Street Week Sweden 2024 (Kuvia).

Aloittaja 1320, 16 maaliskuu, 2025, 13:35

« edellinen - seuraava »

1320

Viimevuonna tuli taas ajeltua Street Week Sweden läpi katsojan roolissa, joten laitetaanpa sieltä jotain kuvia ja jorinaa seuraavaksi. ;D

Niille jotka ei tiedä mistä on kyse, niin perusidea Street Weekillä on aikalailla sama kuin Ameriikassa Hot Rod Drag Weekillä. Pääpiirteiltään menee siis näin: Viikon aikana ajetaan kilpaa viidellä eri radalla 1/8 Mile matkalla ja matkat radalta toiselle on hoidettava kilpa-autolla ajamalla. Mitään huoltoautoa ei saa olla, vaan kaikki varaosat, työkalut, mekaanikot yms tarvikkeet pitää kulkea kilpa-autossa tai sen vetämässä peräkärryssä. Ulkopuolista apua mahdollisissa remonteissa ei saa käyttää, poislukien se että muut kilpailijat saavat auttaa toisiaan tarpeen vaatiessa. Viikon lopussa lasketaan joka radan nopeimmista ajoista keskiarvo ja nopeimmalla keskiarvolla oleva voittaa.
Street Weekin suola Amerikan kisoihin verrattuna on vielä se, että osa radoista on liimattuja, ihan oikeita kilparatoja, kun taas osa voi olla lentokenttiä jossa ei ole yhtään liimaa tai kumia. Eli kuskin/tiimin on osattava säätää auto radalle kuin radalle.

Tällä kertaa ohjelma oli tällainen:
Day 1: Mantorp Park
Day 2: Dala-Järna Raceway
Day 3: Sundsvall Raceway
Day 4: Söderhamns Flygplats
Day 5: Siirtymä Söderhamn -> Laxå
Day 6: Laxå Motorstadion
Day 7: Maaliintulo, Mantorp Park

Eli siis päivinä 5 ja 7 ei ajettu kilpaa ollenkaan, syystä että siirtymä Söderhamnista Laxåseen oli hieman pidempi ja vikana päivänä oli ohjelmassa vain maaliintulo ja palkintojenjako Mantorpissa.

Katuajoa tuli siis noin 1500 km.


Ensimmäinen kisapäivä oli siis sunnuntai Mantorpissa. Me saavuttiin paikalle perjantai-iltana ja pistettiin teltta pystyyn Mantorpin porttien ulkopuolella olevalle nurmialueelle. Vettä tuli illalla aika reippaasti, mutta jossain kohtaa sateen hieman hellitettyä, saatiin teltta äkkiä kasaan ja päästiin nukkumaan. Aamulla keli olikin kohdallaan eikä sateesta ollut uhkaa.

Mantorpin ratahan on tunnetusti erittäin hyvä, joten odotettavissa oli, että nähdään paljon hyviä aikoja. Aamulla ensimmäiseksi kierreltiin varikkoa ja katseltiin minkälaisia laitteita on kisassa mukana kunnes sitten ajoaika alkoi.


Street Week Day 1 - Mantorp Park

Hieno '40 Willys, jossa pellin alla SBC blowerilla. Mantorpissa kellot pysähtyi aikaan 6,69, mutta valitettavasti joutuivat keskeyttämään teknisen vian takia ekan kisapäivän jälkeen.


Viimevuonna hienolla ilokaasutetulla Oldsmobile F85:lla kisannut tiimi oli päivittänyt kalustoa tuoreempaan Volvo Farmariin jolla on paljon katukisahistoriaa Ruotsinmaalta. Volvon alusta toimikin hienosti niin liimatuilla kuin liimaamattomillakin radoilla, ja ilokaasutetun 540 BBC:n voimin auto kulki Mantorpissa 5,15.


Yksi hienoimmin viimeisteltyjä autoja oli tämä Opel Kadett Caravan, jossa pellin alla 410 SBC + iso Pro Charger. Veljekset ajavat autolla niin katukisoja kuin "oikeitakin" kisoja ja välillä myös huippunopeuskisoja jäällä, jossa loppunopeudet on olleet yli 300 km/h. Mantorpissa Opel kulki 5,25.


Hieno '64 Polara, jossa pellin alla 518 Moparin isolohko. Mantorpissa kulki kiitettävät 6,84.


Volvo PV, jossa keulilla vihaisen kuuloinen Letukan 406 pikkulohko Blowerilla. Mantorpissa auto kulki 5,59 mutta harmillisesti tie nousi pystyyn toisena kilpailupäivänä keskeytyksen myötä.



Classic luokassa kisannut hieno '56 Chevy, tekniikkana 605 BBC ilokaasutettuna. Kellot pysähtyi Mantorpissa aikaan 6,52.


489 BBC + ilokaasuilla varustetussa Corvetessa meinasi olla ongelmaa pitää etupyörät maassa, tuloksena se että takapuskuri otti maahan kiinni kahdesti saman lähdön aikana. ;D  Onneksi isompaa vauriota ei tullut ja pääsi kokeilemaan uudestaan, tuloksena kova aika, 6,13.


Hieno Plymouth Satellite, jossa 540 alumiininen Hemi Blowerilla. Mantorpissa 6,70.


Remmiahdetulla pikkulohkolla oleva '32 Ford lähti komeasti keula pystyssä. Aika 6,65.


True Streetiä pitkään '67 Camarolla hallinnut Sami Toivonen oli rakentanut talven aikana uuden kilpurin, '67 Camaro sekin, mutta nyt luokkana oli Ultimate Street. Tekniikkana Letukan isolohko isolla Vortechin ahtimella ja voimaa tuntui laitteessa kyllä olevan, ongelmana oli vain se ettei etupyörät tahdonneet pysyä maassa... Aika kuitenkin 5,10.


Oma suosikki oli sama kuin viimevuonnakin, hieno '66 Ford Fairlane, jossa Fordin 532 isolohko isolla Pro Chargerilla. Radalla polttoaineena toimii metanoli, kadulle lähdettäessä ahdin otetaan pois ja ajetaan bensalla, iso alumiinisyylari laitetaan takakontin päälle ja vesiletkut moottorille kulkee auton kattoa pitkin. ;D  Viikon loppupuolella istuttiin näiden kaverien kanssa iltaa ja valittelivat, että autossa on liikaa voimaa ajo-ominaisuuksiin nähden. Kisakuosissa kone puskee nimittäin noin 2000 hp ja se riitti Mantorpissa kovaan aikaan 4,69.
Tämä oli muuten sellainen laite jonka myös kuulee kaukaa, yksi kisan kovaäänisimmistä laitteista.


Päivän nopein oli kovimmassa Max Outlaw luokassa kisannut '69 Camaro. LS tuplaturbolla kuljetti Camaron aikaan 4,49.



Ajoaika loppui iltapäivällä ja sitten oli aika lähteä reitille. Päämääränä kakkospäivän kisapaikka Dala-Järna Raceway, matkalla oli kaksi Checkpointia ja navigaattori näytti 320 km ja karkeasti neljän ja puolentunnin ajoa.

Ennen ensimmäistäkään Checkpointia poikettiin Mantorpin viereisellä huoltiksella ja siellähän kisakalustoa riitti.


Eka Checkpoint oli ANAB, joka ei jostain käsittämättömästä syystä ollut auki. Olisi luullut, että jos 200 kilpailijaa ja kasapäin katsojia tulee jokatapauksessa käymään tontilla, niin olisi kannattanut pitää putiikkia auki. No, ei voi mitään, päästiinpähän halvemmalla kun ei tarvinnut ostaa mitään. :)) 
Tämä hieno '64 Fairlane kilpaili True Streetissä Fordin 408 pikkulohkon ja manuaalin voimin.


Matkalla poikettiin hiljaiselle uimarannalle, niin samalla pääsi käymään pikaisella pesulla, ei ollut nimittäin tiedossa, onko Dala-Järnassa minkäänlaisia suihkuja.



Toisena Checkpointina oli kahvila, jossa oli myös paljon kisakalustoa.


Volvo 142 jossa LS ja yksi erittäin iso turbo... Kulki Mantorpissa 4,92 ja kuski oli sellaista mallia ettei nostanut kaasua vaikka ajokki olisi vähän vikuroinutkin... ;D



Dala-Järnaan päästiin illalla ja pistettiin leiri pystyyn ja lihat grilliin. Illalla kierreltiin varikolla ja alettiin valmistautua seuraavaan kisapäivään...



Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Toinen kisapäivä Dala-Järnassa ajettiin iltakisana, eli ajoaika oli muistaakseni klo 14-21. Ratahan oli lentokenttä, joka oli kuitenkin liimattu ja kumitettu, eli pito oli kohdallaan ja kovia aikoja ajettiinkin päivän aikana runsaasti.

Street Week Day 2 - Dala-Järna

Aamun varikkokierroksilla mattamustan Plymouth Valiantin tiimillä oli hieman remonttia käynnissä. Valiantissa tekniikkana oli Isolohko-Chevy.



Pikkulohkolla ja Pro Chargerilla olevan Chevy Monzan konehuone oli melko ahdas.



Farkku-Kadettiin tehtiin vaihteistojumppaa...


Classic luokassa kilpaili tämä hieno '55 Chevy Nomad. Tekniikkana oli harmillisesti LS, mutta kulkupuoli oli kohdallaan, Dala-Järnassa aika 7.44.


Kotimaista väriä True Street luokkaan toi Porvoon seudulta hieno '62 Dodge Dart. Moparin isolohkon voimalla kellot pysähtyi aikaan 7,05.


Kovimmassa Max Outlaw luokassa kisannut '63 Corvette, jossa tekniikkana 565 BBC tuplaturbotettuna, kulki kovaan aikaan, 4,68.


Päivän burnikset teki, kuten yleensä, Team Televerket. C-Kadettin konehuoneeseen on kenkälusikoitu Chevy 454 tuplaturboilla ja se kuljetti Opelin Dala-Järnassa aikaan 5,47.



Farkku-Kadetin vaihteistoremontti oli saatu myös valmiiksi ja Opel kulki 5,32.



Yksi rajuimmasta päästä olleita laitteita oli tämä uusikoppainen Mustang. Etanolikäyttöinen 522 BBC isolla remmiahtimella oli hyvin kiukkuisen oloinen ja voimaa tuntui riittävän, harmillisesti tie nousi pystyyn toisen kisapäivän jälkeen ja tuloksena oli keskeytys. Dala-Järnassa Mustang kulki vain 5,74, joka ei ole missään nimessä huono aika, mutta ekana päivänä Mantorpissa Mustang kipitti nelosen puolelle.




Musta Chevy II oli myös tiukasti kovimman luokan voittokamppailussa mukana. LS tuplaturbolla tuotti ajan 4,69.


Viime vuosina hienolla '66 Fairlanella kilpaillut Ragnar Röding oli päivittänyt kaluston Opel Calibraan. Tekniikkana 706 BBC tuplaturbotettuna, mutta valitettavasti tekniikkamurheet kiusasivat eikä kunnon aikaa saatu Dala-Järnassa ajettua. Ekana päivänä Mantorpissa auto kulki 5,33, tosin potentiaalia varmasti on mennä kovempaakin.


Norrlands Ascona oli myös mukana kisassa, mutta joka lähdössä tuntui olevan osoitteen kanssa ongelmia ja aina joutui nostamaan kaasua kun auto meinasi mennä vähän mihin sattuu. :))  Siitä huolimatta tuloksena kova aika, 5.02. Tekniikkana on 565 BBC ja kolme sarjaa ilokaasua, autohan on myös kuusinkertainen Stockholm Open voittaja.


Ajoaikaa oli enää muutamia minuutteja jäljellä ja lineup näytti tyhjältä, niin lähdettiin sitten kävelemään varikon kautta ennen starttaamista siirtymälle. Varikolla bongattiin Corvette-tiimi, jossa oli täysi tohina päällä, kavereiden valmistautuessa päivän ekaan lähtöön. Samalla kun kuski kiskoi ajokamoja niskaan, apukuljettaja sääti kiireisenä sytytystä ja taisi ropata jotain muutakin samalla konehuoneessa, sitten kauhealla kiireellä burnismonttuun ja juuri ja juuri ehtivät ajamaan ennen ajoajan päättymistä. Montaa minuuttia ei jäänyt... :))  Corvette kulki 7,61.


Siirtymä oli kohtalaisen pitkä ja sinne päästiin lähtemään noin klo 21... Kolmannen päivän kisapaikka oli siis Sundsvall Raceway, johon ajettiin kahden checkpointin kautta. Navigaattori näytti 377 km ja 5h 31 min. Matkalla pysähdyttiin säätämään Impalan ajovalot hiljaisen huoltiksen pihaan ja näkyvyys parani huomattavasti.

Eka checkpoint oli joskus keskellä yötä jonkun pikkukaupungin keskustassa. Mitähän asukkaat oli mieltä, kun pakoputkettomia autoja kurvaili koko yön edestakaisin. ;D

Checkpointilla näkyi mm. uusikoppainen Camaro, jossa 706 BBC ilokaasuilla.



Ja Volvo 142 LS:llä ja yhdellä erittäin isolla turbolla.


Toisella checkpointilla ei montaakaan autoa näkynyt...


Aamukuuden jälkeen päästiin Sundsvallin radalle, tällöin oli jo ihan valoisaakin. Pistettiin teltta pystyyn ja sitten vaan unten maille, onneksi Sundsvall ajettiin myös iltakisana...

Tradition Never Goes Out of Style!

1320

Kolmannen kisapäivän paikkana oli siis Sundsvall Raceway, ja täytyy sanoa, että onneksi tämä ajettiin myös iltakisana, sai nukkua edes muutaman tunnin kun siirtymältä tultiin vasta aamukuuden jälkeen. Sundsvallin ratahan on erittäin hieno ja hyvä, siellähän ajetaan ihan isoillakin autoilla kilpaa, joten tiedossa oli, että kovia aikoja tullaan näkemään.
Ratahan on alunperin ollut vanha sotilaskenttä, ja varmaan juuri tästä syystä on sitten sellaisessa paikassa ettei sinne ihan sattumalta eksy. Ajo-ohjeiden kanssa löydettiin perille, mutta ihan yksiselitteistä ajo-ohjetta ei osannut navigaattorikaan antaa.

Street Week Day 3 - Sundsvall Raceway

Aamupuuroa lusikoidessa meidän leirin ohi ajeli useampia kilpailijoita, jotka tulivat radalle vasta aamulla. Tässä esim tuplaturbotetulla LS:llä oleva '66 Satellite.


Suomalaisväriä Hot Rod luokassa edusti tämä T-Ford, jossa tekniikkana Letukan isolohko tuplaturboilla. Ford oli kulkenut hienosti tasaisia aikoja 6,6 sekunnin pintaan ja oli näinollen oman luokkansa voittokamppailussa mukana. Kuljetustilaa tavaroille ei pahemmin T-Fordissa ole, joten luovaa pakkaamista oli selvästi käytetty siirtymiä varten. ;D



Neliovinen '64 Chevy II LS:llä ja tuplaturboilla kulki varsin ripeästi. Sundsvallissa ajaksi tuli 6,33.


Team Televerket Letukan isolohkolla ja parilla turbolla varustetulla C-Kadetilla teki jälleen päivän burnikset. Opel lähti hienosti keula pystyssä aikaan 5,30. Toisella kaistalla hieno '55 Chevy, jossa 468 BBC. Aika Sundsvallissa 7,93.


Hieno '59 Belvedere kilpaili Classic luokassa. Tekniikkana 473 Moparin isolohko ilokaasutettuna. Aika Sundsvallissa isolle autolle kiitettävä 7,67.



Edellisen kisapäivän aamuna tässä mustassa Valiantissa oli jonkinlaisia tekniikkamurheita, kun 598 Chevyn isolohkon yläkerta oli purettu atomeiksi. Tiimi sai auton kuitenkin samaisen päivän aikana nippuun, joten tähän asti molemmilta radoilta oli aikakortti. Nyt Sundsvallin ekassa lähdössä radan pito yllätti ja Valiant keuli lähes puskuriin asti. Senverran kovin keula rysähti alas, että etujousitukseen piti metsästää uusia osia. Saivat korjattua ja lopulta pääsivät uudestaankin saman päivän aikana radalle, tuloksena tosin hieman vaisu 7,48, kun edellisenä päivänä Valiant kulki 5,78.


Keltainen tuplaturbo-LS:llä oleva '32 Ford oli myös kovimman Max Outlaw luokan voittokamppailussa mukana. Hieman takapakkia meinasi tulla, kun päivän toisessa lähdössä Ford lähti sladiin maalin jälkeen täydestä vauhdista ja pyörähti perä menosuuntaan. Jotenkin ihmeen kaupalla kuski sai pelastettua auton niin, ettei se kaatunut tai rysähtänyt seinään pahemmin ja kilpailu pääsi jatkumaan. Ekan lähdön aika, 4,77 jäi kuitenkin voimaan, joten kärki ei päässyt karkaamaan.



Erittäin hienokuntoinen Chevy Malibu kisasi True Streetissä ilokaasutetun LS:n voimin. Paras aika Sundsvallissa oli 6,39.


Pro Touring luokassa kisanneen Volvo 242:n pellin alla oli melkoisen hyvää rähinää pitävä Vortechin ahtimella oleva LS. Viimevuoden Street Weekillä istuskeltiin iltaa näiden heppujen kanssa, erittäin mukavaa porukkaa. Tämä Volvo oli perheen isä-poika-projekti, ja Street Weekilläkin poika hoitaa ajohommat ja isä kartturin roolin. Tämä faija on muuten rakentanut aikanaan useita tunnettuja Ruotsikustom Volvoja. Sundsvallissa ahdettu 242 kulki 6,45.


Max Outlaw luokassa ajaneella Plymouth Cudalla nousi valitettavasti tie pystyyn Sundsvallissa, auto lähti valitettavasti maalin jälkeen lapasesta ja osui seinään. Aikaisempina kisapäivinä auto oli kulkenut 600 BBC:n ja ilokaasun avulla 5,6 aikoja, mutta nyt valitettavasti kolarin myötä oli keskeytys edessä.



383 SBC:llä ja ilokaasulla varustettu '67 Nova kulki parhaillaan 6,27.


Vapaastihengittävällä 440 isolohkolla oleva Dodge Dart kulki True Streetissä komeasti aikaan 6,81.


Harmaa '69 Camaro oli kolmanteen kisapäivään tullessa kovimman Max Outlaw luokan kärjessä ajettuaan päivän nopeimmat ajat kahdelle ensimmäiselle radalle. Sama meno jatkui Sundsvallissakin, päivän nopein aika meni Camarolle lukemin 4,49.


Yksi hienoimmista autoista oli tämä '66 Impala, jossa oli erittäin kiukkuisen kuuloinen ilokaasumotti. Eikä ihme, autossa oli Big Chief kantinen Chevyn 638 isolohko Tunnel Ramilla ja kahdella Dominatorilla, josta oli vaparina dynotettu 1050 hp. Sen lisäksi koneessa oli pari ilokaasusarjaa ja mottiin syötettiin vielä 850 hp edestä ilokaasua, eli kaasun kanssa 1900 hp. :o  Autoa ei tietenkään oltu kevennetty mitenkään, mutta 1900 kg kisapainosta huolimatta Impala hyökkäsi Sundsvallissa lukemiin 6,05. Erittäin hieno auto ja myöskin yksi kisojen kovaäänisimmistä laitteista.




Kun ajoaikaa oli jäljellä ehkä jotain puolesta tunnista tuntiin, vihreä Corvette saapui peräkärry perässä kisapaikalle. :))  Äijät vaihtoi auton kiireellä kisakuntoon ja kerkesivät ajamaan ennen ajoajan päättymistä. Kun kuski kaartoi takaisin varikolle, ajoaikaa oli vielä minuutti jäljellä niin tiimikaverit huitoivat vielä uudemman kerran radalle, tuloksena kaksi ihan peräkkäin ajettua lähtöä ja parempi niistä pysäytti kellot aikaan 6,16.



Ajoajan päätyttyä me pakkailtiin leiri kasaan ja käytiin suihkussa, koska radalla oli ihan oikeat suihkut. Neljännen kisapäivän paikka oli Söderhamn Flygplats, ja reitti oli hieman lyhyempi kuin edellisenä päivänä, kahden Checkpointin kautta 175 km ja navigaattorin mukaan noin 2,5 h ajomatkan päässä.

Leiriä purkaessa kisailijoita lähti jo siirtymälle...




Ekalla Checkpointilla oli muutama auto, hetki katseltiin kun kilpailijat otti kuvat todisteeksi käynnistä ja lähtivät jatkamaan matkaa.



Mustan Valiantin kisa taisi päättyä tähän Checkpointille. Jotain vikaa heput lähtivät tutkimaan ja tämän jälkeen autoa ei enää näkynyt, valitettavasti.


Joskus 1-2 välillä yöllä päästiin Söderhamnin lentokentälle ja saatiin leiri pystyyn...

Tradition Never Goes Out of Style!