Nissan vk56 savuttaa ja syö öljyä-- VENAKOPAT?

Aloittaja Poweri, 11 toukokuu, 2022, 16:28

« edellinen - seuraava »

Poweri

Joo toi Nisu armada ruma veekasi vetää etenkin pitkissä moottorijarrutuksissa (jokunen kilometri 80-100 vauhtia) vitusti öljyä koneeseen. Vaihoin pcv venttiilit (2), ei vaikutusta.

 No ajattelin että venttiilin kumit varmaan korppuna, mutta netissä puhuttiin jenkkien nisu palstalla että noissa olis venttiilikopissa jotain huohotukseen liittyvää omituista kanavaa tms mitkä tukkeentuu ja alkaa tekeen tota?? Onko tämmösessä mitään perää? Nisun V-kutoset lie sama kone, semmonen vois olla jolleen tuttukin?

Jenkkiläiset nisupalstalaiset ei ole erityisen osaavia teknisissä asioissa, joten....
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

sössö

Samaa tekee satunnaisesti vanhempien suburban, ihan hullua savutusta hetken aikaa ja sitte voi olla ettei taas viikkoihin savuta. Ei ole onnistuttu yhdistämään mihinkään tiettyyn tilanteeseen mikä laukaisisi ton. Ja siinä ei edes ole mitään oikeeta pcv venttiiliä vaan jeep tyylisesti vaan pieni reikä venakopassa. Imarissa kun ottaa sen liitännän irti mihin huohottaa, lilluu sellanen ilmasta vettyny öljypaske imarin pohjalla minkä sitte vetää satunnaiesti koneeseen. Mun muistaakseni vielä tulpan tuhkaantumisen perusteella kuskin puoleiseen etummaiseen pytyy vetää suunnilleen kaikki, jonkun pytyn tulppa oli tuhkaantunut mutta paljon vähemmän, olisko hanttarin takimmainen.

Ite hoidan oiretta eli laitoin sellasen moroson keräysastian sinne huohotuslinjaan mitä sitte välillä tyhjentelen. Se on auttanu vähän. Vettä se sinne kerää kauheita määriä varsinkin iun ajaa re85 polttoaineella, aika usein saa tyhjennellä etenki talvella. Ja tietty vaihtelen sitä yhtä tulppaa kun alkaa sytyttelemään sytytyskatkoksista vikavaloa.

Ei ole nissaniin mutta samanlaisia kokemuksia eri koneesta, jos nekin auttaisi?

Ootko kattonu onko sulla imarin pohjalla semmonen öljyallas?

Harri S

Outo moottori minulle (oletan että bensa) mutta johonkin se kone ajaessa sitä öljyä kerää, ja pitkän moottorijarrutuksen myötä sen sitten sisuksiinsa imaisee, kun alipaine on kova ja moottorissa kierroksia reilusti joutokäyntiä enemmän.

En äkkiseltään hoksaa muita kohteita kuin huohottimet (ja niihin liittyvät letkut/putkistot) tai sitten öljyä kertyy venakoppien alle kansiin niin paljon että se imaisee sitä sieltä imuvenojen ohjureiden kautta.
Onko imarissa jotakin "poteroa", imariin liittyvää putkea tai letkua, johon se vois moottorin huohotusöljyä kerryttää?
Päätoiminen harrastaja

Toyopet

No nissaneista on hyvin olemattomat kokemukset ja toivon, ettei niitä tulekaan.
Mutta huohotukseen tuommoinen voisi liittyä ja sehän on mahdollista, että venttiilikoppiin on valettu valmiiksi huohotuskanavat, mitkä sitten saattavat tukkeutua.

Minulla XJ jeepissä oli huohotuksen imu tukossa ja kone sauhusi aika lailla, luulin sen vetelevän viimeisiään ja siksi ostin jo toisen varaosiksi.
Mutta kun jouduin muutakin tekemään, niin aloin sitä huohotusta tutkimaan ja totesin tukkeuman. Putsaus ja koneen sauhuaminen ja myös ulospäin öljyjen tihkuminen väheni huomattavasti.

Voisin siis tukea ajatusta siitä, että huohotuskanava on tukossa. Mutta noita Nissanin V8 on täälläpäin aika harvassa ja tosiaan ei edes näköhavaintoa itsellä sellaisesta, niin tämänkin viestin varsinainen anti on aika nolla.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Poweri

Lainaus käyttäjältä: sössö - 13 toukokuu, 2022, 00:56Samaa tekee satunnaisesti vanhempien suburban, ihan hullua savutusta hetken aikaa ja sitte voi olla ettei taas viikkoihin savuta. Ei ole onnistuttu yhdistämään mihinkään tiettyyn tilanteeseen mikä laukaisisi ton. Ja siinä ei edes ole mitään oikeeta pcv venttiiliä vaan jeep tyylisesti vaan pieni reikä venakopassa. Imarissa kun ottaa sen liitännän irti mihin huohottaa, lilluu sellanen ilmasta vettyny öljypaske imarin pohjalla minkä sitte vetää satunnaiesti koneeseen. Mun muistaakseni vielä tulpan tuhkaantumisen perusteella kuskin puoleiseen etummaiseen pytyy vetää suunnilleen kaikki, jonkun pytyn tulppa oli tuhkaantunut mutta paljon vähemmän, olisko hanttarin takimmainen.

Ite hoidan oiretta eli laitoin sellasen moroson keräysastian sinne huohotuslinjaan mitä sitte välillä tyhjentelen. Se on auttanu vähän. Vettä se sinne kerää kauheita määriä varsinkin iun ajaa re85 polttoaineella, aika usein saa tyhjennellä etenki talvella. Ja tietty vaihtelen sitä yhtä tulppaa kun alkaa sytyttelemään sytytyskatkoksista vikavaloa.

Ei ole nissaniin mutta samanlaisia kokemuksia eri koneesta, jos nekin auttaisi?

Ootko kattonu onko sulla imarin pohjalla semmonen öljyallas?
Kyllä siellä allas on.
 Tulppia en oo tullu vielä koskaan katsoneeskaan että miten palava öljy siellä jakaantuu pyttyjen kesken, vastahan siihen on 50tkm ajettu oston jälkeen parissa vuodessa.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 13 toukokuu, 2022, 09:48Outo moottori minulle (oletan että bensa) mutta johonkin se kone ajaessa sitä öljyä kerää, ja pitkän moottorijarrutuksen myötä sen sitten sisuksiinsa imaisee, kun alipaine on kova ja moottorissa kierroksia reilusti joutokäyntiä enemmän.

En äkkiseltään hoksaa muita kohteita kuin huohottimet (ja niihin liittyvät letkut/putkistot) tai sitten öljyä kertyy venakoppien alle kansiin niin paljon että se imaisee sitä sieltä imuvenojen ohjureiden kautta.
Onko imarissa jotakin "poteroa", imariin liittyvää putkea tai letkua, johon se vois moottorin huohotusöljyä kerryttää?
Potero eli allas tosiaan on, ja lisäksi  imusarjassa vieläpä eräänlainen huohotukseen liittyvä "jakotukki" mihin öljyä voisi periaatteessa kerääntyäkin.

Joku öljyn paluureikä tai muu paluureitti kopan alta kampikammioon voisi varmaan myös tukkeentua, ja jättää öljyä imuventtiilien tienoolle huonoon kohtaan.

E. Kone on siis nissanin bensakasi, taitaa olla ainoa kasikone mikä niillä on. Tuotannossa 2003 alkaen ja edelleen periaatteessa sellaisenaan. Käytetty lähinnä Titan pikupeissa ja Armada suvissa, ja nyt Patrollin usa versiossa mitä ne tosin kutsuu armadaksi. Vanha iso armada loppu 2016. Niin ja isoissa infinitin suveissa on tota konetta.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 13 toukokuu, 2022, 10:14No nissaneista on hyvin olemattomat kokemukset ja toivon, ettei niitä tulekaan.
Mutta huohotukseen tuommoinen voisi liittyä ja sehän on mahdollista, että venttiilikoppiin on valettu valmiiksi huohotuskanavat, mitkä sitten saattavat tukkeutua.

Minulla XJ jeepissä oli huohotuksen imu tukossa ja kone sauhusi aika lailla, luulin sen vetelevän viimeisiään ja siksi ostin jo toisen varaosiksi.
Mutta kun jouduin muutakin tekemään, niin aloin sitä huohotusta tutkimaan ja totesin tukkeuman. Putsaus ja koneen sauhuaminen ja myös ulospäin öljyjen tihkuminen väheni huomattavasti.

Voisin siis tukea ajatusta siitä, että huohotuskanava on tukossa. Mutta noita Nissanin V8 on täälläpäin aika harvassa ja tosiaan ei edes näköhavaintoa itsellä sellaisesta, niin tämänkin viestin varsinainen anti on aika nolla.
Tosiaan nissanin V6 on periaatteessa sama kone vajaalla pyttyluvulla, semmosia varmaan on suomeenkin kulkeutunut.

Pitää nyt tutkia vielä lisää huohotusta.

Kokeeksi vaikka poistaa imusarjaan imun käytöstä ja antaa huohottaa suoraan kadulle (tai johonki morosoon) ja katsoa miten öljyn kulunki / sauhutus / hajuhaitat reakoi.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Poweri



Tutkin huohotusta, kaikki tuntuu pelaavan?

Korvausilmaa saa vapaasti puhallettua koneeseen nuolella merkityn putken läpitte.

Imusarjaan päin saa vapaasti imettyä ilmaa huohotinputkien läpitte, minkä liitokset ympyröity.

Huomattava seikka minusta myös se että huohotinputket ja nipat on ihan kuivat, ei mitään öljyjä missään.

Noilla jakotukeilla on huohotuksen imu jaettu tasaisesti kaikkien imukanavien kesken.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Poweri

Ja vielä senmonen pointti että jos jos jokin huohotinkanava tms pcv vena on tukossa niin sillon se huohottaa korvausilmaputken kautta. Semmosesta tapahtumasta ei ole merkkejä.
Ottakaa myös huomioon että nuolella merkitty korvausilmaputken liitos on ihan klemmariton ja hölppä, eli jos koneeseen alkaa muodostumaan mitään paineen tapaistakaan (ja korvausilmaputki tukossa), niin pletku lentää irti.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Poweri

Eli ainakin huohotuksen puutteellisuuden voi minusta unohtaa syypäänä, ja oikeestaan myös ylipäätään öljyn liikkumisen imusarjan kautta koneeseen?

En myöskään usko että männänrenkaat tai yleensäkään holo kone olis syy, sillon tulis huohotustakin jo reiphaasti.

Venttiilin kumit sinällään "kuulemma" ei näissä koneissa "yleensä" ole ollut ongelma, vrt esim sbc missä ne on aina ensimmäinen epäilys. Miten lie.

Onko niissä venttiilikopissa nyt jotain muuta ihan ihmeellistä mikä aiheuttaa öljyn kerääntymistä kansiin. Pitääks mennä romikselle ja hajottaa semmonen kappaleiksi niin näkee miten ne on tehty?
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Poweri - 18 toukokuu, 2022, 21:31Eli ainakin huohotuksen puutteellisuuden voi minusta unohtaa syypäänä, ja oikeestaan myös ylipäätään öljyn liikkumisen imusarjan kautta koneeseen?

En myöskään usko että männänrenkaat tai yleensäkään holo kone olis syy, sillon tulis huohotustakin jo reiphaasti.

Venttiilin kumit sinällään "kuulemma" ei näissä koneissa "yleensä" ole ollut ongelma, vrt esim sbc missä ne on aina ensimmäinen epäilys. Miten lie.

Onko niissä venttiilikopissa nyt jotain muuta ihan ihmeellistä mikä aiheuttaa öljyn kerääntymistä kansiin. Pitääks mennä romikselle ja hajottaa semmonen kappaleiksi niin näkee miten ne on tehty?

Jumineet öljyrenkaathan ei näy oikeen missään huohottelussa tai muussa paitti just tossa öljyn kulkeentumisessa koneeseen.
En varmasti oo.

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 19 toukokuu, 2022, 04:43Jumineet öljyrenkaathan ei näy oikeen missään huohottelussa tai muussa paitti just tossa öljyn kulkeentumisessa koneeseen.
Kaikki lie mahdollista. Jos toi on syy, niin vika muuttui juuri ominaisuudeksi.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

sössö

Lainaus käyttäjältä: Poweri - 19 toukokuu, 2022, 05:23Kaikki lie mahdollista. Jos toi on syy, niin vika muuttui juuri ominaisuudeksi.
yks dodge dakota oli sellanen että savutti niinku 2t kone, ja öljyrenkaat oli paskana.

Toyopet

Niin, siis tämä ominaisuus on vasta ilmennyt eikä ole ollut aina?

Kyllähän sinne varmaan kilometrien mittaisessa moottorijarrutuksessa aika imu tulee imusarjaan, kun kaasuläppä on kiinni.
Täällä tasamailla tuota ilmiötä ei välttämättä pääse tapahtumaan, kun pisimmätkään alamäet ei kovin pitkiä ole
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 19 toukokuu, 2022, 11:52Niin, siis tämä ominaisuus on vasta ilmennyt eikä ole ollut aina?

Kyllähän sinne varmaan kilometrien mittaisessa moottorijarrutuksessa aika imu tulee imusarjaan, kun kaasuläppä on kiinni.
Täällä tasamailla tuota ilmiötä ei välttämättä pääse tapahtumaan, kun pisimmätkään alamäet ei kovin pitkiä ole
Ollu meillä reilu kolme vuotta ja on tehny samaa, pahentunu minusta viime aikoina.

Ei mikään muu auto ole tollainen ollu.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!