Henkilönostimen lataustekniikka?

Aloittaja sämpy, 20 kesäkuu, 2025, 07:54

« edellinen - seuraava »

sämpy

Minulla on wanha henkilönostin, joka toimii kahdella 60Ah henkilöauton akulla, rinnankytkettynä eli 12V.

Ongelma on niiden lataus käytön aikana, kun ei noilla akuilla kovin montaa kertaa koria nosta. Olen käyttänyt tavallisia auton akkulatureita, mutta kun akut alkaa menemään tyhjäksi niin konetta käytettäessä älylaturit menee vikatilaan ja perinteisistä palaa sulake.

Olisi 6,5KW kiinan-genu, kolmivaiheinen jota voisi käyttää myös. Mutta mikähän olisi sellainen laturi joka osaisi palautua automaattisesti vikatilasta jos akut pääsee liian tyhjiksi eli periaatteessa oikosulku. Tai sitten pitäisi keksiä vaan isompi laturi, ei taida olla 12V kolmivaiheisia järkihintaan? Tai ylipäätään ei taida olla kolmivaiheisia, se olisi vaan genulle parempi ettei kuormittaisi vain yhtä vaihetta. Ei tarttisi kuitenkaan keittää noita akkuja jos on pidempään korissa ja jättää genun pörisemään. Mitenköhän toimii jos pistää 3kpl tavallisia peruslatureita rinnan lataamaan samaa akkua? Joku trukin, saksinosturin tms laturi käytettynä?

Herääkö minkälaisia ajatuksia?
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Lerssinen

1 : Isonna akkukapasiteettia
2 : Tee rajakytkin/vast. ratkaisu jossa laturi irtoaa ajon ajaksi
3 : Isonna tyhmää laturia niin että piisaa https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/timco-12-24v-480a-apukaynnistin-akkuvaraaja

Camino79

Samaa meinasin ehdottaa että "säädettävä" boosteri laturiks siihen.

Mullakin on joku semihalpa boosteri jossa on muutama eri latausaste, ni sieltä valkkaa jonkun vaikka 20A työntävän asetuksen ja kytkee sen siihen.

Käytäntö sit näyttää että mikä teho osottautuu sopivimmaks ellei halua alkaa ohjaamaan ihan jonkun jänniteperustaisen ohjauksen kanssa.

Toki se ois paras jos laittas ihan ohjauksen siihen, mutta noin niinku nopeimpana hätäratkasuna varmasti halvin vaihtoehto se boosteri  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Nikuzai

Eikö ole enempää tilaa kuin kahdelle akulle vai miksi on vaan kaksi akkua?

Yleensähän noissa on mahan alus täynnä akkuja

sämpy

Tässä on akut ja koko hydraulitekniikka puomissa mukana, alustaan ei mene mitään johtoja tai letkuja.

Tuossa buusterissa, jos tarkoitti schukopistokemallia, on se ongelma, että kuormittaa aika rajusti generaattorin yhtä vaihetta, kun muut vaiheet on käytännössä tyhjäkäynnillä. Mitähän käämitys tykkää sellaisesta? äkkiä laskelmalla 9,2A on maksimi per vaihe.

Jos tosiaan kytkisi latauksen irti kun pumppu käy, se voisi olla hyvä idea ratkaista ainakin se yksi ongelma ja toteutettavissa, kun pumppu kytketään korista käsin painamalla nappia samalla kun kääntää liikevipua. Aikarele siihen että pienellä viiveellä kytkee latauksen takaisin.

10A perinnelatureita kun saisi kolme kappaletta kytkettyä samaan akkuun, voisi olla hyvä ratkaisu genukäyttöön. Ei tosin ole kuin yksi, 4A latureita olisi useampi. En löytänyt äkkihaulla rautasydänmuuntajaa 12VAC:lle jossa olisi valmis kolmivaihe sisääntulo. Taino kai se pitäisi ainakin 14V olla.

Koitin katsella virtalähteitäkin joissa olisi kolmivaihe sisääntulo, mutta ei oikein löytynyt sopivaa. Ehkä pitää käydä kysymässä elektrolinnasta.

Tai sitten unohtaa valmiin generaattorin ja rakentaa itse sellaisen joka lataa suoraan akkua. Ei tosin ole sopivaa moottoria, ainakaan muistaakseni..

Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

sämpy

Tää on siis periaatteessa tämmöinen, mutta 25 vuotta vanhempi malli.

Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 21 kesäkuu, 2025, 07:27Tai sitten unohtaa valmiin generaattorin ja rakentaa itse sellaisen joka lataa suoraan akkua. Ei tosin ole sopivaa moottoria, ainakaan muistaakseni..
Ihan pikkunen Brigsi ei muistaakseni oikeen jaksa autonlaturin kanssa, mutta joku 5hp kone alkaa jaksamaan. Ja sehän saa olla vaaka tai pysty, tekee vaan rakenteen sen mukaan.
En varmasti oo.

sämpy

Tuossa videossa taisi olla 6,5hp. Ei ole semmoista, jos ei lingosta varasta. Auton moottoreita tietty olisi ja sähköstartilla vaikka korista käyntiin, mutta noissa antiikkisissa ryyppyä ja kaikkea että pitäisi ensin käyttää lämpöiseksi. Harmi ei ole ylimääräistä kokonaista Fiat 126:sen moottoria, oliko siinä jotain 18hp?
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

slant sickness

Kyllä Muuntosähkö/Trafox tekee kolmivaihemuuntajan tommoselle sopivalla kolmivaiheulostulolla. Aika järeän tasasuuntausdiodipaketin kyllä tulee tarvitsemaan.

Teetin joskus 3-vaiheisia oikosulkumoottoreita 18 Vac käämeillä ja kun ohjainkortti-invertteri oli vielä ohjelmistoa vailla, käämitytettiin moottorille passeli kolmivaihemuuntaja koeajoja varten.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.