Paineilmajarrut

Aloittaja leemu, 16 lokakuu, 2024, 18:58

« edellinen - seuraava »

leemu

Pulmana -78 Scanian ilmajarrut.
Järjestelmä on ikäänkuin kaksipiirinen, pelaa suurinpiirtein näin:

Kompuralta "märkäsäiliöön" ja säilöltä haaroituskappaleelle.
Haaroituksesta etu- ja takajarrupiirien säiliöihin ja käsijarrun säiliölle.
Molempien jarrupiirien säiliöiden syötössä on takaiskuventtiili.
Käsijarrupiirin syötössä on ylivirtausventtiili jonka pitäisi päästää ilmaa käsijarrulle vasta kun käyttöjarruilla on n.6bar painetta.
Joskus samoilla suunnilla toisen ylivirtausventtiilin pitäisi alkaa päästämään ilmaa lisälaitteille, eli tässä tapauksessa ovelle, koska muita ilmatoimisia lisälaitteita ei ole.

Ongelma on seuraava:
Etujarrupiirin paine nousee normaalisti muutamassa minuutissa n.8bar, mutta takapiirin täyttyminen kestää valehtelematta 20minuuttia.
Käsijarru saa ilmaa vaikka takapiirinon vajaa, samoin lisälaitepiiri.

Ainoa vika joka minua perehtyneemmän henkilönkin mielestä voisi tämän tehdä on takapiirin takaiskuventtiilin jumiutuminen tai tukkeutuminen.
Mutta kun molempien piirien takaiskut on olleet kädessä ja ne tuntuvat toimivat.

Missä vika?

LPR

Lainaus käyttäjältä: leemu - 16 lokakuu, 2024, 18:58Pulmana -78 Scanian ilmajarrut.
Järjestelmä on ikäänkuin kaksipiirinen, pelaa suurinpiirtein näin:

Kompuralta "märkäsäiliöön" ja säilöltä haaroituskappaleelle.
Haaroituksesta etu- ja takajarrupiirien säiliöihin ja käsijarrun säiliölle.
Molempien jarrupiirien säiliöiden syötössä on takaiskuventtiili.
Käsijarrupiirin syötössä on ylivirtausventtiili jonka pitäisi päästää ilmaa käsijarrulle vasta kun käyttöjarruilla on n.6bar painetta.
Joskus samoilla suunnilla toisen ylivirtausventtiilin pitäisi alkaa päästämään ilmaa lisälaitteille, eli tässä tapauksessa ovelle, koska muita ilmatoimisia lisälaitteita ei ole.

Ongelma on seuraava:
Etujarrupiirin paine nousee normaalisti muutamassa minuutissa n.8bar, mutta takapiirin täyttyminen kestää valehtelematta 20minuuttia.
Käsijarru saa ilmaa vaikka takapiirinon vajaa, samoin lisälaitepiiri.

Ainoa vika joka minua perehtyneemmän henkilönkin mielestä voisi tämän tehdä on takapiirin takaiskuventtiilin jumiutuminen tai tukkeutuminen.
Mutta kun molempien piirien takaiskut on olleet kädessä ja ne tuntuvat toimivat.

Missä vika?
Olisko nelitieventtiili hapettunut paskeeksi. Sehän jakelee kompuran jäälkeen ilmaa oikeisiin paikkoihin oikean määrän oikealla paineella.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

leemu



Tässä jonkinmoinen kaaviokuva systeemistä.

leemu

Lainaus käyttäjältä: LPR - 16 lokakuu, 2024, 19:05Olisko nelitieventtiili hapettunut paskeeksi. Sehän jakelee kompuran jäälkeen ilmaa oikeisiin paikkoihin oikean määrän oikealla paineella.

Tässä ei sellaista ole, vaan jako tehdään noilla takaiskuilla ja ylivirtausventtiileillä.

LPR

Lainaus käyttäjältä: leemu - 16 lokakuu, 2024, 19:06Tässä ei sellaista ole, vaan jako tehdään noilla takaiskuilla ja ylivirtausventtiileillä.
Ok, tuo nelitieventtiili on ollut usein se syypää noihin ihmeellisiin vikoihin.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

leemu

Vuodosta ei myöskään ole kyse koska nimenomaan takapiirissä oli tänäänkin aamulla 10 tunnin jälkeen reilu 2bar painetta.

leemu

Ongelma osin ratkaisu.
On niin harvinainen tilanne että näyttäisi olevan samanaikaisesti sekä mittari, että jokin varoitusvaloa ohjaava paineanturi sökö.

Mittarihan on puhtaasti mekaaninen, eivätkänne valon kanssa tiedä toistensa toiminnasta mitään.

Kiersin säiliöstä vedenpoistokraanan pois ja laitoin tilalle mittarin.
Tämän mittarin paine seuraa hyvin pienellä viiveellä etupiirin mittarin näyttämää..

signet

No johan on vika.Yleensähän noi on selätetty tosiaan vuodot tukkimalla ja nelipiirivnttiilin vaihtamalla.
...kun sai niin  halvalla...meissä jokaisessa asuu pieni sulo vilen...

leemu

Lainaus käyttäjältä: signet - 17 lokakuu, 2024, 22:14No johan on vika.Yleensähän noi on selätetty tosiaan vuodot tukkimalla ja nelipiirivnttiilin vaihtamalla.

No on.
Täytyy vähän kaivella vielä, mittari ja anturit saavat ilman poljinventtilin kautta, joten siellä on mahdollista olla jotain feelua vielä.
Uskomattomalta tuntuu, että mittari ja anturi olisivat hajonneet samaan aikaan..

signet

Voisko siellä tukos jossain olla että ei saa ilmaa mittauspisteelle.Enkä ole ikinä nähnyt tai kuullut että noi scanian mekaaniset mittarit hajoaisivat.
...kun sai niin  halvalla...meissä jokaisessa asuu pieni sulo vilen...

leemu

Lainaus käyttäjältä: signet - 17 lokakuu, 2024, 22:26Voisko siellä tukos jossain olla että ei saa ilmaa mittauspisteelle.Enkä ole ikinä nähnyt tai kuullut että noi scanian mekaaniset mittarit hajoaisivat.

Tässähän se.
Yksi kerrallaan pois sulkien tuli lopulta vika vastaan.
Säiliössä on painetta.
Polkimella saa takajarrulle menemään ilmaa.
Mittari toimii kun sille syöttää suoraan paineilmaa.
Mahdolliseksi vikapaikaksi jäi puolimetrinen metalliputki jolla ilma tuodaan poljinventtiilin vierestä ylös mittarille ja paineanturille.
Putki irti ja kas, sehän oli tukossa niin, että vaivoin sai pienen pihinän tulemaan läpi.
Kaasuhitsauslangan ja wd40 avulla sain rassattua putken auki ja homma pelaa taas :+1: