Mig lankojen ero

Aloittaja Kähmy545, 25 joulukuu, 2024, 13:25

« edellinen - seuraava »

DX

ja jos hitsaamistaito on sitä kuin pali lankaa palaa päivässä, niin sittehän mää olen paras  :))


nimittäin itellä on enkat ollu puoltoista isoa kelaa normi vuorossa,
siinä ku ruvetaan vaikka murskiin holvaamaan reilumpia täyttöjä niin välillä meinaa hitsarikin sulaa osaksi saumaa.

mutta eihän tollasella ole kauheesti tekemistä koslien heppailun kanssa, sitä olen tehnyt ihan duuninakin melko pitkään, mutta pitkän sauman hitsaamiseen sain ammattimaista tuntumaa vasta vuosia myöhemmin kun olin hetken sellasissa hommissa, että tuli tehtyä kuljettimia, kippereitä yms. metritavarasta.
pankaa tuo suosikkeihinne pahan päivän varalta, tai liittykää vaik heti. https://pottupotero.forumotion.eu/

world is crumbling down, i don't know how to act anymore

Gary Grand

Itse en ole tuota 0.6mm lankaa vielä oppinut käyttämään. :thinking: Vaatisi ihan eri tyylin kolvin käytössä kuin mikä on tullut omaksuttua..
Kyllä sitäkin kela on autotallissa, mutta 0.8mm on se mitä tulee pääsääntöisesti käytettyä.

Tosin pyrin kaiken tekemään 1-1.5mm pellistäkin..
Jäykkyyttä kaipaaviin paikkoihin sitten 2 tai 3mm tavaraa.

Paksumpia sitten 1.0mm langalla..
Pieni pistooli ei sulamatta kestä 1.2mm lankaa ja alkaa sen kanssa hiki tulemaan hitsarillekin. :))
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

Jarona

Pitäiskö munkin sanoa tähän jotakin?
Ei varmaan. :-\
Chevrolet C10 6,2 Td Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

Anza

Riippuen tietysti paikasta ja hommasta, mutta jos sen saumakohdan jättää vähän alas, ei saumaa tarvitse kokonaan hioa. Se on mun mielestä parempi vaihtoehto kuin tasan pellin mukaan hiottu sauma. Se hitsauskohta on heikompi kuin ehjä pelti. Mikäli se sauma ulottuu molempien hitsattavien peltien päälle hieman, on siinä sillon enemmän matskua kuin se millin pelti, jossa pellin tasaan hiottua saumaa noin 1x1mm alue. Jos pitää ehdottomasta saada tasanen pinta, niin hitsaa sieltä takapuolelta sit mielummin. On vähemmän hiottavaakin.

Kittiä niihin menee kuitenkin vähän, niin ei se vähän alhaalla oleva saumakohta haittaa, vaikka kuinka suomalaisen ylpeydellä ne on aina ilman kittiä tehty, toisin kun amerikanjoen tekeleet.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Jarona - 27 joulukuu, 2024, 15:57Pitäiskö munkin sanoa tähän jotakin?
Ei varmaan. :-\
Kai sunkin pitää ainoa ja oikea totuus laittaa? :o
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

Jarona

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 27 joulukuu, 2024, 20:48Kai sunkin pitää ainoa ja oikea totuus laittaa? :o
Olen samaa mieltä kuin ööää, no vittuko ei tule kielenpäälle..
Olkoon, en ole kenenkään kanssa samaa mieltä koska omani on paras ja ainoa oikea! ^-^
Kelpaako?  :pckahvi:
Chevrolet C10 6,2 Td Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Jarona - 27 joulukuu, 2024, 21:30Olen samaa mieltä kuin ööää, no vittuko ei tule kielenpäälle..
Olkoon, en ole kenenkään kanssa samaa mieltä koska omani on paras ja ainoa oikea! ^-^
Kelpaako?  :pckahvi:
Just näin! 8)
Tuolla saa kavereita!
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

LPR

Lainaus käyttäjältä: DX - 27 joulukuu, 2024, 14:08nykku pitkästä aikaa vetelin puhtaalla argonilla
Ihan puhtaalla argonilla vai 2 % hiiltä seassa? Miten toimii? Ainakin rosterille pitäis kuulemma migillä olla tuo 2 % hiiliseostus. Tigillä sitten puhdas argon.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 28 joulukuu, 2024, 00:46Ihan puhtaalla argonilla vai 2 % hiiltä seassa? Miten toimii? Ainakin rosterille pitäis kuulemma migillä olla tuo 2 % hiiliseostus. Tigillä sitten puhdas argon.
Oon vedelly rosterit ja happiksetkin ihan hiilarilla, ei mitään ongelmaa. Mustaa jää pintaan, mut se pingaa irti usein jo jäähtyessä. Alla ihan kunnon sauma.
Rosterin kun hitsaa nätisti kunnon sulalla, niin normilangan tuotoskaan ei ruostu. Seostuu vissiin sekin vähän "rosteriksi" siinä.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 28 joulukuu, 2024, 01:46Oon vedelly rosterit ja happiksetkin ihan hiilarilla, ei mitään ongelmaa. Mustaa jää pintaan, mut se pingaa irti usein jo jäähtyessä. Alla ihan kunnon sauma.
Rosterin kun hitsaa nätisti kunnon sulalla, niin normilangan tuotoskaan ei ruostu. Seostuu vissiin sekin vähän "rosteriksi" siinä.
Hiilarilla/seoskaasulla kuulemma rosteriin tule lujuus välttämättä ihan sitä mitä perusaineessa, mutta harvoin on ongelma. Olikohan puhtaalla argonilla taas ongelmia tunkeuman kanssa. SK-18:lla minäkin olen rosteria hitsannut.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 28 joulukuu, 2024, 02:26Hiilarilla/seoskaasulla kuulemma rosteriin tule lujuus välttämättä ihan sitä mitä perusaineessa, mutta harvoin on ongelma. Olikohan puhtaalla argonilla taas ongelmia tunkeuman kanssa. SK-18:lla minäkin olen rosteria hitsannut.
Veneessä oli paskatankki ja lämmittimen varaajapönttö ihan hiilarilla hitsailtu, parissakymmenessä vuodessa ei niissä ollu mitään. Tallin kellarin pannuhuoneen ulkopiippu on happiksesta tehty samalla sydeemillä ja seinätuet vielä mustaa rautaa. Siinä se on ollu 35 vuotta...
En varmasti oo.

palontie

Lainaus käyttäjältä: DX - 27 joulukuu, 2024, 14:27nimittäin itellä on enkat ollu puoltoista isoa kelaa normi vuorossa, siinä ku ruvetaan vaikka murskiin holvaamaan reilumpia täyttöjä niin välillä meinaa hitsarikin sulaa osaksi saumaa.


Tuttua puhaa.Mä oon aika monta murskaimen terää hitsannut,sellaisen millä murskataan isoja tukkeja ja ratapöllejä.Hevetinmoiset virrat ja sulaan hitsiin sekoittui mukaan jotain kovetepaloja /hileitä,Jumalauta että oli kuumaa hommaa.
Eniten vituttaa kaikki.

DX

Lainaus käyttäjältä: LPR - 28 joulukuu, 2024, 00:46Ihan puhtaalla argonilla vai 2 % hiiltä seassa? Miten toimii? Ainakin rosterille pitäis kuulemma migillä olla tuo 2 % hiiliseostus. Tigillä sitten puhdas argon.

tikistä lainattu poteli, eli puhdas, ei se varmaan ihan optimi oo juu, mutta toimii sekin.
 hiilariin verraten ihan reilusti jännitettä alas ja lankaa pikkasen ylös, suoraan hiilarisäädöillä koittaen mikki laulaa ku tikki,  koko langan mitalta sihisee kaari,

niin liekö jää sauma kovin pehmeeksi hiilenkin puutteen takia, autopeltien heppailusta seoskaasulla niin pitkä aika,
 ettei oo referenssiä, hiilarillahan on taipumusta tulla kovaa saumaa, varsinnii nollakasilla ja jos ei säätöjen puolesta salli pellin "yhtään" lämmetä.
pankaa tuo suosikkeihinne pahan päivän varalta, tai liittykää vaik heti. https://pottupotero.forumotion.eu/

world is crumbling down, i don't know how to act anymore

LPR

Mulla on yksi pikkukela jotain erikoisseoslankaa, mikä ei juurikaan koveta saumaa. En tiedä mitä se on, eräältä hitsauskauppurilta sain muinoin ja teippiin käsin kirjoitettu langan tyyppi on kadonnut.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 28 joulukuu, 2024, 15:19Mulla on yksi pikkukela jotain erikoisseoslankaa, mikä ei juurikaan koveta saumaa. En tiedä mitä se on, eräältä hitsauskauppurilta sain muinoin ja teippiin käsin kirjoitettu langan tyyppi on kadonnut.
Mulla oli joskus iso kela Wonder wire nimistä lankaa, se oli aikas hyvää. Ei näköjään löydy enää.
Se oli väriltään sellasen nikkelin tai hopean väristä, myös leikkuukohta hyvin vaalea sisältä.
En varmasti oo.