Keskustelua määräaikaiskatsastuksen tarpeellisuudesta.

Aloittaja leemu, 13 tammikuu, 2020, 06:25

« edellinen - seuraava »

Poweri

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 14 tammikuu, 2020, 19:26
Lainaus käyttäjältä: Poweri - 14 tammikuu, 2020, 19:11Tulin taas mainitsemaan että tänä vuonna olen nyt 20 vuotta tullut asuneeksi paikoissa missä ei ole minkäänlaisia määräaikaiskatsastuksia tahi päästömittauksia. Usa ja kanada siis kyseessä, ei mikää ambomaa.

En ala paasaamaan mitään mutta kerron jos joku jotain haluaa tietää.

oot valinnut siis jenkki osavaltiot oikein.. muistaakseni noin 35 joissa ei oo katsastuksia ja  suurinpiirtein jotain 15 osavaltioo joissa on katsastustyyppisiä tarkistuksia.

ja niiden lisässä lähes puolessa noista "ei katsastuksia" osavaltioissa on joissain aluiella kuitenkin pakokaasutestauksia pakollisena.

ihan hirveitä romuja siellä kulkee liikenteessä kun ei oo pakko tarkistaa. se pikakorjauksien pyhä kolminaisuus on voimissaan, eli rautalanka, purukumi ja ilmastointiteippi. ja bondo/pakkelilla loput.
Ja sieltä tuli taas yksi mitään tietämätön jokeltamaan sekavia nimimerkkinsä mukaisesti.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 14 tammikuu, 2020, 21:31
Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 14 tammikuu, 2020, 19:26
Lainaus käyttäjältä: Poweri - 14 tammikuu, 2020, 19:11Tulin taas mainitsemaan että tänä vuonna olen nyt 20 vuotta tullut asuneeksi paikoissa missä ei ole minkäänlaisia määräaikaiskatsastuksia tahi päästömittauksia. Usa ja kanada siis kyseessä, ei mikää ambomaa.

En ala paasaamaan mitään mutta kerron jos joku jotain haluaa tietää.

oot valinnut siis jenkki osavaltiot oikein.. muistaakseni noin 35 joissa ei oo katsastuksia ja  suurinpiirtein jotain 15 osavaltioo joissa on katsastustyyppisiä tarkistuksia.

ja niiden lisässä lähes puolessa noista "ei katsastuksia" osavaltioissa on joissain aluiella kuitenkin pakokaasutestauksia pakollisena.

ihan hirveitä romuja siellä kulkee liikenteessä kun ei oo pakko tarkistaa. se pikakorjauksien pyhä kolminaisuus on voimissaan, eli rautalanka, purukumi ja ilmastointiteippi. ja bondo/pakkelilla loput.
australiassa kalusto olin hyväkuntoisen oloista ilman katsastuspakkoa. Toki ruoste ei ole sellainen riesa, täällähän se voi tehdä isojakin ylläreitä mitä ei hyväkään auton pitäjä aina havaitse jos ei nosturia esim ole.


Siellä tosin erona se, että poliisien määrä oli reilu  ja oli oma liikennepoliisi. Kuulemma aika äkkiä bongataan ne yksilöt liikenteestä missä puskurit rutussa tai tuulilasi rikki. Myös valopuolet autot pimeällä syynin kohteena.


Eli sielläkin on kuitenkin joku valvonta mitä poliisit suorittaa. Täällä niiden määrä rajallinen ja ruoste autojen kiusana.
New Mexico oli mulla yksi paikka, poliiseja en ole missään nähnyt niin paljon kuin siellä. Ruoste ei ongelma, mitään en muista että olis syynätty edes nopeussakotuksen yhteydessä tai puhallusratsiassa. On saattaneet  tietty vilkaista mutta ei siis mitään syyniä tehty.

Nykypaikassa poliiseja ei meinaa löytyä hakemallakaan, ruoste on ongelma mutta ei ole sen takia pysäytetty, tai muunkaan takia, kerran on puhallusratsiassa huomautettu renkaista. Muuta ei sen kummemmin syynätty.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

leemu

Lainaus käyttäjältä: kerkko - 14 tammikuu, 2020, 20:05Eikai tuo katsastus ainakaan liikenneturvallisuutta laske? Siitäkin on tullut verottajan tavoin ihan kansalaista palveleva institutio? Toisaalta kun uudempia autoja käyttää merkkihuollossa ohjelman mukaan ei kyllä katsastuksellakaan oikein ole virkaa?

Tietää, että jarrut pelaa suurinpiirtein. Siinä on kaikki katsastuksen anti pahimmillaan.
Merkkihuollot nyt on mielestäni lähinnä vitsi. Huoltoon kuuluu öljynvaihto ja pitkä lista tarkistuksia. Omalla kokemuksella tarkistukset on aina tekemättä. Erään merkkisestä pakettiautosta mm. repesi takaovista saranat irti, kun huolto-ohjelmaan kuuluvaa rasvausta ei ollut ikinä suoritettu. Toisen merkkinen auto oli takuuaikana huollossa ja samalla oli määräys tutkia alustaa huonon ajettavuuden takia. Lopputulemana autoon oli vaihdettu koiranluu, joka ei edes kolissut ja moitittiin kun on huonot renkaat ::)
Näitä juttuja riittää, eikä ole kuulopuheita, vaan ihan itse koettuja.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: leemu - 15 tammikuu, 2020, 06:08
Lainaus käyttäjältä: kerkko - 14 tammikuu, 2020, 20:05Eikai tuo katsastus ainakaan liikenneturvallisuutta laske? Siitäkin on tullut verottajan tavoin ihan kansalaista palveleva institutio? Toisaalta kun uudempia autoja käyttää merkkihuollossa ohjelman mukaan ei kyllä katsastuksellakaan oikein ole virkaa?

Tietää, että jarrut pelaa suurinpiirtein. Siinä on kaikki katsastuksen anti pahimmillaan.
Merkkihuollot nyt on mielestäni lähinnä vitsi. Huoltoon kuuluu öljynvaihto ja pitkä lista tarkistuksia. Omalla kokemuksella tarkistukset on aina tekemättä. Erään merkkisestä pakettiautosta mm. repesi takaovista saranat irti, kun huolto-ohjelmaan kuuluvaa rasvausta ei ollut ikinä suoritettu. Toisen merkkinen auto oli takuuaikana huollossa ja samalla oli määräys tutkia alustaa huonon ajettavuuden takia. Lopputulemana autoon oli vaihdettu koiranluu, joka ei edes kolissut ja moitittiin kun on huonot renkaat ::)
Näitä juttuja riittää, eikä ole kuulopuheita, vaan ihan itse koettuja.


Missä merkkihuollossa on noin vässykkää porukkaa?
Meillä ainakin on moraali korkealla oman työnjäljen osalta mutta toki leveysasteet osoittaa tänne keski-suomeen mutta eikait noin huonoa palvelua saa mistään ellet oo leimautunu jotenkin vittumaiseks/turhantärkeeks asiakkaaks? Ja en tarkoita sitä että sekään oikeuttaisi huonompaan palveluun mutta kun samasta autosta säädät pyöränkulmia viidettä kertaa 2kkden sisään esim. Niin alkaahan se jo tuntumaan melko naurettavalta... Nimim. Kokemusta on...  ::)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

leemu

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 15 tammikuu, 2020, 07:47
Lainaus käyttäjältä: leemu - 15 tammikuu, 2020, 06:08
Lainaus käyttäjältä: kerkko - 14 tammikuu, 2020, 20:05Eikai tuo katsastus ainakaan liikenneturvallisuutta laske? Siitäkin on tullut verottajan tavoin ihan kansalaista palveleva institutio? Toisaalta kun uudempia autoja käyttää merkkihuollossa ohjelman mukaan ei kyllä katsastuksellakaan oikein ole virkaa?

Tietää, että jarrut pelaa suurinpiirtein. Siinä on kaikki katsastuksen anti pahimmillaan.
Merkkihuollot nyt on mielestäni lähinnä vitsi. Huoltoon kuuluu öljynvaihto ja pitkä lista tarkistuksia. Omalla kokemuksella tarkistukset on aina tekemättä. Erään merkkisestä pakettiautosta mm. repesi takaovista saranat irti, kun huolto-ohjelmaan kuuluvaa rasvausta ei ollut ikinä suoritettu. Toisen merkkinen auto oli takuuaikana huollossa ja samalla oli määräys tutkia alustaa huonon ajettavuuden takia. Lopputulemana autoon oli vaihdettu koiranluu, joka ei edes kolissut ja moitittiin kun on huonot renkaat ::)
Näitä juttuja riittää, eikä ole kuulopuheita, vaan ihan itse koettuja.


Missä merkkihuollossa on noin vässykkää porukkaa?
Meillä ainakin on moraali korkealla oman työnjäljen osalta mutta toki leveysasteet osoittaa tänne keski-suomeen mutta eikait noin huonoa palvelua saa mistään ellet oo leimautunu jotenkin vittumaiseks/turhantärkeeks asiakkaaks? Ja en tarkoita sitä että sekään oikeuttaisi huonompaan palveluun mutta kun samasta autosta säädät pyöränkulmia viidettä kertaa 2kkden sisään esim. Niin alkaahan se jo tuntumaan melko naurettavalta... Nimim. Kokemusta on...  ::)

D**** A**o, jääköön paikkakunta nyt mainitsematta :-X
Ei pitäisi olla asiakkaasta kiinni, on samanlaista touhua ollut jo aiemmin, kun silloisen työnantajan kalustoa siellä kävi.
Tämä nivelten tarkistelutapauskin oli reilusti alle 100tkm. ajettu eikä siitä suostuttu edes tarkistamaan kulmia.

timant

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 15 tammikuu, 2020, 07:47
Lainaus käyttäjältä: leemu - 15 tammikuu, 2020, 06:08
Lainaus käyttäjältä: kerkko - 14 tammikuu, 2020, 20:05Eikai tuo katsastus ainakaan liikenneturvallisuutta laske? Siitäkin on tullut verottajan tavoin ihan kansalaista palveleva institutio? Toisaalta kun uudempia autoja käyttää merkkihuollossa ohjelman mukaan ei kyllä katsastuksellakaan oikein ole virkaa?

Tietää, että jarrut pelaa suurinpiirtein. Siinä on kaikki katsastuksen anti pahimmillaan.
Merkkihuollot nyt on mielestäni lähinnä vitsi. Huoltoon kuuluu öljynvaihto ja pitkä lista tarkistuksia. Omalla kokemuksella tarkistukset on aina tekemättä. Erään merkkisestä pakettiautosta mm. repesi takaovista saranat irti, kun huolto-ohjelmaan kuuluvaa rasvausta ei ollut ikinä suoritettu. Toisen merkkinen auto oli takuuaikana huollossa ja samalla oli määräys tutkia alustaa huonon ajettavuuden takia. Lopputulemana autoon oli vaihdettu koiranluu, joka ei edes kolissut ja moitittiin kun on huonot renkaat ::)
Näitä juttuja riittää, eikä ole kuulopuheita, vaan ihan itse koettuja.


Missä merkkihuollossa on noin vässykkää porukkaa?
Meillä ainakin on moraali korkealla oman työnjäljen osalta mutta toki leveysasteet osoittaa tänne keski-suomeen mutta eikait noin huonoa palvelua saa mistään ellet oo leimautunu jotenkin vittumaiseks/turhantärkeeks asiakkaaks? Ja en tarkoita sitä että sekään oikeuttaisi huonompaan palveluun mutta kun samasta autosta säädät pyöränkulmia viidettä kertaa 2kkden sisään esim. Niin alkaahan se jo tuntumaan melko naurettavalta... Nimim. Kokemusta on...  ::)


NonSenCe

Lainaus käyttäjältä: Poweri - 15 tammikuu, 2020, 04:57
Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 14 tammikuu, 2020, 19:26
Lainaus käyttäjältä: Poweri - 14 tammikuu, 2020, 19:11Tulin taas mainitsemaan että tänä vuonna olen nyt 20 vuotta tullut asuneeksi paikoissa missä ei ole minkäänlaisia määräaikaiskatsastuksia tahi päästömittauksia. Usa ja kanada siis kyseessä, ei mikää ambomaa.

En ala paasaamaan mitään mutta kerron jos joku jotain haluaa tietää.

oot valinnut siis jenkki osavaltiot oikein.. muistaakseni noin 35 joissa ei oo katsastuksia ja  suurinpiirtein jotain 15 osavaltioo joissa on katsastustyyppisiä tarkistuksia.

ja niiden lisässä lähes puolessa noista "ei katsastuksia" osavaltioissa on joissain aluiella kuitenkin pakokaasutestauksia pakollisena.

ihan hirveitä romuja siellä kulkee liikenteessä kun ei oo pakko tarkistaa. se pikakorjauksien pyhä kolminaisuus on voimissaan, eli rautalanka, purukumi ja ilmastointiteippi. ja bondo/pakkelilla loput.
Ja sieltä tuli taas yksi mitään tietämätön jokeltamaan sekavia nimimerkkinsä mukaisesti.

jaahaas.. eli ok.. kirjauduppa sitten vaikka wikipediaan ja korjaa tämäkin artikkeli sitten oikeaksi jos mäkin olen väärässä noissa osavaltiossa olevista tarkastuksista. onhan siellä niitä tarkistettavia joka puolella.. ei oo montaa jossa ei oo mitään tarkastuksia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_inspection_in_the_United_States

ja kerro myös Haynesille että ovat väärässä..

https://haynes.com/en-us/tips-tutorials/what-know-about-vehicle-inspections-all-50-states
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Poweri

Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 15 tammikuu, 2020, 17:05
Lainaus käyttäjältä: Poweri - 15 tammikuu, 2020, 04:57
Lainaus käyttäjältä: NonSenCe - 14 tammikuu, 2020, 19:26
Lainaus käyttäjältä: Poweri - 14 tammikuu, 2020, 19:11Tulin taas mainitsemaan että tänä vuonna olen nyt 20 vuotta tullut asuneeksi paikoissa missä ei ole minkäänlaisia määräaikaiskatsastuksia tahi päästömittauksia. Usa ja kanada siis kyseessä, ei mikää ambomaa.

En ala paasaamaan mitään mutta kerron jos joku jotain haluaa tietää.

oot valinnut siis jenkki osavaltiot oikein.. muistaakseni noin 35 joissa ei oo katsastuksia ja  suurinpiirtein jotain 15 osavaltioo joissa on katsastustyyppisiä tarkistuksia.

ja niiden lisässä lähes puolessa noista "ei katsastuksia" osavaltioissa on joissain aluiella kuitenkin pakokaasutestauksia pakollisena.

ihan hirveitä romuja siellä kulkee liikenteessä kun ei oo pakko tarkistaa. se pikakorjauksien pyhä kolminaisuus on voimissaan, eli rautalanka, purukumi ja ilmastointiteippi. ja bondo/pakkelilla loput.
Ja sieltä tuli taas yksi mitään tietämätön jokeltamaan sekavia nimimerkkinsä mukaisesti.

jaahaas.. eli ok.. kirjauduppa sitten vaikka wikipediaan ja korjaa tämäkin artikkeli sitten oikeaksi jos mäkin olen väärässä noissa osavaltiossa olevista tarkastuksista. onhan siellä niitä tarkistettavia joka puolella.. ei oo montaa jossa ei oo mitään tarkastuksia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_inspection_in_the_United_States

ja kerro myös Haynesille että ovat väärässä..

https://haynes.com/en-us/tips-tutorials/what-know-about-vehicle-inspections-all-50-states

Tuo kommenttini koski yksinomaan tätä lausuhemaasi:

 "ihan hirveitä romuja siellä kulkee liikenteessä kun ei oo pakko tarkistaa. se pikakorjauksien pyhä kolminaisuus on voimissaan, eli rautalanka, purukumi ja ilmastointiteippi. ja bondo/pakkelilla loput."

Wikipeedialla on hieman huono matkustella, kirjauduppa johonkin matkatoimistoon, tee elämälläsi jotain ja lähde vaikka laskemaan romuja pariksi kuukaudeksi.

Noita osavaltiotietoja en epäile, käytäntöjä on kaikenlaisia. Oleellista olisi minusta huomata että valtaosassa niistä ei ole määräaikaiskatsastuksia. Jos pakkokatsastuksilla olisi edes yhden tähden merkitsevyys onnettomuustilastoissa, niin olettaisin niitä tehtävän kaikissa osavaltioissa.

Oleellista olisi minusta myös ymmärtää että ilman katsastuspakkoa auton pitää olla kunnossa 365 päivää vuodessa yhden päivän sijasta (katsastuspäivän).
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

NonSenCe

luulen että se byrokratian määrä soveltaa katsastuspakko pelkkään yhteen osavaltioon on kauhean työn takana. se olisi pitkä vääntö ja sota siellä poliittisestikin jo. mutta luulen että tulee niitä pakkotarkastuksia sinne lisää hiljakseen. sitä mukaan kun ne vanhoilliset jäärät poistuvat vallasta "ei niitä ennenkään ole tarvinnut tarkastaa". mitä "sivistyneempi" osavaltio sitä todennäköisempää on jo nyt että siellä on tarkistuksia (vanhat rannikko osavaltiot ja joku vihreän aatteen california jne). ja mitä erämaisempaa ja maaseutu vanhoillista osavaltiota niin sitä varmemmin siellä ei sellasia nykyvouhotuksia haluta kuunnella.

väitän että yksi syy on raha, osavaltiolla ei ole varaa tehdä katsastuspakkoa. se että siihen koulutetaan kauhee määrä tarkastajia, joka kunnalle omansa, että palvelu taataan, paikat ja kalusto jne, sihen menee hitosti rahaa etukäteen jo. lisäkoulutuksia myös poliiseille tiedossa.

isoin syy ja este on kai politiikka. lainsäädäntöä pitää muokata rajusti, kun ei ole olemassa sitä turvallisen auton määritelmääkään olemassa. ja sen kaiken pitää mennä läpi hyväksyttynä kaikilta tahoilta, paikallishallinnoista ja osavaltion lainsäätäjistä. ah sitä poliittista taistelua ja vääntöä. ja paperisodan määrää.

 sitten pitäisi saada se kansakin ymmärtämään miksi heiltä tälläsiä asioita aletaan nyt yhtäkkiä vaatimaan. moniko edustaja päättää säästää oman työnsä mielummin kuin saada vihat päälleen. ei tapahdu. jos se määräys/ohje ei tule jostain ylemmältä taholta. osavaltio ei siihen paperi ja byrokratia taisteluun kai itse vapaaehtoisesti lähde. määrättynä ehkä. mutta ei nykyisen valtionjohdon alaisuudessa tapahdu tälläisiä tempauksia. sehän olisi poliittinen itsemurha sielläkin.


ok. washingtonin slummissa autokanta ihan hirveetä ja oli paljon niitä. hienot autot olivat selvästikin jonkun kingpin tyypin auto. vieressä seisoi sellasia luihun näkösiä tyyppejä vartiossa. joen toisellapuolella olikin sitten taksit ja uudet autot pääosissa. siellä lähikunnissa omakotitaloalueella hienoja ja uusia autoja pihoissa.. niiden pihojen hoitajilla oli kaksi vaihtoehtoa.. joko kolhuinen rautalankaviritetty avolava tai firman väreillä maalattuja uusia autoja. siitä kun siirtyi kerrostalo alueelle niin jopa muuttui autokanta karummaksi, ikä lisääntyi ja yleiskunto heikkeni.. siellä kun se kosteus on ongelmana ja ruoste alkaa vaivaamaan helposti. esim ostoskeskuksissa näkyi saman tasosta autoa kuin suomenkin prismoilla. laidasta laitaan. väittäisin vaan että useampi niistä saisi hylkäyksen suomen katsastuskonttorilla. eikä täällä ihan niin useasta autosta löydy luodinreikiä tai ruuvimeisseliä virtalukossa kuin siellä parkkiksella näin jo vain niiden ohi kävellessä. tämä alue ei edes ollut vielä mitään slummiakaan edes, aika lähellä teollisuus alueen vieressä.. sen toisella puolella vasta alkoi turvallisuus heikkenemään.. siinä ohi menevällä isolla tiellä oli lähes joka yö poliisi vastaan karkulainen ajokisat slummia kohti. olipa siellä pari kertaa mystisesti palanut tai  luodinreillä koristeltu autokin tien vieressä tai parkkipaikalla odottamassa hinaajaa.

 kaliforniassa oli oikeastaan neljää autokantaa. uudet ja hienot. perusautot. sitten ne auringon polttamat vanhat perusautot ja sitten oli ne kolhitut romut. ja mitä kauemmas isojen kaupunkien hienosto tai suburbia alueelta meni niin sitä enemmän näkyi niitä romuja käytössä. ja niiden autojen ja asukkaiden määrä oli moninkertainen hienostoalueisiin. isommilla valtaväylillä kaupunkien välillä autokanta oli aika sama kuin suomessa, kuormaautoissa oli 3 ryhmää, harvat kromilelut, peruskoneet ja sitten ne hedelmä/liha kuljetin rohjakkeet (näitä tuntui olevan saman verran kuin perusmalleja). isojen kaupunkien lähestyessä autojen taso muuttui eka heikommaksi, sitten normalisoitui taas hetkeksi, sitten alkoi paranemaan kun hienomman alueen kohdille pääsi ja pysyi keskustaa lähestyessä. selvästi oli ringissä alueet ja sen mukaan autokantakin muuttui.tosin näin enemmän sitä suburbiaa silloinkin ja hyvällä alueella pääasiassa  oleskelin. eli nää oli kuitenkin ns hyvä tuloisten paikkoja enimmäkseen.

 en tiedä millasta se on tuolla suolaruosteosavaltioissa muutakun siellä käyneiden ja paikkakuntalaisten puheiden perusteella. ja samoin etelävaltioista joku alabama tennessee maaseudun osaston autokanta on kaksijakoista kuulemma, on ne lainarahalla ostetut uudet ja sitten ne white trash black scum purukumipaikka autot. siellä on autoharrastajia joilla voi olla harrasteauto joka on tehty hartaudella, ja sitten käyttöautona pickup jonka runko on niin harso ettei enää uskalla hinata sitä traileria. "ostan uuden ehjemmän sitten kun se hajoaa niin ettei voi enää ajaa".
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

0rs0n

Mielummin verot pois vanhoista autoista kun katsastus.  Turhaa noista veroa maksaa.

Tosin jos muutettas että ei mitään autoa tarvis katsastaa eikä vakuutuksia tarvis. Jokainen liikenteessä omalla vastuulla.   Kasko vois ottaa omaan autoon jos haluais.

Mercury Monterey retractabletop -63. Ford custom -64  Ford mainlane -54

Poweri

Lainaus käyttäjältä: 0rs0n - 16 tammikuu, 2020, 19:14Mielummin verot pois vanhoista autoista kun katsastus.  Turhaa noista veroa maksaa.

Tosin jos muutettas että ei mitään autoa tarvis katsastaa eikä vakuutuksia tarvis. Jokainen liikenteessä omalla vastuulla.   Kasko vois ottaa omaan autoon jos haluais.


Mikään ei muuttuisi mun kohdallani. Liikenteessä on jo niin paljon vakuuttamattomia tapauksia, että niitä varten pitää (=ehdottomasti kannattaa) olla erikseen vakuutus (uninsured motorist protection).
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

0rs0n

Muuttuisi halvemmaksi ajot

Ku miettii kumpi kalliimpaa. Maksaa verot ja vakuutukset.  Vai katsastaa?
Mercury Monterey retractabletop -63. Ford custom -64  Ford mainlane -54

leemu

Lainaus käyttäjältä: 0rs0n - 16 tammikuu, 2020, 19:14Mielummin verot pois vanhoista autoista kun katsastus.  Turhaa noista veroa maksaa.


Joo, verohomma on kaikessa hiljaisuudessa menny ihan perseelleen näiden vanhojen kanssa.
Miettii, että aikanaan kun tarra vero tuli takaisin, niin se oli 500mk vanhemmassa kalustossa.
Kesällä myin harrastepelini pois,niin viimeisin verolappu oli liki 260€ vuodelta >:(

Nykyisessä harraste/matkailuvärkissä verokohtelu on vielä huimempaa.
Jotain päältä 1200€ olis jos koko vuoden pitäisi liikennekäytössä.
Katsastuskin on "hieman" kalliimpaa kun mennään eri ovesta kuin henkilöautot..

Onhan tuo "käyttömaksu" muutenkin ihan vitsi, omistamisestahan sitä todellisuudessa maksetaan.

0rs0n

Lainaus käyttäjältä: leemu - 17 tammikuu, 2020, 09:41
Lainaus käyttäjältä: 0rs0n - 16 tammikuu, 2020, 19:14Mielummin verot pois vanhoista autoista kun katsastus.  Turhaa noista veroa maksaa.


Joo, verohomma on kaikessa hiljaisuudessa menny ihan perseelleen näiden vanhojen kanssa.
Miettii, että aikanaan kun tarra vero tuli takaisin, niin se oli 500mk vanhemmassa kalustossa.
Kesällä myin harrastepelini pois,niin viimeisin verolappu oli liki 260€ vuodelta >:(

Nykyisessä harraste/matkailuvärkissä verokohtelu on vielä huimempaa.
Jotain päältä 1200€ olis jos koko vuoden pitäisi liikennekäytössä.
Katsastuskin on "hieman" kalliimpaa kun mennään eri ovesta kuin henkilöautot..

Onhan tuo "käyttömaksu" muutenkin ihan vitsi, omistamisestahan sitä todellisuudessa maksetaan.

Tämä justiin.

Ennemmin vaikka 40 vuotiaista autoista verot pois.   Ku ovat "harraste kiesejä.  Voisivat vedota et näkis ihmiset enempi niitä kesäisin  ;D
Mercury Monterey retractabletop -63. Ford custom -64  Ford mainlane -54

Rusty

En ota nyt sen enempää kantaa katsastuksen tarpeellisuuteen vaan kysyisin että saanko mennä jo nyt katsastamaan autoni talvirenkailla?
Ah, ahtaita aikoja.