rallikuski menopelit: malibu, mersut, volvo, kirppu yms...

Aloittaja rallikuski, 07 marraskuu, 2024, 10:26

« edellinen - seuraava »

rallikuski

Noniin, en oo paljon tänne projekteista kirjoitellut mutta katotaan nyt jos vaikka tännekkin alkaisi päivittelemään kun jotain kerkeää silloin tällöin turailemaan...

Laitellaan nyt alkuun vähän menneisyyden muistoja että päästään tähän päivään tilanteen tasalle  ;D

Päätin että en tee tänne eri topiceja eri laitteista vaan päivittelen kaikki sekalaisetkin turailut tähän saman otsikon alle niin pysyy foorumikin siistimpänä.

Turailut on tapahtunut ja tulee tapahtumaan lähinnä harrasteiden (malibu, w124 mersu, 960 volle ja kirppu) ja käyttövehkeiden (bemari ja w202) ympärillä.

Mutta mennään asiaan ja aloitetaan menneestä, varoituksen sana jo nyt ettei asiat alkuun etene välttämättä täysin kronologisessa järjestyksessä  :o
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

rallikuski

Eli alotetaan vaik tosta malibusta kun se on mulla pisimpään harrasteena ollutkin.

Siihen tuli tekastua moottoria kun vanhassa kävi joku mekaaninen v#ttusaat#na ja akseli meni poks.
tässä vähän projektikuvitusta:

Vitosen pukin öljypesän muokkaus:








Öljypumpun rungon muokkaus, aika paljon joutu ottaa tavaraa pois:







Koekasausta:






Jatkoin nostajalaakson ja jakopään seinän silotuksella ja kiillotuksella. Ihan peiliä en jaksanut tälläkään kertaa tehdä, mutta on ne nyt aika sileitä verrattua tehtaan valuun. On öljyn kiva seikkailla alaspäin :)

Öljypohjaakin aloittelin muokkaamaan, ekana aattelin ettei tarttis kun tehdä etukulmat uusiksi ja rakentaa syvempi sumppu, mutta eihän se korsetti mahtunut takapäästäänkään sillee että pohjan ois saanu pulteilla kiinni.
Otin sitten ja katkaisin pohjan noin tuuman verran kiinnityspinnasta ja halkaisin pohjan. Levitin lohkoon jäävää osaa molemmilta puolilta ja tein toiseen osaan levitykset.

Nyt mahtuu korsetti hienosti, pohja leveni noin tuuman. Pitää vielä parsia toi kasaan ja muokata sumppu samanlaiseksi kuin vanhassa pohjassa ja rakennella/levennellä loiskelevy sopiman tohon pohjaan. Samalla meinasin tehdä semmoset "kourut" sumppuun ettei öljy pääse mutkissa tai pyöritellessä karkaamaan sumpun seinille/pohjan reunoille.

Kuvia taas muutama, anteeksi kännykkälaatu:

Nostajalaakso














Jakopään seinä








Öljypohjan suunnittelua













Joutu siis tekemään kokonaan uudet etukulmat pohjaan että mahtuu studit ja korsetti olemaan. Pari tuntia kun leikkaili peltiä ja liimaili siihen sähkölinnunkakkaa, oli kulmat siinä...














Pulttasin pohjan kiinni yhteen romulohkoon niin oli mukava lattialla pyöritellä ja hitsailla.
Pitää vielä tuosta keskikohtaa "chopata" ja se sumppu suurentaa, sekä loiskelevy hitsata pohjaan kiinni. Niin ja tietysti siistiä saumat että on maalauskelpoinen :)




Kävin taas vähän turaamassa öljypohjaa.








Sumpun hahmottelua





Pohja kasassa, sisuskalut puuttuu






Imusihdin tekasin tollasen "racemallin"



Välilevyt ja tukiraudat öljypohjassa




Välilevyt ja tukiraudat pöydällä




Sitte laitoin tollasia "rotanluukkuja" noihin väliseiniin





Väliseinät tulee kiinni tomosii hahloihin





Eli noista väliseinistä pohjan sisällä tuli nyt sitten irrotettavat mallit, purkaantuvat pohjasta pois kolmessa osassa.
Pitkittäiset levyt tulee kiinni noihin hahloihin ja tukirautaan pulteilla, poikittainen sitten tukipeltiin pulteilla. Lisäksi pohjan reunoilla on rajoittimet ettei väliseinät pomppaa ylös pohjasta. Sitten noissa tukiraudoissa on toiset raudat hitsaamalla kiinni, nämä estävät poikittaisen väliseinän liikkeet eteen/taakse.

Koko roska siis on helppo irroittaa, kuusi mutteria auki ja seinät purkaantuu kolmessa osassa ylös.

"Rotanluukut" tein pellistä ja motonetin halvimmista saranoista, hitsasin raakasti vaan kiinni. Toimivat kyllä hienosti.




öljypohjan "kansilevy"



pumpun osa kansilevystä


Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

Gary Grand

Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

rallikuski

Jatketaan historian havinaa aiheella, eli siirrellään/liitellään/kirjoitellaan vanhoja juttuja että päästään joskus nykypäiväänkin  ;D


RP:stä tuli haettua osakasa malibua varten






Samalla valmistauduin moottori/auton valmistumiseen ja tekasin yhdet vanteet...
Noissa siis pemarin sisäosat ja vanin kasituumasen vanteen kehät.








Lohko kävi koneistamolla porattavana ja tsekattiin runkolinjan suoruus ja pesien koko.

Kasailin sinne akselin kiinni girddlen kera. Olin ihan varma ettei mahdu pyörimään suoraan, mutta kappas vain, sehän sopikin.
Mittailin myös välykset jokaiselta runkopukilta, tasaista oli ja ihan hyvissä arvoissa.
Kasailin neljä mäntää veiveihin ja mäntiin kamat kiinni ja tiputin ne nurkkareikiin mittauksia varten. Olin ihan varma siitäkin ettei veivit sovi pyörimään tuon uuden akselin kanssa ilman pieniä sovitustöitä, mutta kappas vaan, taas mahtui kaikki pyörimään ilman modifiointeja!
Oon aika varma että viimeistään nokan kanssa tökkää joku kiinni :D

Eli pikkuhiljaa etenee/kasaantuu :)

Kuvat on kivoja:



Porattua pyttyä




Alakerran järjestystä




Mäntää




YKK:n etsintää




Nokkakortti??





Tommosta imusarjaa piti miettii:





Ja laatikko tuli päivitettyä T5:sen tilalle:






Ja sille tartti lisää tilpehööriä että veto menee sinne laatikolle asti... muutamat tilkkeet samalla.






Sit nokan asentelua. Onneks tarkastin ajotuksen, nollamerkkiin laittamalla meni kaksi astetta aikaselle...











Sit käytin vauhtista koneessa kiinni ja mittasin kytkinkopan keskityksen, oli 0,28mm pois kampuran keskilinjasta eli about semmosen 0.011", tremec sallii tuolle 0.005" toleranssin, eli joutuu hommaamaan epäkeskot kohdistustapit.

Sain lohkon ja öljypohjan maalattua, tuli omaan silmään aika soppeli väri.
Asentelin sitten takapään stefan kiinnikkeen ja stefan paikoilleen ja pulttasin öölipohjan kiinni. Tosta on sitten mukava taas jatkaa.

Kuvia:








Kytkin koppa keskitetty, mittasin laatikon kiinnityspinnan suoruudenkin. Keskitys osu aika hyvin, nyt on koppa 0,04mm sisään keskellä ja tasopinta heittää 0,03mm, eli ollaan puhtaasti tremeckin vaatimusten sisällä joka on 0,005tuumaa






Kannet pilasin samaan konkurssiin.












Hatut ois kiinni, imusarjan suuttimien reiät tulpattu ja motivatio taas huipussaan!






Samalla fiilistelin, laittelin imusarjan kansien väliin, venakopat hollille ja kaasarin sarjan päälle. Lainasin kaverin autosta 2tuuman putsaria vielä kaasarin päälle...






Sain tikut RPeestä niin sain kasattua venakoneiston loppuun, eli tikut reikiin ja kiikut kiinni. Ja kermaksi kakunpäälle vielä keinuille tukisillat ettei ruve studit katkeilemaan...




Vetelin sitten imusarjan kiinni, tekasin kaasarin ja välilaipan alle tilkkeet ja kirrasin kaasarinkin paikoilleen.
Asentelin venakopatkin, jakajan, tulpat ja piuhat.
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

rallikuski

Konetta paikoilleen:







Syylarinkin vedin paikkaansa.
Silpasin laturin ja tehostimen kiinni koneeseen, joutu aika paljo shimmailemaan ja tutkimaan ja muokkaamaan että sai vanhat raudat sopiviksi ja siisteiksi ja hihnalinjat kohdilleen.



Tekasin tehostajalle yhden raudan lisää, jos vaikka lakkais väpättämästä ja heittelemästä hihnaa.





Orggis tankin kanssa on ollut jonkun verran ongelmaa normaalia reippaammassa mutka-ajossa että haukkailee ilmaa pumpulle jonkin verran.
Kattelin siinä sitten hyllyjä läpi ja muistin hommanneeni tommosen JAZin turvatankin joka on 12gallonaa vetoisuudeltaan, tuli siis joskus vuosia sitten yhden vannekaupan "kylkiäisenä".

Otin orggis tankin alas, sitten leikkelin kontin pohjasta palan pois ja tein tarvittavat pellinlärpäkkeet ja nakkelin tankin paikoilleen:






Pohjasta en enää jaksanut alkaa kuvaa kumartelemaan, rupes paikat olee hitsauksen jälkeen sen verta hellänä...




Sitte tein pari puolivalmistetta, vielä pitäs tehdä toinen pari.







Sitte noi pitäs vielä hiekkapuhaltaa ja vetää väriä niskaan niin sais ekat renkulat päälle ja pääsee mallaamaan miltä ne näyttää alle laitettuna  8)




Puhallettuna ja maalattuna:





Vehkeiden koeponnistuksen yhteydessä tuli huomattua että laturin hihna ei pysy päällä ollenkaan...
Tilasin sitte tollasen:



Vesipumppu kii



Lämppärin kennon paluu alavesiletkuun



Kiristysrautaa, siirtelin laturin alemmas ja samalla lähemmän kampuran hihnapyörää



Tukirautaa laturille


Samalla sain tilaamani pienemmän kampuran hihnapyörän ja asentelin senkin, kuvia ei tullu otettua...




Ja nyt ku hihna pysy paikoillaan, niin renkaat ei enää pysy  :o 

Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

rallikuski

Johan oli työmaa...




Puikkoo:


Ja "tasauspyörästöö":




Ostin siis tollasen "ikean" rakennussarjan taka-akselista... sitähän piti kaventaa yms kaikkee muuta kivaa.





Tossa vähän osviittaa paljonko kapeni, semmoset 8,5cm/puoli eli 17cm kokonaisuudessaan. Kokonaisleveys vetarinlaipoista 146,1cm ja vakio perä on 147,3cm


Tossa molemmat putket prässätty paikoilleen


Ja siinä ois hitsattuna





Osasia tuli





Hahmottelin tukivarsien/iskareiden kiinnikkeitä kohdilleen kans








Tekasin tukivarret aika budjetilla, IKH nivelet ja samasta mestasta hydeputkee millä saa sovitettua nivelet korin päähän ja isompaa putkee mihin meni prässäämällä sisään M16 kuusiokolopultti kanta edellä. Hitsuuttelin pultin kiinni putken päästä ja meinaan vielä laittaa yhden tai kaksi tulppahitsiä siihen.
Sitten kasailin tuon perän pään kiinnikeboskin 3mm tavarasta. Laskin samalla kiinnityspistettä aavistuksen alaspäin siitä boksin päästä niin ei jää tukivarret enää silleen hölmöön jumittavaan kulmaan niinku aikasemmin. Jos se vaikka vähentäs perän pompotusta, tekee siis saman mitä ns."antihop barsit" tämmösessä A/G-kopassa.

Tossapa kuvia ihmeteltäväksi:

holkkien tekoo



holkit nivelen päässä



tukivarsiputki



hitsuuteltuna kasaan



ja tossa vielä viimestä hitsisaumaa vaille





Tukivarsi ja jousikuppi paikallaan





Racers Placessa kävin hitsuuttelemassa akselin päät paikoilleen hienossa jigissä, hyvät tuli.
Tallila huomasin että olin unohtanu hitsata pohjaanlyöntikumien kiinnikkeen, niin heppailin ne varovasti kiinni ettei vahingossakaan vääntyilis...

Pesät heppailtu


Pohjaanlyöntikumien paikat hitsuuteltu




Kävin kotiin tullessa vielä postin kautta ja kappas, sieltä tarttu yks paketti mukaan mikä sisälsi tukivarret :)




Perä pöydällä...





Sitte ostin puuttuvat osat etujarrupäivitystä varten, eli ylätukivarret+yläpallot ja levyt laakereineen. Kävin ne tänään hakemassa






Persus ois kasattu loppuun, eli tuvarret kii ja paikoilleen.












Syksy tuli



Tossa viimeset sulattelut, hyvinkää cruisingeista:
https://www.youtube.com/watch?v=cSpuqvYzxc0

Eipä jääny kumeista paljoo jäljelle kuvioo...





Laatikon tiputtelin kans alas ja koneen nostelin pois. Pääsee turaamaan parit paikat, vaikka varsinaisesti mitään mätähommia ei ookkaan.




Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

rallikuski

Kävin parina iltana joutessani turailemassa.

Tommonen palanen irtos lattiasta:




Ja se syy miksi se irtos:




Tommosta mä leipasin nyt ensihätään tilalle:




Joutu oikein tekemään "hipotyökalun" sikkien tekemiseen.
5x40 latikasta vääntelin vastimen ja painimen niin sai prässissä painaa jäykisteet lattian ettei ruve läpättämään




Kävin vähän turailee, kyllä se pikkuhiljaa rupee muodostumaan. Ei oo pahakaan ku löytyy jopa tervettä tavaraa mihin laittaa uutta kiinni :)











Turailtu olis, eli ylimääräiset tuplapellit/ratsupaikat ja muut turhat reiät ois poissa tuolta kuskin jalkotilasta/tulipellistä ja tilalla ois tervettä peltiä. Samalla paikkasin yhden ruman paikan lattiasta kuskin puolelta etu/takajalkatilan "välistä".

Kuvat on kivoja niin saatte kauhistella mun hitsausjälkeä...







Teinpä samalla melkein kokonaan uusiksi kytkinpääsylinterin kiinnikkeen, sai paljon siistimmän näköiseksi sen ja samalla tiiviin liitoksen tulipeltiin.




Kävin turaamassa takapyörän kotelosta ylimääräisen reiän umpeen ja tekasin laatikkotunneliin vähän tilaa...






Tullu samalla kasailtua ohimennen jarrutehostin kii, samoin kaasupoljin sekä kytkinpoljin ja tekasin kytkimen pääsylkylle uuden telineen ja pulttailin nekin kiinni...




Laittelin maton sekä jakkarat takas kabiiniin ja leikkelin mattoon isompaa reikää uuden tunnelin takii. Koitin saada ton verhoiltuu siististi umpeen, mutta pitäis tehdä koko matto uusiks et sais "riittävän" siistin. Päädyin vetämään tommosen mustan maton tohon tunnelin/reiän päälle ja kontaktiliimalla alkuperäiseen mattoon kiinni, saa kelvata toistaiseksi.


Tekasen tohon päälle sitten vielä alumiinista levyn mihin tulee shifterin mentävä reikä ja siihen sitten shifterin pussi kiinni omalla kauluksellaan jo koko hoito sitten ruuveilla/niittimuttereilla tohon tunnelin kanteen kiinni.


Otin "pehmeet" pois tosta puhaltimen kotelosta ja samalla sen venakopan mentävän reiän siitä.

Tekasin samalla motivaatiolla siihen sitten paikkapalan kuiduttaen, pitänee laittaa liimalla ja parilla ruuvilla kiinni sitten. Tein riittävän kolon niin saa venakopan mahtumaan kunnolla paikoilleen.






Ei se kyllä mikään kaunis oo, mutta ajaa asiansa.




Tänään kävin teetättämässä oikein kunnon letkut uudelle öljyjäähylle, loppuu se arpominen pysyykö letkut kii klemmareilla...






Kävin hakemassa alumiinikulmaa ja asentelin öljyjäähyn keulalle.




Tekasin tunnelin päälle tommosen alumiinilätkän ja samasta kamasta kauluksen kepin suojapussille.




Pesasin laatikkokamat, jos vaikka ups:n toimitus on ajallaan niin huomenna kun menee töistä kotiin niin paketin pitäs ootella siellä. Pääsee sitten kasailemaankin sen uusilla osilla.






Tossa ois osasia.






Ja tossa se ois takas läjässä.






Eka setti takapään jarrujen ja alustan osia, tuli rokkiautosta 4pvässä kotiovelle  :shock:





Lisää tavaraa tipahtelee...





Tekasin jarrukilvet loppuun, pitäs vielä hiekkapuhaltaa ne ja maalata.







Rummuille tekastiin soviterenkaat ja uus pulttijako, kiitos asennusruponen:





Sitten hitsuuttelin vähän uusia kiinnikkeitä takarunkoon ylätukivarsille:








Lisää tavaraa tipahtelee, kusti polki uniballit ja säätöpultit postilaatikkoon.






Alustaa jatkettu. Tein siis parit tukitangot ja uudet ylätukivarret taakse















Some progress:













Eli jarrut tuli päiviteltyä, aika liki kaikki kamat capricen settiä. Taakse capricen rummut ja sylkyt koossa 11"/2" (orkkikset 9,5"/2"), eteen capricen olka-akselit ja satulat sekä 1LE camaron 12" jäähdytetyt levyt (orkkikset 10,5"), capricen isompi pääsylkky.

Käsijarrun kanssa joutu nyhräämään apparin puolella, ei mahtunut orkkis capricen systeemi missä vaijeri tulee "väärältä puolelta" jarrukilpeen. Joutu siis muuttamaan vaijerin tulemaan sisään etupuolelta ja muokkaamaan käsijarruvipua mikä tulee kenkään kiinni.
Pikku juttuja tekijämiehille  :D  Mutta rupes se pelaamaan, oikeenkin napakasti.

Eteen joutu ostaa ylös putkitukivarret noitten capricen olka-akselien takia, ne kun on orkkis g-koppasen olkia pidemmät/korkeemmat, ois muuten menny geometriat ihan v*tuiks...

Vähän vanhanaikasta tekniikkaahan tääki jarrupäivitys on jo (ainakin ankkalinnan puolella), kun kaikki sovittelee jo 18" vannetta ja C5 corveten jarruja näihin(kin). Mutta mä halusin säilyttää nykyiset vanteet, ja kamat sattu saamaan aika edukkaasti niin siksi mä tein tämmösen old-school virityksen ;D
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

Wilburi

Vtu tää hymyily sattuu

rallikuski

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 16 marraskuu, 2024, 16:19Hienoo on tekeminen kyllä  :+1:

Kiitos kovasti  :)

Mutta jatketaan taas historian havinalla että päästään joskus ehkä nykypäiväänkin  ;D



2018 käytiin elokuussa malmilla ajelemassa vähän varttia, tuli paras aika 12.23 ja loppuja 188kmh.
Kone rupes huohottamaan 200m jälkeen aika rankasti ja jarrutusalueella huomasin et koneesta puuttuu 200rpm tyhjäkäyntikiekkoja.
Ei muuta kun varikolle ja ihmettelyä, en siinä sitten mitään erikoista keksinyt niin ruuvvasin tyhjäkäyntiä isommaksi...

Kotimatkalla huomas selkeesti että kun anto vähänkään kenkää kiihdytyksessä niin usva konehuoneesta vaan paheni.
Eipä siinä sitten, ajamalla kotiin ja seuraavana päivänä tutkimaan. Kolmosen puristuspaineet oli luokkaa 2bar joten vika aika selvä...
Kansipahvi sieltä oli pettänyt, ei muuta kun uutta paikolleen ja kovaa ajoa  :D

2019 en kerennytkään ajamaan muualle kuin street slideen, odotukset sinne mennessä ei ollu kauheen korkeella uudesta asfaltista huolimatta.
Laittelin keväällä lähtörajottimen kii msd purkin kaveriksi toivoen helpotusta/parannusta lähtöihin.
Komeesti se ainakin röpöttää jos ei muuta  :D
Shifterinkin askartelin paremman että ois kivempi käteen ja fiksumpi vaihtaa ainakin vartilla.








Mutta eipä mitään, hyvinkäällähän olikin hyvä keli ja asfaltti tosiaan ok, niin siellähän se enkka sit taas uusiutu. Nyt ois kellot pysäytetty aikaan 11.80sek ja 189kmh.

Syksyllä rupes kaasari kakomaan/nypyttelemään, koitin putsailla mut ei juurikaan auttanut...
Tilailin sit joutessani proformin annular boostereilla varustetun kaasarin rungon ja swappasin sen paikoilleen myös. Eipä suurta vaikutusta nypytykseen.
Pitänee tutkia talven aikana jakajan sisuskalut oisko siellä mainittavaa vikaa.






Laittelin uuden vauhtiankan kii peltiin ja kypärän päähän sille, jos sitä ei niin paljo pelottas vauhdin viimassa  8-)






2019 syksyllä rupes laturin valo vilkkumaan ja välillä jäi palamaan ja välillä sammui normaalisti. En sen enempää asiaan perehtynyt siltä istumalta kun latausjännite pysyi kuitenkin hyvänä kokoajan...
Lopulta se laturi sitten "kuoli", valo paloi kokoajan ja kuumana ei enää jaksa ladata kun flekti ja muut sähkölaitteet päällä...

Otin ja tutkin sitten netistä oisko jotain tehokkaampaa "bolt-on" laturia tuon iän ikuisen 63amppeerisen 10SI mallin tilalle.
Löysin sitten tietoa että uudempi CS130 mallin laturi kävis pikkuvaivalla paikoilleen sbc:hen. Vaatii pari pikku sähkömuutosta ja hihnapyörän vaihdon vanhasta laturista.

Kattelin rockauton sivuja ja bongasinkin sieltä suoraan käypäsen CS130 mallin 105amppeerisen laturin, siinä ois siis jopa kiilahihnapyörä valmiina. Laturi löyty 1988 caprisen alta ja 307 koneen kyljestä.
Semmonen tilaukseen, ja eilen sitten oli fedex tuonu paketin terassille.

Avasin paketin ja sitte joutu kiroilemaan:



No eipä siinä, toihan on helppo oikoa mutta kun ehjää osaa kuitenkin odotti kun uuden osti... Tein rekkulan rockautoon, laittelin sinne että oon valmis korjaamaan/korjauttamaan laturin ja hyvitykseksi pyytelin "kohtuullista" 50$ korvausta. Laturihan siis maksoi huimat 63€  8-)

Aattelin että eipä siinä, purin siivapyörän ja jäähdytyssiiven irti ja "kellotin" laturin rungon parempaan asentoon piuhoja varten, oioin siivikon ja laitoin takas kasaan.
Sitten vaan sovittelemaan paikoilleen:




Ei oo vielä mikään viritys/modaus/upgrade menny näin helpolla vaivalla!
Laturi meni tosiaan vanhoihin kiinnikkeisiin heittämällä, ainoostaan valon ja herätteen piuhaan piti vaihtaa eri liittimet mutta se oli jo tiedossa :)

Tää laturi vaatii sit vielä joko oikean hehkulankasen latausvalon taikka vastuksen valon piuhaan ettei kyrvähdä koko värkki... Jenkit tykkää käyttää vastusta myös tavan valon kanssa niin ei tuu haavereita.
Mullahan on ledi latauksen merkkivalona, niin askartelin tommosen 110ohm 2w vastuksen ledin rinnalle:





2020 kesälomakelit oli kuuminta hottia pitkään aikaan melkein 30asteen lämpötiloissa niin rimpsalla pyöriessä lämmöt humpas aika nopeella tahdilla ylös ja flekti huuti joka kadunkulmassa. Tähän oon miettiny jo viileempinä aikoina jonkun sortin ratkasua niin rupesin viimen toteuttamis aseteelle  :)
Tekasin syylarin ja "naamapellin" väliin muovista semmoset suikaleet mitkä ohjaa ajoviiman paremmin syylarille. Samalla askartelin alumiinista "alahuulen" ja asentelin paikoilleen kun vissiin orkkiksenakin tommosta on ollut niin. Se haukkailee ilmaa siis tosta puskurin alta syylarille, vaikutus oli uskomattoman suuri tällä huulella   :o






Tossa ylemmässä kuvassa näkyy hämärästi ne muovisuikaleet syylarin päätyjen päällä...

Nyt pysyy lämmöt aika hyvin taas kurissa, 30-40km/h kaupunkiajossa flekti huutelee PALJON vähemmän ja jos vauhtia on se 50-60km/h niin ei enää flektiä tartte ollenkaan, nämä testit siis kuumimpina päivinä kun mittari näytti sitä +30astetta lämmintä...




Sit näitä tuntuu menevän joka vuosi  ::)





Tilasin sit rockautosta AP-exhaustin vaimentimet, josko ne sit kestäis pidempään...




Sit päästin vanhat "kovettuneet" 295:set taivaalle...

https://www.youtube.com/watch?v=ldcD5Wp67vQ&t=7s




Kietasin alle uudet nangkangit 2021 keväällä





Pienen testilähdönkin otin ja tulos oli tällanen  :D





Miten se tommonen kiilahihna osaakin kääntyä vaan puoliks "nurinpäin"  :lol:
Pitänee hakea tallilta työkalut kotiin ja laittaa uus remmi takakontista paikoilleen...




Piirtelin ja tulostelin tommosia lippoja mittareille 3kpl. Iltasella/yöllä oli semmonen mukava ominaisuus että mittareiden taustavalot heijasti tuulilasiin niin häiritsi ajamista jonkun verran, nyt ei enää heijastu:







Laittelin uuden tehostajan remmin paikoilleen ja kävin koittamassa miten kestää paikallaan, ainakin toistaiseksi ok vaikka rajottajalla käytiinkin:

https://youtu.be/44XNcY0_uYc?t=52




Ja sitten tulikin taas syksy ja oli aika viettää ajokauden päättäjäisiä, pari elävääkuvaa juutuupissa...

https://youtu.be/haHAoWJ6C_4

https://youtu.be/eU2IZy1GM7w




Lisää tympeetä kasin hyrskytystä...

https://youtube.com/shorts/RvfHttQP024?feature=share




Sitten alko löytymään sitä "ykssarvisen kakkaa" kaasarista ja ongelmat alko...






Olin jo pari-kolme vuotta sitten tilannu paremman ja E85 kestävän sutarin pa-linjaan ja muistelin että oisin sen jo asentanukkin, mutta empä vaan ollutkaan!
No nyt aattelin että laittelen sen samalla kiinni. Tyhjentelin tankkikin ja pa-linjat kans samalla niin jos sais puhtaaksi moskasta koko järjestelmän.





Tässä vaiheessa elämme kesää 2022...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

rallikuski

2022 syksystä 2024 syksyyn peli makas aika liki koskematta tallissa oottamassa inspiraatiota  :o
Sit jotenkin innostuin ja aattelin testata et miten käy:

https://youtube.com/shorts/UgOmTCOxUUY?feature=share



Mutta murheet ei ollu korjaantunu itestään parin vuoden seisonta-aikana, ei vaan pelit toimi niinku pitäis:
https://youtu.be/EfMCxk799BQ




Ja lisää aiheesta:
https://youtu.be/7VKrBz9nlOE




JA vielä lisää  ::)
https://youtube.com/shorts/tDKu-0yF2-k? ... MNkC2xTkd3




JA VIELÄ kerta kun ei jaksa kirjottaa  ;D
https://youtu.be/R3Q2UWgODIg




Ja nyt oltais malibun kanssa saavuttu tähän päivään ajantasalle.
Päivitellään seuraavaks sitten jotain muista laitteista  ;)
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

rallikuski

Jatketaanko sit vaikka tosta pappamersusta...

Heti alkuun varoitus että tämä projekti etenee satavarmasti hitaasti ja harvoin  :D

Eli tämmönen satalankku tuli hommailtua alkuvuodesta 2014.
Joku hullu oli tämän uittanut saksasta 2008   :o  ja päätyi laatikkovikaisena mulle.
Eka suomen pään omistaja on ollut vanhempi "papparainen" ja siltä sitten siirtynyt hänen pojan pojalle ensiautoksi.

Varusteitakin tähän W124 korin 260E yksilöön oli ruksittu oikein kaksin käsin. Listalta löytyy ASD-lukkoperä ja sähköllä toimiva kattoluukku   ;D

Alkuperäinen 2.6litranen kone ja 722.4 automaattitoosa oli hajotettu epämääräisten turbokokeilujen aikana ja tilalle oli viskattu sitten 3litranen kattila ja vastaava laatikko.
Vakoilla 3litrasella oli menty hetki ja sitten olikin se laatikko leiponut uudestaan...

Eipä siinä muuta, kärry perään ja haettiin mersu kotiin. Ekana metsästin tuohon "uuden" toosan joka on 3litrasen koneen perästä oleva 722.3.
Laatikon vaihdon jälkeen hain leiman paperiin ja ajelin onnellisena sivuluisua koko loppu talven.
Kesällä tuli vaihdatettua tuulilasi uuteen kun leimalla tuli siitä pientä sanomista ja merkintä otteeseen.

Pitkään (lue: vuosi-kaksi) meni tapellessa k-jetin suihkutuslaitteiston kanssa, kunnes tallille mennessä sinkosi kivi turbiinikoppaan ja hajotti koneen ykk-anturin ja startin ja kone meni jumiin.
Eipä siinä, luulin että kellari kilahti kiinni niin hain "uuden" kolmelitrasen mosan tontille ja vaihtelin sen paikoilleen.
Siinä sitten selvisi että startin pääty olikin räjähtänyt samalla kun kivi seikkaili vetolevyn ja startin välissä niin siksi konekkin oli jumissa   ::)

Taas ajeltiin onnellisena kesät ja talvet kunnes iski vimma paranteluun. Pitkän tähtäimen tarkoitus oli että ois solmu putkessa ja ruuttana jotain ihan muuta kun boschin k-jetti.

Pakosarja otettiin ekana työn alle, kun aihio tuli jo auton mukana. Pelastin tästä hitsaustaidonnäytteestä pelkästään laipat, muu oli roskis kamaa...
Satsi oli valmis jo 2015 tai 2016, ei jaksa enää ees muistaa   ^-^ 
Kuvaa ei yllättäen omastakaan taidonnäytteestä ole tähän laittaa


Rakenteluaika oli kortilla ja muutenkin isot "remontit" oli tämän kulkineen osalta pois suljettu johtuen yksinkertaisesti siitä että tämä palveli kesällä kakkosharrasteautona/kakkoskäyttöautona ja talvet tietenkin ykkösautona  ;)

Autohan oli kohtuu ruosteeton ikäisekseen, ja ekat mätäpaikat jouduin tekemään vasta 2020 keväällä. Nämäkin on aika vakio paikat, etuhelman "hiekkahylly" kun täyttyy pikkuhiljaa moskasta ja mädättää pohjaan reiän. Tätä on hankala pestäkkään kun sisälokari peittää koko paikan.






Taas heltisi katsurilta leima vuodeksi   8)





Olin 2019 keväällä tilannut englannista speeduino "merkkisen" diy-ecun rakennussarjan ja 2020 kesällä muuta ruiskutuskamaa aeromotorsilta tätä varten.
Vääntelin ruiskulle johtosarjaa pikkuhiljaa samalla kun auto oli välillä ajossa. Johdot vaan aina rullalle akun viereen ja toinen pää jalkatilaan   ;D 

Syksy tuli ja kelit pimeni taas normaalisti ja auto toimitti tehokkaasti kakkosauton virkaa kun toinen mersu oli "telakalla" ja emäntä ajeli käyttisbemarilla.
Piti siis saada valoa keulaan että näkee aamulla/illalla ajella työmatkat.
Hyllyssä pönötti pari korjattuja hellan 3003 ämpäreitä joihin laittelin xenon muutossarjan ja istutin ne keulalle. Nykäsin puskurin rautaan niittimutterit ja kilpitelineen niihin kiinni. Tuli tukeva ja on nopea ottaa keväällä pois keulaa rumentamasta.






2020 alkutalvesta speeduino odotteli kasattuna takan reunalla ja muut ruiskutusta varten tilatut osat laatikossa tallin lattialla ja johtosarja oli konehuoneen puolelta 99% valmis, niin eipä siinä sitten muuta kun auto omalle tallille ja seisontaan.


Hommahan jatkui vanhan purkamisella ja uuden kasaamisella:

Sähköjen suunnittelua:


Melkein valmista:


Vanhaa tavaraa ulos:






Uutta sisään:






Melkein valmis:



Halusin sähköt siististi ja mahtumaan mieluusti alkuperäisen ecun tilalle. Tämä meinasi tuottaa hieman haasteita, kun vanhan ecun tilalle ja akkukoteloon piti saada sopimaan releet, sulakkeet sekä puola ja sytkäyksikkö.

Akku oli "hassusti vinossa" alkuperäisellä paikallaan joten muokkasin kiinnikkeitä siten että sain akun "suoraan" ja siten reilusti enemmän tilaa puolalle ja muille kamppeille.
Sähköt tuli lopulta aika helpolla valmiiksi, kun oli tosiaan jo kesän/syksyn aikana vedellyt johdot valmiiksi konehuoneeseen. Ei muuta kun liittimet kiinni molempiin päihin ja se oli siinä.

Triggeriksi tuli 36-1 kampuran päähän orkkis damperin tilalle ja sitä lukemaan foordin vr-anturi.
Bensakisko valmistui metritavaratukista. Suttimiksi olin tilaillut boschin tekeleet 980cc kokoisena ihan vaan turbotusta ajatellen. Puola on boschin 3x2 hukkakipinä ja sitä ohjaa boschin 203-loppuinen sytkäpääte. Lämpöanturit on boschia vastaavat tarvikkeet.

Eipä siinä sitten, latailin kotona uusimman firmiksen purkkiin ja tekaisin karkeat säädöt yms purkkiin valmiiksi.
Purkki kourassa tallille ja vehkeet tulille, mutta sitten alkoikin vastustamaan.

Ekana teetätti vielä vähän säätöjä ennen kuin motti edes lupaili. Mm. protopartsin sivuilta otettu kytkis puolalle ei pitänyt mitenkään paikkaansa ja tämä aiheutti jänniä potkuja sekä pakoputkeen että imusarjaan  :lol:
Lopulta kone saatiinkin käymään mutta kävikin neljällä pytyllä   ::)

Koitin ajoituslapulla että joka tulppa lyö tulta, mutta vika alkoikin paikallistua suuttimien puolelle. Kolmos ja nelos suutin ei ampunut soppaa ollenkaan koneeseen.

Jatkoin tutkiskelua ja kaikkien mittailujen jälkeen vika näytti olevan purkissa suuttimien ohjauksessa. Ekana luulin että suutinfetti olisi rikki, mutta olinkin ajatuksissani kolvannut kolmannen ja neljännen suutinfetin väärinpäin laudalle   ???
Kääntelin fetit oikein päin laudalle, näpyttelin nopeet vartin "hienosäädöt" sisään mersuhan rupesi käymään kaikilla kuudella pytyllä:

https://www.youtube.com/watch?v=_EfR_9YS6oY


"Hyrräkin" odotteli jo tallin lattialla pakosarjan vieressä, mutta ei vielä ihan mennä sinne asti  ;D
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09