Lämppärin tiivistelyä

Aloittaja Camino79, 17 tammikuu, 2021, 19:33

« edellinen - seuraava »

Camino79

Noniin, tehdääs tämmönen topicci ni jos tulis hyviä ideoita/ajatuksia vastaan.

Elikkäs nyt kun käppyrästä on tuo tekniikka veks ja konehuone tyhjä niin meinasin riipasta samalla koko lämppärikotelon veks ja entrata sen. Tärkein kysymys onkin, että mitä tiivisteeksi lämmönsäätö/ohjausläppiin?

Ymmärtääkseni myös tuossa kasarin lopulla oli käytössä se ihme "foami" pinta läpissä niinkuin tuossa nimimerkin mukaisessa caminossakin (siihen laittelin keskuskaappien foaminauhat)? Ni mikä olisi se toimivin tiivistetyyppi niihin?

Ei muuten, mutta orggispuhallin ja ropeli ympättynä tarvike alsakennoon ja pikkusen vuotaviin ohjainläppiin niin ei tuolla hiki tule enää -10°c alle. Ni jos ainakin pikkusen hyötysuhde paranis kun entrailis ensinnäkin että läpät menee kunnolla kiinni ja toisekseen tiivistyisivät  :D
GM only 😉

Jussi

Routamattoa saa useempaa vahvuutta ja vissiin tiheyttäkin. Ja siitä on helppo leikellä vaikka mitä muotoja.

Mulla on noissa tallin 300mm poisto- ja tuloilmarööreissä sellaset kaasuläppä-tyyppiset sulkimet kahdesta peltikiekosta tehtynä ja välissä vähän isompi routamattokiekko. Just tänä syksynä niitä kattelin, kun vaihdoin poistopuhaltimen ja pistin ne läpät viimein aukeemaan automaatilla ku poiston pistää päälle. Suuri oli yllätys, kun ne routamatot on edelleen 30 vuoden jälkeen ihan kunnossa. Ja se reuna joutuu vielä aina taipumaan kun läppä menee kiinni.

Lopuilleen kauheen pehmeetähän se ei ole, eli isolla pinta-alalla ei puristu pikku voimalla. Joten aika oikea paksuus pitäisi saada siihen tilkkeeseen jo lähtiään.

Erinomaisen notkeita ja kestäviähän on sitten ne silikonituubi-tyyppiset ikkuna- ja ovitiivisteet. Mutta niitä ei voi liimata. Niille olis tehtävä mekaaninen kiinnitys. Työlästä, mutta varmaan paras.

Superlon ja vaahtokumit on sit kestolleen arvoitus, kukaan ei pysty sanoon kauanko ne kestää murenematta. Helppoja laittaa.
En varmasti oo.

sössö

yksi ei niin hyvä tapa on säädellä alipainekelloja (jos mahdollista) niin että menee varmasti kiinni ja sieltä vuotaa sitte minkä vuotaa. Jos on peltiläpät niin sälinä on välillä melkosta muttei tossa lincolnissa ole tarvinnu palella vaikka imuroittinkin läpistä sen superloonitöhnän veks.

Se sevyn lämppäri ei muutenkaan vaikuta miltään hääviltä verrattuna oldsin vastaavaan. Menisköhän sellanen oldsin lämppäri sinne suoraan? Vai onkohan noissa oldseissa ollu joku lisävarustelämppäri ettei olisikaan merkistä kiinni?

Jussi

Muilla läpillä ei niin väliä, mutta se lämmönsäätöläppä on nuuka. Kennon ilmavastus on niin paljon isompi, että se ilma mieluusti kiertää sen sitä ohituskaistaa. Sillon ku kuumaa haluaa, sen läpän on tosiaan mentävä kiinni asti. Nyt itseasiassa muistan, että Bonnevillessä oli oikeen jopa tehty säätö siihen läpän ohjaukseen. Sitä sai kiristää pari naksua, niin olipa reilu vaikutus maksimilämpöön. Ei palellu siellä.
En varmasti oo.

palontie

Ottaa kupoliin kun edelliset omistajat on rikkonut lämppärinkuoret ja aika hankala on saada tilkittyä kuoria kotelon takaa. >:(
Buuri Johannesburgista

Jussi

Lainaus käyttäjältä: palontie - 18 tammikuu, 2021, 04:08Ottaa kupoliin kun edelliset omistajat on rikkonut lämppärinkuoret ja aika hankala on saada tilkittyä kuoria kotelon takaa. >:(
Jos paikka on tiedossa, niin pullovaahtohan menee pitkällä pillillä aika ahtaaseenkin paikkaan... En nyt kyllä mitenkään yllytä, kun siitä voi tulla harmia jatkossa.
En varmasti oo.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 18 tammikuu, 2021, 03:42Muilla läpillä ei niin väliä, mutta se lämmönsäätöläppä on nuuka. Kennon ilmavastus on niin paljon isompi, että se ilma mieluusti kiertää sen sitä ohituskaistaa. Sillon ku kuumaa haluaa, sen läpän on tosiaan mentävä kiinni asti. Nyt itseasiassa muistan, että Bonnevillessä oli oikeen jopa tehty säätö siihen läpän ohjaukseen. Sitä sai kiristää pari naksua, niin olipa reilu vaikutus maksimilämpöön. Ei palellu siellä.


Itseasiassa nyt kun asiaa miettii niin jopa tommosessa neekerimallin ilmastoimattomassa tais muuten olla säätö siinä vaijerissa. Täytyypäs tosiaan perehtyä tiivistämisen lisäksi tuohon vaijerista säätämismahdollisuuteenkin  :thinking:
GM only 😉

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 18 tammikuu, 2021, 06:36Itseasiassa nyt kun asiaa miettii niin jopa tommosessa neekerimallin ilmastoimattomassa tais muuten olla säätö siinä vaijerissa. Täytyypäs tosiaan perehtyä tiivistämisen lisäksi tuohon vaijerista säätämismahdollisuuteenkin  :thinking:
onhan noissa suurimmassa osassa vaijerissa juu säätö ja  voip lipsahtaa löysäksi. Kaise lämpöläpän tiivistys ois silti hyvä tehdä tai sössön tapaan poistaa ainakin tiivisteet jos siellä vaikka riekaleita.
Sinä vain

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 18 tammikuu, 2021, 07:45onhan noissa suurimmassa osassa vaijerissa juu säätö ja  voip lipsahtaa löysäksi. Kaise lämpöläpän tiivistys ois silti hyvä tehdä tai sössön tapaan poistaa ainakin tiivisteet jos siellä vaikka riekaleita.


Joo, siis levällään mä ton käytän nyt jokatapauksessa kun se kerran helpolla on mahdollista  :D
GM only 😉

sössö

kaappaan röyhkeästi topiccisi omille asioilleni.

Eli siis jossain toisaalla höpötin siitä kuinka pitäs saada lincolnista pakko-ohjattua ilmaa sinne kojetaulun suuttimiin ja aattelin yrittää hoitamalla siten että laitan ventin ohjaamaan lämppärin kautta ilmaa.

rakenne on tämä:
https://img.aijaa.com/b/00635/14936834.jpg

eli pitäisi saada ymmärtääkseni läppää 3 ja 5 pakko-ohjattua. Kun jos kuvasta tajusin niin voisin toteuttaa tuon testiversion asiasta siten että hanalla vaan katkasisin molemmilta alipaineet. Vesihanaa kennolle ei ole joten siitä ei tarvi murehtia...tai on mutta se on vielä pahvilaatikossa.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: sössö - 06 helmikuu, 2021, 13:42kaappaan röyhkeästi topiccisi omille asioilleni.

Eli siis jossain toisaalla höpötin siitä kuinka pitäs saada lincolnista pakko-ohjattua ilmaa sinne kojetaulun suuttimiin ja aattelin yrittää hoitamalla siten että laitan ventin ohjaamaan lämppärin kautta ilmaa.

rakenne on tämä:
https://img.aijaa.com/b/00635/14936834.jpg

eli pitäisi saada ymmärtääkseni läppää 3 ja 5 pakko-ohjattua. Kun jos kuvasta tajusin niin voisin toteuttaa tuon testiversion asiasta siten että hanalla vaan katkasisin molemmilta alipaineet. Vesihanaa kennolle ei ole joten siitä ei tarvi murehtia...tai on mutta se on vielä pahvilaatikossa.
onko tuo kuva suurpiirteinen vai koukkaako kuuma ilma taskun kautta kun bypass door on kiinni ja vitosovi auki? Tarviiko noita pakko-ohjata kun luulis kolmosen olevan kiinni kun vitonen on auki? Kuumaa pyydettäessä



Vai niin ventillä se sulkee noi lämpöön vaikuttavat tymästi

Kennon paikkakin huono jos kuva todellinen, puhaltais vaan lähinnä toisen päädyn läpi?
Sinä vain

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 06 helmikuu, 2021, 14:24onko tuo kuva suurpiirteinen vai koukkaako kuuma ilma taskun kautta kun bypass door on kiinni ja vitosovi auki? Tarviiko noita pakko-ohjata kun luulis kolmosen olevan kiinni kun vitonen on auki? Kuumaa pyydettäessä



Vai niin ventillä se sulkee noi lämpöön vaikuttavat tymästi

Kennon paikkakin huono jos kuva todellinen, puhaltais vaan lähinnä toisen päädyn läpi?
se on havainnekuva, en muista millanen oikeesti oli mutta lämmintä se tuottaa. NV=no vacuum, V=vacuum. Alla lukee taulukossa kai mihin menee vacuumia kun vipu on missäkin asennossa. Eli ventissä 3 ja 5 menee alipaine. bybass aukee ja lämppäri menee kii.

Ja haluisin että bypassi olis kiinni ja lämppäri auki.

Kyrpov

3 nv kiinni 5 nv auki?  Näille sama alipaine niin sillonhan ne toimii kuten haluat? Talvella vakuumi pois pysyy kuumaläppä oikeassa asennossa ja bypass myös? Kesällä vakuumi päälle niin kennon läppä sulkee kennon ja bypass aukee?


Nää irrottas omasta systeemistä alipainehanalla koneen vacuumiin ja hana vaikka koetaulun alle? Ei tarttis kun kesällä/talvella kääntää hanaa.


Tai jos letkut hyvin saatavilla niin vaan joku puriste siihen
Sinä vain

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 06 helmikuu, 2021, 16:083 nv kiinni 5 nv auki?  Näille sama alipaine niin sillonhan ne toimii kuten haluat? Talvella vakuumi pois pysyy kuumaläppä oikeassa asennossa ja bypass myös? Kesällä vakuumi päälle niin kennon läppä sulkee kennon ja bypass aukee?


Nää irrottas omasta systeemistä alipainehanalla koneen vacuumiin ja hana vaikka koetaulun alle? Ei tarttis kun kesällä/talvella kääntää hanaa.


Tai jos letkut hyvin saatavilla niin vaan joku puriste siihen
talvella menisi hanalla tai lytistämällä letkut, mutta syksyllä, keväällä ja kesällä olisi kyllä kiva käyttää omaa systeemiä, kun se toimii ihan jees sillon. Jotkut hanat letkujen välii voisi olla sopiva ratkasu, ajelee hanat kiinni tän tammi-helmi-maaliskuun ja avaa sitte kun alkaa lämpötila olemaan nollassa. Tarvii käydä hakemassa maanantaina putkiliikkeestä niitten pienin hana.



Tohon suuntaukseen, mikäköhän olis sellanen joku liima mikä tarraa kiinni muttei tarraa ihan vitusti kiinni? Aattelin että jos tekisi jonkun erikeepperikoevedoksen pahvisella laipalla ja jostain pahvihylsyistä tekisi putket minkä liimaisi siihen auton lasikuitukoppaan ainaki hetkeksi niin näkisi vaikutuksen.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: sössö - 06 helmikuu, 2021, 17:53Tohon suuntaukseen, mikäköhän olis sellanen joku liima mikä tarraa kiinni muttei tarraa ihan vitusti kiinni? Aattelin että jos tekisi jonkun erikeepperikoevedoksen pahvisella laipalla ja jostain pahvihylsyistä tekisi putket minkä liimaisi siihen auton lasikuitukoppaan ainaki hetkeksi niin näkisi vaikutuksen.
Post-it? :))
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä: Paska on hyvää!