Välitykset ja rengaskoko

Aloittaja Anza, 11 helmikuu, 2024, 10:31

« edellinen - seuraava »

Anza

Vaihteistoa ja perävälitystä pohtiessa sattui aika sopiva taulukko netistä.

Alla taulukossa 65mph, eli noin 104kmh nopeudella ja 1:1 vaihteella moottorin kierrokset



https://tiresize.com/gear-ratio-calculator/


Alkuperäisenä rengaskoko on 9.5R16.5 eli 30.6" tai 265/70/16
Mulla on 4.56 välitykset ja pohdiskelin onko mitään järkeä askissa ilman ylivaihdetta.

36"-37" renkailla moottorin kierrokset näyttäis laskevan noin 400rpm maantienopeudessa, eikä yli 90kmh edes saa ajaa.

Toisaalta 4.56 välityksillä liikkuminen pitäis olla reipasta isoilla renkailla. Varmaan 4.1 välitys ja ylivaihde olisivat ihanteellisemmat, mutta ilmankin varmaan pärjäis ja toisaalta jossain peräkärryhommissa se ylivaihde vois jäädä käyttämättä? Onko jollakulla kokemuksia?

Lievästi kehitysvammainen incel-mies (cis)

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Anza - 11 helmikuu, 2024, 10:31Vaihteistoa ja perävälitystä pohtiessa sattui aika sopiva taulukko netistä.

Alla taulukossa 65mph, eli noin 104kmh nopeudella ja 1:1 vaihteella moottorin kierrokset



https://tiresize.com/gear-ratio-calculator/


Alkuperäisenä rengaskoko on 9.5R16.5 eli 30.6" tai 265/70/16
Mulla on 4.56 välitykset ja pohdiskelin onko mitään järkeä askissa ilman ylivaihdetta.

36"-37" renkailla moottorin kierrokset näyttäis laskevan noin 400rpm maantienopeudessa, eikä yli 90kmh edes saa ajaa.

Toisaalta 4.56 välityksillä liikkuminen pitäis olla reipasta isoilla renkailla. Varmaan 4.1 välitys ja ylivaihde olisivat ihanteellisemmat, mutta ilmankin varmaan pärjäis ja toisaalta jossain peräkärryhommissa se ylivaihde vois jäädä käyttämättä? Onko jollakulla kokemuksia?


Isoilla pyörillä jää yleensä ykkönen liian isoksi.
35":lla 3.73 on jo auttamatta liian pitkä välitys ja 4.10 jo suht järkevä maantiellä.
Ylivaihde taas tahtoo olla turhan pitkä..
4.56 taas on 35:lla ilman ylivaihdetta turhan tiuha tielle, mutta ykkösellä pääsee vielä hitaastikin.

Jos mennään isoihin renkaisiin, niin mitään 4.1 pidempää ei kannata ajatellakaan maantielle.
Noiden isojen kokojen kanssa vaan ongelmana on suomalaiset katsastuspykälät.. 35" isompia ei nykyään saa edes poikkeusluvalla. -> Omilla luvilla ajoon.

Tosin jonkun kanttikopan alla 39:kään ei näytä vielä niin isolta, kuin 35" jonkun Datsunin alla.. :))

Kuuskakkosesta loppuu auttamatta voima pyörittää isompia pyöriä upoksissa jos ei välitystä löydy.. Tasamaalla kyllä.
Jos siitä matka-ajossa siedettävän haluaa, niin matkakierrokset kannattaa sovittaa 1900-2100rpm kohdille. Silloin se vielä jaksaa vetää, mutta ei huuda älyttömästi ja kulutuskin jotenkin kohtuullinen.
Kuuskakkosella kyllä huomaa isot renkaat kulutuksessa.. O:-)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Anza

Tuota 5.3 virittelen ja pohdiskelin siihen SM465:sta jatkoksi.

Ykkönen on jo liian lyhyt siinä. Toisaalta alkuperäisenä tässä dodgen W350 on ollu alunperin 360 cid ja 727 kolmivaihteinen (1:1)  Vähän isompi rengastus auttais laskemaan kierroksia alkuperäiseen välityssuhteeseen verrattuna. Eikä tällä saa edes satasta ajaa kun kuorkki. Eli 90kmh

Toisena vaihtoehtona olis 4L80 jossa 0.75:1 ylivaihde. Vois arvella että 35" renkailla ja 1:1 vaihteella 90kmh moottorin kierrokset olis jossain 2700-2800rpm luokkaa.
Tuolla 0,75 ylivaihteella kierrokset laskis ehkä jonnekkin 2200-2300 luokkaa?

Lievästi kehitysvammainen incel-mies (cis)

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Anza - 11 helmikuu, 2024, 12:08Tuota 5.3 virittelen ja pohdiskelin siihen SM465:sta jatkoksi.

Ykkönen on jo liian lyhyt siinä. Toisaalta alkuperäisenä tässä dodgen W350 on ollu alunperin 360 cid ja 727 kolmivaihteinen (1:1)  Vähän isompi rengastus auttais laskemaan kierroksia alkuperäiseen välityssuhteeseen verrattuna. Eikä tällä saa edes satasta ajaa kun kuorkki. Eli 90kmh

Toisena vaihtoehtona olis 4L80 jossa 0.75:1 ylivaihde. Vois arvella että 35" renkailla ja 1:1 vaihteella 90kmh moottorin kierrokset olis jossain 2700-2800rpm luokkaa.
Tuolla 0,75 ylivaihteella kierrokset laskis ehkä jonnekkin 2200-2300 luokkaa?


Jos tosiaan bensakone ja erityisesti tuo pienitilavuuksinen nykykone, niin maantiekierrokset saa olla reilummat. On jotain riehakkuutta vielä menossa. 8)

SM465 ykkönen on kyllä normaalikäytössä aika turha.
Suossa ja ahtaammissa paikoissa sitten taas oikeinkin jees. :P

Mulla ei noita isopyöräisiä ole bensakoneella ollut, niin vaikeampi niiden käytöstä hahmottaa.
35" pyörät oli 4.1 välityksellä 6.5 TD:ssäkin vielä ihan kohdallaan 4L80:n kanssa.
Eli tuo 4,56 välitys vois olla aika kiva 5.3/4L80 kanssa.
-04 Suburbanissa oli kanssa 4.1 välitys 6.0/4L80 kanssa, joka oli varsin hyvä, mutta rengastus oli 285/75R16, niin isommilla kumeilla olis voinut jo vähän hillitä suoritusarvoja. :thinking:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Anza

Kiitos tietämyksen jakamisesta. Ehkä toi SM465 soveltuu paremmin metsässä rossailuun ja jää vajaaksi tieliikenteessä näillä välityksillä.
Lievästi kehitysvammainen incel-mies (cis)

Mudracer

700 toosander on ihan riittävän kestävä tollasen pikkukoneen perään ja siinä toi loikkarikin on harvempi kuin 4l80e toosassa.
X

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 13 helmikuu, 2024, 20:10700 toosander on ihan riittävän kestävä tollasen pikkukoneen perään ja siinä toi loikkarikin on harvempi kuin 4l80e toosassa.
Ja tiuhempi ykkönen.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement