Ulkoinen jännitteensäädin.

Aloittaja Toyopet, 18 heinäkuu, 2024, 16:38

« edellinen - seuraava »

Toyopet

https://photos.app.goo.gl/hfoPFnqyRwccDUbt6

Työntää liki 18V ja toisella vaan 12.5V
Noille kai jotain voisi tehdä?

Muoks. Kun liittimessä on kaikki johdot kinni, niin jännitekin säätyy oikein...
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Kalu

Kylläpä kait tuolle voi jotain tehdä...

Täällä lahdessa on edelleen yks vanhan liiton laturikorjaamo. Kun kolmisen vuotta sitten hommasin tuon kesäkäyttiksen ja se latas tuon 18v, niin kävin kysymässä siltä et haluuko korjata tuon vai mitä tehdään? Sanoi suoraan et jos kyseessä ei ole museoauto, niin laita sisäsellä säätimellä oleva vaihtovirtalaturi.

Näin tein ja ei ole kaduttanut.

Joku voisi ihmetellä, että mikä korjaamo se tuollainen oikein on, onhan ne mekaaniset säätimet ennenkin toiminut? Nii, no en tiiä, jos on näitä helppojakin vaihtoehtoja olemassa niin miksei, tuo on joku 70v ukko...

LPR

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 18 heinäkuu, 2024, 23:30Kylläpä kait tuolle voi jotain tehdä...

Täällä lahdessa on edelleen yks vanhan liiton laturikorjaamo. Kun kolmisen vuotta sitten hommasin tuon kesäkäyttiksen ja se latas tuon 18v, niin kävin kysymässä siltä et haluuko korjata tuon vai mitä tehdään? Sanoi suoraan et jos kyseessä ei ole museoauto, niin laita sisäsellä säätimellä oleva vaihtovirtalaturi.

Näin tein ja ei ole kaduttanut.

Joku voisi ihmetellä, että mikä korjaamo se tuollainen oikein on, onhan ne mekaaniset säätimet ennenkin toiminut? Nii, no en tiiä, jos on näitä helppojakin vaihtoehtoja olemassa niin miksei, tuo on joku 70v ukko...
Ei aina niissä sisäisellä säätimellä olevissakaan jännite ole kohtallaan. Tuli aikanaan uusi Volvo-Pentan venemoottori. Ei ollut latausjännite kuin 13,6 V, sillähän ei akku lataannu täyteen. Takuuseen tuli uusi säädin vai tulikohan koko laturi, eikä miksikään muuttunut. Tuttu autosähkäri sitten juotti oikeaan piuhaan diodin väliin, että saatiin huijattua säädintä kynnysjännitteen verran, n. 0,5 V.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

LPR

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 18 heinäkuu, 2024, 16:38https://photos.app.goo.gl/hfoPFnqyRwccDUbt6

Työntää liki 18V ja toisella vaan 12.5V
Noille kai jotain voisi tehdä?

Muoks. Kun liittimessä on kaikki johdot kinni, niin jännitekin säätyy oikein...
Noista kumpikaan ei oikein ole hyvä, jos on 12 voltin järjestelmä. Pitäis olla siellä 14-14,5 voltin korvilla.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: LPR - 18 heinäkuu, 2024, 23:41Noista kumpikaan ei oikein ole hyvä, jos on 12 voltin järjestelmä. Pitäis olla siellä 14-14,5 voltin korvilla.
Akku piti 15km ajon jälkeen melkoista pihinää, niin mittasin, että latasi 18V.
Parilla muulla 12,5 ja yhdellä taas sen liki 18V.
Mutta sieltä tosiaan oli yksi johto poikki. Se paikalleen, niin tyhjäkäynnillä 13,6 ja kierroksilla 14,4V

Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 19 heinäkuu, 2024, 00:18Akku piti 15km ajon jälkeen melkoista pihinää, niin mittasin, että latasi 18V.
Parilla muulla 12,5 ja yhdellä taas sen liki 18V.
Mutta sieltä tosiaan oli yksi johto poikki. Se paikalleen, niin tyhjäkäynnillä 13,6 ja kierroksilla 14,4V


Tosta voi päätellä sen verran, että ne "pari muuta" voi merkata rikkinäiseksi ja toi liikaa ladannu on ehjä.
Tollasella ulkosäätimellä jo pelkästään säätimen maadotuksen huono kontakti nostaa jännitettä, ja sitä tulee helposti ku auto seisoo pitkään.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 19 heinäkuu, 2024, 02:41Tosta voi päätellä sen verran, että ne "pari muuta" voi merkata rikkinäiseksi ja toi liikaa ladannu on ehjä.
Tollasella ulkosäätimellä jo pelkästään säätimen maadotuksen huono kontakti nostaa jännitettä, ja sitä tulee helposti ku auto seisoo pitkään.

Olikos noissa kärkisäätimissä joku juttu, millä jännitettä pystyi säätämään? Jotenkin hämärästi näin muistelisin. Vissiin ainakin Lucasin tasurin säätimestä pystyi.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 19 heinäkuu, 2024, 02:56Olikos noissa kärkisäätimissä joku juttu, millä jännitettä pystyi säätämään? Jotenkin hämärästi näin muistelisin. Vissiin ainakin Lucasin tasurin säätimestä pystyi.
Kyllä niissä yleensä on säätöruuvi volttireleen jousella. Ennen aikaan moni sääti ne pilalle, kun yritti saada tyhjäkäynnillä latausta. Varsinkaan tasavirtalaturi ei kyllä juuri lataa niillä kierroksilla. Eli turha yrittää säätää...
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 19 heinäkuu, 2024, 03:26Kyllä niissä yleensä on säätöruuvi volttireleen jousella. Ennen aikaan moni sääti ne pilalle, kun yritti saada tyhjäkäynnillä latausta. Varsinkaan tasavirtalaturi ei kyllä juuri lataa niillä kierroksilla. Eli turha yrittää säätää...

Menee jo aiheesta ohi, mutta monesti olen miettinyt, että miksi tasurilaturin välitys on sellainen, että vaatii moottorista kunnolla kierroksia, että lataa? Eikö sen voisi välittää kovemminkin pyörimään? Vai eikö kärkisäädin sitten kierroksilla pysty rajoittamaan jännitettä riittävästi? Tuskin sieltä romut lentää pihalle, vaikka kovemminkin pyörisi.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 19 heinäkuu, 2024, 03:38Menee jo aiheesta ohi, mutta monesti olen miettinyt, että miksi tasurilaturin välitys on sellainen, että vaatii moottorista kunnolla kierroksia, että lataa? Eikö sen voisi välittää kovemminkin pyörimään? Vai eikö kärkisäädin sitten kierroksilla pysty rajoittamaan jännitettä riittävästi? Tuskin sieltä romut lentää pihalle, vaikka kovemminkin pyörisi.
Siinä tasurilaturissa on ankkurissa aika paljon tavaraa enemmän ku ac-laturissa. Ja hiilet joutuu käsitteleen koko latausvirran, eikä vaan magnetointia. Hiilet myös kuluu ihan eri tahtiin niissä, koska iso virta ja poikittainen kollektori.
Nopeuden nosto haittaa hiilien pysymistä pinnassa kiinni.
En varmasti oo.

Nikuzai

Voiko tollasta vanhaa ulkoista säädintä korvata millään nykyaikasella ja helposti?

Tulisi +maattoiseen tasavirta fordsoniin

Vaan eikö se suunnan vaihto ollu parin sekunnin homma, akku toisinpäin ja plussaa laturille koneen käydessä et suunta vaihtuu?


Siis vaikka tälläsellä

https://www.wandamotor.com/jnnitteensdin-yleismalli-p-266.html?language=fi&gad_source=1