Olds starttaus

Aloittaja Toyopet, 04 kesäkuu, 2025, 22:11

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 05 kesäkuu, 2025, 10:56Tuli imuriin yks akku joka kyykkäsi täysin kun koitti kasia pyörittää. Latasin täyteen ja pistin sen paattiin. 60 hummane peräprutku pyöri iloisesti. No laitoin sen takaisin autoon niin sama juttu kyykkäsi heti. Oli vielä melko arvokas "marine" agm.
Kylmää chevyn konetta tuokin pyöritti tosiaan kevyesti mutta en ole edes katsonut, minkälainen startti chevyssä on.
Jos joku välitetty tehostartti, niin kaipa se kevyemmin pyöriikin kuin tuommoinen oldsin vintagemalli.

Mutta täytynee töiden jälkeen kokeilla, jos ehtii ajaa koneen kuumaksi, käykö sama uudelleen.

Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 05 kesäkuu, 2025, 10:04Ei liene iso vaiva laittaa maajohto suoraan starttiin niin poistuu koko maadoitusonkelma. Millanen piuha menee solenoidille? Se ei välttämättä jaksa kuumana vetää riittävästi jos sinne menee ohut piuha.
Mulle on sattunu ainakin kaks tapausta, jossa joutu herätejohdon releistään paksummalla piuhalla.
En varmasti oo.

Valde

Eihän vain se startti nyt paistu sinne...?
Takavetopihtaaja

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Valde - 05 kesäkuu, 2025, 16:14Eihän vain se startti nyt paistu sinne...?
Se varmaan on ainakin osasyy.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Valde

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 05 kesäkuu, 2025, 18:44Se varmaan on ainakin osasyy.
Meinaan ihan turha muuta arpoa, jos syy on tuo.

Jos missään herätteessä, katkaisijassa tai virrankulussa ei ole kontaktihäiriötä, niin sullo startti moro. Jos täysi, muita pirteästi starttaava akku tiputtaa startissa jännitteen ~9V eikä kone pyöri, on sulla oikosulku päällä.

Enempi sähkönerot voi tarinoida, voiko esim. käämitys paistua niin, että toimii tavallaan mutta kuitenkin lyö läpi.
Takavetopihtaaja

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Valde - 05 kesäkuu, 2025, 19:51Meinaan ihan turha muuta arpoa, jos syy on tuo.

Jos missään herätteessä, katkaisijassa tai virrankulussa ei ole kontaktihäiriötä, niin sullo startti moro. Jos täysi, muita pirteästi starttaava akku tiputtaa startissa jännitteen ~9V eikä kone pyöri, on sulla oikosulku päällä.

Enempi sähkönerot voi tarinoida, voiko esim. käämitys paistua niin, että toimii tavallaan mutta kuitenkin lyö läpi.
Niin, se on kuukauden vanha startti, jos sanon, että 50 starttausta, sekin on yläkanttiin.

Sen kun löytäisi, mikä tuon aiheuttaa, niin osaisi jatkossa välttää.

Eikä tuo eilinen nyt olisi pitänyt mitenkään lämmin olla, kun aamulla 60km ja iltapäivällä 45km maantietä ilman suurempaa rasitusta, ajoviimaa olisi pitänyt olla.
Varmaan vappucruisingissa sai lämpökuormaa paljon enemmän.

Muutenhan tuolla ei pitkiä vetoja ole ajettu, hyvä jos on ehtinyt edes normaaliin käyttölämpötilaan startin vaihdon jälkeen.
Mistä tietysti nyt heräsi ajatus, että jos ei se vanhakaan startti ollut rikki vaan edelleen on joku lämpöön liittyvä ulkoinen tekijä.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Aalto

Joutunu ikävästi toteemaan et hiljan vaihdettu osa on ainoostaan hiljan vaihdettu osa. Ei pysty päätteleen et olis ehjä vaikka olis kuinka tuore. Vallanki startit ja laturit olleet pettymyksiä turhan usein.

Nikuzai

Chevy vanissa oli moinen ongelma jonkun aikaa

Apuvirralla heräsi aina nätisti, kerran sit laitoinkin apukaapelin akun napaan ja ei kunnollista starttia

Sit emäntä starttaamaan ja tökkimään apukaapelia ympäri akun napaa ja heti pyörähti kun tökkäsi apukaapelin kenkään silleen et toinen leuka osu kaapelin päähän


Kaapeli kenkä irti ja ihmettelemään, mistään ei näkyny päälle eikä kaapeli edes heilunu ollenkaan kengässä, mutta teräsharjalla kun rapsutti kaapelin kiiltäväksi ja vaihto sisältä vihertyneen kaapeli kengän, niin omallakin akulla heräsi samantein kauniisti


Ite huomannu et jos galvanointi hilseilee se yhdistää hemmetin huonosti
Puristusliitin joka oli galvanoitu lakkasi parissa startissa yhdistämästä kunnolla ja lämpesi tuntuvasti.
Rälläköin sen halki, levitin auki ja hiomalaikalla metallille. Sit ruuvipenkissä puristamalla kaapelin ympärille takaisin ja hitsi täppi varmistukseksi ettei aukene.
Korjaantu kaapelin lämpenemisongelma ja startin laiskuuskin

Toyopet

https://photos.app.goo.gl/euyB92M8czvb7o2UA
Näkyy kelle näkyy ja eihän se videoita katsomalla korjaannu.

Kävin hakemassa Sumiaisten SEOlta polttoöljyä, 1.283€/l mittarilla.
Sammuttamatta siellä ja sitten kotiin, kone sammuksiin. PÖ-pöntöt pois kontista ja vähän muuta, sitten starttaus, mikä näkyy videollakin, jos näkyy. No tällä kertaa meni muutaman ykk:n yli.

Ja ennakot on 12° ilman alipainetta ja alipaine ported.

Tuli mieleen, että ennen oli custom cruiserissa samaa vaivaa, huoltsikalta ei aina lähtenyt kuin hetken jäähdyttelyn jälkeen, tosin riitti enintään muutama minuutti.
Siinä oli 307:n tilalla '76 vakio olds 350 kaikilla saastevermeillä.

No tässä ei ole saastevermeitä, kiinan HEI ja mekaaninen rochester.

No joo, tuon ekan starttausyrityksen jälkeen akkuun lyötiin kiinni @LowCrow starttibuusteri eli semmoinen kirjankokoinen pötkylä, mikä kuulemma sitten näytti startatessa oikosulkua eikä antanut virtaa ulos.

Liian monta autoa ja niissä liian monta vikaa...
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Aalto - 05 kesäkuu, 2025, 20:44Joutunu ikävästi toteemaan et hiljan vaihdettu osa on ainoostaan hiljan vaihdettu osa. Ei pysty päätteleen et olis ehjä vaikka olis kuinka tuore. Vallanki startit ja laturit olleet pettymyksiä turhan usein.
Tuosta syystä oon yrittäny aina korjata ne vanhat kuluneet alkuperäisosilta vaikuttavat laturit ja startit.
En varmasti oo.

Valde

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 05 kesäkuu, 2025, 22:48https://photos.app.goo.gl/euyB92M8czvb7o2UA Näkyy kelle näkyy ja eihän se videoita katsomalla korjaannu
Soundi on kyllä just sellanen, kuin akku/virta loppuisi.

Ja toisaalta juuri sellainen, kuin loppuun kuluneella ja/tai alimittaisella startilla.
Takavetopihtaaja

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 05 kesäkuu, 2025, 22:48https://photos.app.goo.gl/euyB92M8czvb7o2UA Näkyy kelle näkyy ja eihän se videoita katsomalla korjaannu.
Ei tuo ainakaan mikään ennakko-ongelma ole, siitä uskallan olla aika varma.
Startti on paska tai jossain piuhojen kontaktissa on häröö. Piuhaongelmakin olis mittaamalla todettavissa, mutta vaatii vähän vaivaa rakentaa mittajohdot sopiviin paikkoihin. Tarviit mittarin miinusjohtoon pidemmän piuhan, jossa vaikka hauenleuka solenoidin pulttia varten plussamittaukseen. Miinusjohto ensin solenoidin akkunapaan ja plusjohto akun navan keskelle, ei kenkään. Sit starttausyritys, jos mittarissa näkyy yli 2 volttia, niin piuhotuksessa on vikaa. Jos alle voltin, niin miinus hauenleuka siihen solenoidin lähtönapaan startille ja saman toisto. Jos nyt näkyy yli 2 volttia mittarissa, niin solenoidi on rikki.
Maapuolella voi vaihtaa mittarin johdot ristiin, niin saa plus lukemia. Pitemmän johdon hauenleuka startin runkoon kiinni ja ja toinen johto taas akun napaan keskelle, ei kenkään. Jos taas näkyy yli 2V lukema startissa, niin vika on maapuolen piuhoissa.
En varmasti oo.

Harri S

Mulla on yksi Oldsin startti joka lämmetessään alkaa vuotamaan läpi runkoon ja tehot häviää aivan kuin akusta loppuis virta. Epäilen että siitä on ankkuri kärtsätty joskus liian pitkällä starttauksella.
Päätoiminen harrastaja

Mudracer

Ite huomannu rieseleitten kanssa touhutessa notta hiililtä lähtevät johdot on se heikoin lenkki.
X