Timi 1000

Aloittaja Harri S, 17 maaliskuu, 2021, 08:03

« edellinen - seuraava »

Harri S

Timi on huilinut tallissa muutaman viikon, ajoin sillä vissiin muutenkin vain pari kertaa koko kesäkuussa ja otinkin sen tänään esille.

Kun en muuta keksinyt niin aloin kaivelemaan siitä rupea pois.
Tällä kertaan tankin täyttöaukon juuresta.



Hionnan jälkeen kaivoin loput kuopparuosteet pois dremelillä ja yllätykseksi yksikään kohta ei ollut vielä puhki asti.
Kittiä ja hiontaa muutamaan kertaan,  pohjamaalia joka keitti kertaalleen vanhojen maalien kanssa, tunneripesulla maalit pois, kittiä ja hiontaa, nyt pohjamaali ei keittänyt joten vesihionnan jälkeen tupsautin päälle tilkan sinistä ja kilikalilakkaa.











Ei se viheetön vieläkään ole mutta kaipa parempi kuin aamulla.
Laitan siihen uuden tankinputken kumikauluksen huomenna.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Laitoin tankin paikalleen, säädin oikeaan asentoon ja täyttöputken ympärille uusi kumikaulus.



Kuskin oven takana oli iso ruostekukka korisaumassa josta oli maalitkin lähteneet ties milloin. Koputtelin ja hioin sitä hieman kun oli jo kunnolla turvonnut, niin iso reikähän siihen tuli.
Sahailin siitä sitten reunat suoremmiksi dremelillä.





Sitten tinapohjusteet, kuumennus ja putsaus. Pellistä pikku paikka jonka myös timasin. Pikku paikan saa parhaiten pysymään hollilla kun jättää yhteen kulmaan kiinni pellin, jonka saa vaikka lukkopihdeillä kii koriin kiinnitinaamisen ajaksi. Sitten vaan lämpöä ja koritinaa reilusti, sen päälle hionnat.







Mulla ei ole tapana siloitella pois korin orkkissaumoja ja niin jätin sen tässäkin näkyviin vaikka sauma on oikeasti tinattu yhteen kylkipellin kanssa.
Sitten vaan ohut kittaus, hionta, pohjamaalaus, väri ja kirkaslakka, kaikki kilikalina.
Tää koko kylki on jossakin vaiheessa vendetty puoliväliin matalla kilikalilla joten maalasin ja lakkasin sen hieman laajemmalti.
Korjaus erottuu oikeastaan vain parempana kiiltona kuin auton muusta puskamaalauksesta mutta aika hoitaa ja mattaa sen kyllä samaan kiiltoon.







Nurjalle puolelle ruiskutin kotelonsuoja-aineet.
Nyt ei ole enää kun apparin puolen samassa kohdassa oleva pieni kupru, ja pahimmat ruostekukat on poistettu.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Ostin viime viikolla Timiin aidot GB 5x10 tykkivanteet keskiökuppeineen. Ne on valun mukaan vuodelta 1971.
Yhdessä oli kivikova rengas päällä ja sain sen lopulta melkoisen jupuamisen jälkeen pois vanteelta.

Niillä on ryskitty kanttariin melko paljon ja yhdessä ulkohuuli oli mutkilla. Kaikissa oli hapettumaa ja melkoinen määrä rengaspainoja.







Putsasin äsken vanteet painoista ja otin kieron vanteen käsittelyyn. Reilusti kosanilla lämpöjä ja koputtelemalla kiero huuli takas suoraksi. Tuo huuli oli myös hieman murtunut yhdestä kohtaa, ja hitsasinkin murtuman alumiinipuikolla kiinni ettei pakene enempää.





Seuraavaksi tarkistan vielä kaikkien suoruuden, puhallan ne kauttaaltaan puhtaiksi, täytän kaikki kanttarinaarmut keinometallilla ja sorvaan vielä lopuksi ulkohuulet siisteiksi sorvissa jne.
Päätoiminen harrastaja

Antti

Ainut oikea vannevalinta Miniin :+1:

Harri S

Kyllä näin on! Näissä vanhoissa puolan muoto on pyöreä, toisin kuin nykyisissä se on suippo.

En ole ikinä nähnyt näin pahasti kanttareissa hajoitettuja vanteita.
Viimeviikolla sorvasin jokaisen vanteen ulkohuulesta kauttaaltaan millin pois.
Näin sain osin jo kadonneet huulien reunanauhat näkyviin ja siten symmetrinen muoto mitä korjata keinometallilla. Sorvatessa katosi osa valetuista kokomerkinnöistä joten peitin ne huulien kojauksen yhteydessä.
Vein vanteet tutulle hiekkapuhallettavaksi jolla saan ne puhtaiksi ja pitävän pohjan keinometallille ja maalille.
Tänään sain puhalletut vanteet takaisin ja lähmin niihin muutamaan kertaan keinometallia kanttarin syömiin kohtiin. Toisiin enemmän ja toisiin vähemmän.









Samalla täyttelin valuhuokoset joita oli jokaisessa vanteessa.



Sitten vaan muutamat kerrokset pohjamaalia molemmin puolin ja noi saa nyt kuivua rauhassa yön yli.





Vesihionnat ja pintamaalit ehkä huomenna jos säät sallii.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Kylmää ja tuulista mutta sain ruiskuttua vanteisiin maalit päälle.



Keskikupit oli maalattu hornalla ja niistä piti poistaa maalit maalinpoistoaineella sekä raaputella varovasti kirurginvetsellä keskimerkeistä vanhat maalarinteipinliimat. Yhdestä kupista oli myös hiottu kromit puhki, kuparin väriseksi ja siihen piti ruiskuttaa vannekromi. Loput sain putsattua ihan kelvollisiksi.







Ihan kohtuu lopputulos lähtökohtaan ja nähtyyn vaivaan suhteutettuna.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tilasin ranskasta Camac klassikkorenkaat koossa 165/70-10 jotka saapuikin perjantaina.
Lauantaina noudin IKH:lta uudet venttiilit.
Tänään sitten pyöräytin renkaat vanteille ja tykkivannesetti on valmis ensi kesän koitoksiin.You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.
Päätoiminen harrastaja

samulis

Kävitkö tasapainottamassa? Paljonko on painoja nykyisällään?

Harri S

Nuo meni hyvin tasapainoon ja painot on piilossa puolien takana.
Meni 20-40g per vanne mutta se kaikista rajuin, hieman soikea, otti muistaakseni 120g, ennen kunnostusta siinä oli puntteja yli 300g.
Se ei vippase enää kun koputtelin ison sorvin pakkaa vasten suoraksi.
Päätoiminen harrastaja

JUY40

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 27 syyskuu, 2021, 17:13Tilasin ranskasta Camac klassikkorenkaat koossa 165/70-10 jotka saapuikin perjantaina.
Lauantaina noudin IKH:lta uudet venttiilit.
Tänään sitten pyöräytin renkaat vanteille ja tykkivannesetti on valmis ensi kesän koitoksiin.You cannot view this attachment.
You cannot view this attachment.

Mistä puljusta tilasit renkaat?
Miulla ois kans uusien kumien osto mielessä. :thinking:

Harri S

Nämä renkaat ostin tuolta koska halusin klassisen pintakuvion:
Tuli Espanjasta 5 vuorokaudessa kotiovelle.

https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/camac/bs313/165-70-r10-72s-997406
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään Timi sai uudet tassut.
Taakse piti laittaa 10mm spacereita ettei gummit ota kii tukivarteen. Sorvasin vanteisiin pitkät holkkimutterit ja tein niille kartioprikat jotta vanteet on kunnolla kii ja keskellä navoissa, ja holkit samalla keskittää myös spacerit. 165 leveät gummit mahtuu juuri ja juuri kaarien sisään.
Yhdestä vanteesta oli puntit irronnu talven aikana (kun tietäis vaan mistä) ja se tietenkin hieman täristi yli 80 vauhdissa.
Motonetista ostin äsken takapyörän laakereita kun apparin puolella on vähän välystä.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Kävin Timin kanssa katsastusasemalla ja hyväksyntä tuli ilman huomautuksia, jolla ajelee taas seuraavat kaksi vuotta.
Vähän säätelin ajovaloja ja siinä olikin kaikki katsastusvalmistelut.
Sitten vein sen samaan talliin Austinin kanssa, ensi kesän ajeluita odottelemaan.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Otin Timin tänään ajoon. Vajaassa vuodessa ei ollu akku tyhjentyny saatikka bensa vanhentunu. Motarilla tuulettui ummehtunut sisusta vaikkei tuolla satasta viitsi ajella kun kone huutaa 80:ssäkin jo yli 3K.
Pesin pölyt pois ja hain sapuskaa lähikauppakeskuksesta. Mukavan väljät parkkiruudut tämänkokoiselle autolle.
Päätoiminen harrastaja

palontie

Sellaiselle ne on suunniteltukkin..
Eniten vituttaa kaikki.