Asuntovaunu/peräkärry tee se itse

Aloittaja Kyrpov, 13 tammikuu, 2020, 10:43

« edellinen - seuraava »

NonSenCe

se että siellä kopissa olisi se toinen katto ja seinät ilmaraolla sen pääkaton lisäksi. sen rakenteen sisäpuolelle voit sitten sisustaa sen haluamallasi tavalla. oli ne materiaalit sitten jotain sauna-satua tai folio kupla mattoa jne.. eristeenä se olisi kuitenkin. se kuuma aurinko kuumentaa sen kärryn pinnan, sen alla olevan ilman, ja sitten törmää uuteen vahvempaan ja paremmin eristävään pintaan. pysyy siellä sisällä lämpötila matalempana (kesällä) kuin ilman mitään, ja pysyy kauemmin viileänä kuin vaikka että olisi suoraan laitettu eristeet ulkopintaan kiinni. ilma. se on ihan hyvä eriste. siihenhän kai esim vuori/lasivillan lämmöneristys johtuu.. ei se lasi mitään eristä. vaan se ilma sen kuidun sisällä. minikerroksia ilma-kuitu-ilma jne. kerrospukeutumisessa on sama idea.

sen välitilan lämmenneen ilman kun voi helposti puhaltaa ulos siitä sisäkopin ja ulkokopin välistä tai päästää katon tuuletusräppänästä ulos. ja illan tullen jäähtyykin se kopin ulkopinta nopeammin kuin jos olisi eristeet siinä pelti/muovi pinnassa kiinni niin että lämpöjohtuisi niihin.

kuten esim kivitaloissa helteillä.. aluksi se on viileempi kuin huokosemmat talot, mutta sitten kun se koko massa lämpeää.. siitä tulee kuuma uuni. ja se pysyy kuumana läpi yön minä aikana se "huokoisemmasta materiaalista" tehty jäähtyykin nopeammin. lämpeää nopeammin mutta viileneekin hieman aina nopeammin.

lämmön takaisin heijastaminen on hyvä idea (siksi folio pinta päälleppäin) katon alle jos haluaa sitä lämpöä heijastaa pois tilasta. (kattoon reikä josta kuumin ilma pääsee pois ja alhaata viileämpää sisälle) se folio/alumiini kun pystyy heijastaan 90-95% siitä infrapuna lämmöstä mikä siihen osuu ja siihen imeytyy/johtuu siis alle 10% siitä lämmöstä mikä siihen osuu. kun taas esim puu tai kivi jne imee sen 90% ja heijastaa loput.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Lerssinen

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 16 helmikuu, 2020, 23:50No kun ei aina, niin silläpä kysyn.
Ja autossa usein on ohjaamo auki asuntotilaan, niin siellähän ohjaamossa tuskin tuplia on.

Väliverho siinä pitää olla, muuten matkustamo itkee vettä niin että lattiat tulvii..

NonSenCe

ja kemialliset vessat on nykyään niin halpoja ja pieniä boxeja ettei tarvi edes sen takia tinkiä mukavuuksista voi kuseskella omiin nurkkiin.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 17 helmikuu, 2020, 09:35Väliverho siinä pitää olla, muuten matkustamo itkee vettä niin että lattiat tulvii..
Minkälainen verho pysäyttää sen kosteuden menon sinne ohjaamoon?
En varmasti oo.

Lerssinen

Ei minkäänlainen mutta kun ohjaamo pysyy viileämpänä ei se itkekkään niin kovasti..

Jussi

Lissää vois keskustella ikkunoista. Missä kohdin kesää ne alkaa oleen todellinen ongelma?
Veneistä mulla on jo kokemus, mutta siellä on vähän reilumpi kosteusrasitus just niissä keleissä. Viimesimmässä oli kaikki sivulasit liukukiskoilla ja viemäröity ulos, joten ei ongelmaa. Sängyn päällä etukajuutassa etulasit valutti kyllä, mutta sekin alko tuntumaan vasta syyskuun lopulla tai lokakuussa. Pyyherulla hoiti sen tiputtelun.
En varmasti oo.

manha

Onko tällä rintamalla tapahtunut mitään..?
 Itsellä ollut suunnitteilla pienen peräkärryn muuttaminen teardropiksi,mutta pitääkö sille hankkia viranomais hyväksyntääkin?

Lähtökohtana tuollainen vanha Muuli.

Ajettavaksihan ne on tehty !!

sämpy

Niinno.. käsittääkseni kuomua ei tarvitse katsastaa mutta jos laitakorkeus muuttuu niin se pitäisi muutoskatsastaa.

Että miten sitten toteuttaa niin että lisäke on kuormaa. Jos haluaa ulospäin sileän pinnan ja muokkaa sivulaidat, niin sitten taitaa mennä muutoskatsastamiseksi.

Mutta jos laitojen väliin tiputtaa irtonaisen mökin vaikka salvoilla kiinni niin melkein väittäisin että on kuormaa.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Kyrpov

Eikä se muutoskatsastuskaan taida kummonen juttu olla kunhan paino säilyy samana kuin alunperin. Muuten pitää kait olla aisasta ja akselista massatiedot kilvessä tms.



Eli tota kuvan kärryäkin vois leventää ja pidentää, teardropin leimata kuomuksi. Jossei siis tosiaan tee siitä vaan kuormaa.
Sinä vain

Pasi

Moikka.

Onko kenelläkään tietoa miten nykyinen laki menee tai mitä vaaditaan, jos rakentaa "asuntovaunun" trailerin/peräkärryn päälle (kokonaismassa < 750kg, jarruton)? Tarkoitan mitä katsastuksessa vaaditaan siltä?

Aika paljon näkyy peräkärryyn kiinteästi rakennettuja saunoja/paljuja, joten pitääkö rakentaessa ottaa jotain huomioon, mitä katsastuksessa tarkistetaan?

Linkissä esimerkki traileri
https://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1623216

Teippi-Mikko

Tarkastavat painon. Mitat kirjataan. Perävaunun alaluokka muuttuu. Erityisiä vastimuksia ei oo. Kysy varmat tiedot karsastajalta

A.Naali

Lainaus käyttäjältä: Pasi - 08 heinäkuu, 2023, 13:48Moikka.

Onko kenelläkään tietoa miten nykyinen laki menee tai mitä vaaditaan, jos rakentaa "asuntovaunun" trailerin/peräkärryn päälle (kokonaismassa < 750kg, jarruton)? Tarkoitan mitä katsastuksessa vaaditaan siltä?

Aika paljon näkyy peräkärryyn kiinteästi rakennettuja saunoja/paljuja, joten pitääkö rakentaessa ottaa jotain huomioon, mitä katsastuksessa tarkistetaan?

Linkissä esimerkki traileri
https://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1623216

Tarviiko tota katsastaa, jos kiinnittää kärryyn liinoilla tms..?

sämpy

Helposti ainakin kertyy se 600kg painoa paljurakennelmastakin, joten tarkkana saa olla jos siihen meinaa isompaa koppaa rakennella. Joka asiassa joutuu menemään keveys edellä.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 15 heinäkuu, 2023, 07:46Helposti ainakin kertyy se 600kg painoa paljurakennelmastakin, joten tarkkana saa olla jos siihen meinaa isompaa koppaa rakennella. Joka asiassa joutuu menemään keveys edellä.
Tuon Soliferin sisustaa purkaessa joutui kyllä ihmettelemään tosissaan miten hintelistä materiaaleista se on jouduttu tekemään..
Mulla on ollut melkein järeämpiä lennokkejakin. :rotfl:

Nitojallahan nuo on osittain kasattu jo ruuvien painon takia.. ::) Eikä ne tukirimat edes kestäisi ruuvia vääntää läpi.
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.