Mobilisti lehti

Aloittaja Barfly, 29 tammikuu, 2021, 14:24

« edellinen - seuraava »

Rusty

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 20 joulukuu, 2021, 08:25JE todennöisesti jatkaa Markkasen leipiin/seuraajaksi (=silkkaa spekulaatiota).

No tämä olisi jopa toivottavaa. Ei ainakaan huonommaksi menisi.
Ah, ahtaita aikoja.

jusssi

Onko porukassa Mobilisti -lehden lukijoita? Mikä on lehden tila nykyään, siis jos vaikka vertaa muutaman vuoden takaiseen?
Meinaan ku löysin kirpparilta Mobilisteja, oisko '15 vuosikerta ja jotain uudempia irtoja ja niitä ku täs lueskellut, ni tulin siihen tulokseen, että jos jonkun lehden tilaisin ni ehdottomasti tämän!  8)
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: jusssi - 29 elokuu, 2022, 20:00Onko porukassa Mobilisti -lehden lukijoita? Mikä on lehden tila nykyään, siis jos vaikka vertaa muutaman vuoden takaiseen?
Meinaan ku löysin kirpparilta Mobilisteja, oisko '15 vuosikerta ja jotain uudempia irtoja ja niitä ku täs lueskellut, ni tulin siihen tulokseen, että jos jonkun lehden tilaisin ni ehdottomasti tämän!  8)
Minä lueskellut ehkä n. 15 vuotta ja minusta aika tasaisen hyvänä on pysynyt. Vinkkinä että kestotilaaja saa tunnarit sähköiseen arkistoon missä on kaikki ikinä ilmestyneet Moblat (kannattaa varmistaa mutta ainakin muutama vuosi sitten oli noin, mulla kestää paperistenkin luku ihan riittävän pitkään...). Ja tietysti ne pari ekstrajuttua lehden lopussa verrattuna irtonumeroihin.
Kyllä on ihanaa olla viisas insinööri

Pande

Minä olen lukenut Mobilistia reilut 40 vuotta ja alkuvuosinahan se oli aika paljon KLB:n kulloisistakin intoilun kohteista kiinni mitä lehteen päätyi ja lehden ilmekin oli sekavahko. Toki mielenkiintoista kamaa oli, mutta noin niinkuin journalistisessa mielessä ja ulkoasunkin osalta on kehitystä tapahtunut todella paljon. Ei nyt ehkä viimeiseen viiteen tai kymmeneen vuoteen ole merkittävästi mikään muuttunut joten jos 2015 lehdistä pidät niin pidät varmaan uusistakin.

Erityisesti kiitän perusteellisia pitkiä juttuja, joissa käydään läpi merkin ja mallin historiaa, myöhempi vaikutus skeneen jne. ja esitelty yksilö on ikäänkuin esimerkkinä edustamassa jutun aihetta. En tiedä osaanko selittää mitä tarkoitan, mutta siis että hienonkaan yksilön esittely ei jämähdä vain sille asteelle että "nostettiin suosta, kaikki kromattiin ja maalattiin ja vihdoin tuli valmista" vaan että laajempi konteksti on mukana. Että miksi tämmöinen malli syntyi, kuka niitä osti ja miksi häipyi markkinoilta jne.

Ihan kaikkea en välttämättä lue läpi. Pitkät sinänsä ansiokkaat kirjoitukset menneiden vuosikymmenten kilpa-autohommista jäävät usein vähemmälle huomiolle. Laiva- ja lentokonejutut tulee usein kyllä luettua vaikka itse aihe ei niin kiinnosta mutta kun ovat hyvin tehtyjä niin ihan yleissivistyksen vuoksi.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Smirkelimies

Esitellyn laitteen koeajo on aina mielenkiintonen.

Seikkaperäiset autohistoria-osuudet jääpi vähemmälle koska ne on toisinaan aika tylsiä.

Hyvä kun on hyvin kirjotettuja juttua monenlaisista ajopeleistä.

Hullu-Jussi

Mobilisti on viimeiset 15 vuotta ollut uskomattoman laadukas ja antoisa lehti. Monet kerrat olen uutta numeroa availlessa tuumannut jostain ajolaitteesta, että se on sen verran tylsä ja mielenkiinnoton laite, että en viitsi lukea siitä kertovaa juttua. Kun kaikki muu on tullut luetuksi myös näitä vähemmin kiinnostavia juttuja tulee aloiteltua ja silloin on monta kertaa käynyt niin, että koko tarina on tullut luettua ja lopuksi on vaan ihmetellyt, kuinka niinkin hölmöstä laitteesta on onnistuttu kirjoittamaan niin mielenkiintoinen juttu.

jusssi

Ite tullu tässä vähään aikaan luettua kohta kaikki kirjaston autotekniikan historiaa käsittävät kirjat, niin mobilistin historiajutut on ihan mieleistä luettavaa. Myös jotenkin maanläheinen ja ei kaiken tarvitse olla säilynyttä tai alkuperäiseksi entisöityä, ollakseen mobilismia -meininki on oikein hyvä.
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Pertti K

Siinähä oli hiljattain juttu - ai kauheeta - jokkiksesta!
Kyllä on ihanaa olla viisas insinööri

TwistOla

Tänään oli saapunut uusin lehti ja tutun monipuolinen on jälleen. Jenkkikalustoa heti kannessa eli Ford Ranchero GT '70 esittelyssä.

Isänpäiväksi ilmestyy "Eilinen ei ruostu IV"-läpyskä. Teemana työn sankarit. Hankintaan menee kun ne aiemmatkin on tullut hoidettua.
Tähä jaksa ny mitään ylvästä keksiä!

Pertti K

Jumankeka, edellistäkin päässyt vasta Tojotajuttuun asti!
Kyllä on ihanaa olla viisas insinööri

jusssi

Joo, tosiaan tuli tilattua tuossa keväällä lehti ja Nro 4 olikin eka joka löytyi postilaatikosta. Olen myös tyydyttänyt mobilistihimoa nettiarkistoa selaamalla, ja vaikka se ei paperilehtiä korvaa, niin tyytyväinen olen ollut myös siihen. Arkisto on toimivalla alustalla, zoomit ja sivunkäännöt pelaa nätisti myös Applen Safarilla.
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Bluehill

KLB on näemmä jäämässä eläkkeelle ja on myynyt Mobilistin Halmkronalle ja kumppaneille.
Toivottavasti ei taas tule tason notkahdusta kuten Enqvistin lähdön jälkeen, vaikka ei kai KLB enää varsinaisesti ole Mobilistin toimittamisen kanssa ollutkaan tekemisissä.

jusssi

Mobilistia nyt alun toista vuotta tilannu ja ei ole pettänyt. KLB tosiaan jätti vetovastuun nyt muille , mutta nämähän on jo sisäänajettu lehdessä ja en epäile, etteikö homma hoituisi jatkossakin.
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Aalto

Jotaki pientä muutosta olen Mobilistissa ollut huomaavinani. Tässä parin vuoden aikana sanosin. Näkys pitkään poissa olleet KLB-tyylin artikkelit tulleet takasin. Elikä sellaset joissa ei juur tekstiä ole. Kuvia ja kuviksia lähinnä. Mutta ei niitä montaa ole ollut. Eikä mitenkään häiritse. Hyvä vaan et on eri tapaan tehtyjä juttuja lehdessä ja sopivasti vaihtelua.

Vanhojen Mobilistien lukemisesta on tullut tapa. Olen huomannut et en vissiin koskaan saa luettua Mobilistia kerralla kannesta kanteen. Aina jää jotain lukematta. Eilen illalla otin vanhojen lehtien kasasta Moblan 6/2022 ja alotin lukee sitä toiseen kertaan. Heti osu artikkeli jota en muista ekalla kertaa lukeneeni. Kertoo Citroen D Super 1973 jonka Olavi Sallinen oli ostanut uutena. Jutun auto on omalla tavallaan aivan yber hieno.

Juttuun liittyvää tarinaa kyl oikeesti enempi ihmettelin. Se alkaa kun Sallinen lähtee Kangasalta laina citikalla Norjaan ku joku on kertonut nähneensä et siellä pohjosessa Tromsassa on joku vanha kuorma auton raato josta Sallinen tarttis osia. Hänellä ei ole tarkkaa tietoa missä raato on eikä edes sen omistajasta tietoa mutta lähtee siltiki vaan reissuun. Asiaan kuuluu et auton tankkaaminen unohtuu ja bensat loppuu jossain 10 kilsaa ennen Tromsaa. Sallinen työntää kaverinsa kanssa Citikkaa kunnes pääsevät linja auton kyydissä kaupunkiin. Raato löytyy, omistaja löytyy ja saavat osat ja palaavat yhtä soittoa takas kotia. Reissua varten lainattu Citikka teki Salliseen niin hyvän vaikutuksen että hän päätti ostaa seuraavaksi autokseen Citroenin.

Pertti K

Uusimmassa numerossa.

Kyllä on ihanaa olla viisas insinööri