Keskustelua määräaikaiskatsastuksen tarpeellisuudesta.

Aloittaja leemu, 13 tammikuu, 2020, 06:25

« edellinen - seuraava »

leemu

Väännetäänpä kättä tästäkin vielä, vaikka asiahan taputeltiin tavallaan jo kun yli nelikymppisille tuli kahden vuoden leima.
Aina kun esitetään jotain helpouksia katsastukseen on vastapuole argumenttina liikenneturvallisuus.
Asiasta voi olla montaa mieltä, mutta oma (äärimmäisen oikea ;D ) mielipide kääntyy kyllä siihen, että touhu on nykyään ainoastaan rahankeräystä.

Pari esimerkkiä lähivuosilta:

Muutamia viikkoja aiemmin katsastetusta autosta hajosi edestä alapallonivel kahteen osaan.
Vanhaa niveltä tutkiessa kävi selväksi, että se oli ollut väljä varmaankin jo vuosia.





Toinen tapaus on jäykällä lehtijousitetulla taka-akselilla varustettu kevytkuorma-auto josta näkyy olevan takaiskarin yläpultti poikki. Tässä tapauksessa katsastuksesta on muutama kuukausi, mutta pultinjämän ulkonäöstä päätellen se ei ole kyllä tällä viikolla katkennut.

Tätä taustaa vasten mielestäni joutaisi lopettaa koko katsastustouhun.
Jos katsastuksesta on niin vähän aikaa, että hyvä kun on ehtinyt muste kuivua uudesta otteesta ja auton pyöränripustus saattaa pettää hengenvaarallisesti, niin ei moiselle tarkistukselle ole mitään syytä.


Pulttirengas

Jos katsastus ei olisi pakollinen, voiko käydä niin että ihmisiä alkaa kiinnostaa oma ja ehkä muidenkin tielläliikkujien turvallisuus ja pidetään parempaa huolta autoista? Väitän että moni ei edelleenkään välitä vittuukaan, mutta ovat paskansa ansainneet jos alapallo muljahtaa paikaltaan motarilla. Mitä vakuutusyhtiö tuumaa tässä tapauksessa että on selvä tekninen vika ja jengiä saattaa kuolla tämän takia?
Mä en diggaa holhoamisesta kaikesta huolimatta joten katsastus pakko pois.
Kohtuuttomat portaat vievät viisauden vintille.

leemu

Lainaus käyttäjältä: Pulttirengas - 13 tammikuu, 2020, 07:26Jos katsastus ei olisi pakollinen, voiko käydä niin että ihmisiä alkaa kiinnostaa oma ja ehkä muidenkin tielläliikkujien turvallisuus ja pidetään parempaa huolta autoista? Väitän että moni ei edelleenkään välitä vittuukaan, mutta ovat paskansa ansainneet jos alapallo muljahtaa paikaltaan motarilla. Mitä vakuutusyhtiö tuumaa tässä tapauksessa että on selvä tekninen vika ja jengiä saattaa kuolla tämän takia?
Mä en diggaa holhoamisesta kaikesta huolimatta joten katsastus pakko pois.

Periaatteessa. Toisaalta ihan arkiautoilijoista valtaosa on niin kuutamolla autoasioissa, että en sikäli usko ;D
Sanoisin, että vakuutusyhtiö pesisi kätensä jutusta ja korvaukset omaan piikkiin.
Aina murehditaan, että jos ei tarvitse katsastaa, niin kaikki paskahaavit on ajossa.
Voin sanoa, että kuka niillä haluaa ajaa, niin ajaa nytkin.
Kyllä niihin leiman saa, mitä ihmeellisimpiin romukasoihin. Loput sitten kruisaa tarralapuilla.
Kyllä yli 40vuotiaat ainakin on sellainen marginaali jo, että ihan hyvin olisi voinut vapauttaa kokonaan.
Tai jos pelätään liian " nykyaikaisen" kaluston tulevan katsastusvapauden piiriin, niin olisi voitu vapauttaa vaikka ennen vuotta -80 käyttöönotetut.

CC

Lainaus käyttäjältä: leemu - 13 tammikuu, 2020, 06:25Väännetäänpä kättä tästäkin vielä, vaikka asiahan taputeltiin tavallaan jo kun yli nelikymppisille tuli kahden vuoden leima.
Aina kun esitetään jotain helpouksia katsastukseen on vastapuole argumenttina liikenneturvallisuus.
Asiasta voi olla montaa mieltä, mutta oma (äärimmäisen oikea ;D ) mielipide kääntyy kyllä siihen, että touhu on nykyään ainoastaan rahankeräystä.

Pari esimerkkiä lähivuosilta:

Muutamia viikkoja aiemmin katsastetusta autosta hajosi edestä alapallonivel kahteen osaan.
Vanhaa niveltä tutkiessa kävi selväksi, että se oli ollut väljä varmaankin jo vuosia.

Toinen tapaus on jäykällä lehtijousitetulla taka-akselilla varustettu kevytkuorma-auto josta näkyy olevan takaiskarin yläpultti poikki. Tässä tapauksessa katsastuksesta on muutama kuukausi, mutta pultinjämän ulkonäöstä päätellen se ei ole kyllä tällä viikolla katkennut.

Tätä taustaa vasten mielestäni joutaisi lopettaa koko katsastustouhun.
Jos katsastuksesta on niin vähän aikaa, että hyvä kun on ehtinyt muste kuivua uudesta otteesta ja auton pyöränripustus saattaa pettää hengenvaarallisesti, niin ei moiselle tarkistukselle ole mitään syytä.



Entä ne n. kaksi miljoonaa hylkyvikaa jotka löydetään katsastuksissa joka vuosi...nekin saa jäädä löytymättä kun oli noi kaksi jäänyt huomaamatta.
Inspector

NonSenCe

omasta mielestä yli 40v autotkin pitäisi joskus edes katsastaa. mutta saisi olla porrastetusti. 40-50v 2v välein. +50v 4v välein.

ja museoautot 4v välein turva ja yleiskunto tarkistus ettei ole raggaroitu välillä.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Vuokralainen

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 13 tammikuu, 2020, 23:24ja museoautot 4v välein turva ja yleiskunto tarkistus ettei ole raggaroitu välillä.

Höh  :'(
?

Poke

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 13 tammikuu, 2020, 23:24omasta mielestä yli 40v autotkin pitäisi joskus edes katsastaa. mutta saisi olla porrastetusti. 40-50v 2v välein. +50v 4v välein.

ja museoautot 4v välein turva ja yleiskunto tarkistus ettei ole raggaroitu välillä.

Museoauto mainittu. Otan puheeksi lisää tästä omituisuudesta. Sellaisiahan ei ole erikseen olemassa esim. Ruotsissa. Kaikki 50 vuotiaat ovat samalla autohistoriallisella tasolla. Ja katsastuspakkoa ei ole. Tieliikennekäytössä oleva ajoneuvo on PAKKO pitää tieliikenneasetuksien mukaisessa kunnossa. Ite ne romut pitää korjata. Itsellä se vastuu on kun poistuu portista tielle. Ei sitä vastuuta voi rahalla siirtää katsastuskonttorille eikä vakuutusyhtiölle.

Katsastus pitääkin olla vapaaehtoista. Kun menee katsastuttamaan wanhaa rotiskoaan tietää maksaessaan jo olevansa kuningaskuluttaja ja osaa vaatia palvelua. Sitä palvelua ei ole aina saanut. Eikä ole montaa vuotta siitä kun a-retardi ukkeli muka tarkasti auton ohjauksen osat ja vitut - siellä oli yläpallo jo poikimassa. Mutta se paljastui vasta seuraavana kesänä eri konttorilla vain muutaman sadan ajokilometrin jälkeen.

Annan sen verran periksi, että voisihan se olla vaikka pakkonakin yli 50 vuotialle joka neljäs vuosi. Se sitten on dilemma, että kovin wanhat autot tulisi katsastuttaa sellaisella erikoisukolla, kuka tuntee ne wanhat pelit niin ei menisi vituiksi eli hukkaan koko manööveri.

[/EndOfTunnekuohu]

leemu

Lainaus käyttäjältä: CC - 13 tammikuu, 2020, 23:07Entä ne n. kaksi miljoonaa hylkyvikaa jotka löydetään katsastuksissa joka vuosi...nekin saa jäädä löytymättä kun oli noi kaksi jäänyt huomaamatta.

Tahallani kärjistin "hieman" herättääkseni keskustelua ;D
Tuosta päästään tähän:

Lainaus käyttäjältä: leemu - 13 tammikuu, 2020, 08:48arkiautoilijoista valtaosa on niin kuutamolla autoasioissa

Jos vaan kaikki olisivatkin edes kiinnostuneta autotekniikasta, saati harrastajia, niin ei olisi hätäpäivää. Paitsi tietysti sijoitusyhtiön osakkeenomistajilla :))

Asiaa sivuten, kävin muuten eilen katsastuksessa. Ihan tämän vuosituhannen käyttökalustolla.
Tuloksena hylky käsijarrusta. Huomaamatta sen sijaan jäi katkennut jousi (olin toki mulkku, enkä paljastanut vikaa)

CC

Lainaus käyttäjältä: leemu - 14 tammikuu, 2020, 06:04Jos vaan kaikki olisivatkin edes kiinnostuneta autotekniikasta, saati harrastajia, niin ei olisi hätäpäivää. Paitsi tietysti sijoitusyhtiön osakkeenomistajilla :))

Asiaa sivuten, kävin muuten eilen katsastuksessa. Ihan tämän vuosituhannen käyttökalustolla.
Tuloksena hylky käsijarrusta. Huomaamatta sen sijaan jäi katkennut jousi (olin toki mulkku, enkä paljastanut vikaa)


Se on totta että katsastuksessa pitäisi huomata nämä "oikeat" viat sitä vartenhan katsastus on...mutta tämä nykyinen linja jossa nu**itaan viimeisetkin pilkut ei enään palvele tarkoitustaan... siinä kun kiinnitetään liikaa huomiota niihin rikkinäisiin rekisterivaloihin ja väärän värisiin rekisterikilven ruuveihin ja samalla unohdetaan se miksi katsastuksia tehdään...liikenneturvallisuuden takia.
Inspector

leemu

Lainaus käyttäjältä: CC - 14 tammikuu, 2020, 12:03Se on totta että katsastuksessa pitäisi huomata nämä "oikeat" viat sitä vartenhan katsastus on...mutta tämä nykyinen linja jossa nu**itaan viimeisetkin pilkut ei enään palvele tarkoitustaan... siinä kun kiinnitetään liikaa huomiota niihin rikkinäisiin rekisterivaloihin ja väärän värisiin rekisterikilven ruuveihin ja samalla unohdetaan se miksi katsastuksia tehdään...liikenneturvallisuuden takia.

Eilisessäkin tapauksessa hiukan kyseenalaistan kaverin ammattitaitoa.
Vai oletteko monesti nähneet perssoni-etupäässä jousen katkeavan keskeltä?
Nimittäin suikkapää oikein käsin kokeili jousta keskeltä ja vilkaisi vähän ylöspäin.
Alapää, josta ne omalla kokemuksella liki poikkeuksetta katkeaa, jäi täysin ilman huomiota.
Pakkivaloja, takasumaria yms. tärkeää syynättiin myös ;D

Harri S

No tästäkin katsastusongelmasta päästää aikanaan kun autoilu kielletään kokonaan.
Päätoiminen harrastaja

Poweri

Tulin taas mainitsemaan että tänä vuonna olen nyt 20 vuotta tullut asuneeksi paikoissa missä ei ole minkäänlaisia määräaikaiskatsastuksia tahi päästömittauksia. Usa ja kanada siis kyseessä, ei mikää ambomaa.

En ala paasaamaan mitään mutta kerron jos joku jotain haluaa tietää.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

NonSenCe

Lainaus käyttäjältä: Poweri - 14 tammikuu, 2020, 19:11Tulin taas mainitsemaan että tänä vuonna olen nyt 20 vuotta tullut asuneeksi paikoissa missä ei ole minkäänlaisia määräaikaiskatsastuksia tahi päästömittauksia. Usa ja kanada siis kyseessä, ei mikää ambomaa.

En ala paasaamaan mitään mutta kerron jos joku jotain haluaa tietää.

oot valinnut siis jenkki osavaltiot oikein.. muistaakseni noin 35 joissa ei oo katsastuksia ja  suurinpiirtein jotain 15 osavaltioo joissa on katsastustyyppisiä tarkistuksia.

ja niiden lisässä lähes puolessa noista "ei katsastuksia" osavaltioissa on joissain aluiella kuitenkin pakokaasutestauksia pakollisena.

ihan hirveitä romuja siellä kulkee liikenteessä kun ei oo pakko tarkistaa. se pikakorjauksien pyhä kolminaisuus on voimissaan, eli rautalanka, purukumi ja ilmastointiteippi. ja bondo/pakkelilla loput.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

kerkko

Eikai tuo katsastus ainakaan liikenneturvallisuutta laske? Siitäkin on tullut verottajan tavoin ihan kansalaista palveleva institutio? Toisaalta kun uudempia autoja käyttää merkkihuollossa ohjelman mukaan ei kyllä katsastuksellakaan oikein ole virkaa?

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 14 tammikuu, 2020, 19:26
Lainaus käyttäjältä: Poweri - 14 tammikuu, 2020, 19:11Tulin taas mainitsemaan että tänä vuonna olen nyt 20 vuotta tullut asuneeksi paikoissa missä ei ole minkäänlaisia määräaikaiskatsastuksia tahi päästömittauksia. Usa ja kanada siis kyseessä, ei mikää ambomaa.

En ala paasaamaan mitään mutta kerron jos joku jotain haluaa tietää.

oot valinnut siis jenkki osavaltiot oikein.. muistaakseni noin 35 joissa ei oo katsastuksia ja  suurinpiirtein jotain 15 osavaltioo joissa on katsastustyyppisiä tarkistuksia.

ja niiden lisässä lähes puolessa noista "ei katsastuksia" osavaltioissa on joissain aluiella kuitenkin pakokaasutestauksia pakollisena.

ihan hirveitä romuja siellä kulkee liikenteessä kun ei oo pakko tarkistaa. se pikakorjauksien pyhä kolminaisuus on voimissaan, eli rautalanka, purukumi ja ilmastointiteippi. ja bondo/pakkelilla loput.
australiassa kalusto olin hyväkuntoisen oloista ilman katsastuspakkoa. Toki ruoste ei ole sellainen riesa, täällähän se voi tehdä isojakin ylläreitä mitä ei hyväkään auton pitäjä aina havaitse jos ei nosturia esim ole.


Siellä tosin erona se, että poliisien määrä oli reilu  ja oli oma liikennepoliisi. Kuulemma aika äkkiä bongataan ne yksilöt liikenteestä missä puskurit rutussa tai tuulilasi rikki. Myös valopuolet autot pimeällä syynin kohteena.


Eli sielläkin on kuitenkin joku valvonta mitä poliisit suorittaa. Täällä niiden määrä rajallinen ja ruoste autojen kiusana.
Sinä vain