Bobcatit yms pienkuormaajat

Aloittaja Therealsamppa, 06 helmikuu, 2021, 16:58

« edellinen - seuraava »

Therealsamppa

Tämmöinen aihe vielä puuttuu, voisin itse aktiivisemmin tänne kirjoitella, näyttää siltä että saan olla jatkossa paljon kyseisten koneiden kanssa tekemisissä  ;D
Elämää laakereiden varassa

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Therealsamppa - 06 helmikuu, 2021, 16:58Tämmöinen aihe vielä puuttuu, voisin itse aktiivisemmin tänne kirjoitella, näyttää siltä että saan olla jatkossa paljon kyseisten koneiden kanssa tekemisissä  ;D
En ole päässyt liukuohjattuja koskaan ajamaan, mutta konsepti kuulostaa mielenkiintoiselta.. :P
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Hullu-Jussi

Saattaa olla, että on keksitty parempiakin kuormauskoneita kuin Bobcatit, mutta niillä on omalla tavallaan pirun hauska ajaa. Ja tällasena jenkkitekniikkaan mieltyneenä täytyy sanoa, että liukuohjatut kuormaajat on vähän samalla tapaa sitä syvintä Amerikkaa niin kuin avolavapakutkin.

Therealsamppa

Lainaus käyttäjältä: Hullu-Jussi - 06 helmikuu, 2021, 17:25Saattaa olla, että on keksitty parempiakin kuormauskoneita kuin Bobcatit, mutta niillä on omalla tavallaan pirun hauska ajaa. Ja tällasena jenkkitekniikkaan mieltyneenä täytyy sanoa, että liukuohjatut kuormaajat on vähän samalla tapaa sitä syvintä Amerikkaa niin kuin avolavapakutkin.

Täytyy allekirjoittaa, sillä kun ajaa niin tuntee olevansa osa sitä konetta  ;D

Kokoisekseen löytyy puskutehoa, 773 painaa 2600kg, saman verran kun esim 502 Valmet. Hauska on kyllä oikea sana kuvaamaan Bobcattia ;D
Elämää laakereiden varassa

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 06 helmikuu, 2021, 17:06En ole päässyt liukuohjattuja koskaan ajamaan, mutta konsepti kuulostaa mielenkiintoiselta.. :P

Sama juttu. Pähkäilin bobin ja traktorikaivurin välillä ja päädyin jälkimmäiseen nyt ensialkuun. Eihän ne sulje toisiaan pois millään muotoa, bobiin kun saa niin helkutisti erilaisia laitteita.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Fargo

Jos tykkää youtube-videoita katella niin semmonen sälli kun Andrew Camarata kannattaa ettiä. Melkein joka videossa on katti mukana hommissa ja kovasti on lisälaitteita amerikan maalla noissa.

Ite joskus työskennellyt 700-sarjasella missä oli muutamat kauhat, trukkipiikit ja kaivuulaite. 25v sitten se katti kaivinkoneena oli ihan pop, niitä oli paljonkin mutta nykyään kun on noita ympäripyöriviä minikaivureita niin eipä ole paljon katteja näkynyt kaivuulaitteilla. Samaten kun markkinoille on tullut pieniä pyöräkuormaajia niin katit on jääneet kuormaushommissakin harvinaisiksi. Aikoinaan stadissa noita oli lumitöissä paljon kun mahtui ihan mihin vaan.

Therealsamppa

Lainaus käyttäjältä: Fargo - 06 helmikuu, 2021, 19:47Jos tykkää youtube-videoita katella niin semmonen sälli kun Andrew Camarata kannattaa ettiä. Melkein joka videossa on katti mukana hommissa ja kovasti on lisälaitteita amerikan maalla noissa.


Joo on tullut katsottua, jonkun aikaa sitten kylläkin. Se hommasi sen Japanilaisen tela-alustaisen kuormaajan, miten jossain videossa sanoi että Bobcatti on aina rikki kun pitäisi töihin ryhtyä  ;D 

Mutta varakoneena taitaa edelleen olla aito Bobcatti sillä.

Paljon kans Amerikan maan videoita tullut katsottua, moni ei pidä Bobcatteja kovinkaan luotettavina, itse kyllä tykkään ;D
Elämää laakereiden varassa

Fargo

Lainaus käyttäjältä: Therealsamppa - 06 helmikuu, 2021, 19:56moni ei pidä Bobcatteja kovinkaan luotettavina

No, yllättävän kestäviä nuo 80/90 luvun koneet oli, harmituksen aiheet oli lähinnä huoltoon liittyviä. Toki kun koneet oli urakointikäytössä niin tunteja tuli ja sitä myötä alkoi olla väljää joka paikassa. Muistan hyvin kun kaivuulaite oli kiinnikkeistään sen verran horo että pienikin huolimattomuus kaivaessa niin sai taas kalastaa sitä takaisin kun roikkui letkujen varassa. Rengaskulutus oli monelle yllätys, varsinkin kovapitoisissa paikoissa hävis viikossa pinnat renkaista. Onneton maavara on yksi tuon laitteen helmasynneistä.

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Fargo - 06 helmikuu, 2021, 20:12No, yllättävän kestäviä nuo 80/90 luvun koneet oli, harmituksen aiheet oli lähinnä huoltoon liittyviä. Toki kun koneet oli urakointikäytössä niin tunteja tuli ja sitä myötä alkoi olla väljää joka paikassa. Muistan hyvin kun kaivuulaite oli kiinnikkeistään sen verran horo että pienikin huolimattomuus kaivaessa niin sai taas kalastaa sitä takaisin kun roikkui letkujen varassa. Rengaskulutus oli monelle yllätys, varsinkin kovapitoisissa paikoissa hävis viikossa pinnat renkaista. Onneton maavara on yksi tuon laitteen helmasynneistä.
Ajattelin myös että saattaa tehdä melkosta jälkeä tuo ohjaus pehmeillä pihoilla yms mutta varmaksi en tiiä?
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!

Therealsamppa

Lainaus käyttäjältä: Suuri Valkoinen Isä - 06 helmikuu, 2021, 20:25Ajattelin myös että saattaa tehdä melkosta jälkeä tuo ohjaus pehmeillä pihoilla yms mutta varmaksi en tiiä?

Pitää ajaa kahdella renkaalla niin ei jää jälkiä  ;D  Kyllähän se jonkun verran repii hiekalla/soralla, en sitten tiedä miten nurmikolla mahtaa liukua?
Elämää laakereiden varassa

Fargo

Lainaus käyttäjältä: Therealsamppa - 06 helmikuu, 2021, 20:32Pitää ajaa kahdella renkaalla niin ei jää jälkiä  ;D  Kyllähän se jonkun verran repii hiekalla/soralla, en sitten tiedä miten nurmikolla mahtaa liukua?

Ei se paljoakaan jälkiä jätä jos pinta on tiivis, höttöhiekalla kyntää kyllä. Nurmikolla sama juttu, jos vanha, juureva nurtsi niin ei mitään mutta tuore ruoho missä pehmeä multa alla niin komeat jäljet jää ja huonolla tuurilla olet mahasta kiinni.

kuutio

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 06 helmikuu, 2021, 17:06En ole päässyt liukuohjattuja koskaan ajamaan, mutta konsepti kuulostaa mielenkiintoiselta.. :P
Juu.. kyl alkuun oli nimenomaan mielenkiintoista kun oli siihenasti
tottunu että kuskin koordinaatiossa jalkojen liikkeet liittyy pysähtymiseen ja liikkeellelähtöön jne..
Ja kädet ohjaamisen lisäksi esim. kauhan komentamiseen ym hydrauliikkaan
Sain hyvän neuvon että just lumityöt hyvää treeniä opetteluun.

Kyl alkuun oli jännää kun lähesty jtn estettä niin selkäytimestä jalat haki kytkintä ja jarrua ja kauha sitten teki Jotain😁😁
All work and no play makes Jack a dull boy.

Hullu-Jussi

Liukuohjattuja, kun on sitten vielä eri ohjauksilla. Jos ajaa vuoronperään Popparin tekeleellä ja vaikka Catin liukuohjatulla, tulee heti virheliikkeitä, jos keskittyminen herpaantuu.

Mitä tulee jälkiin, niin pehmeällä pinnalla liukuohjatut jättää kyllä aika pahaa jälkeä ja siksi ainakin pihantekohommissa usein on tuntunut helpommalta käyttää runko-ohjattua. Lumitöissä jälkiä ei jää, mutta sopivalla kelillä liukuohjatulla saa pihan kiillotettua liukuradaksi. No, hyvällä verkkoterällä sen vetäsee parilla työnnöllä kuntoon.

Mulla ei itellä ole Popparia aikaisemmin ollut. Olen ajanut vaan työnantajien koneilla. Vähän aikaa sitten innostuin lopulta sellasen ostamaan, kun löytyi sopivassa kunnossa oleva vanha 643. Nyt se on 10-vuotishuollossa parhaillaan.

kuutio

Meidän koneen ent omistaja oli vähentänyt takarenkaiden jättämiä repimisjälkiä niin että pitänyt aina ihan silestonet takana..
Seurauksella että ketjut ja rattaat kuluneet melko huonoiksi kunei ollu ymmärtäny että keskinäinen välityssuhde pahasti pielessä

Ja jostain syystä laittanu vielä lisäpanssarin pohjaan seurauksella että se onneton maavara muuttunut olemattomaksi.
Ei ollu kerta eikä kaks kun piti kauhallinen kipata just siihen ja kauhan kärjellä kikkailla ittensä irti. Onneks hydrauliikassa voimaa koneen kokoon nähden
All work and no play makes Jack a dull boy.

Poweri

Tuntus että maavaraan tepsis rengas/vanne valinta?
Omassa käytössä tarttis olla jonkin verran maavaraa.
Ilo ilman Dieseliä on teeskentelyä!