Vanha dieselmoottori ja bio ja maakaasut

Aloittaja 1purehell, 18 maaliskuu, 2020, 19:10

« edellinen - seuraava »

1purehell

Kun tuo dieselin hinta kuitenkin tulee pomppaamaan jossain vaiheessa, niin mietin sellaista, että pistäs tuon Cumminssin käymään bi-fuelina, eli se polttaa 30-50% dieseliä ja loput sitten biokaasua. Tai ainakin näin sen pitäs teoriassa tapahtua. Jenkeissä näitä on kuulemma tehty ja ebaysta saa siihen muutossarjaakin.

Linkki

Mutta mites käytännössä? Terra-gasilta asiaa kysyin, mutta eivät osaa neuvoa, kun ei ole tietokoneohjattu polttoaineen syöttö. Mulla kun on mekaaninen jakajapumppu.  ::)

Tällä hetkellä tuo ei vielä ole taloudellisesti järkevää, mutta tän ekohössötyksen myötä varmasti tilanne muuttuu.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Mudracer

Eikös ton vois tehdä silleen että kone käy tyhjäkäynnillä ja sillä maakaasulla säädetään kierroksia.
X

1purehell

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 18 maaliskuu, 2020, 19:45Eikös ton vois tehdä silleen että kone käy tyhjäkäynnillä ja sillä maakaasulla säädetään kierroksia.

Ei vissiin ihan niin vähällä toimi. Niin mäkin olen sen alunperin luullut, että tyhjäkäynti"seos" riittää, mutta tarvii se sitä dieseliä vähän enemmän.
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 18 maaliskuu, 2020, 19:45Eikös ton vois tehdä silleen että kone käy tyhjäkäynnillä ja sillä maakaasulla säädetään kierroksia.
Tätä minäkin vähän arvelin, et vois toimia. Ainakin esikammiokoneessa. Grillikaasulla joskus mietinkin testien aloittamista, sitä kun on helposti saatavilla. Laitontahan se kamalasti on. Jotain kaasuvivuston modausta pitäs vaihtoon tehä.
En varmasti oo.

Mudracer

Joskus muinoin pistin paatin jääkaapin letkun turbon imupuolelle. Kaasupullon avaaminen nosti 500 verran kierroksia ja johtui todnäk siitä että paineenalentajan läpi ei tullut enempää. Kone siis kuuskekkonen urbolla. Kohtuu helppo testata pullolla jossa normaali jenkaventtiili. Kone tyhjäkäynnillä ja kaasupulloa auki.
X

Therealsamppa

Joo samoja tutkimuksia olen tehnyt  ;D  erästä moottoria käyntiin laitoin, ajatuksena lämpöä tarjota imusarjalle. Vaan moottori lähti käyntiin, liekki sammuikin siinä, pelkkää kaasua kun sai niin kierrokset nousi. Mulla oli korkeapaine säädin siinä kaasupullossa, eli antoi aika paljon kaasua, varmasti olis saanu tuhansia kierroksia moottoriin sillä.
Elämää laakereiden varassa

kuutio

Juu yhen kaverin kanssa tehtiin myös kokeilu nestekaasulla GM 6.5een,kylhän kierrokset nousi..  ;)
All work and no play makes Jack a dull boy.

1purehell

Mutta saako tuota pelaamaan turvallisesti kaasulla ja dieselillä ihan käytössä?
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Mudracer

Miksei saisi, tarvii vain olla kunnollinen ja nopeasti reagoiva kaasunannostelija.
X

Kartsu

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 21 maaliskuu, 2020, 12:11Miksei saisi, tarvii vain olla kunnollinen ja nopeasti reagoiva kaasunannostelija.
Kaasutrukeissa on annostelutekniikka. Kaihan niiden raatoja on jossain purussa.
En ole vastuussa kirjoittelustani...Ja varsinkaan niissä esiintyvissä henkeä ja terveyttä  uhkaavissa epäjohdonmukaisuuksissa...

Hai

Lainaus käyttäjältä: Kartsu - 31 toukokuu, 2020, 08:44Kaasutrukeissa on annostelutekniikka. Kaihan niiden raatoja on jossain purussa.
Kaasutrukeissa on sytytystulpat = Ottomoottori.

Kartsu

Lainaus käyttäjältä: Hai - 01 kesäkuu, 2020, 09:38Kaasutrukeissa on sytytystulpat = Ottomoottori.
No joo... Mutta tuskin dieselissäkään (puristussytytysmoottori) kaasua
annostellaan suuttimien kautta... Sillä meinasin...
En ole vastuussa kirjoittelustani...Ja varsinkaan niissä esiintyvissä henkeä ja terveyttä  uhkaavissa epäjohdonmukaisuuksissa...

Hai

Lainaus käyttäjältä: Kartsu - 01 kesäkuu, 2020, 12:17No joo... Mutta tuskin dieselissäkään (puristussytytysmoottori) kaasua
annostellaan suuttimien kautta... Sillä meinasin...
Sepä se, dieseli kun muutetaan dual fueliksi (diesel &kaasu), silloin syötetään ainakin syttymiseen tarvittava määrä dieseliä alkuperäisillä suuttimilla ja loput kaasusuuttimilla imusarjaan jonkun ohjainpurkin ohjaama määrä.

Lähes kaikki kaasutrukit on taas perustaltaan bensakoneita ja kaasarilla. Kaasarin päällä on mikseri, joka antaa virtaukseen suhteutetun määrän kaasua mukaan täysin mekaanisesti ilman älyä.

Dieselissä kun ei ole kaasuläppää, niin ei mikseri toimi siinä.
Tämän takia kaasutrukin osat dieselmoottoriin on huono idea.

Toinen tie on muuttaa dieselmoottori ottomoottoriksi, lisätä ruiskutuspumpun tilalle jakaja, laskea puristuksia ja ....
Ja tuota tehdään jenkeissä koulubusseihin. Mutta karkaa alkuperäisestä kysymyksestä.

sössö

bensakoneeksi mutettu cummins kuulostaisi kyllä melko pervolta