Matti's garage

Aloittaja MJF, 17 maaliskuu, 2021, 15:08

« edellinen - seuraava »

MJF

Pari paikkaa lähempänä valmistumista. Aukaisin jo pikkuisen helman takapäätäkin että näkee mitä on edessä. Sama siellä on mitä toisellakin puolella, eli kylkipellin alle jäävå osa vaihtoon. Ja pätkä sisäpeltiä takapäähän. B-pilarin leikkelin myös jo pois, ihan vaan että pääsee jo käyttään uutta aaämdeetä paikallaan  8)







Vanhat valokuvat on suurta mahtavuutta. Oon koittanut kysellä niitä kaikilta tutuilta, sukulaisilta ja tuntemattomiltakin. Viime viikolla sain muutaman kansion lainaan ja skannailin ne nettiin näytille  8) Kuvat on Oulusta, Ylivieskan lentokentältä, Forssan picknickistä ja hänen omista autoistaam 80/90 vaihteesta. Forssan kuvat taisi olla tuoreempia.

https://mattifarm.kuvat.fi/kuvat/Autokuvat/Vanhoja+valokuvia/Pellikka/
Mopar on parsa

Kalu

Lainaus käyttäjältä: MJF - 06 helmikuu, 2025, 10:04Forssan picknickistä
Tuon pikkis rodin perusteella veikkaisin vuotta 2002-2003.

MJF


Storytime. Itse oon niin juniori etten muista Valianttia kun se oli täällä, oon ollut noin 4 vuotias kun se on lähtentyt muualle. Mutta veekasin jutun luin jo penskana ja auto jäi erittäin hyvin mieleen. Varmaan yksi iso syypää tåhän minun slantsix-fanittamiseen.
Rakennettu 70/80-lukujen vaihteessa täällä Oulaisissa. Jukka ei saanut lupia veekasin vaihtoon niin päätti sitten rakentaa virkeämmän kuutosen. Moni muukin tuntuu muistavan lehtijutun ja auton myöhäisemmiltä ajoilta. Videolla vilahtava kaveri kertoi että puolenkymmentä pikkuperää sai hajotettua kuminpolttohommissa... Tämä oli nyt alkuvuodesta nettiautossa liikkeessä myynniasä, onneksi Terwa Tomppa sen osti melkeen heti pois, houkutti kovasti tarjota Lincolnia vaihdossa. Jos vaikka olisi kauppoihin asti päässyt niin pitoauto olisi tullut tästäkin...





Mopar on parsa

MJF



Heleman takapäästä huonot pois, keskiosa onkin komiassa sinķissä sisäpuolelta. Tuosta on huommena hyvä jatkaa.
Mopar on parsa

MJF



Pääsipähän jo sovittamaan ensimmäistä valmista peltiä paikalleen  :mosh: No eipä sitä kiinni pääse laittaan vielä pitkään aikaan, kunhan kaikki muutkin peräpään pellit sopii niin sitten vasta...

Ei näköjään kerennyt ottaa valmiista sisäpuolen pellistä kuvaakaan, ollut vauhti päällä. No videolta senkin näkee, käykää sieltä katsomassa jos ette vielä ole katsoneet. Siitä tulikin video jo viikko takaperin, joku laiskimus ei ole vaan laittanut sitä tänne.




Ulkopelti tuli tehtyä muutamasta palasesta, 1,5mm säsiä. Kovaa peltiä jos tarvii muotoilla, mutta tuommosissa suorissa paikoissa menee.


Mopar on parsa

MJF

Mittään ei oo saanut talven aikana tehtyä Satellitelle, eilen oli ensistartti sitten kun syksyllä ajoin talliin. Tuli ilmoitettua äitienpäivän näyttelyyn Ouluun niin jotain tarttee tehdä ennen sitä. Eilen käytin ulkona ja käyttelin lämpimäksi, samalla vähän kattelin mitä tarttee tehdä.
Tuulilasinlistat on se numero uuno, niitä ei tällä hetkellä ole kuin alareunaan. Takaluukun panelista rapsahtelee maalit irti, pitäis keksiä joku pohjuste mikä pysyy kromissa kiinni. Helmalistat paikalleen, toivottavasti 3d tulostetut kiinnikkeet toimii. Sivuputket meinasin tehdä kans. Rosterista, ovatpahan sitten ikuiset. Mitähän muuta, monenlaista pikkufiksiä varmasti löytyy.

Mopar on parsa

MJF

Kuukausi taas kohta mennyt, eikä mitään oikiaa oo saanut aikaan  :banghead: Lincolniin tuli uusi laturi, entisestä oli hiilet ihan loppu, liukurenkaissakin sanomista. Samalla uudet ohjain/kiristinrullat ja remmi. Kuulostaa yksinkertaiselle, mutta... Vielä oli kelejä niin kävin hauskuuttamassa itseäni jääradalla. Kivasti menee, pitkä auto menee rauhallisesti  8) Siinä kun tuli annettua vähän kenkää niin kaikki valot syttyi kojelaudassa ja lataus loppui taas. Nilkutin kotia, ei oo pitkä matka. Laturi oli ihan tulikuuma, löysäsin remmin päältä ja laturi pyörii tahkeasti. Onneksi laturi on nätillä paikkaa irrottaa. Pöydälle kun sai niin taas pyörii herkästi  ::)  Sen enempiä en alkanut tutkimaan vaan laitoin uudesta säädinpaketin ja taas lataa. Eikä tässä vielä kaikki, tässä remontin yhteydessä tuli uusi ääni joka löytyi uudesta kiristimenpyörästä joka otti lohkoon kiinni. Vanha paikalleen niin johan hiljeni  ::)

Sitten oli sama homma edessä käyttis-Audiin. Joku aika sitten kävin Lerssisellä ja se meinas että kylläpä sieltä kuuluu mukavia ääniä. "Joojoo, ainahan sieltä vähän jotain kuuluu" Kotia kun pääsin niin kuuntelin että kylläpä tosiaan romiseekin. Laturissa onkin ollut jo pidempään semmoinen ominaisuus että alkaa lataamaan vasta kun käyttää pari tonnia kierroksia, muuten purkaa akun ihan hetkessä. Tilasin siis tähänkin uuden laturin, rullat ja hihnan. Pari viikkoako tässä tuli romisteltua menemään ennen kuin sai aikaiseksi alkaa vaihtohommiin. Auto sisälle ja konepelti auki kuuntelemaan, mit vit, korkeapaineruiskupumppu heiluu koneen käydessä  :o Pumppu ainoastaan ruiskuputken ja hihnan varassa, kaikki pultit katkennut lohkoon. Sieltähän se romina kuuluikin. Ei muuta kuin imusarja pois edestä, puskuri pois, keula auki yms että saa tilaa. Pultit oli suht hyvin käsillä ja näkösällä mutta työläs oli saada jämät pois. Kaikki pienet poranterät katkoin eikä pultteihin juuri tullut koloa. Meni varmaan 30 mutteria ja pulttia mitä hitsailin kiinni että sai 3 pultinjämää irti. Laturi roippeineen vaihtuikin nätisti samalla keulan purkamisella. Niin ja eikä tässäkään vielä kaikki. Remontin alkua vauhditti se että alkoi sahauttamaan pitkään, ilmoja siis vetelee. Näin jälkeenpäin ajateltuna tärisevä pumppu oli tärisyttänyt pumpulle tulevan linjan viimeiset puristusliitokset huonoksi ja sieltä veti ilmoja. Letkun vaihdoin siihen, mutta pitihän se jännässä kun seuraavana aamuna oli reissuun lähtö. Onneksi vika oli siinä ja ei ole enää sahauttanut  8)

No mitäs siellä reissussa? Ensimmäiseksi kävin katsomassa yhden Lincolniin vaihdossa tarjotun auton. 1987 viety kilvet pois, mutta olisi hitsattu kuntoon yms ettei enää olisi juuri hommia leimalle. Tulis vaikka tarvittaessa ajamalla kotia. No tästä lisää sitten jos päästään vaihdoille.
Sitten peräkontillinen 69 Chargerin teosta jääneitä kakkoslaadun osia kyytiin, eli loistavia 4d Charger osia  8) Tärkeimpinä Chargerin ovet jotka lyhennetään sopiviksi ja karmin lisäys neliovisen ovesta. Mukaan löytyi myös kahvoja, kyynärnojia, puskurin kävyt, vinyylikaton listat, vilkunlasit yms.


Tuota c-pilaria oon pyöritellyt mielessä, korkeamman katon kanssa menee niin massiiviseksi suoraan Chargerin pilarina. Onkohan tuo nyt Brassi-Dartti minkä kuvaa oon kattellut, ettu tuohon tyyliin pitää tehdä, on kevennetty versio  8)



Ens vappailla pitäis käydä katsastaan Beetlelkin. Ja sieltä kurkistelee helmasta reikä jo ohi kävellessä  :panic:
Mopar on parsa

MJF

Oho, unohtui katsastaa Beetle, mutta katoin että kerkiää käydä ens vappaillakin. Hakeen siis vikalistan, hakkasin sentään helmat täyteen reikiä  :rolleyes: Pittää nyt koittaa keskittyä Oulun näyttelyyn, sehän on jo ihan justiin  :panic:

Sivupiippoja aloin tekemään. Laatikollinen käyriä, kahdella eri ärrällä. Tiukemmat sopii hyvin sisemmiksi ja loivemmat ulommiksi. Tiggailukin oli unohtunut ihan täysin, onneksi saumat hiotaan joka tapauksessa  ;D



Patriotin sivuputkia oon kahtellut mallina. Niissä.on vaan yks 2" putki käytössä sisäänmenona ja minkä kokoisena sitten menee läpi. Näihin nyt menee kahdesta 2" putkesta sisään ja jatkona 2,5" reikäputkea ja vaimenninvillaa. Paljonko se sitten vaimentaa ääntä, se jää nähtäväksi  :o  Työt taas haittaa harrastusta, nyt muutaman päivän tallipaussi.
Mopar on parsa