Peltityöt ja maalaus

Aloittaja Barfly, 14 maaliskuu, 2021, 17:11

« edellinen - seuraava »

Barfly

Moro

Kysyn tyhmiä, kun en osaa.
Kun ennenvanhaan poistin romuistani ruosteita, käytin teräsharjakuppi hiomavärkkiä porakoneessa.
Sitten laitoin Ferrexin tms ns ruosteenesto maalia.
Sitten kitin ja sitten pintamaali.

En happomaaleista tms edes tiennyt.

Jos nyt otetaan hypoteettinen kysymys, eli Opel Corsa ja hieman ruostetta.

Mikä on järkevä etenemistapa?

Että mitähän vittua?

Pertti K

Kyllä on ihanaa olla viisas insinööri

Barfly

Että mitähän vittua?

Barfly

Mutta mutta, toi on jo hifistelyä.
Eli koko auto maalataan.
Mitetenkäs pienet ruostekorjaukset.

Että mitähän vittua?

Pertti K

Eikö niihin päde samat, mistä se pellin kohta tietää onko ympärillä neliökaupalla vai kämmenen alue maalattua pintaa. Ja varmaan siellä voi esittää tarkentavia kysymyksiä.
Kyllä on ihanaa olla viisas insinööri

Rusty

No en ainakaan ferrexin päälle lähtis kittaamaan.  :-\
Ah, ahtaita aikoja.

Sleepercooler

Ruosteet pois - puhtaalle pellille epoxipohjaa - kuittaus - hiontaväri tai pohjamaali - varsinainen väri, jotenkin tolleen lähtisin etenemään O0
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - 14 maaliskuu, 2021, 20:00Ruosteet pois - puhtaalle pellille epoxipohjaa - kuittaus - hiontaväri tai pohjamaali - varsinainen väri, jotenkin tolleen lähtisin etenemään O0
Corsan arvo ei taida nousta tai laskea millään tempulla, eli tarkotus on kai saada se kestämään?


Noin ajatellen lähtisin putsiin ruosteet pois, happista kerros. Epoksipohjaa seuraavaksi ja sitten pintaan sopivaa väriä häivyttämään värieron. Kittauksen ja hiontavärit voinee tässä kohteessa unohtaa välistä, kai.
En varmasti oo.

sössö

ja ruoste pitäs yrittää saada pois, teräsharjavehje monasti vaan irrottaa irtonaiset ja kiillottaa loput. Parempi toikin silti kun ei mitään, kaikkia paikkoja ei voi puhaltaakkaan jos meinaa joskus saada valmistakin.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 15 maaliskuu, 2021, 02:33ja ruoste pitäs yrittää saada pois, teräsharjavehje monasti vaan irrottaa irtonaiset ja kiillottaa loput. Parempi toikin silti kun ei mitään, kaikkia paikkoja ei voi puhaltaakkaan jos meinaa joskus saada valmistakin.
Juu, teräsharja sopii huonosti liki kaikkeen hommaan, jos maalausta varten pitää putsia. Neekerintukka tai ihan hiomalla karkeella paperilla. Pikkuläntit on aika helppoja millä vaan saada puhtaaksi, ja sit jos on isompia alueita, niin harvon ne enää pelkällä maalilla muutenkaan korjaantuu.


Pikkulänteistä esimerkki... Tossa lavaChevyssä oli mulle tullessa lavan sivut kun haulikosta saaneet, molemmin puolin kymmeniä sellasia pieniä 5-10mm ruostetäppiä ilman maalia. Raavin ne ihan puukonkärjellä puhtaaksi ja täppäsin pikkupensselillä happista niihin. Sitten täppäsin perään filleriä reilun patin. Sen jälkeen aloin vasta valmisteleen sitä maaluuseen, eli hioskelin mataksi. Nyt 15v myöhemmin yksikään niistä täpistä ei ole tullu esiin.
En varmasti oo.

Toyopet

Itse pyyhkäisin crownista punotulla teräsharjalla ja sitten sen perään epäkeskolla vielä loppuja hinkkasin pellinpinnasta.

Siihen epoksi ja pinta vielä odottaa, tai pikkuisen pyyhkäisin mutta sitten oli pakko lopettaa. Taas vähän hinkattu, jos jossain vaiheessa lämpimillä keleillä saisi pinnan vedettyä.


Mitä corsaan tulee, niin katsastuksessa siinä ei löytynyt ruostetta mutta poika oli löytänyt koulussa nosturilla oikeasta takahelmasta paikattavaa ja se on paikattu, pelti hitsattu, sen päällä gpl-s primer (teollisuusepoksi) ja mattamusta päällä. Jos jotain nyt on tulossa, niin pikaisen katselmuksen perusteella se kuskin takahelma saattaisi olla seuraava kohde. Mutta ei siitä nyt vielä sormet mene läpi.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8