17 tammikuu, 2021, 23:52

Uutiset:


6.0 Lässyn näpertelyä

Aloittaja Gary Grand, 22 joulukuu, 2020, 09:43

« edellinen - seuraava »

Gary Grand

Vähän on ehtinyt näpräilemään Lässykkääkin.
Tais suurin osa hommista tulla tehtyä jo toissapäivänä, mutta jäänyt päivittelemättä..
Kampuran takastefa/lohkon takakansi:



Nuo Enginetechin etu- ja takastefat oli varsin muovisen oloisia. :o  Jotenkin pitänyt tähän asti stefassa hyvänä piirteenä elastisuutta, mutta nuo oli aika kovan tuntuisia.
Vanhat toki vielä kovempia..

Nostajat Lässyssä on kätevästi muovisissa ohjaimissa, joilla ne saa todella näppärästi talteen koneesta ja yhtä näppärää on takaisin asennuskin. Tuuppaa vaan takaisin reikiin, neljä nostinta kerrallaan!



Nostajan pesätkin mömmötin tuolla Redlinen sisäänajorasvalla.



Etupäähän ruuvasin öljypumpun paikalleen.



Nokan ja jakopään laitosta ei kuvia näköjään tullut otettuakaan..
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!

Camino79

Eihän ne suinkaan ptfe stefoja ollu?  :rolleyes:
GM only 😉

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 13 tammikuu, 2021, 22:10Eihän ne suinkaan ptfe stefoja ollu?  :rolleyes:
Pitää zoomailla näkyskö niissä matsku merkittynä. Melko muovisen oloinen on varsinkin tuo takastefa.. ::)
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 14 tammikuu, 2021, 07:28Pitää zoomailla näkyskö niissä matsku merkittynä. Melko muovisen oloinen on varsinkin tuo takastefa.. ::)


Ei muuten mutta se ptfe stefa on ainakin näissä euroautoissa semmonen "kerrasta paikalleen" tyyppinen että sitä ei passaa rassata yhtään ja asennusohjeessa on vielä lisänä että omalla asettimellaan asentamisen jälkeen ei saa pyörittää konetta tyyliin puoleen tuntiin että se stefa saa "asettua"  ::)

Eli kannattaa tarkistaa vielä. Ptfe stefassa se huuli on yleensä semmonen terävä ja mm. Fordilla se asennetaan niin että sen huulen on käännyttävä sisäänpäin(!)  :o  muuten kusee öljyt pihalle.. älä kysy miksi tiedän...
GM only 😉

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 14 tammikuu, 2021, 07:50Ei muuten mutta se ptfe stefa on ainakin näissä euroautoissa semmonen "kerrasta paikalleen" tyyppinen että sitä ei passaa rassata yhtään ja asennusohjeessa on vielä lisänä että omalla asettimellaan asentamisen jälkeen ei saa pyörittää konetta tyyliin puoleen tuntiin että se stefa saa "asettua"  ::)

Eli kannattaa tarkistaa vielä. Ptfe stefassa se huuli on yleensä semmonen terävä ja mm. Fordilla se asennetaan niin että sen huulen on käännyttävä sisäänpäin(!)  :o  muuten kusee öljyt pihalle.. älä kysy miksi tiedän...
Joo..
Ei tuossa sellasia juttuja ainakaan ollut. :o
Sen verran vaan jäykkä ja pitkä huuliosa että vaati vähän ohjailua muovisuikaleella että lipsahti kaulalle.
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!

Stige

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 13 tammikuu, 2021, 21:40Vähän on ehtinyt näpräilemään Lässykkääkin.
Tais suurin osa hommista tulla tehtyä jo toissapäivänä, mutta jäänyt päivittelemättä..
Kampuran takastefa/lohkon takakansi:



Nuo Enginetechin etu- ja takastefat oli varsin muovisen oloisia. :o  Jotenkin pitänyt tähän asti stefassa hyvänä piirteenä elastisuutta, mutta nuo oli aika kovan tuntuisia.
Vanhat toki vielä kovempia..

Nostajat Lässyssä on kätevästi muovisissa ohjaimissa, joilla ne saa todella näppärästi talteen koneesta ja yhtä näppärää on takaisin asennuskin. Tuuppaa vaan takaisin reikiin, neljä nostinta kerrallaan!



Nostajan pesätkin mömmötin tuolla Redlinen sisäänajorasvalla.



Etupäähän ruuvasin öljypumpun paikalleen.



Nokan ja jakopään laitosta ei kuvia näköjään tullut otettuakaan..

Noita takastefoja saa uusia kopan ja pultin kaa parilla kympillä tyylii rockautosta, ei maksa vaivaa niihin stefoja vaihella.
Tulevaisuudessa siis vaan muille  ;D

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Stige - 14 tammikuu, 2021, 09:54Noita takastefoja saa uusia kopan ja pultin kaa parilla kympillä tyylii rockautosta, ei maksa vaivaa niihin stefoja vaihella.
Tulevaisuudessa siis vaan muille  ;D
Tää Lässy on kyllä mielenkiintonen laite.. :))
Ei ihan ekaksi tulis mieleen tilata uutta takaluukkua koneeseen. :o

No, tuo stefa kun tulee täydellisen tiivistesatsin mukana, niin toki vaihdoin. :))

Muoks.
Ai nii!
Tuo takastefa menee paikalleen ihan näppivoimin. :o
Tukevasti vaan peukaloilla painaen, niin upposi sopivasti liukastettuna paikalleen.
Vähän töpöttelin päälle vielä vasaralla, mutta pohjassahan se jo oli.

Takaisinpäin ei niin millään! :)) Kiva jurmutus siinä ulkokehällä, joka tarraa tuonne pesään.
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!

Gary Grand

Lipsautetaas tänne väliin vähän moottoripornoa, jos ylläpito ei vaan huomais.. :iwantit:

Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!

Gary Grand

Meinasin poiketa tallissa testaamassa uutta momenttiavainta alakerran ruuveihin. :P
Intoa vähän vähensi aamuinen käynti siellä..
Mittarissa oli kymmenen aikaan -0,5astetta. :oushit:
Tuuttasin 3kW:n puhaltimen päälle ja hiippailin takaisin sisälle..

Tuntia myöhemmin tallissa oli jo 11 astetta plussalla, niin sai puhaltimen pois ja avaimen vireeseen!

Nitkuttelin pukkien ruuvit 20Nm momenttiin ja otin isomman vääntimen kulmakiristystä varten.
Ne kiristettiin 80 astetta ja ulommat 50 astetta.



Nousua noiden ruuvien kierteessä on sen verran että nehän tuntui kiristyvän ihan yllättävästi! >:D
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!

Gary Grand

Kävin ruuvaamassa Lässyn kiertokangen alapäät momenttiin; 20Nm + 60 astetta.
Sitten öljypumpun täyttö tuoreella öljyllä ja loiskelevyn/imuputken ruuvaus:



Takakannen kohdistus lohkon tason kanssa.
Sekin pitää keskittyä stefalla.. ::) Laitetaan se ensin vain suoraan suhteessa lohkoon, eli saman verran heittoa korkeussuunnassa kummallakin reunalla, ruuvit kiinni ja tarkistus.

Öljypohjan tiivisteen alle lohkon ja etu-/takakannen liitoksiin pienet kökköset Ultra black:a ja koppa paikalleen.



Sitten vielä vähän GayMan-pornoa "jenkki on jees" -hemmoille:
Työn laatu on ihan hyvää itäeurooppalaista(neuvostoliitto) tasoa näissä Lässykän öljypohjan valuissa.. :shitfan:



Melkonen raastinrauta.. :o
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!

HendriXXX

On se hirveen kova äijä tekee hommia ja sunnuntaisin vielä! Mistähä sitä virtaa sais tännekki..  :o
On se hyvä että joku saa aikaan.  ::)
Tarjoo vaikka bisse täällä!!   :cheers:

Gary Grand

Ollu varsin hyvä päivä..
Pääsin laittelemaan lässykkääkin vielä lisää, kun olin ensin heittänyt kaverille pikku romukyydin. :P

Seuraavaksi kansinahkoja:



Nehän on tuollaset monikerroksiset peltiräpättimet:




Hyvin istuu..



Kansiruuvit tulee settinä/kansi:



Kansiruuvien reikien puhdistuksesta löytyy netistä varoituksia melkeen kaikista noiden lässyjen kasaukseen liittyvistä jutuista.
Noilla lohkoilla kun on taipumus haljeta, jos vääntää ruuvin kiinni ja reikään onkin jäänyt öljyä.. :o



Noille oli mukavat kiristysohjeet..
Ensin 22lb/ft kaikki 11mm ruuvit, sitten 90 astetta. Sitten 1-8 ruuvit vielä 90 astetta ja 9 ja 10 ruuvit 50 astetta.

Viimeisen kulman vääntö vaati jo painamaan jalalla konepukkia vasten, ettei se karkaa koneineen alta pois.. ::)
Lopuksi sitten vedettiin M8-ruuvit 22lb/ft(~30Nm)



Eka kiinni..
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!

Sleepercooler

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - tänään kello 12:14On se hirveen kova äijä tekee hommia ja sunnuntaisin vielä! Mistähä sitä virtaa sais tännekki..  :o
On se hyvä että joku saa aikaan.  ::)

Jos Gary saa sunnuntai lisän ;)
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

Gary Grand

Ja kiikut.. :P
Keinuille tulee tuollanen yhtenäinen ohjainsilta.



Työntötankoja täyttelin moottoriöljyllä, lääkeruiskulla.
Ruuvasin aina keinun perään, kun sain tangon täyteen.



Mutta sitten..



Ruiskun mäntä päätti irrota varresta ja tipahtaa öljypönttöön.. >:(
Vajosi saman tien pohjalle. :shitfan:

No, uutta, parempaa jippoa suoleen!
Tanko suuhun, toinen pää öljyyn ja imua! :P Hyvin täyttyy!
:P
Ton 5W-40:n maku ei ole ihan paras mahdollinen.. Pirtsakka ja viipyilevä. Maistamisen jälkeen sen sylkee ihan mielellään pois suusta. :shitfan:
No, sitten kun oli saanut öljyt nousemaan suuhun, sormi reiän päälle ja työntää tanko koneeseen.



Loputkin kiikut paikallaan.



Viimeistä kiristäessä alkoi melkonen epäusko vallata mielen..
:panic:
Tuntui että se junttaa vastaan ihan täysin. Muutamaan kertaan sitä ruuvasin kiinnipäin ja auki ja taas kiinnipäin, mutta tuntuma ei hellittänyt. :o

Sitten aloin katella kaikkia muita kiikkuja, niin mikään ei ollut niin jyrkästi kuin tuo oli menossa.. :panic:
Pyöräytin konetta ja toisella puolella joku kiikku keikahti ihan nutulleen! :rotfl:
Noni.. Tässähän oli tosiaan nostoa vähän reilummin kuin noissa sbc:ssä olin tottunut.. :P  :-[
Ruuvasin viimeisenkin paikalleen. :P

Taas tuli tänka på.. :-\
Eihän mulla ole hylsyn sovitetta 3/8"-vääntiöstä -> 1/4" hylsylle. Nuo kiikkujen ruuvit kun on 8mm kannalla. Poikettava taas moponetissa tai jossain ostamassa semmonen.. >:(
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Sleepercooler - tänään kello 17:20Jos Gary saa sunnuntai lisän ;)
Mä sain ennakkoon eilen.. 8)  :P

Siis ennakkoa! Kun hoidin hommani niin hyvin. ..tänään.. :-*
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!