Autotalli maalaismaisemaan

Aloittaja slant sickness, 28 lokakuu, 2020, 08:31

« edellinen - seuraava »

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 28 lokakuu, 2020, 18:59Tavallaan joo, mutta jos aikeissa on ns. "Kahden auton talli" niin se "ylimääräinen" tila on myös lisää sekä rakennus että ylläpidollisia kustannuksia  ::)
Joo muutenhan kaikki tekis kahden auton tallin sijaan kahdenkymmenen auton tallin  O0
Sinä vain

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 28 lokakuu, 2020, 19:00Viat eivät vaaranna koossa pysymistä  ;)



Rahalla saa sellasta tavaraa mikä pysyy nipussa  suorana myös pantojen avauksen jälkeen  ;D

Ei ainakaan starkin puutavara vakuuttanu laadullaan  :shitfan:

Ja mitä raksatuttuja on niin samaa tehotuotetusta paskasta sahattua se on joka paikassa...
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 28 lokakuu, 2020, 19:01Joo muutenhan kaikki tekis kahden auton tallin sijaan kahdenkymmenen auton tallin  O0


Niin sitä tarkotinkin että nuo kaarnen antamat mitat on jo aika liioiteltuja kahden auton talliksi  :D 
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 28 lokakuu, 2020, 19:02Ei ainakaan starkin puutavara vakuuttanu laadullaan  :shitfan:

Ja mitä raksatuttuja on niin samaa tehotuotetusta paskasta sahattua se on joka paikassa...
eikai se laatu paljon eri firmojen välillä eroa kun kaikki tilaa paskimpia laatuja myyntiin ;D
Sinä vain

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 28 lokakuu, 2020, 19:05eikai se laatu paljon eri firmojen välillä eroa kun kaikki tilaa paskimpia laatuja myyntiin ;D


Juu siihen en osaa sanoa juuta enkä jaata  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 28 lokakuu, 2020, 18:59Tavallaan joo, mutta jos aikeissa on ns. "Kahden auton talli" niin se "ylimääräinen" tila on myös lisää sekä rakennus että ylläpidollisia kustannuksia  ::)
aivan, tuommonen kertainvestointi josta säästetään mutta kaljaan löytyy kyllä rahaa rajattomasti. Kunnon barni on väärä kohde säästää.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kaarne - 28 lokakuu, 2020, 19:13aivan, tuommonen kertainvestointi josta säästetään mutta kaljaan löytyy kyllä rahaa rajattomasti. Kunnon barni on väärä kohde säästää.


Ei se rakentaminen vaan se että miksi maksaa ylläpidosta/lämmittämisestä ~kaksinkertainen määrä? Itsellä toki myös tontin malli rajoitti huomattavasti tallin kokoa, ei olisi se pari metriä leveyttä lisää tehnyt yhtään pahaa ja pituuttakin sais olla metri enemmän. Mutta kyllä tuollakin jo touhuaa ja varsinkin kun saa parven vielä aikaiseksi niin saa romutkin säilöön  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D

rb

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 28 lokakuu, 2020, 19:01muutenhan kaikki tekis kahden auton tallin sijaan kahdenkymmenen auton tallin
Juu...... Kyllä 300 neliötäkin sais varmaan helposti täytettyä,  mut jossain kohtaa loppuu lompakko ja kaava-alueella rakennusoikeuskin voi ahdistaa. 

Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 28 lokakuu, 2020, 19:28Ei se rakentaminen vaan se että miksi maksaa ylläpidosta/lämmittämisestä ~kaksinkertainen määrä? Itsellä toki myös tontin malli rajoitti huomattavasti tallin kokoa, ei olisi se pari metriä leveyttä lisää tehnyt yhtään pahaa ja pituuttakin sais olla metri enemmän. Mutta kyllä tuollakin jo touhuaa ja varsinkin kun saa parven vielä aikaiseksi niin saa romutkin säilöön  :D
eihän se vaipan pinta ala kasva suhteessa paljon ja ovet hukkaa sitä lämpöä samanverran olipa se 100 tai 200 neliön barnissa. Tietysti jos vaan hieman harrastaa niin pärjää vaatimattomissakin vajoissa.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kaarne - 28 lokakuu, 2020, 20:48eihän se vaipan pinta ala kasva suhteessa paljon ja ovet hukkaa sitä lämpöä samanverran olipa se 100 tai 200 neliön barnissa. Tietysti jos vaan hieman harrastaa niin pärjää vaatimattomissakin vajoissa.


No laskeppas nyt kuitenkin esmes 10x10 vs 10x20 ja molemmat 4m sisäkorkeudella olevien tallien kuutiot ja mieti sitten uudelleen sitä lämmityskustannusta. Kummiskin ovea auotaan ja sisälle otetaan kylmiä autoja talvella jne jne. Niin kyllä siinä alkaa kulut juoksemaan ja löpöpönttö tyhjenemään/tariffi pyörimään.

Siihen päälle kiinteistöverot ym. Kuluerä.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 28 lokakuu, 2020, 20:55No laskeppas nyt kuitenkin esmes 10x10 vs 10x20 ja molemmat 4m sisäkorkeudella olevien tallien kuutiot ja mieti sitten uudelleen sitä lämmityskustannusta. Kummiskin ovea auotaan ja sisälle otetaan kylmiä autoja talvella jne jne. Niin kyllä siinä alkaa kulut juoksemaan ja löpöpönttö tyhjenemään/tariffi pyörimään.

Siihen päälle kiinteistöverot ym. Kuluerä.
no jos oikein muistan niin kuution ilmaa lämmittäminen vaatii energiaa noin 0.00035kw/aste eli jos se barni ei hölähdä kerralla tyhjäksi niin puhutaan aika pienestä erosta. Barnista kannattaa mielummin tehdä 15x15 niin saa 25 m2 lisää tilaa samoilla seinän pinta aloilla kuin 10*20. Maalämpöön kannattaa satsata heti kättelyssä, on halpa pitää lämpimänä.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kaarne - 28 lokakuu, 2020, 21:00no jos oikein muistan niin kuution ilmaa lämmittäminen vaatii energiaa noin 0.00035kw/aste eli jos se barni ei hölähdä kerralla tyhjäksi niin puhutaan aika pienestä erosta. Barnista kannattaa mielummin tehdä 15x15 niin saa 25 m2 lisää tilaa samoilla seinän pinta aloilla kuin 10*20. Maalämpöön kannattaa satsata heti kättelyssä, on halpa pitää lämpimänä.


Alkaa olemaan rakentamisen kulueränä jo aika iso jos maalämmötkin vielä pitäs samaan syssyyn ympätä. Toki jos lompsa riittää niin miksipä ei, kyllähän se pitkässä juoksussa itseään kuolettaa, oma ratkaisuni on kolmitoimikattila ja moniöljypoltin  ;D

Olennaisin kuitenkin missä ei säästele on eristäminen imho. Toki siinäkin kannattaa järki pitää mukana, mutta uutta rakentaessa pitäisin miniminä tuota 150mm villaa ja 25mmstä tuulensuojalevyä. Katolle sit puhallusvillaa minimissään se 400mm, koska ylöspäin se lämpö haluaa karata.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 28 lokakuu, 2020, 21:06Olennaisin kuitenkin missä ei säästele on eristäminen imho. Toki siinäkin kannattaa järki pitää mukana, mutta uutta rakentaessa pitäisin miniminä tuota 150mm villaa ja 25mmstä tuulensuojalevyä. Katolle sit puhallusvillaa minimissään se 400mm, koska ylöspäin se lämpö haluaa karata.
Olennaisin, missä ei säästele (vaivaa) on tiiveys. Vuotavan ilman mukana se isoin osa karkaa lähes aina. Ja imee liikaa korvausta vääristä paikoista. Ilmanvaihto on hyvä ja oleellinen, mutta se ei saa tapahtua hallitsemattomasti mistä vaan.


Eriste ei toimi, jos sen läpi puhaltuu jatkuva ilmavirta. Yläreunoissa ne kostuu ja alareunoissa paikat on kylminä sisäpintoja myöten.
En varmasti oo.

Bantam

70-luvun lopulla ammattikoulussa opetettiin, että lämmöneristys perustuu paikallaan pysyvään ilmaan. Se varmaan pitää edelleen paikkaansa, toisin kuin se, että pesuhuoneen lastulevyseinään sivelty lantattu Erikeeper on riittävä vesieristys.

slant sickness

Ehkä mulle riittää vähempikin. Jos talli olisi 8 metriä leveä, niin johan vierekkäin olevan nosturipaikan ja lattiapaikan ympärillä mahtuisi pyörimään.

Nykytilannehan mulla on esim slantin huoltoon se, että veivaan Dartin 45 asteen kulmaan mun ja rouvan autopaikoille, otan norsulla koneen ylös, työnnän Dartin omaan ruutuunsa (se paikka on 5,5 metriä ovesta takaseinään, pikkuisen eestaas veivausta). Sitten haen F-150:n jonka lava mahtuu ovista sisälle just just. Pistän sen koneen lavalle ja kampean lopuksi moottorinorsun samaan kyytiin. Pikku ajomatka tallin ympäri ja toiselle puolelle jossa pystytän moottorinorsun ja nostan koneen lavalta mun miesluolaan, jossa 15m2 tilassa on paitsi se just perustettu konekorjaamo, kaks motskaria, neljät autonrenkaat ja kaikki mun työkalut.

Sekaisin menisin isommassa tallissa.

Mut jos saisi 8 metriä leveän, jossa olisi ovi päädyssä niin, että kumpaankin paikkaan pääsee suoraan. Ja vaikka 10m pituutta, että siellä perillä on 3-4 vapaata metriä askarrella, niin jo olisi halli!!!

Kateeksi käy teidän sadat neliöt.

Meille tullee tilanteessa käynnistettävä lämmitys. Eli ei aina lämpöisenä vaan joku "kiuas" tai lämpöpumppu tai no joo, sen näkee sitten. Mutta että kun ei askarruta pitkään aikaan, niin olkoon viileänä, luonnon lämmöissä.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.