'72 Ford Consul 302 Cid

Aloittaja 1320, 12 helmikuu, 2022, 00:47

« edellinen - seuraava »

1320

Kelataas pikakelauksena viimevuosi läpi, tai no, paljoa kerrottavaa ei kyllä ole, kaksi viikonloppua oli auto ajossa ja kahtena päivänä ajelin niiden lisäksi töihin ja takaisin...


Kuten edellisessä viestissä uhkailin, niin Tampereen näyttelyssä käytiin keväällä, josta kuvakin todisteeksi:



Auto toimi muuten tosi hienosti, mutta sellainen ongelma havaittiin heti alkumatkasta, että reippaammassa kiihdytyksessä muutaman sekunnin motti laulaa hienosti ja sitten kuullostaa ihan kuin bensansaanti loppuisi kesken. Normaaliajossa mitään ongelmaa ei kuitenkaan ollut, joten reissu saatiin heitettyä onnistuneesti ja Cruisingissakin saatiin edes pienet muistomerkit jätettyä asfalttiin:




Seuraavalla viikolla aloitin tutkimaan missä vika. Bensanpaineiden säätämisellä ei ollut mitään vaikutusta. Testasin, tuleeko bensaletkun päästä ylipäätään mitään ja bensapumppua käytettäessä letkun päästä valui bensaa ilman oikein minkäänlaista bensanpainetta. Vika löytyi, tankista oli lähtenyt foaminpalasia liikkeelle ja ne oli tukkineet bensasuodattimen ja pumpun. Olin pistänyt juuri ennen Tampereen reissua tankin ekaa kertaa ikinä aivan piripintaan, eli voisko se olla vaikuttanut asiaan... Täytyy uusia tankin foamit ettei ongelma toistu.

No, bensasuodatinta ja pumppua metsästämään. Tämä osoittautuikin yllättävän hankalaksi, pumppu ja suodatin sijaitsee varapyörän syvennyksessä ja sinne on tehty asialliset bensaletkut, joten halusin käyttää niitä jatkossakin. Pumppu oli Bilteman kopio Boschin 044 pumpusta ja suodatin oli samasta paikkaa. No astelin Biltemaan ja kävin hakemassa uudet, jotta ne voi vain pulttaa kiinni. Mutta eipä se niin helppoa ollutkaan, kun suodattimen tuloliittimen kierre oli erikokoinen kuin vanhassa suodattimessa. Tämän ihmettelyyn menikin sitten paljon aikaa, lukuisia käyntejä erinäisissä varaosaputiikeissa eikä mistään löytynyt sopivalla kierteellä olevaa suodatinta.

Lopulta laitoin tuon Bilteman suodattimen paikalleen, mutta letkun väliin joutui laittamaan yhden adapteriliittimen. En yleensä ole kovin mielelläni tehnyt bensalinjoihin yhtään mahdollista vuotokohtaa enempää kuin on pakko, mutta nyt ei ollut pahemmin muita vaihtoehtoja. :))


Koeajolla kävin ja totesin että ongelma korjaantui. Tosin koeajolla tuli seuraava vika, nimittäin öljynpaineet katosi yhtäkkiä.  :shitfan:
Huomasin onneksi heti paineiden katoamisen ja sammutin koneen. Senverran tutkin paikanpäällä, että otin venakopat auki ja starttasin, öljy ei kiertänyt. En onneksi ollut kaukana tallilta, joten köydenperässä talliin... Tallissa nappasin virranjakajan irti ja öljypumpun käyttöakselihan sieltä oli katkennut. Sitä ei saa vaihdettua irroittamatta öljypohjaa, ja öljypohjaa ei mahdu irroittamaan nostamatta konetta ylös, joten ei muuta kuin purkamaan...





Tässä kohtaa tuli pieni tauko, kun kesä oli aika kiireinen. Syyskuussa Saksanreissulta kotiuduttuani faija tuli avuksi ja työnnettiin auto pihalle, pudotettiin vaihteisto alas ja nostettiin motti ylös.





Moottoria tutkiessa huomasin, että aikaisemmin katkenneesta venttiilinlukosta palanen oli päätynyt öljypumppuun ja se oli narauttanut öljypumpun kiinni niin että käyttöakseli katkesi. Tarkastin laakerit, parista runkolaakerista oli mennyt pieni siru läpi, muuten laakerit oli ihan ok. Mutta kun motti oli ylhäällä, vaihdoin runkolaakerit ja veivienlaakerit uusiin. Runkolaakerit sai vaihdettua jopa purkamatta kampuraa, joten homma sujui joutuisasti.



Muuta vauriota en löytänyt, joten putsasin moottorin sisältä huolellisesti ja kun kone oli kasassa, heitin yhdet öljyt sisään huuhtelutarkoituksessa. Pyörittelin niillä öljynpaineet ylös ja laskin sitten öljyt pois. Öljynseassa ei ollut mitään eikä suodattimessakaan, joten uusi suodatin ja öljyt koneeseen ja motti ja vaihteisto paikalleen.




Tässä samalla vaihdoin moottoriin uuden rallimallin dampperin orkkiksen tilalle, kun ostin sellaisen Jenkkireissulla 2023 syksyllä. Nyt saa kunnollisen ajoitusmerkin, niin sytkän säätö muuttuu mahdolliseksi ilokaasukäyttöä ajatellen.



Kaikenlaista pikku vastoinkäymistä tämän kasailun kanssa on ollut, mutta nyt aletaan olla voiton puolella. Mahdollisuudet on, että tänä keväänä pääsee ajelemaan hyvissä ajoin, ja toivottavasti kilsoja tulisi vähän enemmän kuin viimevuonna... :))


Tradition Never Goes Out of Style!

samulis

On tämä vaan laite. Ens kertaa nähdessä vähän nostelin olkapäitä ja nyt tästä on varkain on tullu ihan lempi pelejä. Onks paperilla vielä varaa ahtamiseen vai onko auton tehopaino suhde tapissa?

1320

Eipä ole tullut edes katsottua, mutta voisi kuvitella että ahtaminenkin olisi mahdollista jos haluaa. Onhan näiden V6 malleissa kuitenkin ollut aikalaisekseen kohtuullisesti voimaa jo tehtaaltakin, niin loppujen lopuksi nyt papereissa olevan '74 302:n tehot tuskin ovat vakiona olleet ihan hirveästi korkeammat.

Ilokaasua olis tarkoitus testata nyt kesällä, muuten ei ole ollut ahtaminen suunnitelmissa. Roots ahdin olis tietysti tyylikäs, mutta vaatisi hieman erilaisen moottorin alleen, Pro Chargerille ei ole tällähetkellä oikein tilaa ja turboa en halua. :))

Tradition Never Goes Out of Style!

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 09 helmikuu, 2025, 19:02Eipä ole tullut edes katsottua, mutta voisi kuvitella että ahtaminenkin olisi mahdollista jos haluaa. Onhan näiden V6 malleissa kuitenkin ollut aikalaisekseen kohtuullisesti voimaa jo tehtaaltakin, niin loppujen lopuksi nyt papereissa olevan '74 302:n tehot tuskin ovat vakiona olleet ihan hirveästi korkeammat.

Ilokaasua olis tarkoitus testata nyt kesällä, muuten ei ole ollut ahtaminen suunnitelmissa. Roots ahdin olis tietysti tyylikäs, mutta vaatisi hieman erilaisen moottorin alleen, Pro Chargerille ei ole tällähetkellä oikein tilaa ja turboa en halua. :))


Oijoi..
Pumppu Granadan pellin läpi olis kyllä porno! :coolsmoke:
In the depths of a mind insane, fantasy and reality are the same..

palontie

Kyllä tuo on mahdollisemman alkuperäisen näköisenä  aivan paras,tämä on kyllä saamarin hienoa auto!
Eniten vituttaa kaikki.

1320

Vaikka Bloweri sopii lähes autoon kuin autoon, niin jos ihan totta puhutaan niin olen kyllä ennemmin Palontien kanssa samoilla linjoilla, ei ehkä tähän vaan pidetään ulkonäkö vakiohkona. :))


Kuvia ei ole, mutta senverran edistystä, että sain koneen käymään ja se kävikin nätisti. Pieni jäähdytysnestevuoto löytyi, Summitilta tulee tälläviikolla paketissa kunnollinen ajoituksen osoitin, niin sitten saa venttiilit vielä säädettyä kunnolla ja kytkin tarvisi ilmata. Noiden jälkeen voisi päästä käymään leimatehtaalla ja jatketaan päivittelyä sitten sen jälkeen.

Tää viikko taitaa kuitenkin mennä aika hiljaisissa merkeissä, itse olen kuumeessa ja kun tästä duuniin selviää niin olis iltavuoroviikkoa, niin ei kauheasti taida hommat edetä. Viikonloppuna sitten olis lähtö Ruotsiin (Åby Drag Race Marknad), joten ensiviikon puolella varmaan pääsee vasta jatkamaan tämän pajoitusta.
Tradition Never Goes Out of Style!

MJF

Täällä Oulaisissa on samankoppainen neliovinen Granada piristetyllä 302 ja 5v manuaalilla. Hienointa siinäkin on että on tosiaan säilytetty ulkoisesti alkuperäisenä, välillä on orkkis kapselit ja toisinaan jotkut Granadan orkkis aluvanteet. Etulokasuojissa vaan Mustangin 5.0 merkit vihjaa tekniikasta  8)

Mopar on parsa

Toyopet

Minun ja @Jussi kaverilla on kanssa tuon lajin foordi ja olisi ilmeisesti kasikone haussa, ymmärsin että, 351w mielellään.

Ei näytä puissa kasvavan niitäkään.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

1320

Tuo sininen Granada on hieno! Näköjään näitä kasitettuja on jonkunverran, mutta todella harvoin niitä missään tapahtumissa näkee. Enpä muista että itsekään olisin tämän auton lisäksi törmännyt kuin yhteen tämän korimallin V8 Granadaan ja yhteen uudempikoppaiseen tapahtumia kierrellessä.


Nyt kun mulla oli uusi dampperi paikallaan, niin tilasin tähän Summitilta ajoituksen osoittimen. Fordiin näkyi saavan useampaa erilaista, enkä tiennyt mikä olisi oikea ennenkun dampperi ja muut rojut oli autossa paikallaan. Ihmettelyn jälkeen edestä katsottuna klo 2 kohdalle tuleva osoitin olisi sopiva, joten tilasin sellaisen. Asentaminen ei ollutkaan ihan yksinkertainen juttu, koska toisessa jakopääkopan pultinreijässä johon osoitin pitäisi kiinnittää, ei ollut kierteitä ollenkaan. Onneksi jakopääkoppa on alumiinia, joten kierteet oli "helpot" tehdä, no helppoa se ei silti ollut koska kiinnitysreikä on melkoisen hankalassa paikassa. Sain osoittimen kuitenkin paikalleen.


Toinen murheenkryyni oli se mikä on aiheuttanut tässä autossa aina runsaasti harmaita hiuksia, eli kytkimen ilmaus. Nyt kokeiltiin hieman eri tyyliä pääsylinterin ilmaukseen, ja ehkä siitä oli jotain hyötyä, ei mennyt kuin kahden päivän illat niin kytkin alkoi toimimaan. Senverran kävin ajamassa autolla tallinpihaa ympäri, että sai kokeiltua että kaikki vaihteet toimii.





Vielä tarvisi tehdä muutamia pikkujuttuja ennenkun autoa voi mennä tarjoamaan leimatehtaalle...
Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Edellisten kuvien jälkeen olen säätänyt venttiilit! Tai no, siihen sisältyi kaikenlaista muutakin...

Kun kone oli käynnissä viimeksi noiden edellisten kuvien aikaan, niin venttiilikoneistosta kuului pientä tikitystä, joten ajattelin että täytyy säätää venttiilit vielä uusiksi. Otin venakopat auki ja aloin ihmettelemään, huomasin nimittäin että keinuvipu painaa suoraan venttiilinlukoista, eikä venttiilivarren päästä. Eihän sitä noin voi jättää...

Keinuvivuissa on päässä ns ohjurit, jotka keskittävät keinuvivun venttiilivarren päähän, ja nyt nämä ohjurit nimenomaan painoivat venttiilinlukkoihin ennenkun itse keinuvipu osui venttiilinvarteen. Tämä oli taas aiheuttanut sen, että venttiilinlukot on syöneet retainerien keskireijät huomattavasti isommiksi, jolloin venttiilijousen asennuskorkeuskin muuttuu, kun retaineri pääsee nousemaan ylöspäin.

Selvää oli, että retainerit tarvitsee ainakin uusia. Niiden metsästys ei ollutkaan ihan helppoa, kun oikeanlaisia ei vain yksinkertaisesti meinannut saada mistään. Yhdet Comp Camsin retainerit ostinkin, mutta nekään ei sopineet. Lopulta Ruotsista, Åby Drag Race Swapista löytyi tuurilla sopivat retainerit, ne on Isky Camsin vanhat ja käytetyt kromimoly-retainerit, mutta olivat ihan ehjät ja halvatkin vielä.



Ensiksi mietin, että keinuvipu / venttiiliongelmaan olisi ratkaissut ostamalla rullakeinut, tällöin keinuvivuissa ei olisi ollut sivulla niitä ohjureita ja keinuvipu olisi pakosti osunut venttiilivarren päähän. Mutta kuulemma Fordissa tarvitsee rullakeinujen kanssa olla työntötankojen ohjurit, jotka tarvitsevat sitten uudet keinuvipujen studit, joka taas tarkoittaa koneistamoreissua, joten tämä ajatus piti hylätä heti alkuunsa.

Vaihtoehto B oli hankkia Lash Capit venttiilivarren ja keinuvivun väliin. Fordiin saa valmiina Lash Capseja, jotka on koneistettu vastakkaisilta sivuiltaan kapeammiksi, jotta ne sopivat noiden keinuvipujen ohjureiden väliin. Niitä ei kuitenkaan saanut Suomesta mistään, joten ajattelin, että en jää odottelemaan vaan tehdään sellaiset itse. No, jälkikäteen valmiiden tilaaminen olisi tullut nopeammaksi, mutta ei voi mitään. :))

Lashcapit kävin hakemassa US Partsista ja sitten vaan nauhahiomakone pyörimään, jotta lash capit saadaan sopimaan keinuvipuihin. Muutaman sain tehtyä, kunnes hiomakoneen nauha meni rikki. Eihän siinä muuten mitään, mutta mun hiomakone oli niin antiikkinen, että sen mittaista nauhaa ei tietenkään enää saanut mistään. :smashhead:  No, lopulta sain lash capit työstettyä loppuun ja ne sai sopimaan keinuvipuihin paikalleen.



Tässä vaiheessa oli tarkoitus vaihtaa retainerit autoon, mutta se osoittautuikin hieman haastavammaksi projektiksi (yllätys  ::) ). Tai haasteet alkoi jo ihan siitä, että aina kun olisin saanut jonkun kaverin tai faijan tallille apukäsiksi, niin sitten työpaikalla taas joku kollegoista oli poissa ja joutui itse paikkaamaan iltavuoroon. :shitfan:  Näillehän ei mitään mahda, mutta siinä menee aina koko viikko sitten uusiksi, kun yöllä ei pahemmin saa apukäsiä houkuteltua remontoimaan mitään. No, lopulta päästiin sitten retainerien vaihtoon, kunhan olin ensiksi rakennellut venttiilinjousipuristimen, joka sopii tähän autoon silloin kun kannet on paikallaan.

Retainerien vaihto oli muutenkin melkoinen työmaa, kun venttiilinlukot oli syöneet retainerien keskireikää isommiksi, niin ne oli sitten osa aika kovaa kiinni. Lopulta kaikki retainerit saatiin kuitenkin vaihdettua, kunhan vielä kasipytyn kohdalla teki venajousipuristimen uusiksi, kun jarrupääsylinteri tuli eteen.

Kun retainerit oli vaihdettu, piti laittaa vielä Lash Capit paikalleen. Niitä hiottaessa sivuilta, lash capit oli senverran lämpölaajentuneet, että olivat muuttuneet aavistuksen soikeiksi. Lash Capsien sisäpuolta piti siis hieman Dremelillä hioa takaisin pyöreäksi, jotta lash capit sai sopimaan venttiilivarsien päähän niin, että ne myös pääsevät pyörimään venavarren päässä. Tässä hommassa menikin toistaiseksi tämän viikon iltavuorojen jälkeiset yöt, mutta eilen joskus yökahden jälkeen sain lash capit ja keinut paikalleen ja venttiilit säädettyä!

Vielä ei kannata hyppiä riemusta, kun auto ei ole vielä ollut käynnissä, mutta nyt on senverran tiejyrän alla jäänyt fiilis, että tänään tuskin jaksan mennä tallille vaan taidan pitää "vapaaillan".




Lista mitä tarvisi tehdä ennen katsastusta, on aika lyhyt, mutta toisaalta jos kaikki vastustaa näin paljon, niin siinä voi vielä mennä vaikka useampi vuosi... Saa nähdä. :))
Tradition Never Goes Out of Style!

juhapih

Wurthin kautta saa mitä vaan mittaa hiomanauhaa.

1320

Kiitokset vinkistä, pitääpä kysyä kun Würthin kaveri tulee seuraavan kerran käymään työpaikalla. 8)

Edellisten kuvien jälkeen pistin Fordin käymään ja nyt motti käy hienosti, eikä aikaisemman kaltaista tikitystä kuulu venttiilikoneiston seudulta. Moottorin osalta auto olisi siis valmis leimalle.

Jotta remontointi ei olisi kuitenkaan niin helppoa, käynnistyksen yhteydessä kun yritin siirtää autoa tallista pihalle, niin kytkinpolkimen käyttötanko meni poikki.  :shitfan:  No, tuo kytkinpolkimen "vivusto" on aika kötöstelty ollut aina, eikä tämä ollut ensimmäinen katkennut käyttötanko. Tämän katkenneen tein itseasiassa joskus Lohjalla Paloniemen tallin pihassa kun vanha katkesi siihen.

Nyt kun tuo on taas levällään, niin täytyy koittaa samalla parantaa kytkinpolkimen vivustoa...

Konepellin avausvaijeri on aina ollut mallia maskin välistä tuleva vaijerinpätkä, nyt laitoin paikalleen Motomobililta tilaamani orkkiksen. Rakentelin vaijerille konehuoneeseen kiinnikkeen lattaraudasta ja nyt saa pellin avattua kätevästi kabiinista käsin. Konepeltikin laitettiin faijan kanssa paikalleen.

Tradition Never Goes Out of Style!