Sarjassa maailman huonoimpia autoja

Aloittaja d-lowrider, 08 joulukuu, 2020, 13:54

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

DX

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 14 joulukuu, 2020, 11:20Laitoin talli-isännän yksilön myyntiin halvennuksella

siinä mieles huvittavia, että vielä 90-luvun alkupuolellahan noi oli vähän ongelma omistajilleen,

"romuja" joista kukaan ei halua maksaa mitään,  mutta kuitenkin siinä määrin sympaattista romua,

ettei niitä oikeen maltettu nakata kaatiksellekaan,
 ja pöristimiä sitten kamutettiin romun kerääjältä toiselle, kukin joutui omalla vuorollaan säilömään aarretta.

jossaan vaiheessa kiinnostus kääpiövehkeisiin sitten heräsi rakenteluharrastajissakin ja pikkuhiljaa laitteet löysi omistajan jokka myös laitto ne kuntoon ja  alko jopa ajeleen niillä,
tosin ei ihan just viime vuosina oo tollastakaan ENÄÄ tullu vastaan, ehkä se ainakin osittain johtuu hintakuplasta ja vehkeet eivät päädy ajamisesta innokkaille uusille omistajille,
vaan pölyyntyvät loppusijotuspaikoissaan  kunnes perikunta alkaa tyhjään tiluksia.
pankaa tuo suosikkeihinne pahan päivän varalta, tai liittykää vaik heti. https://pottupotero.forumotion.eu/

world is crumbling down, i don't know how to act anymore

d-lowrider

Tässä on ollut pientä väliprojektia...Kertaalleen pussihousukunnostettu ruotsalainen kääpiöauto Fuldamobil s7 vuodelta 1957 tuhoutui kolarissa pahoin ajotapahtumassa. Täti tuli Volvolla risteyksessä keulaan. Onneksi henkilövahingoilta vältyttiin, mutta ainekset olivat olemassa todella pahaan. Kolaroinut tuttavani on jatkanut harrastusta ehkä karvan tukevampien autojen parissa. Kolarihylsy päätyi minulle ja se alkaa olla taas auton näköinen. Kori oli vuoden 1957 lasikuitua, joka piti pinnoittaa uudelleen epoksilla ja matolla, koska pinta oli täynnä tuhansia halkeamia. Suunnilleen kaikki muukin on pitänyt tehdä uusiksi kertaalleen entisöidystä vehkeestä...

d-lowrider

On vähän pitänyt kiirettä asunnon korjausten kanssa mutta jotain on tullut tehtyä. Kun lukuisat yritykset muovifirmoihin eivät tuottaneet tulosta, niin täytyi opetella itse akryylin muovaus. Fuldamobiiliin ei ollut takalasia tai siis takamuovia.

Aukkoon taivutettiin alumiini, josta otettiin lasikuitulesti. Muovilevy asemoitiin ylösalaisin käännetyn Biolan kompostorin päälle. Kompostorin entisen kannen tilalle laitettiin tuttavalta saatu kaasugrilli kolmella polttimella. Kinkkumittarin näyttäessä 4mm akryylilevyn alapuolelta 154 astetta muovautuvuus oli optimi. Levy taivutettiin ensin keskeltä ja sitten kumpikin pää erikseen lestin päälle. Takaisin joustoa optimoitiin paineilmajäähdytyksellä pillillä  kaaren sisäpuolelta.

Sitten se show vasta alkoikin. Koska alkuperäistä lasia ja sen muotoakaan ei ollut niin sovittaminen aukkoon oli aika eksoottista. Muovihan joustaa jonkun verran ja silloin sitä ei voi laittaa narusysteemeillä tms. Asennusta varten piti valmistaa liuta muovisia puristimia, jolla lasi asetettin aukkoon. Vasta sen jälkeen ujutettiin tiiviste pikkuhiljaa paikoilleen. 8 tuntia kahdelta mieheltä meni siihen hommaan...Toki välillä piti lasia pienentää Dremelillä yms hienoa.You cannot view this attachment.

d-lowrider

Kokosin pienen videon tämän Fuldamobiilin vaiheista. Tämän kesän ajelujen perusteella se on melko kauhea vehje liikenteen seassa... https://www.youtube.com/watch?v=aCjpmCrSE6A

Janne-Pekka

Lainaus käyttäjältä: d-lowrider - 24 elokuu, 2022, 11:14Kokosin pienen videon tämän Fuldamobiilin vaiheista. Tämän kesän ajelujen perusteella se on melko kauhea vehje liikenteen seassa... https://www.youtube.com/watch?v=aCjpmCrSE6A
Hieno kooste ja hieno päristin.  8)
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.
Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Dodge B150 -84 Daily driver
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: d-lowrider - 24 elokuu, 2022, 11:14Tämän kesän ajelujen perusteella se on melko kauhea vehje liikenteen seassa...
Aika helppo uskoa.
En varmasti oo.

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 25 elokuu, 2022, 02:00Aika helppo uskoa.

Taitaa olla hyvinkin suuria eroja kääpiöautojen ajettavuudessa. Oli hääautona Messerchmitt, se oli ainakin pienessä vauhdissa ihan hyvän tuntunen ajaa.

Mulla oli itellä vähän aikaa Norsjö Shopper ja se oli melkosen rimpula. Enempi ehkä kolmipyörä-mopo kuin auto. Ehkä edullisin kääpiöautoks luokiteltu vehje, myin sen alle 400:lla ajokunnossa.

d-lowrider

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 25 elokuu, 2022, 22:08Taitaa olla hyvinkin suuria eroja kääpiöautojen ajettavuudessa.

Messerschmitissä istutaan peräkkäin ja se menee aika vakaasti, mutta 8-tuumaiset pyörät ovat hankalat näillä surkeilla teillä. Ajoin tänä kesänä Vantaalla .asvaltissa olleeseen syvään reikään sillä seurauksella että eturipustuksen vulkanointi repesi. Luulin että puoli autoa meni muusiksi, sillä jysäys tuntui niin kovalta.

Fuldassa istutaan rinnakkain ja se on 100 kg painavampi kuin Messerschmitt, joten se muuttaa tuntumaa aika paljon.

Ongelmana näissä on se, ettei pysy liikenteen tahdissa. Nämä eivät vaan yhdeksän hevosen voimin kulje oikein minnekkään.  Maailmalla on myös sattunut jo useampia onnettomuuksia, joissa takaa tuleva ei ole havainnut edellä olevaa kääpiöautoa ja on vetänyt yli. Itse olen todistanut myös useampia kertoja miten kanssa-autoilijoilta menee hermo tai jotain. Vielä 10 vuotta sitten vanhoja laitteita kunnioitettiin jotenkin, mutta nyt alkaa olla aika paljon käyttöautoilla ajavia ohittelijoita, jotka ajavat takapuskuriin kiinni ja sitten koukkaavat suoraan nurkkaa viistäen eteen.

Smirkelimies

Olikohan Moblassa kerran Velorexin koeajo, sitä kehuttiin hyväksi ajaa. Siinä onkin samat renkaat kuin Jawassa, ja tais olla hammastanko-ohjauskin. Eikä ruostu kori kun on pressua. Semmonen ois hauska mut hinnat on kovia jos ylipäätään missään myyskellään.

d-lowrider

Pitkästä aikaa olen palaillut Gutbrodin pariin. Löysin jostain netin syövereistä tarinan siitä, että alumiinisia merkkejä voi korjata niittaamalla. Nokkamerkkiin oli porattu 8mm reikä ja halusin sen pois. Päätin kokeilla tätä niittaustekniikkaa. Homma menee niin, että reikään tuli kierre. Sitten tein sorvaamalla tapin alumiinista ja siihen jengat. Tappi kierrettiin paikoilleen ja naputeltiin toisesta päästä tuurnalla jumiin. Sitten jyrsin kirjaimen reunan ja naputtelin taustakuviot. Eihän se sadan pisteen entisöinti ole, mutta tähän hommaan riittää ja varmaan voi aika monta juttua tällä konstilla pelastaa.

d-lowrider

Olen pitkään miettinyt millä konstilla saisi helpoiten tinat pois lokasuojien välistä. Niissä on ollut alunperin kuminen nauha, mutta joku on tinannut ne koriin kiinni. Näköjään tinan saa naputtamalla aika helposti pois kun se on laitettu pintaruosteen päälle ja täytteeksi rautalankaa.

d-lowrider

Takavalojen kehykset ja kaikki muu niihin liittyvä lukuunottamatta laseja oli aivan seulana. Onneksi ne ovat Hellan tuotantoa ja niitä saa uusina ja käytettyinä. Hetken tarjontaa ja romusta pyydettyjä hintoja arvioidessa totesin, että nuukuus iskee ja tein ne sitten kokonaan itse.

Vesileikkaamalla tuli kahteen levyyn sopiva reikä, jonka läpi leikkuujätteellä painoin kupin. Sitten vaan dremelillä keskikohta auki. Kuvissa ei näy kun viilasin leikkuujäljet sileäksi. Pitäisi muistaa kuvata enemmän.

Takavaloja on kolme. Ensin tein sisäosan sorvaamalla heijastimen rosterista. Sitten tein loput valot prässäämällä myös heijastimet. Muovista tein lampun kantojen paikan, johon ruuvasin valmiin lampun pitimen.

d-lowrider

Nokkalista osoittautui hankalaksi. Lista on valmistettu kahdesta palasta ja hitsisauma on keskellä. Ajattelin, että helppohan tuollainen on tehdä. Virhe tuli siinä, että tig-sauman hiomavara jäi pieneksi. Olisi kannattanut hitsata migillä. Neljännellä korjaushitsauksella onnistui. Kuvassa näkee miten vanhasta puuttuu pala. Olisi jännä tietää miten tuosta on voinut tuollainen pala lähteä. Varmaan tarvittu peltiä johonkin....

d-lowrider

Välillä on tullut palattua tämän Gutbrodin peltitöihin. Joku on ne aikoinaan tehnyt ja osan ihan hyvinkin. Osat sopivat melko siististi mutta monessa kohtaa alkuperäinen muoto on menetetty. Niitä on sitten pitänyt yrittää palauttaa. Näkymättömissä paikoissa on hitsaukset jääneet tekemättä. Valmiiksi hitsattuun koppaan on mennyt jo peltiä melkein koko arkki. Tässä on vähän kuvia mitä on pitänyt tehdä uusiksi. Suurin herkku oli se kun toisella puolella oli etulokaria jatkettu alareunasta taakse päin koska saranan vastakappaleet oli hitsattu tolpan ulkopuolelle. Nyt lokari on lyhennetty ja laitettu saranan säätölevyt tolpan sisään. Ojan puolen ovi oli väärän muotoinen ja sisäosat oli tekemättä. Oven rungon korjauksen jälkeen pinta piti myös tehdä juuri muotovirheen takia. Kyllä helpottaisi jos tällaiseen jostain löytyisi ovia, mutta takuulla ei löydy. Kuskin ovi ja takalokari ovat vielä koskematta.