Antsan puuhailut

Aloittaja Anza, 30 elokuu, 2020, 19:07

« edellinen - seuraava »

Anza

Huomenna tulee noutaja. Hitsailkoon vähistä itse loput.
Lievästi kehitysvammainen incel-mies (cis)

Rusty

Hienoa jälkeä sieltä vaan syntyy, kuinkas muuten.  :+1:
Ah, ahtaita aikoja.

Anza

Aina se yllättää miten paljon aikaa menee.Tähänkin meni puolisen vuotta elämästä. Toki kokonaisuuteen vielä monta vuotta lisää. Kova polte jo muihin omiin keskeneräisiin projekteihin.
Lievästi kehitysvammainen incel-mies (cis)

Rusty

Paljon se ottaa, paljon se antaa.
Ah, ahtaita aikoja.

Kaarne

Siistiä työtä mitä olen nähnyt kun noita Mersuja turataan itse hitsata. Tuossa on yritetty tehdä alkuperäisen näköistä.

Anza

Mun mielestä on kiva yrittää korjata mahdollisimman alkuperäiseksi. Ei siinä mitään järkeä ajallisesti oo. Saman asian ajais kun vaan lätkäsee pellin päälle ja saumaa. Mutta harrastusmielessä tuottaa tyydytysta jos joku onnistuu edes aika hyvin.
Lievästi kehitysvammainen incel-mies (cis)

Anza

Unimogin kunnostelua. Mielestäni oivallinen peli puutarhatraktoriksi. Huippunopeus tällaisella on käyttöohjekirjan mukaan n. 50km/h joten pidemmille siirtymille varattava aikaa.

Toisaalta takana runko-aisojen välissä useamman tonnin vetävä vinssi. Vaikka vetelis puun runkoja hankalasta paikasta. Taakse saa viriteltyä jonkin traktorin nostolaitteen härveleitä varten. Hytti on pieni ja avonainen. Lava on parimetrinen ja kantavuutta ehkä tonnin verran. Just sopivasti pienelle hiekka tai multakuormalle viherhommiin.

Kunnostusta ainakin jarrut, kaikki nesteet ja voiteluaineet, polttoainelinja, tankki, kaikki kumi ja muoviosat. Mukaanlukien kaikki akseleiden stefat. Moottori pölläyttää kaasutellessa ja epäilisin vikaa pa pumpussa. Moottorissa on löysän oloiset puristukset, vaikka käyntiääni onkin aika tuoreen oloinen. Niimpä arvelisin että edessä on täydellinen läpikäynti. Niin moottorin kuin muunkin laitteen osalta. Kunnostan nyt ensin sen verran että nesteet pysyy sisällä ja pääsee kokeilemaan.

 
Lievästi kehitysvammainen incel-mies (cis)

Anza

Ohjausvaihdetta putsailin. Vanhat öljyt ja kuonat sisältä ja ruosteita päältä. Tässä käyttöohjekirjan mukaan käytetty w80 öljyä perissä, portaaleissa, vaihteistossa ja ohjauksessa. Ajattelin päivittää akselistoille GL5 ja vaihteistoon GL4 moniasteiset öljyt

Ohjausvaihteessa oli kirkkaan oloiset öljyt, mutta harmaata sakkaa pohjalla. Tumputin rätillä ja harjalla pahimmat pois ja dieselillä huuhtelin loput moneen kertaan. Tässä tein silleen että täytin dieselillä ohjausvaihteen tilavuuden ja paineilmalla porisemaan kuplia. Neste muuttui metallinhohtoiseksi ja imaisin tilavuuden tyhjäksi pumpulla.

Ohjekirjassa 1950-luvulta puhutaan pesevistä öljyistä tai moniasteöljyistä suositellun w80 yksiasteöljyn lisäksi.

Yksiasteöljyt ei vissiin likaannu, vaan hienojakoinen metallipöly sakkaantuu vähitellen pohjalle. Joko kyseessä on mielenkiintoinen ilmiö, tai tämä laitos on seisonut niin kauan että lika on irtaantunut öljystä ja sakkaantunut.

Sama ilmiö moottoriöljyssä. OM636 moottorissa on pestävä suodatin. Suodattimessa oli hiuksista lähtien kaikenlaista tahmaa. Vaikka öljyt olikin aika kirkkaat. Vaatinee siis öljypohjan irrotuksen, ettei öljypohjaan sakkaantunut liete lähde liikkeelle.

Samoin epäilen että akselistoissa laakereihin on voiteluaineet jo jässähtäneet. Samoin nivelien rasvat on kuivahtaneet. Hankala niitä on liotella purkamatta, mutta jos niihinkin tuuttais dieseliä pehmittämään ja vetkuttelis liikkuviks ja uutta rasvaa perään.

Jarrupääsylinteri putsaantui siistiksi ja seuraavaksi pyöristä sylinterit irti ja pöydälle. Ties vaikka korjaussarja riittäisi ehostamiseen. Uudet työsylinterit näytti maksavan 100€/kpl, joten vanhojakin mieluusti kunnostelee.
Lievästi kehitysvammainen incel-mies (cis)

Anza

RAL7002 olive grau, eli oliivin harmaa vois olla sopiva sävy jatkoa ajatellen. Kokeilin desert storm tyylistä sävyä  mutta ehkä se on liian kaukana alkuperäiseen.
Lievästi kehitysvammainen incel-mies (cis)

Smirkelimies

Kattelin just tuubista Unimog videoita. Tiedätkö mallin ja vuosimallin? Hienoja laitteita. Onks tuo ollu jollain sähköyhtiöllä tms.

Anza

411 mallinen ja noin 1956. Työkoneena.
Lievästi kehitysvammainen incel-mies (cis)

Anza

Aika huimia lisälaitteita on saanu näihin. Ns. Monitoimikone. Isoja pöllejä veteli jossain videolla. Tosin alamäkeen. Oisko joku 30 heppanen kone. Välitykset toki sellaset 1km/h luokkaa. "Vaikka kivet on pienet, löylyä riittää" saa nähdä onko tällä hetkellä 15hp jäljellä😂

Lumilingoista lähtien. Sivulle kippaava lava jne
Lievästi kehitysvammainen incel-mies (cis)

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: Anza - 26 marraskuu, 2022, 12:10Aika huimia lisälaitteita on saanu näihin. Ns. Monitoimikone. Isoja pöllejä veteli jossain videolla. Tosin alamäkeen. Oisko joku 30 heppanen kone. Välitykset toki sellaset 1km/h luokkaa. "Vaikka kivet on pienet, löylyä riittää" saa nähdä onko tällä hetkellä 15hp jäljellä😂

Lumilingoista lähtien. Sivulle kippaava lava jne

Joo, jollain sakemannilla oli tommosessa hemmetin iso halkomakone. Offimiehet kai aika paljo teurastaa noita, vievät akselistot ym. Ehkä ennemmin kantsis kiduttaa jotain Suzukeja ja Unimoggeja käytellä muussa järkevämmässä.

Smirkelimies

https://youtu.be/Fl6ltcm-PTY

Tossa on myös perävinssi. Tuommonen se olla pitäs, ois kyl hieno laite.

Anza

Tässä samanlainen perävinssi ja lisäksi sellanen kita mikä ohjaa vaijeria. Eli voi vetää vähän vinossa kulmassa ja vaijeri menee silti kelalle järkevästi.

Haaveilen jo puskulevystä keulalle. Pienestä hiab nosturista lavan reunalle ja vaikka mistä mikä vaatisi hydrauliikkaa.
Lievästi kehitysvammainen incel-mies (cis)