Maalauskeskustelu

Aloittaja nuc-64, 08 helmikuu, 2020, 00:06

« edellinen - seuraava »

Chevy59

Lainaus käyttäjältä: Kustom STW - 01 tammikuu, 2025, 18:58Eihän siinä mikään kitti pysy kun ovat ni elastista. Olisko joku sikaflex tms ehkä ainut toimiva?

Kyllä noista elastisuus on nykyään kaukana, kun murenee käsiin. Eiköhä tossa muovikitti parhaiten pysy. Lasikuituharsilla liimailin ja vahvistelin vauriot. Nyt on sen suhteen vahva. Muovikittiä ajattelin laittaa. Siksi kyselin täältä, josko joku olis duunaillu vastaavaa.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Chevy59 - 02 tammikuu, 2025, 20:29Kyllä noista elastisuus on nykyään kaukana, kun murenee käsiin. Eiköhä tossa muovikitti parhaiten pysy. Lasikuituharsilla liimailin ja vahvistelin vauriot. Nyt on sen suhteen vahva. Muovikittiä ajattelin laittaa. Siksi kyselin täältä, josko joku olis duunaillu vastaavaa.
No, jos jo polyesterillä oot korjannu, niin kyllähän normikitti siihen menee. Se kun on samaa tavaraa...
En varmasti oo.

LPR

Ne muovit taitaa olla termoplastista polyolefiinia. Ainakin 70-90-luvun keulapalat ja maalatut muovipuskurit on. Sellaista vaaleanruskeaa sisältä. Ihan p...kaa korjata. On kertamuovi, ei voi hitsata vaan palaa. Ei tartu oikein mikään liima eikä korjausmassa. Tuulilasiliiman kaltaisella jäykällä uretaanimassalla noita on joskus liimattu ja kitattukin. Jotain tukiverkkoa on laitettu taakse ja joskus takapuolelle massan kanssa ohut alumiinipelti ja senkkikanta poppareilla kiinni. Sitten kittaus. Ajan myötä taipuvat ja venyvät tai kutistuvat auringon lämmöstä tai pakkasesta, joskus ihan muodottomaksi lommoille. Oikein mitenkään ei saa siistiä ja hyvin istuvaa. Jos sen verran suoria olisi, että muotin sais, niin voisi lasikuidusta leipoa uusia. Ovat kuitenkin niin lerppanoita, melkein kuin kumia, että ainakin irto-osasta muotin ottaminen on liki mahdoton.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

LPR

Lainaus käyttäjältä: LPR - 03 tammikuu, 2025, 02:04Ne muovit taitaa olla termoplastista polyolefiinia. Ainakin 70-90-luvun keulapalat ja maalatut muovipuskurit on. Sellaista vaaleanruskeaa sisältä. Ihan p...kaa korjata. On kertamuovi, ei voi hitsata vaan palaa. Ei tartu oikein mikään liima eikä korjausmassa. Tuulilasiliiman kaltaisella jäykällä uretaanimassalla noita on joskus liimattu ja kitattukin. Jotain tukiverkkoa on laitettu taakse ja joskus takapuolelle massan kanssa ohut alumiinipelti ja senkkikanta poppareilla kiinni. Sitten kittaus. Ajan myötä taipuvat ja venyvät tai kutistuvat auringon lämmöstä tai pakkasesta, joskus ihan muodottomaksi lommoille. Oikein mitenkään ei saa siistiä ja hyvin istuvaa. Jos sen verran suoria olisi, että muotin sais, niin voisi lasikuidusta leipoa uusia. Ovat kuitenkin niin lerppanoita, melkein kuin kumia, että ainakin irto-osasta muotin ottaminen on liki mahdoton.
Nyt meni materiaalit sekaisin. Ne 70-90 luvun muovit on jotain polyuretaania, mikä oli vaikea korjata ja nämä uudemmat on kaiketi jotain polyolefiinia, mikä on hitsattavissa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

sössö

menee offtopiciksi mutta se ihme kuitumateriaali mitä lämmityslaitteiden koteloissa on, on myös melkoisen vaivaannuttavaa tavaraa.

JiiTee

Lainaus käyttäjältä: Chevy59 - 01 tammikuu, 2025, 17:56Mikähän kitti sopis parhaiten -90 Buick etupuskirin kulmapaloihin. Jonku tiedon mukaan ne olis
jostakin latexikumista. Mitä sit liekki.

Vaikka tätä tai jotain muuta mikä on mahdollisimman joustavaa, jos kerran kitin kanssa pitää pelata.

Kent Rapid Bond on ollut tähän saakka ainoa liima millä on saanut korjattua moisia paskakikkareita. Samaan kategoriaan menee mopoautot.

Vähänkään tuoreemman auton puskureissa yleisin pääraaka-aine on PP eli polypropyleeni. ABS on toinen mitä on mm. Mersu ja Ford käyttäny puskureissaan.

LPR

Lainaus käyttäjältä: JiiTee - 03 tammikuu, 2025, 19:46Vähänkään tuoreemman auton puskureissa yleisin pääraaka-aine on PP eli polypropyleeni. ABS on toinen mitä on mm. Mersu ja Ford käyttäny puskureissaan.
Helppoja hitsattavia ja lämmöllä muokattavia. ABS:sta voi tehdä myös korjausmassaa liuottamalla asetoniin.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Toyopet

Niin, liekö siis mm. pitkäkaton puskurin ja korin välisistä lärpäkkeistä kyse, nehän on uutena jotain elastista kumin tapaista. Osassa näkyy kovettuneen ja murenneen pois, osassa on vieläkin ehjät ja joustavat. Tai sitten buick/olds kokoonpanossa on käytetty eri materiaalia kuin chevy/pontiac linjalla. Buickeissa yleensä puuttuu ja chevyissä ihan hyvät.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

LPR

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 03 tammikuu, 2025, 20:33Niin, liekö siis mm. pitkäkaton puskurin ja korin välisistä lärpäkkeistä kyse, nehän on uutena jotain elastista kumin tapaista. Osassa näkyy kovettuneen ja murenneen pois, osassa on vieläkin ehjät ja joustavat. Tai sitten buick/olds kokoonpanossa on käytetty eri materiaalia kuin chevy/pontiac linjalla. Buickeissa yleensä puuttuu ja chevyissä ihan hyvät.

Sitä ikäkautta ovat, että veikkaisin olevan samaa kellanruskeaa maalattua muovia, kuin muissakin aikansa geeämmissä, vaikka Camaron, Monzan, ym. keulapalat ja muovipuskurit, Eli jonkinsorttista polyuretaania.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: LPR - 03 tammikuu, 2025, 21:11Sitä ikäkautta ovat, että veikkaisin olevan samaa kellanruskeaa maalattua muovia, kuin muissakin aikansa geeämmissä, vaikka Camaron, Monzan, ym. keulapalat ja muovipuskurit, Eli jonkinsorttista polyuretaania.
Jos nyt niistä puskurin ja korin välisistä täytelistoista on puhe, niin ne ei ole samaa ainetta kuin keulapalat tai muovipuskurit.

Pitäisi joku päivä tutkailla tuolta buickin raadosta, oliko siinä mitään edes jäljellä.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Chevy59

Kyse on juuri niistä puskurinpäätyjen peitepaloista. Noista on elastisuus kaukana. Pikkasen kun reunasta taittaa niin lohkee tai menee säröille. Hitsata noita ei rapeutensa takia voi. Mutta nyt ne on korjattu ja hyvät tuli.
Noita kun ei näköjään uusiskaan saa. Tai en ole ainakaan mistään löytänyt.

DX

 lurppaosiin 2k akryyli-hiontamaali/filleri, siihen joku 20-30% elastoa, niin on kuin kumia.

tolla sotkulla viimeks muutama vuosi sitten repareerasin akan astrosta sentin välein haljenneet etusivuklasien alalistat, erityiseen ne harjatlirpakkeet, sitten vähän satiiniväriä, sekin elaston kera päälle,
ihan on ehjänä pysyneet ympärivuotisessa käytössä.

tota elastoa käytän vähän kaikissa muoviosissa, ei oo heti lakka seitillä osumista.
pankaa tuo suosikkeihinne pahan päivän varalta, tai liittykää vaik heti. https://pottupotero.forumotion.eu/

world is crumbling down, i don't know how to act anymore