Moparin lataus

Aloittaja Jarde440, 11 kesäkuu, 2023, 17:23

« edellinen - seuraava »

Jarde440

Tuos kuukausi sitten, kun otin Monacon käyttöön, niin siitä oli talven aikana akku tyhjentynyt. No ei siinä ihmeempiä, laitoin toisen akun vain tilalle, mutta nyt tulin mitanneeksi latausta, niin tyhjäkäynnillä ilman valoja yleismitttari näyttää 15 volttia ja valot päällä kierroksilla nousi 15.2 volttiin. Eli lataa turhan paljon ja olisko sen takia edellinen akku ottanut nokkiinsa.
Viime kesänä vaihdoin siihen uuden laturin ja jännitteensäätimen ja uusin myös kaikki johdot laturilta säätimelle ja akulle. Säädin on vielä erikseen maadoitettu johdolla.
Eli mistä tässä lähtis etsimään vikaa?

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Jarde440 - 11 kesäkuu, 2023, 17:23Tuos kuukausi sitten, kun otin Monacon käyttöön, niin siitä oli talven aikana akku tyhjentynyt. No ei siinä ihmeempiä, laitoin toisen akun vain tilalle, mutta nyt tulin mitanneeksi latausta, niin tyhjäkäynnillä ilman valoja yleismitttari näyttää 15 volttia ja valot päällä kierroksilla nousi 15.2 volttiin. Eli lataa turhan paljon ja olisko sen takia edellinen akku ottanut nokkiinsa.
Viime kesänä vaihdoin siihen uuden laturin ja jännitteensäätimen ja uusin myös kaikki johdot laturilta säätimelle ja akulle. Säädin on vielä erikseen maadoitettu johdolla.
Eli mistä tässä lähtis etsimään vikaa?


Onko siinä vielä se "tolpparele"-mallinen säädin? Siitä kärkiä säätämällähän sitä pystyy mulkkaamaan  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Jarde440

Ei, tuo on -73 niin siinä on tämännäköinen säädin

Aalto

Mulla pari kolme kertaa on vastaava ylijännitejuttu ollut Moparissa. Useinhan sen syynä on säätimen huono maadotus. Yhden kerran oli Furyssä vika silleen pottumaisesti, että säätelijä sai kyllä hyvän maan korin puolelle, mutta korin ja moottorin välissä olevan maakaapelin pultti oli korin puolella pahasti hapettunut. En sitä aluksi hoksannut, kun starttaus sujui ihan hyvin, kun akun maajohto meni suoraan lohkolle.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Aalto - 11 kesäkuu, 2023, 20:46Mulla pari kolme kertaa on vastaava ylijännitejuttu ollut Moparissa. Useinhan sen syynä on säätimen huono maadotus. Yhden kerran oli Furyssä vika silleen pottumaisesti, että säätelijä sai kyllä hyvän maan korin puolelle, mutta korin ja moottorin välissä olevan maakaapelin pultti oli korin puolella pahasti hapettunut. En sitä aluksi hoksannut, kun starttaus sujui ihan hyvin, kun akun maajohto meni suoraan lohkolle.
Jep, ihan hyvä maininta. Kun ehjäkin säädin kyllä nostaa jännitettä juurikin maapuutteen takia. Mulla on Bellyssä vielä kans viimesiä erillisellä säätimellä olevia Delcoja, niin sama juttu. Säätimellä kyllä upeesti erillinen maajohtokin lisättynä, mutta kumpikaan ei ollu oikeesti maissa. Ei säätimen runko, eikä se lisätty johtokaan...
En varmasti oo.

Jarde440

Lisäsin tuon ylimääräisen maajohdon säätimelle ensimmäiseksi, kun arvelin että vois olla siitä kiinni. Ja hioin hiekkapaperilla kiinnityskohdat ja ruuvien alla on tähtiprikat. Mittasin jännitteen akun plussan ja tuon kiinnityskohdan väliltä 12.68V ja akun navoista tuli sama jännite.
Akulta menee maadoitus ensin koriin ja siitä jatkuu moottoriin. Tarkistan vielä nuo maadoitukset ja varmistan etten ole laittanut noita säätimen piuhoja ristiin.
Ja onhan sekin ehkä mahdollista, että vuosi sitten ostettu säädin olis ollut valmiiksi rikki.  :thinking:

Aina on sanottu, ettei Moparin laturi lataa tarpeeksi  ;D

LPR

Varmista myös, että laturin runko saa varmasti maita, on joskus ollut tapauksia, että siellä välissä on ollut hapetusta.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 12 kesäkuu, 2023, 10:08Varmista myös, että laturin runko saa varmasti maita, on joskus ollut tapauksia, että siellä välissä on ollut hapetusta.
Se ei kyl nosta latausjännitettä.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 12 kesäkuu, 2023, 15:00Se ei kyl nosta latausjännitettä.

Joo, tässä tapauksesa ei, kun on erillinen sääädin. Sitten kun säädin on laturin perässä niin nostaa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 12 kesäkuu, 2023, 15:08Joo, tässä tapauksesa ei, kun on erillinen sääädin. Sitten kun säädin on laturin perässä niin nostaa.
Oikeestaan ei. Ei edes teoriassa, vähän kyllä riippuu säätimen jännitetunnistuksen priorisoinnista. Täysin ulkoisella tunnistuksella se säädin vaan yrittää kompensoida sen hapettuman aiheuttaman häviön ja nostaa siis kyllä jännitettä laturilla, mutta johtoihin asti pääsee vain se oikea jännite.
En varmasti oo.

Jarde440

Putsasin vielä maakaapelin kiinnityskohdat koriin ja moottoriin. Ja varmistin, etten ollut laittanut johtoja ristiin säätimellä, mutta edelleen lataus huitelee 15 voltissa. Tuon kuvan mukaan olen laittanut johdot.


Haen vielä uuden säätimen ja kokeilen sillä.

Dart 67

Normi vika moparissa on, että toi sinisen johdon jännite laskee häviöiden vuoksi, niin säädin luulee että pitää nostaa latausjännitettä...jos mikään muu ei auta niin releytä säätimelle menevä johto siten että se tulee suoraan akulta, niin alkaa toimiin.
Laitetaan siihen kuplan kaasari!

Springer

Lainaus käyttäjältä: Dart 67 - 13 kesäkuu, 2023, 17:10Normi vika moparissa on, että toi sinisen johdon jännite laskee häviöiden vuoksi, niin säädin luulee että pitää nostaa latausjännitettä...jos mikään muu ei auta niin releytä säätimelle menevä johto siten että se tulee suoraan akulta, niin alkaa toimiin.

Juurikin näin. Releen veto virtalukolta ja releeseen pitopiiri joka taasen vapautuu kun kone sammutetaan.

Jarde440

Mä kokeilen tuota releytystä ennenkuin haen uuden säätimen  :+1:

Jarde440

Releitys auttoi, lataus heiluu nyt 14.40-14.49V  :+1:
Kiitoksia avusta  :mosh: