Volvo 850&V70

Aloittaja deeäxä, 13 tammikuu, 2020, 23:15

« edellinen - seuraava »

LPR

Just vissiin ilmastoinnin kompura leikkas kiinni. En ehtinyt tutkimaan kun olin töihin lähdössä. Kävi joutavaa pihalla ja hihna napsahti poikki. Rouvan auton otin.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Anza

Onni jos ei imassu jakohihnan väliin katkennutta hihnaa. Se on kait melko yleistä. Rullat, ohjurit, laturin ja kompuran vapaakytkimien laakerit pitäis olla hyvässä iskussa, samoin tuoreet hihnat.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Anza - 05 kesäkuu, 2024, 23:53Onni jos ei imassu jakohihnan väliin katkennutta hihnaa. Se on kait melko yleistä. Rullat, ohjurit, laturin ja kompuran vapaakytkimien laakerit pitäis olla hyvässä iskussa, samoin tuoreet hihnat.

Ei mennyt jakopäähän. Äsken töistä tultua tutkin, niin kompura pyörii ja kompuran hihna on ehjä. Kiristin on ehjän oloinen ja laturi sekä tehostimen pumppu myös pyörii hyvin. Jakopään koppa oli auennut muoviklipseistä, eli katastrofi on ollut lähellä. Kone ei kuitenkaan ollut sammunut ja  kävi hyvin, kun ajoin keskeltä pihaa verstaan eteen. Hihna kaiketi katkesi heikkouttaan. Ei vielä pitäisi. Oli Volvon alkuperäinen hihna, millä oli ajettu n. 70000 km, ikää n. 5 vuotta. Pykimiä oli jo näköjään, mutta ei montakaan. Ei pitäisi vielä katketa. Tarkoitus oli vaihtaa nyt kesällä, kun jakopää pitää tehdä, on sen viisi vuotta ollut, mikä on vaihtoväli. Eli kaiketi päästiin nyt säikähdyksellä ja hihnan uusimisella.

Siis XC70 -08.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Anza

Eipä nuo hihnat kovin kalliita oo vaihdella vaikka vähän useamminkin. Olisko ollu vähän alta 20€ moniuralle hintaa.

Stige

Lainaus käyttäjältä: Anza - 06 kesäkuu, 2024, 06:33Eipä nuo hihnat kovin kalliita oo vaihdella vaikka vähän useamminkin. Olisko ollu vähän alta 20€ moniuralle hintaa.

Varsinkaa pommeissa niiku volvot, volkkarit jne missä se 9/10 kerroista vetää jaon solmuun samalla.

Anza

https://vwts.ru/forum/topic/142597/

Harvassa on ohjeita Volvon vanhemman TDI moottorin hihnanvaihtoon. Moottorin pitäis olla samaa sukua Audin tai Volkkarin tdi moottorille. Aika hyviä kuvia ainakin on. Alla esimerkiksi muutama. Jakohihnan lisäksi p-a pumppua pyöritetään hihnalla. Sille tais olla lyhyempi vaihtoväli.

Kampiakselin pultti pitää vaihtaa joka kerta. Momentti on tiukka, joten hyvät välineet ja lukitustyökalut tarpeen. Ruiskutuspumppu pitää vielä erikseen ajoittaa osaavassa dieselkorjaamossa. Dampperi eli kampiaksen päässä hihnapyörän vulkanointi pettää ajan mittaan, joten sekin vois olla syytä vaihtaa tai tarkistaa samalla.
Jakohihnan kireyden tarkistus n. 20tkm jälkeen. Näitä on popsahdellut kun kireyttä ei ole tarkistettu osaa netti kertoa.

Ei ehkä paras työ ensikertalaisen harjoitella hihnan vaihtoa ja Volvon oma D5 dieselin hihnanvaihto vaikuttais paljon helpommalle työlle.

Jakohihnan ja polttoaineen ruiskutuspumpun vaihto VW T4 2.5 TDI -moottoriin: ACV AJT AHY AXG AYC AYY AXL AUF
VW TRANSPORTER 2.5 TDI, 2001 (ACV-moottori).

Kaikkien eri tuotantovuosien moottoreiden erottuva piirre on työjärjestys korin osien (häntien) kanssa purkamisen alkuvaiheessa. Ero on vain välijäähdyttimellä varustetussa kokoonpanossa ja ilmastointijärjestelmän olemassaolossa (poissaolossa) sekä siinä, onko asennettuna manuaali- vai automaattivaihteisto

Tehokkaissa 111 kW (152 l/s) versioissa on erityinen sarja lisälaitteet, mutta ne ovat harvinaisia ja eroavat toisistaan vain erilaisessa (täysikokoisessa) välijäähdyttimessä, erilaisessa niittihihnakäyttöjärjestelmässä, ilmastointijäähdyttimessä, muuttuvageometriassa turbiinissa ja muissa imujärjestelmän järjestelyissä (AHY- ja AXG-moottorit).

Jakohihnojen ja ruiskutuspumpun vaihtotiheys on 120 000 km (alkuperäisillä osilla) ja 60 000 km jakohihnoilla ja ruiskutuspumpulla (Gates, Contitech, Dayco) ja rullilla (Ina, Ruville) sekä pumpulla (Hepu) , Ruville, SKF )

Tarvittavat erikoislaitteet ja apuvälineet




- kampiakselin hihnapyörän pidike
- kiristysrullan avain 32
- avain nokka
-akselin hihnapyörän kiinnitykseen - avain polttoaineen ruiskutuspumpun hammaspyörän kiinnitykseen
- asennustanko
- mittakello ja pidike
- momenttiavainalue 20-60 Nm, 100-200 Nm
- mittatikku

Moottorin on oltava kylmä, vasta sen jälkeen voit aloittaa työskentelyn.

Jakohihnan ja polttoaineen ruiskutuspumpun irrotus
Kaavio volkkarin AHD-moottorista



Vaihtoprosessi on sama kuin aiheessani, vain...
1. Kampiakselin TDC on klo 18.
2. Venttiilin kansi on irrotettava huolimatta siitä, että kaikki Donetskin alueen asiantuntijat sanovat, että sitä ei tarvitse poistaa.
3. aseta ruiskutus indikaattorin mukaan = 0,55 mm
4. ruiskutuksen aloittamisen jälkeen säädä injektio Vagcom-tiedoilla





Ohjeet löytyy kokonaisuudessaan viestin yläreunasta

Camino79

Olipas vaikeasti esitetty. Volvossa pumppu ajotetaan testerillä dynaamisellä säädöllä, ei heittokellolla niinkuin volkkarissa.

Ainoa erikoistyökalu jonka tarvitsee ihan aikuisten oikeasti on tuo kampuran hihnapyörän pidin, muuten ei kunkkupulttia saa auki tai kiinni. Ei lähde edes kolmenvartin pyssyllä jos on vedetty oikeaan momenttiin...

Ja pumpun hihnan ajotusta on aivan vitun turha kikkailla rullilla, koska helpoin on päästää nokkapyörä joka on kartiolla löysälle ja kääntää suoraan nokkapyörää.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Valde

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 07 kesäkuu, 2024, 18:50Olipas vaikeasti esitetty. Volvossa pumppu ajotetaan testerillä dynaamisellä säädöllä, ei heittokellolla niinkuin volkkarissa.

Ainoa erikoistyökalu jonka tarvitsee ihan aikuisten oikeasti on tuo kampuran hihnapyörän pidin, muuten ei kunkkupulttia saa auki tai kiinni. Ei lähde edes kolmenvartin pyssyllä jos on vedetty oikeaan momenttiin...

Ja pumpun hihnan ajotusta on aivan vitun turha kikkailla rullilla, koska helpoin on päästää nokkapyörä joka on kartiolla löysälle ja kääntää suoraan nokkapyörää.
Eikös perusennakko katsota hihnalla (kellolla) ja loput testerillä? Loput hienosäädöt kantta siirtämällä.

Helpoimpia volvon koneita jakohihnan suhteen lienee ihan perus tinakone. Tiiä D5:sta, mutta bensavastaavassa tainnut olla välttämätöntä edes apulaitepyörän irroitus.

Muista enää, helppo se oli kuitenkin. Minusta helpompi kuin vinokone.
Takavetopihtaaja

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Valde - 07 kesäkuu, 2024, 20:33Eikös perusennakko katsota hihnalla (kellolla) ja loput testerillä? Loput hienosäädöt kantta siirtämällä.

Helpoimpia volvon koneita jakohihnan suhteen lienee ihan perus tinakone. Tiiä D5:sta, mutta bensavastaavassa tainnut olla välttämätöntä edes apulaitepyörän irroitus.

Muista enää, helppo se oli kuitenkin. Minusta helpompi kuin vinokone.


Noup. Volvossa ei ees pääse kattomaan kellolla ellei oo joku sekasikiö.

Merkit kohdilleen että lähtee käymään, sit testerillä dynaamisen ajotuksen testimoodi päälle ja pikkusen viitearvoa aikaisemmalle niin toimii kuin junan vessa.

@jariha voi kertoa paljonko kulutus putos ja kuinka tuli vetoa lisää  ;)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Vaniukko

Lainaus käyttäjältä: Valde - 07 kesäkuu, 2024, 20:33Eikös perusennakko katsota hihnalla (kellolla) ja loput testerillä? Loput hienosäädöt kantta siirtämällä.

Helpoimpia volvon koneita jakohihnan suhteen lienee ihan perus tinakone. Tiiä D5:sta, mutta bensavastaavassa tainnut olla välttämätöntä edes apulaitepyörän irroitus.

Muista enää, helppo se oli kuitenkin. Minusta helpompi kuin vinokone.
voi olla helpompi jos on 960 korissa,muuten kyllä täyttä paskaa...
Valurauta basso ja pystymoottori??

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Vaniukko - 07 kesäkuu, 2024, 21:25voi olla helpompi jos on 960 korissa,muuten kyllä täyttä paskaa...


Mikä siinä on paskaa? Meneehän siinä pumpun hihnan kanssa jopa se pari tuntia plus ajotus kun on oikeet työkalut  :o

Enempi se transportteriin vituttaa tehdä kun pelkästään jo kampuran työkalun paikalleensaanti ottaa aikaa ja työtä... plus se vitun heittokellolla ajottaminen on ihan  :shitfan:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Vaniukko

no kai sen tekee jos pakko on...jotenkii vaan tuntuu että kaikki nuihin tehtävät huollot on ihan täyttä kidutusta.transporteri on kyllä jo niin hc hommia että ei oo tosikaan🤣
Valurauta basso ja pystymoottori??

Anza

Hihnat maksoi joitain kymppejä. Pultit vesipumppu ja kiristimet hommattava. Toi sarja ois ollu fiksumpi jos olis ummartanu jotai tooista.





Jotain kiristimiä näyttäis puuttuvan volvon sarjasta


Anza

Viroksi paras ystävä on parim sôper. Sellaista etsimään!

jariha

just mietin jos vaihtas ensvkolla pumpun että pääsis sotkamonreissulle jussina ja vanahalla hihnallaki vielä :o

jakohihna ja pumpunhihnoilla taitaa nyt olla 20tkm ajettu eli ei edes vaihtovälillä? jakohihna 90tkm/pumppu 45tkm. on siis perus vaihtoväli.

julin säätöjen jälkeen oli melko herkillä kulkupuoli ja ei se huono ollu ennen sitäkään mutta semmonen terävyys puuttui? kulutus edelleen matkassa 5.2l/100km seka jontka 6.1l/100km. nyt taas antautu turpo tai kello tms? ja pumppukin oireilee. on ollu tekohengitettynä muutamia kymmeniätonneja käytössä... nytkin kulku puoli on hyvää jos ei alle 60:n tarvii vauhtia laskee :))  tekis mieli kyllä luovuttaa jo ton kanssa mutta luovuttaa ei ole ensimmäinen sana joka on mielessäni taas näihen romujen kanssa ;)
-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-96 Volvo V70 2.5Tdi paku
-07 Ford Mondeo 1.8 stw -05 Opel Combo 1.3 -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm -97 VW Transporter T4 caravelle