Vanteen ET

Aloittaja manha, 24 lokakuu, 2021, 09:38

« edellinen - seuraava »

Jussi

Joo, se laakeri ei piittaa mistään muusta kuin siitä, missä renkaan keskilinja menee suhteessa laakereihin. Sille on ihan sama, siirtääkö renkaan keskilinjaa vanne vai spaceri.
Etusissa varsinkin ulospäin tuominen on aina jokunlainen riski, kun se ulkolaakeri on vielä pienempi.
En varmasti oo.

Dohc

Ei vittu nyt ihan oikeesti ketjun alkuun viitaten!? :o
Aina ei voi  onnistua, mutta aina voi epäonnistua!

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Dohc - 05 marraskuu, 2021, 06:09Ei vittu nyt ihan oikeesti ketjun alkuun viitaten!? :o
???
Niin?
Taitaa olla ainoa topicki missä on pysytty liki asiassa.
Vai mikä tässä oli? :o

Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Dohc

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 05 marraskuu, 2021, 06:32???
Niin?
Taitaa olla ainoa topicki missä on pysytty liki asiassa.
Vai mikä tässä oli? :o


Niin juu, ajattelin ,että jokainen tajuaisi asian edes ketjua avaamatta. :-[ 
Aina ei voi  onnistua, mutta aina voi epäonnistua!

dslcat

Meneeköhän nyt sivuu, mutta kun aloituksessa spacerit mainittu, niin jatkan (tai siirtäkää niistä puituun ketjuun).  ;)
Mulla oli tällainen projekti (ja on auto edelleen). Karvan alta 4tn Sprinsualustainen "nussisuuli". Etupää tuntui ihmeen vetelältä. Kovalla tuulella ja urissa auto tuntui "kaatuvan etukulmalleen" - faanmaiselta tuntuva korjausliikkeen aina tartti.. ei todellekaan voinut kattoa kuin eteensä, että tiellä pysyi. Varsin ikävä vielä talvella kun joka pyörä jätti omat urat. Kitkoilla liukkaissa motarin urissa tuntui olevan sladissa jatkuvasti..

Edessä raideleveys oli 130mm kapeampi. Sprinsussa edessä poikittainen komposiittilehti jousi. Edellinen om. oli parannellut kulkua SuomenVaimentimen näihin tarkoitetuilla tolpilla joka kulmaan. Takapää ei ole Sprinsun oma lehtarit+jäykkis vaan AlKO-MB tekele; erillisripustus, kierrejouset, ylä- ja alatukivarret, vakaajat, avovetarit jne. apurungossa, jossa myös banjokin.

Ajattelin, että tuota raideleveyserosta kaikki kumma johtuu, eli eroon siitä spacereilla. Saksanmaalla Goldsmith kauppaa TÜV-sertillä varustettuja välikilkkeitä näihin, ja kaiken lisäksi kuulin, että Suomessa laki on muuttunut niin, että katsastuksessa ei puututa enää näihin (laki kait muuuttunut 2006 tms.) mikäli ne ovat valmistajan ko. autoon tarkoittamat.
Eiku tilaten 55mm spacerit, ja testaamaan.. käykö liki 100tkm ajettujen laakereiden päälle.
Muutos raideleveyteen (vas/org,oik/+110mm);


Näissä tuli omat kiinnityspultit, ja pyöränpultteina menee orkkikset.
1½ vuotta ajeltu, n. 12tkm. Aivan eri auto; ei ota tuulet, ei vetele urissa. Ohjaustuntuma parempi, keskittääkin enempi. Ennenkaikkea aavikkolaivaefekti hävis, eikä tartte ohjata jatkuvasti tuulella. Jarrutukseen ei vaikutusta.
Katsastuksessa ei ole kyseenalaistettu. Paperi varalta mukana autossa.
Muistaakseni aluvanteilla ET60, peltivanteilla 62, ja lähti 55mm pois..  8)


Ei mikää mitätön palikka, sauma "kynnyksen" kohdalla (se kuuluu jarrulaikkaan). Vaan on kevyt, lentokonealumiinia kertoi valmistaja. Vikassa kuvassa näkyy vielä yksi parannus jouseen, progressiiviset uretaanitönärit (AirCell).

Hupeli

Aika huikea levennys raideleveydessä.
Tommonen rupeaa jo tuntumaan ajettaessa niin kuin mainitsit.
Asunto autossa kun on tota sivupintaa sen verran niin tuulella ajellessa varmaan tuntuu kun toiset paketti autotkin on herkkiä.
Ajettavuuteen sinänsä liittyy muutakin.
Meidän uraiset tiet (kuten tässä ohi menevä 4tie) ja kulmikkaat renkaitten reunat, poikkeava raideleveys uriin nähden kuten esim jenkeissä on, ovat tällaisia juttuja joita osaa arvostaa varsinkin matka-ajoa tehdessä.