Rokkiauton rahtihinta?

Aloittaja Mudracer, 14 maaliskuu, 2020, 18:01

« edellinen - seuraava »

Ss18ss

Kaikki Suomen puolesta! 👌

Mecki

Mitä väliä?
Mikä se hakaisija on kiinnikkeen kohdalla?
Lainaus käyttäjältä: Vuokralainen - 01 huhtikuu, 2020, 19:57Miten mulla on ollu käsitys että köyhälistökonsernien, mopar ja fomoco, hevoskärry akselien banjot on kokonaan prässätty ja hitsattu kasaan jostain läkkipellistä. Just ja just riittäny rahat että voineet tehä caset valusta?
No, jos ihan rehellisesti katsotaan ja verrataan GM ja Mopar rakenteita ja ratkaisuja 60 ja 70 luvuilta, niin kyllä Mopariin on selkeaästi uhrattu vähän enempi laatuun niin tuotantoteknisten kuin tehtyjen ratkaisujenkin osalta. GM:stä ja varsinkin Chevystä löytyy kyllä jo suurempien tuotantolukujenkin ansiosta enemmän heppoisempia halpa- ja pikaratkaisuja, joilla on selvästi pyritty halvempaan hintaan. Yleisesti ottaen GM antaa epäjohdonmukaisemman vaikutelman kuin Mopar. Onko GM:n suunnitteluosasto ollut enemmän jakautunut ja Moparin yhtenäisempi jo pienemmän koon takia, en tiedä. Fordista en sano mitään, kun ei ole kokemusta.

Mecki

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 01 huhtikuu, 2020, 20:37Taitaa olla tuo hitsattu akseliputki/-kotelo lähinnä 8 3/2 Moparissa ja 9" Fordissa.. Fordin 8" perää en ole hipistellyt omissa autoissa. Japanilaiset on toki tota hitsattua banjoa käyttänyt kovasti.
Muissa on akseliputket krympillä ja hitsinatsoilla kiinni valetussa perämurikassa.

Tuo 6-pulttisilla vanteilla oleva perä on GM 10-pulttinen ja auto on puoli-tonnisella alustalla. K1500 tai käytännössä V10 tuon ikäisessä.
Eli hintelimmät mahdolliset hilut etsit nettikaupasta. ;D
Mopar 8-3/4" banjo on nimenomaan yhtenä kokonaisena teräsvaluna valmistettu. Fordeista en tiedä. GM ainakin tämän aikakauden banjot on paloista koottu. Onko sitten prässätty ja hitsattu, liekkö väliä.

GM kymppipulttisella tarkoitetaan kai 8½"-akselia? Tiedätkö onko 6-pulttisessa 9½"-akselissa K1500 alustassa sama akseliputken halkaisija kUin tässä pienemmässä? Olisko 9½"-akseli k2500 alustassa sitten 8-pulttinen ja paksummalla akseliputkella? Onko 10½"-akseli aina 10-pulttisella navalla ja onko sitä k2500 alustassa?

Nää GM tehdasmanuaalitkin on sen verran perseestä ettei niistä tällaista tietoa kerrota.
(Moparin manuaaleista aina löytyy mitä on pantu mihinkin vehkeeseen. Pieni asia, mutta kertoo osaltaan myös valmistajasta jotain.)

Edit: No niin, meni taas off topic.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Mecki - 01 huhtikuu, 2020, 21:29Mopar 8-3/4" banjo on nimenomaan yhtenä kokonaisena teräsvaluna valmistettu. Fordeista en tiedä. GM ainakin tämän aikakauden banjot on paloista koottu. Onko sitten prässätty ja hitsattu, liekkö väliä.

GM kymppipulttisella tarkoitetaan kai 8½"-akselia? Tiedätkö onko 6-pulttisessa 9½"-akselissa K1500 alustassa sama akseliputken halkaisija kUin tässä pienemmässä? Olisko 9½"-akseli k2500 alustassa sitten 8-pulttinen ja paksummalla akseliputkella? Onko 10½"-akseli aina 10-pulttisella navalla ja onko sitä k2500 alustassa?

Nää GM tehdasmanuaalitkin on sen verran perseestä ettei niistä tällaista tietoa kerrota.
(Moparin manuaaleista aina löytyy mitä on pantu mihinkin vehkeeseen. Pieni asia, mutta kertoo osaltaan myös valmistajasta jotain.)

Ootko tuosta 8 3/4" akselin kotelosta ihan varma?!? Sehän ei paina juuri mitään?

Muoks.

Ei ole 8 3/4" perä valettu.
Tuossa mm. kuva kotelon sisältä:


10-pulttinen GM, sekä 7.5", 7,625", 8.5" ja 8.6" lautaspyörällä on valumurikalla ja hitsatuilla 76mm akseliputkilla. Nuo 7" akselit on jonkun verran hintelämpiä kuin isommat. Lisäksi on sitten mitä ihmeellisimpiä 8.2", ym. periä, joista en halua edes tietää..
14-pulttinen, 9.5" lautaspyörällä on  kuin pienemmät: Valettu murikka ja siihen tulppahitsatut akseliputket, mutta akseliputki on niissä reilusti paksumpi. Käytettiin mm. HD puoli-tonnisessa alustassa 6-pulttisilla navoilla, että isommissa 8-pulttisilla navoilla. Mulla on ollu molempia..
Akseliputki tässä "melkein isossa" perässä on ~85mm.
Oikea 14-pulttinen on sitten full floater, eli vetarit ei kanna auton painoa, vaan navat on laakeroitu akseliputken kuoreen ja siinäkin akseliputket on isot. Mm. Suburban 2500. Onkohan takavedoissakin?

GM kirjoista selviää jotain ja loput on luettava ties mistä.. ::)
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Mecki

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 01 huhtikuu, 2020, 21:41Ootko tuosta 8 3/4" akselin kotelosta ihan varma?!? Sehän ei paina juuri mitään?

Ei ole 8 3/4" perä valettu.
Tuossa mm. kuva kotelon sisältä:


No vittu joo! Joka päivä oppii jotain uutta. On kyllä päältäpäin niin yhtenäisen valun näköinen paitsi se hitsattu koppa taaksepäin.

Kiitos oikaisusta ja infosta.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Mecki - 01 huhtikuu, 2020, 21:29GM kymppipulttisella tarkoitetaan kai 8½"-akselia? Tiedätkö onko 6-pulttisessa 9½"-akselissa K1500 alustassa sama akseliputken halkaisija kUin tässä pienemmässä? Olisko 9½"-akseli k2500 alustassa sitten 8-pulttinen ja paksummalla akseliputkella? Onko 10½"-akseli aina 10-pulttisella navalla ja onko sitä k2500 alustassa?
Noi on sellanen sekasotku, et auton merkinnästä (1500-2500) riippumatta siellä alla saattaa olla mitä vaan. Pitää vaan mennä kattoon ja yrittää tunnistaa osat.
En varmasti oo.

Mecki

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 02 huhtikuu, 2020, 00:18Noi on sellanen sekasotku, et auton merkinnästä (1500-2500) riippumatta siellä alla saattaa olla mitä vaan. Pitää vaan mennä kattoon ja yrittää tunnistaa osat.
Jep. Toi 9½"-akseli K1500 ei hd alustassa on hämännyt. Noi Garyn antamat mitat antas olettaa, että 85mm akselin osat myydään 2500:seen sopivana ja 76mm vastaavasti 1500:sen osina.

Mudracer

Dodii, tilasin rokkiukolta isolohkomoppen sekopäänkopan, tuli pikkulohkon koppa. Eivät maksa paluurahtia kun maksaa kuulemma enemmän kuin se kalikka. Mun siis pitäisi maksaa palautuskulut ite :o .
X

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 17 huhtikuu, 2020, 11:00Dodii, tilasin rokkiukolta isolohkomoppen sekopäänkopan, tuli pikkulohkon koppa. Eivät maksa paluurahtia kun maksaa kuulemma enemmän kuin se kalikka. Mun siis pitäisi maksaa palautuskulut ite :o .
mikäs siellä mättää kun yleensä lähettävät ilmaisiksi uuden osan ilman palautustarvetta?
Sinä vain

Mudracer

Nyt kun kattelin tarkemmin niin tyrkyttävät isolohkoon ja pikkulohkoon samaa koppaa >:D .
X