MIelenkiintoiset artikkelit yms. autoharrastuksen saralta

Aloittaja Pertti K, 11 lokakuu, 2020, 18:12

« edellinen - seuraava »

leivonharri

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 13 tammikuu, 2025, 15:57Ei se kauas siitä nakkaa. Ostajasta tietenkin kaikki kiinni miten arvostaa. @leivonharri laskelmat ovat pielessä. Jos liike pyytää Suzukista 17000-20000 niin ei se tarkoita sitä, että se siihen hintaan on myyty. Puhumattakaan siitä että yksityinen joutuu aina myymään halvemmalla.

Esim. Ostin elokuussa uuden Skoda Kodiaqin tarjouksesta. Listahinta varusteineen 48000€, maksoin 42000€. Laitoin 3,5 kk ikäisenä alle 4000 km ajettuna nettiauto baanaan autoliikkeiden ostettavaksi. Korkein tarjous 34600€
Joo, siis pyyntejä nettiautosta nuo mun luvut, en ole vielä vaihdatellut.

Enkä taida vaihdatellakaan.
Vielä on eilinen jossain.

isalmela

Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 13 tammikuu, 2025, 16:06Joo, siis pyyntejä nettiautosta nuo mun luvut, en ole vielä vaihdatellut.

Enkä taida vaihdatellakaan.
Älähän nyt Harri leikistä suutu 🙂vaihtaahan se pitää jos tuntuu siltä. Varaudu silti siihen, että 6 vuotta vanhan 80 tkm ajetun Suzukin käteishinta on pudonnut alle puoleen uudesta. Range roverissa se olisi pudonnut kolmasosaan
Diesel on puhtaampi

sämpy

Oon kyl ihmetellyt noita Vitaroita, tai siis emäntä katsellut että sellaisen pyynnit liikkeessä pikemminkin nousee vaikka ikää ja kilsoja tulee yksilöihin lisää. Kohta 10 vuotta vanhoja ja edelleen pyynnit yli puolet uuden hinnasta, sama pyynti kuin 5 vuotta vanhoina jos ei pikemminkin noussut. Oli sikäli 5-vuotiaana jopa hyvä ostos, autoksi.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Anza

https://www.verkkouutiset.fi/a/naita-autoja-ei-suomessa-enaa-haluta/#bb572d89

Tässä oli jutussa oli tilastoja kerättynä. Dieseleitä ei uutena myydä enää paljoa, mutta ladattavia menee enemmän kaupaksi. Uusien autojen kauppa lienee 90-luvun laman tasoilla ja autokanta on aika vanha.

Ei mikään ihme että autontuojien yhtymä haluaisi lailla kieltää vanhat autot kiihottaakseen uusien autojen kauppaa. Mutta eiköhän se autokauppa piristy sillä kun taloustilanne ja miesten ostovoima saadaan kuntoon. Vanhat autot on ympäristöystävällisiä ja kustannustehokkaita.

Anza

Ite oon ihmetelly Dodge ramien hintoja. Sellanen kakkoskoppanen Cummins dieselillä oli kymmenisen vuotta sitten halvimmillaan 8000-10000€ kilsoista huolimatta ja tuntuu että hinnat pysy samoina pitkään. Nyt en oo niitä katsellu, mutta ei niitä varmaan parilla tonnilla saa ku jonkun varaosavehkeen. Kuitenki melkein kolkytvuotta vanhoja

leivonharri

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 14 tammikuu, 2025, 07:32Oon kyl ihmetellyt noita Vitaroita, tai siis emäntä katsellut että sellaisen pyynnit liikkeessä pikemminkin nousee vaikka ikää ja kilsoja tulee yksilöihin lisää. Kohta 10 vuotta vanhoja ja edelleen pyynnit yli puolet uuden hinnasta, sama pyynti kuin 5 vuotta vanhoina jos ei pikemminkin noussut. Oli sikäli 5-vuotiaana jopa hyvä ostos, autoksi.
2020 tuli hybriditekniikkaa ja se nosti aika paljon hintaa. Melko hyvin on arvo pysynyt.

Itse en ole kovin vakuuttunut hybridin hyvyydestä tässä mallissa.
Vielä on eilinen jossain.

sämpy

Ei nuo mielestäni edelleenkään kalliita ole, 29 donaa alkaen uutena. Ja sitten vm. 2018, ajettu 150 tuhatta maksaa yhä 15,5 tonnia. Lienee maksanut uutena 23-24 tuhatta. Tuntuu olevan sama kuin nuo Ramit, että kysyntää kai on niin ei tunnu ikinä tulevan näistä "halpoja". Mun nelivetopakussa arvo on pudonnut kolminkertaista tahtia Vitaraan verrattuna.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

sämpy

Milloinkohan se harrasteiden arvonpudotus alkaa? Saa siten E-bodyjä lisää pihaan tonnin kappale.
Pahoin pelkään että osuu oma ikä just siihen haarukkaan, että autot ja vaikka keräilysarjikset ei kerkee halpenemaan, paitsi ehkä sitten kun on toinen jalka haudassa ja pitäis saada lisää rahaa jostain.

Joko ne nyt pitää myydä kaikki? Vai ostaa lisää? häh?

Oli tuo taajaman ulkopuolisten talojenkin arvontiputus melko nopeaa, kun siitä alettiin yleisesti rummuttamaan lehdissä ja joka paikassa. Parissa vuodessa arvot puolittui.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 14 tammikuu, 2025, 10:15Itse en ole kovin vakuuttunut hybridin hyvyydestä tässä mallissa.
Minä en missään, tuplatekniikka, tuplaviat. Ja akkukin sippaa aika nopeesti vs. täyssähkis. Hyvä ajatus ja uudenkarheena varmaan ihan jees autoja mutta vanhana...
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Anza

Noissa hybrideissä on kait suhteessa aika pieni akku ja niitä lataussyklejä kertyy siksi huomattavasti enemmän kuin täys-sähkiksessä. Siksi ne akut sit menee nopeammin huonoksi.

Sama sille polttomoottorille kai käy vähäisestä käytöstä johtuen. Toyotan hybrideissä taitaa polttomoottori pyöriä käytön ajan ja vähemmän ongelmia.

Ite luulin aluks että hybridi ois se hyvempi, mutta se onkin just se huonoin. Akku jos kyykkää, niin ei liiku mihinkään. Ja saman hintainen akku ku sähkärissä.

sämpy

On joo melko hanurista, ettei kymmenen vuoden päästä oikeen saa järjevää käytettyä ilman hybriditekniikkaa. Kuinka pitkään voi sitten oikeesti ajaa käyttöajoja jollain wanhoilla? Tässä kuitenkin voi olla jopa 30 vuotta autoilua vielä ajettavana niin oikeesti ahistaa ajatella että pahimmillaan arki tarkoittaa jotain liisattua sähköpeliä.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Anza

Kymmenessä vuodessa kilsoja vois tulla 100 000 - 250 000. Sellasella 2000-luvun taitteen vanhan tekniikan autolla jossa vasta 300tkm mittarissa vois pärjätä sen 10v.

Joten laskutoimituksella kolme vanhaa autoa pitäis riittää. Hankit täsmälleen samanlaiset vielä, niin niistä on ehkä jotain varaosaa toisilleen.

Nyt niitä vielä saa muutamalla satasella kpl, kun jaksaa etsimiseen käyttää pari vuotta. Jollon yhteishinnaksi jäis tonni. Sitten päälle normaalit käyttö ja huoltokustannukset. Mutta sitä häpeän määrää ei korvaa mikään kun joutuu vanhalla autolla ajamaan.
Lapset ilkkuu tädit sylkee ympäristörikollisen päälle ja toiset miehet pullistelee menestystään uusissa sähköhybrideissä.

sämpy

Pitäisi vielä tyytyä johonkin niin yleiseen malliin, että siihen voi ehkä saada tulevaisuudessakin osia.

Toisaalta niissä on sitten se, että kun osatuotanto loppuu, niin ne loput osat häviää yllättävän äkkiä markkinoilta. Jos autoa ei kukaan halua, ei kukaan halua sen osiakaan jolloin...

Saati jos euroopan autoteollisuus kyykkää lopullisesti. "sopisikohan tähän ooppeliin SEICin osat, niitä saisi helposti kuten vaikka maxuksen abs antureita.."
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Anza

Sellasen mallisarjan auto joita on myyty uutena paljon, sinkitty kori on etua ja tehtaalta saa osia kauemmin kuin sen mallisarjan elinkaaren ajan.

Sit jotain jarruosia, niveliä ja suojakumeja nyt ei tarvii joka vuosi ees vaihdella. Tilaa laatikollisen airomotorsilta omaan hyllyyn. Siihen menee jo toinen tonni.

Sit kun on alle 2001 vuotinen, niin ei katastuksessa lueta obd testiä, jolloin periaatteessa vois rakennella moottorinohjauksen jostain ms3 tms rakennussarjasta, jolloin sytkäpuolella ei oo tehtaasta riippuvainen. Eikä sen ikäisissä oo hiukkasloukkoja tms härpäkkeitä.

Anza

Kallein osuus tälläsessä on ne säilyttelytilat kolmelle käyttöautolle kolmeksikymmeneksi vuodeksi.
Plus mahdolliselle varaosa-autolle ja osille. Ei ne ulkona säilyttämällä säily.

Mulla oli joskus kerrostalon alakerrassa lämmin kahden auton talli 50€/kk, mikä oli aika edullinen mun mielestä. Jos jostain sais samaan hintaan kolmelle autolle 75€/kk = 27000€ / 30 v.