Asuntovaunu/peräkärry tee se itse

Aloittaja Kyrpov, 13 tammikuu, 2020, 10:43

« edellinen - seuraava »

Järki

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 15 tammikuu, 2020, 23:02Onko mitään konstia eristää järkevästi vaneri kopperoa jonka tekee kärryn päälle


Mainittu sandwich elementti vois olla tehokas, vaan miten sen saumaaminen?



Onko kukaan harkinnut alumiinista tehdä runkoa kanttiputkesta ja siihen hitsaamalla pintapellit kiinni


Alumiini runko ei tartteis miettiä mätäneekö ja joutuuko remppaamaan jos sattuu ikkuna tai joku räppänä vuotamaan
Balsalevy verhoilu ikkunasta kankaalle ja eristeet perässä, sit vaan painepesurilla pesu, ikkunan tiivistys, eristeet ja uus balsalevy tilalle


Hitsaamalla kootussa rungossa ois kans se ettei ala seinälevyt irvistelemään pienestä elämisestä


Onko monikaan kattonu miten normaalit nypyalumiini seinäset vaunut on kasattu reunoistaan? se alumiinilista on ainoa joka pitää pellit paikallaan ja vedet ulkona, katto peltiä/levyä ei ole naulattu runkoon, se on vaan puristettu sinne kulmalistan alle
Tein autotraileriini päälle kuupan.
Alumiiniputkirunko, katoksi teräksinen profiilipelti, ja seinät alumiinipeltiä (lämmitin ennen kiinnitystä). Kaikki liitokset rosteri poppareilla.
Irrotettavat pyörät alla, joten sen saa yksin pois kärryltä, ja takasin. Painaa noin 130kg.
Kiinnittyy kärryyn pulteilla, ja kuormansidontaliinoilla. Aikalailla vastaavan näkönen, kuin Eurowagonit. Se on kärryssäni tavallaan kuormana. Katsuri sitä kerran ihasteli, ja ihan luvalliseks totes.

Katto pitäs sisäpuolelta eristää jollain peltiin tiiviisti kiinnittyvällä. Kostuu talvella, ja tiputtaa vettä, vaikka lumetkin aina putsaiskin. Kestää ainakin puolimetriä pakkaskunta päällään.
Seinätkin kostuu joskus, mutta se ei haittaa, kun valuu vaan kärryn lattian sivuille.
Peltiosia tykkään tehdä

Järki

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 15 tammikuu, 2020, 23:16Mitähän tulis pelti maksaamaan jos sen ulkokuoren sätis 0.75-1mm:sestä? Isoa arkkiakin sais olla.

Ite sain melkeen ilmaseks ison kasan uusia alumiinipeltejä, kun oli tehty asiakkaalle väärän valkoset. Satuin sopivasti paikalle.
Peltiosia tykkään tehdä

Nikuzai


Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 15 tammikuu, 2020, 23:16Mitähän tulis pelti maksaamaan jos sen ulkokuoren sätis 0.75-1mm:sestä? Isoa arkkiakin sais olla.


Voi vaan painoa tulla melkosesti turhaan eikä vääntöjäykkyyttäkään ois ku nimeksi

Paitti tietysti jos ois sikkikone jolla tehdä arkkiine keskelle vahviketta, mut silti paino tulee vastaan joku perus peltiarkki onko se 130x240cm painaa about millisenä jo niin paljon ettei sitä iteksiään kantele niitä 4/seinä katto ja lattia sit vielä, tulee varmasti liikaa painoa jo pelkistä seinän ulkolevyistä, siihen vielä runko tarvis ja sisäpaneloinnit jne

Siks miettiny alumiinia et ois kevyempää, eli vois ottaa jotain 3mm levyä, et ois vääntöjäykempää ja vaikka pokatuilla saumoilla joku 150x150cm levy joka pokattu laatikoksi 10mm reunoilla alkaa olla melkosen jäykkä pysymään muodossa

Mahdollisesti ite asiassa jopa niin jäykkä et tarviiko edes runkoa koriin
Sisäpuolelle jos vielä ristiin latat, niin ainakin jäykkyyttä ois riittävästi



Mut jos oikeen kilonviilausta kuten ajattelin, et jarrullisena 850kg eli leimavapaa, niin runko ois 2 puoli ovaalia jotka lattiassa kiinni niiden keskelle tikapuu rakenne. Eteen ikkunan alle, yläreunaan, kattoon 2 ja takayläreunaan sekä ikkunan alle poikki pienat kuten perinteisessä vaunussa on

Perinteisessä vaunussa tosin seinissä ei ole rakennetta ku sen verran et ikkunat roikkuu seinälevyissä


Vinojäykkyyttä vois parantaa lattaraudoilla jotka viistossa poikkirakenteen ja pysty rungon välissä sekä pintapellissä parilla pisteellä kiinni


Pintapellit vois varmaan olla jopa jotain 0,6mm alumiini levyä tai sitä mikä on hinnallisesti parasta painon suhteen

jamba

Tässähän alkaa kohta kuume campperin tekoon...
Hirvee läjä romuja...

Lerssinen

Se lavakampperi muuten on pian laillinenkin..

1purehell

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 23 tammikuu, 2020, 17:38Se lavakampperi muuten on pian laillinenkin..

Eikö se kuorma-autoissa ole ollut laillinen tähänkin asti?
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Lerssinen

Niinno sitä en tiiä mutta ihan normi lavuriinkin on tulossa, ilman veropeikkoa.

jamba

Hirvee läjä romuja...

Kyrpov

Campperia itekin mietin alunperin vaan jää tilat aika nuukaksi omaan käyttöön vaan monellehan se on jees.
Sinä vain

NonSenCe

karpov/kyrpo

mikä on tän kärryn asuntovaunun pääasiallinen käyttö? onko se useammin peräkärry kuin nukkumapaikka?

tuota poikittain nukkumista ja koko toivetta näes mietin. sen kun tosiaan tarvii olla leveyssuunnassa yli 2metrinen että säkin mahdut sinne nukkumaan?

eli miksi poikittain? onko sulla aina jotain siellä kärryssä kyydissä joka vaatii tilaa kun haluaisit nukkua siellä? prätkä tai mönkijä tms?

kun mietin että eikö se voisi olla vaan perus koppikärry johon heität runkopatjan lattialla pitkittäin? vai kuinka usein sitä tarvit nukkumiseen per vuosi?

kun minusta helpoiten tarvittaessa laitat sen itsekseen/vapaasti seisovan teltan (ei tarvi naruja ja kiiloja jne pystytykseen) sinne peräkärryn sisälle ja mukava patja sinne sisälle. näin saat kaksi "kattoa" päällesi.. se pieni hikoilu joka tulee kopin kattoon pysyisi sen sisäteltan ulkopuolella. akkukäyttöine puhallin/vipperä seinään tms ja ilmakin kiertäisi tarvittaessa.
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

NonSenCe

puhelen sitten yksikseni.

jos tosiaan tekisi sinne katon alle oman "sisäteltan" joka olisi taiteltavissa tai purettavissa osiin pois tieltä kuljetuksien ajaksi. tekisi sen rakenteen lähes irralleen.

 pinta aineeksi lämpöäheijastavan eli foliopintaisen kuplamuovin. mahdollinen ulkoilman aihettama kosteus tiivistyisi sitten vain siihen kärrynkaton sisäpintaan.. tippuisi sitten sen foliohatun päälle ja valuisi kärryn lattialle seiniä myöten (samaa foliota). olisi kevyt rakenne, esim kannakkeet seinille tai vaikka ohuesta putkesta se runko jonka keskelle vaikka katiska tai minkkiverkkoa jonka päälle laittaisi sen foliomaton, sillä eristäisi sen lämpö/kylmäboxin/makuutilan siksi ajaksi kun sitä tarvii. jos laittaa eristyksen suoraan kattoa vasten niin se kylmä ja lämpö johtuu siitä läpi, mutta jos olisikin tuuma pari ilmaa välissä niin saisi pysymään paremmin kylmänä tai lämpimänä sen oman "sisäteltan". autosta vaikka ilmastointi kanavasta letkuputki jolla ajaa kylmää ilmaa telttaan, tai lämmintä. jos ei siis erillistä lämmitintä tai kylmetintä tee (lämmitin voi olla turha, ihminen lämmittää tehokkaasti.) eli voisi viilentää ja ilmaa vaihtaa kopista laittamalla sinne kärryn lattiaan joku pieni 12v tietokoneen puhallin jolla puhaltaa kärryn alta viileää ilmaa (aina varjossa) sisään pakastinarkkuun/telttaan. tai vaikka sellanen 18v ryobin työmaapuhallin/flekti tuulettimena jos haluaa :D
-making sense is NOT my priority-
-if you see my mind wander, bring it back to me-

Kyrpov

Multa mennyt ihan ohi toi sun kysymys ja koko topic  ;D


Tarkotus olis käyttää sitä yöpymiseen ja jonkinlaiseen leirielämään eli jotain kalusteita ja vehkeitä siellä olis sängyn lisäksi. Wc ja toimiva keittiö tosiaan ei ole listalla mutta sais siellä jotain "kodinomaista" olla.



Tilansäästöllä oon tota poikittaista sänkyä ajatellu. Moni pienempi kärry on vakiona nafti parisängylle leveyssuunnassa joten levennys tulis melkein joka tapauksessa kysymykseen.


40cm tulee myös pituussuunnassa tilaa jos sen 40cm uhraa leveyssuunnassa. Ettei mitään superpitkää tarvis olla.



Ideana ihan jees toi kaksi kattoa, mutta teltta mieluummin jos tosta kopista ei tule viihtyisää ja muuta kuin peräkärry jota vedetään perässä.
Sinä vain

Jussi

Kellään kokemusta asuntovaunussa/autossa yksinkertaisista ikkunoista?
Veneessä ne alko jo kyllä aika aikaseen loppukesällä hikoileen ja väliin reilustikin, jos lämppäriä tarvitsi.
En varmasti oo.

Lerssinen

Silläpä karavaani-ikkunamuovit on kaksinkertaisia..

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 16 helmikuu, 2020, 21:00Silläpä karavaani-ikkunamuovit on kaksinkertaisia..
No kun ei aina, niin silläpä kysyn.
Ja autossa usein on ohjaamo auki asuntotilaan, niin siellähän ohjaamossa tuskin tuplia on.
En varmasti oo.