja kaikki tuo MR-tasoiseen takatuupparin koppaan.
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: Toyopet - 18 toukokuu, 2026, 13:25
Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 18 toukokuu, 2026, 13:13Vain osaamattomuuden ja laiskuuden yhdistelmä on pitänyt mua tekemästä TAKAmoottorista ETUVETOautoa. Kardaani ja maasturin jäykkä etuvetoaxeli.

Ja toki kuminpolttotehoinen moottori.

Ja kaikki tuo MR-tasoiseen takatuupparin koppaan.
Etuvetoinen kupla tai chevy corvair...
Otsikko: Vs: Raadosta jalostamista, A-body
Kirjoitti: MJF - 18 toukokuu, 2026, 13:55
Kaikista helpoin ottaa neliveto-Tölkistä takavetarit pois