Unelma-autot ja sairaat perversiot

Aloittaja Gary Grand, 02 marraskuu, 2020, 14:19

« edellinen - seuraava »

Gary Grand

The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

leivonharri

Vielä on eilinen jossain.

Pertti K

Mielestäni katoin Juutuupista kun heppu osti tommosen raadon ja ajoi sen kauheessa pakkasessa kotio, mutta en nyt löydä koko vilmiä.
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

FuryIII 71

Kuten tuolla fb:n puolellakin kommentoin kuvaa, ni näyttää siltä että airstream synnyttää toronadoa.

Kieltämättä perverssi laite, mutta ei kyllä meikän näköaistimiin sillai hyvällä tavalla...
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: FuryIII 71 - 04 joulukuu, 2024, 21:25Kuten tuolla fb:n puolellakin kommentoin kuvaa, ni näyttää siltä että airstream synnyttää toronadoa.

Kieltämättä perverssi laite, mutta ei kyllä meikän näköaistimiin sillai hyvällä tavalla...
Nö hö. Oikeen hieno.
En varmasti oo.

Valde

Lainaus käyttäjältä: Anza - 28 marraskuu, 2024, 17:04Entisaikojen premium merkeissä on mittasuhteet paremmin kohdallaan kun nykyään. Eiköhän tuollanen Bugatti ole useamman tonnin painanu ja pituuttakin näyttäis olevan 6.4m, saman verran ku mersun sprintterissä.
Alemassa kuvassa Gary Cooper, hänellä pituutta 1.91m. Konepeitolle mahtuis nokosille.






Kyllä! Nam!

Joskus haluaisin päästä näkemään livenä läheltä, ehkä jopa kyytiin, Cadillac V16.



Tuo on sellainen ilmestys mittasuhteiltaan ja muotoilultaan, että on 1930 luvulla ollut suora kehoite kaikille muille tienkäyttäjille siirtyä sivuun.
Takavetopihtaaja

Anza

1900-luvun alussa noihin on käytetty hyväksi katsottuja matskuja. Joku umpijöötistä tehty painava korkki voi olla messingistä jne. Ei oo ollu sellanen säästövimma kun nykyään.

Voin melkein kuulla kaikuja vuosisadan takaa kun suunnittelija on miettinyt että eikös me tehdä tää koko jäähdytysjärjestelmä messinkivalusta, niin kaikki on sit samanväristä, eikä ruostu heti.
Ku nykyään asia on päinvastoin ja tehdään jostain hapristuvasta kierrätysmuovista ettei vaan kestäis yli viittä vuotta.

Siinä on saanu rahalle vastinetta.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Anza - 07 joulukuu, 2024, 08:501900-luvun alussa noihin on käytetty hyväksi katsottuja matskuja. Joku umpijöötistä tehty painava korkki voi olla messingistä jne. Ei oo ollu sellanen säästövimma kun nykyään.

Voin melkein kuulla kaikuja vuosisadan takaa kun suunnittelija on miettinyt että eikös me tehdä tää koko jäähdytysjärjestelmä messinkivalusta, niin kaikki on sit samanväristä, eikä ruostu heti.
Ku nykyään asia on päinvastoin ja tehdään jostain hapristuvasta kierrätysmuovista ettei vaan kestäis yli viittä vuotta.

Siinä on saanu rahalle vastinetta.
Harmi vaan kun muotoili/kehitys vaati ostamaan hetken päästä uutta..
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Anza

Joo, ja onhan se tietysti niinkin että yli kymmenen vuotta vanha auto joutaa monen mielestä romukoppaan. Aikamoista haaskausta se olis tehdä hyvistä aineista. Ei ne raaka-aineet niin hyvin kierrä, tai laatu ainakin heikkenee.

Toisin kuin useille meistä täällä se 10+ vuotias alkaa vasta olla mielenkiintoinen. Ja onhan toisaalta jossain myös materiaali parantunu. Esimerkiksi sylinterien materiaali kestää paremmin kulutusta kuin vanhat valut. Aika harvoin nykyautoihin mitään uutta mäntäsarjaa porataan, kun ennenmuinoin tais 100tkm välein olla koneremontti tiedossa.

Camino79

Eipä ne pytyt kulu kun männänrenkaat on sama kun stefat laittais  :shitfan:

Siihen se öljynkulutus näissä nykykipoissa perustuu kun sisäiset kitkat on vedetty minimiin ja männänrenkaissa ei lähtöjäänkään oo hirveää puristusta/levitystä enää, joten hetken päästä on rengasvälit tukossa ja alkaa öljynsyönti. Tai siis öljynsyöntihän on alkanu jo siinä vaiheessa mutta you got the point...

Käytännössä järkiään varsinkin näissä 3pyttysissä ahdetuissa puksuttimissa ominaisuus, ei edes tyyppivika vaan tosiaan ominaisuus.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Anza

On kait tuolla tieliikenteessä vielä jotain moottoreita missä se 600-800tkm mittarissa ja loppua ei näy. Mutta ne tais olla sieltä 2000-luvun alkupuolelta, ennen kun kaiken huonontaminen alkoi

LPR

Lainaus käyttäjältä: Anza - 07 joulukuu, 2024, 12:00Aika harvoin nykyautoihin mitään uutta mäntäsarjaa porataan, kun ennenmuinoin tais 100tkm välein olla koneremontti tiedossa.
Eipä vanhaan koneeseenkaan tarvii tehdä remonttia nykyään 100000 km välein. Ei valurauta, teräs, alumiiniseokset, ym. materiaalit niin radikaalisti ole muuttuneet. Nykyinen parempi kestävyys johtuu pääosin paremmista voiteluaineista.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Harri S

Siipimopari orkkis dieselmoottorilla ja komea lätkä takasiivessä.
Näy kyllä nätisti. Kuka rakentaa ekana replican tästä täällä Suomessa.

Päätoiminen harrastaja

FuryIII 71

Harvoin on autoja tuohon aikaan pilattu jo uutena, mutta poikkeuksiakin valitettavasti on...  :(
1964 Plymouth Valiant, 170+three on tree.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Pande

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 07 joulukuu, 2024, 19:21Siipimopari orkkis dieselmoottorilla
Lainaus käyttäjältä: FuryIII 71 - 07 joulukuu, 2024, 22:53Harvoin on autoja tuohon aikaan pilattu jo uutena, mutta poikkeuksiakin valitettavasti on...  :(
Kuva kirjasta Autokäsikirja 1960. DeSoto Diplomat diesel. 4 sylinteriä, 58 hevosvoimaa.



En muista nähneeni tietoa paljonko tuollaisia tänne tuotiin. Sehän olisi ihan oikeasti historian tallentamista jos joku tuollaisen Suomi-auton löytäisi ja entisöisi.  :)
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.