Mistä isompi moottori SM-Sisuun?

Aloittaja juko7, 01 lokakuu, 2021, 14:44

« edellinen - seuraava »

juko7

Olisi käyttötarkoitukseen (pp-lavetti) sopivia 8x4 SM:iä kaksikin nettikoneessa. Nykyperävaunun kanssa ja neliakselisena olisi painojen puolesta mahdollista saada noin 100 t kokonaispaino mutta tehovaatimuksen (noin 400 kW) mukaan teho jää aika alakanttiin ja leikkaa kokonaispainon 60 t kieppeille, eikä veturin  neljännestä akselista olisi mitään hyötyä nykyiseen verrattuna.  Noissa on noin 300 kW. Onko kellään ehdotusta, mikä mielellään ei sähköisellä ruiskutusjärjestelmällä oleva moottori voisi tulla kyseeseen vaihdokiksi? Cumminsin 471 hv versio (340 kW) on ollut Sisuissakin mutta sekin jää hieman pieneksi.

Mikaa7146

Kysyppä konekorjaamo V.Kangasaho, Urjala ne ostivat Sisun kaikki varaosat 2005 jälkeen. Löytyy moottoreita, laatikoita yms Sisuihin liittyvää. Perusmoottorit SM malleissa 14L Cumminseja, pienin taitaa olla 260 ja suurin 510kw tehoilla.


Therealsamppa

2018 painetussa tavaraliikenneyrittäjä kirjassa lukee että 5kW kokonaismassan tonnia kohden vähimmäisvaatimus, mahtaa koskea erikoiskuljetuksia yhtälailla? 14l Celect Cumminsia saanut 525hp ohjelmalla mutta sekin vaan 391kW.. Caterpillarin C18? Ei kyllä lujassa maineessa tunnu olevan  ;D
Elämää laakereiden varassa

Mikaa7146

Lainaus käyttäjältä: Therealsamppa - 18 lokakuu, 2021, 21:512018 painetussa tavaraliikenneyrittäjä kirjassa lukee että 5kW kokonaismassan tonnia kohden vähimmäisvaatimus, mahtaa koskea erikoiskuljetuksia yhtälailla? 14l Celect Cumminsia saanut 525hp ohjelmalla mutta sekin vaan 391kW.. Caterpillarin C18? Ei kyllä lujassa maineessa tunnu olevan  ;D
Eipä ole Catin kone kestävä ja aika juoppokin oli dieselin suhteen. Tässä kylällä on yksi sorakuski, jolla oli parikin CAT Sisua, kestivät hänellä ihan ok, kun ajoi autoja itse.

Poweri

Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

juko7

Kiitos vastauksista. 471 hv versio lienee Sisuun tehokkain ilman sähköistä suutintenohjausta saatava? Sähköinen suutinohjaus jälkeenpäin lienee melko iso työ uusine sähköjärjestelmineen ja nopeudenrajoittimineen päivineen?

tehon laskenta: "Erikoiskuljetusyhdistelmän massan ylittäessä 76 tonnia on vetävien ja työntävien ajoneuvojen yhteenlasketun moottoritehon ylitettävä arvo, joka saadaan kaavasta 380 kW + 0,5 kW/t x (yhdistelmän massa tonneina – 76 t). Vetävien ja työntävien ajoneuvojen yhteenlasketun moottoritehon ei tarvitse kuitenkaan ylittää 450 kilowattia."

Nykyinen kolmiakselinen kapine (samanlainen kuin Sampalla) mahdollistaa noin 60 t. Tehovaatimus rajoittaa jo tätäkin ennen teknistä kokonaismassaa, joka olisi noin 70 t. Neliakselisella saisi erikoispainoilla vajaat 20 t lisää kokonaismassaa, mutta auto on painavampi. Ehkä jossain 90 tonnissa oltaisiin, mutta tehontarve olisi silloin 530 hv. 471:llä saisi vähän alle 70 t, eli 10 t lisää nykyiseen, mutta siitä pois neliakselisen veturin suurempi paino ja lompakosta pois suurempi dieselvero. Tuommoista siis mietin:

https://www.nettikone.com/sisu/sm-300/2084991

Mikaa7146

Lainaus käyttäjältä: juko7 - 19 lokakuu, 2021, 14:56Kiitos vastauksista. 471 hv versio lienee Sisuun tehokkain ilman sähköistä suutintenohjausta saatava? Sähköinen suutinohjaus jälkeenpäin lienee melko iso työ uusine sähköjärjestelmineen ja nopeudenrajoittimineen päivineen?

tehon laskenta: "Erikoiskuljetusyhdistelmän massan ylittäessä 76 tonnia on vetävien ja työntävien ajoneuvojen yhteenlasketun moottoritehon ylitettävä arvo, joka saadaan kaavasta 380 kW + 0,5 kW/t x (yhdistelmän massa tonneina – 76 t). Vetävien ja työntävien ajoneuvojen yhteenlasketun moottoritehon ei tarvitse kuitenkaan ylittää 450 kilowattia."

Nykyinen kolmiakselinen kapine (samanlainen kuin Sampalla) mahdollistaa noin 60 t. Tehovaatimus rajoittaa jo tätäkin ennen teknistä kokonaismassaa, joka olisi noin 70 t. Neliakselisella saisi erikoispainoilla vajaat 20 t lisää kokonaismassaa, mutta auto on painavampi. Ehkä jossain 90 tonnissa oltaisiin, mutta tehontarve olisi silloin 530 hv. 471:llä saisi vähän alle 70 t, eli 10 t lisää nykyiseen, mutta siitä pois neliakselisen veturin suurempi paino ja lompakosta pois suurempi dieselvero. Tuommoista siis mietin:

https://www.nettikone.com/sisu/sm-300/2084991
Noi painorajat jokseenkin ihmeellisiä, myin kolmeakselisen vaihtolavakärryn pois ja se joka sen osti sanoi saavansa tällä paremman hyötykuorman kuin neli- tai viisiakselisella, koska nämä kärrynrungot painavat itsessään suhteessa enemmän kuin saa hyötyä lisäakseleista. En tiedä onko näin, mutta muutaman kerran olen kärryn nähnytkin iso kontti kyydissä.

Kysyppä Tammisaaren Veholta vinkkejä tuohon tehojen lisäämiseen, työnjohtajat ja korjaamon huoltoukot vanhoja Sisun tehtaan työntekijöitä, he tietävät mitä ja miten tehdä muutokset oikein.