305 Chevy vs 307 Olds vääntö.

Aloittaja Mudracer, 05 tammikuu, 2025, 15:36

« edellinen - seuraava »

FeV-8

Kansien osalta vois ajatella, että vääntö kääntyy 305 eduksi vakiona "jouheamman" muotoisen imukanavan johdosta. Ainakin 416 ja 601 kannet, joissa seetien ympärillä vähemmän "rappua" mitä oldsin vaikkapa 5a kannessa.

Portattuna 5a ja 416 lähes identtiset virtauksiltaan. Viime talvena käytin virtauspenkissä, ja ainoastaan 4-5hv eroa 416 hyväksi. Näistä löytyy juutubesta pätkä höpinää... https://youtu.be/o_ibx1yDbh0?si=mnLaqWLpwwwk1VMh

Joulukuun alussa virtautin porttaamani 601 kannen, se pärjäsi 11mm nostoon asti 416 ja oldsin 5a kannen kanssa lähes tasa luvuilla, 12mm ja ylöspäin alkoi 601 tehdä eroa. Johtuu 601 palotilasta, josta saa hyötyä isommalle nostolle.

Samassa testattiin myös koskematon, mutta karstoista putsattu 601. Reilu 40hv oli eroa luvuissa.

Portattuna 601 oli 390,5hv ja koskematon 601 oli 355hv. Tämä 13mm eli n. 0.5" nostolla, ja 1.94" imuvenalla

Semmosta faktatietoa  :+1:

Toyopet

Selkeästi tuli tuohon yhteen 305:een silloin muutama vuosi sitten valittua liian mieto nokka: siinä on portatut 601:t, niiden puolesta pitäisi siis hengittävyys riittää.

No nokanhan saa vaihdettua.

Mutta mitenkähän nuo tbi-kannet virtailee, mitkä lie numeroiltaan?
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8