Matti's garage

Aloittaja MJF, 17 maaliskuu, 2021, 15:08

« edellinen - seuraava »

MJF

Kyllä tänne tarinaa mahtuu! KUE olikin Arin jälkeen samalla kaverilla joka rekisteröi tämän minun Satelliten ensimmäisen kerran Suomen kilpiin  8) KUE on tullut muuttoautona Kuopioon vuonna -70. Jännä että jo ekassa rekisteriotteessa lukee Sport Satellite, vaikka se on vinkoodinkin mukaan tavallinen Satellite. Alunperin vaaleansininen, sitten musta ja nykyäänkin hopea. Tai en tiiä minkä värisenä se jatkaa elämää, käsittääkseni on ollut jonkilaisessa koriremontissa viime vuosina. Vai oliko vaan tekniikka levällän, ei voi kaikkea muistaa... Pari kertaa oon sattunut kameran kanssa samaan paikkaan auton kanssa. Kuvia olis enempikin joka värissä, mutta arvaako niitä laitella näkösälle kun on ominpäin somesta kerännyt niitä  ??? Nykyomistajalle lähetellyt niitä. Forssassa -99 ja Kalajoella -16

Tarinat on mukavia lukea ja kuunnella, äiti kertoo aina juttuja kun on saanut/joutunut vuosikymmenet kahteleen näitä touhuja. Tästä veekasin jutusta se alkoi muisteleen Rambleria ja kuinka siellä piti olla aina iso vasara mukana. Minun odotusaikana oli ollut menossa neuvolaan Ramblerilla ja keskustassa risteyksessä oli taas rattikarahkan vivut sekaisin ja kaks vaihdetta päällekkäin päällä. Ei muuta kuin ison mahan ja vasaran kanssa konepellin alle ja humauttaa vasaralla vaihteet vapaalle. Ja matka jatkui. Piti kuulemma jättää auto kauemmas parkkiin terveyskeskuksen pihassa jos joutuu uudelleen samaan  :D  Isosisko oli parivuotiaana aina huudellut takapenkiltä ohjeita "pumppaa pumppaa" "ryyppyä" "paa kakkonen päälle" Rambler oli isällä vuosina 1977-81. Itsel olen syntynyt -80 niin liikenteestä ei ole omia muistikuvia... Parin omistajan jälkeen auto päätyi vuonna -86 purkaamolle ja sieltä muistan kun se oli pinon alimmaisena. Muistan vielä kohdankin missä se oli  :'(

Belvedere tuli taloon marraskuussa -89 ja tuli pari juttua äitin kertomana mieleen. Joskus aikoinaan oltiin menossa isän veljelle Merikarvialle. Lähtö oli ollut lauantaina aamuyöstä että oltaisiin aamulla perille. Jossain Kokkolan alapuolella oli ollut puhallusratsia ja poliisisetä oli tullut sen näköisenä että nyt on raggarit vanhalla jenkkiautolla liikenteessä ja pääsee sanomaan. Oli kuulemma ollut hyvä ilme kun oli kurkannut autoon sisälle, 6 henkinen lapsiperhe matkalla ja kaikki asiallisesti turvavöissä  8)
Joskus myöhemmin, tais olla jo minun ajokorttiaikaa se. Äiti valitteli että jarrut ei oo kunnossa, me oltiin isän kanssa vaan että onhan nuo toiminut. Äiti oli sitten ollut stoppiristeyksessä odottamassa auto täynnä mummoja kun jarrupoljin painui pohjaan ja auto lähti ryömimään liikkeelle. No ei tätäkään vielä uskonut ennen kuin se sattui itselle ja jarrupääsylinteri meni vaihtoon  :rolleyes:

Tarinat on kuvien lisäksi parhautta. Kuunnelkaa ja taltioikaa muistiin vielä kun vanhemmat on niitä kertomassa! Moni on sanonut että kun nuorena ei kiinnostanut kuunnella, mutta vanhempana sitten on harmittanut kun ei enää tarinan kertojia olekaan ja kiinnostaisi kuulla.

Hurtsi1

Arin tytär kertoi selvittäneensä sateliten nykytilaa ja se tosiaan on palasina jossai tallissa. Hänellä on haaveena kuulemma että voisi joskus saada hommattua tuo nimenomaisen auton itselleen. Arilla jäi ns, vaiheeseen Duster joka seisoi vuosia Arin kaverin ranchilla säilössä. Tytär sitten kun kasvoi ja pääsi työelämään haki sen ja muutaman kaverin avustuksella laittoivat sen kuntoon. Nykyään pyörii harvakseen Joensuun katukuvassa oranssina mustin raidoin varustettuna.

Zephyr

Nyt tuli luettua Satelliten tarina uusimmasta V8-magazinesta, hieno auto ja ennenkaikkea hieno artikkeli / tarina autosta ja historiasta, juuri tuollaisia ( auton ja omistajan ) historiaa käsitteleviä juttuja on mun mielestä mukava lukea.

Kun taas niitä Mobilistin "koeajoja" en jaksaisi millään tavata "auton jarruja kun vertaa nykyautoihin niin toivomisen varaa jää jne. blaa, blaa", tuntuu että voisivat copy-pastettaa saman tekstin niihin kaikkiin vanhusten "koeajoihin"

jariha

tuo kue-22 on jostain tuttu rekkari ::)

MJF

Eiku se oli KYR-12

Alvari

Kue satellite oli joskus kaverilla kajaanissa 90 luvulla jolloin nuo possun kuvat tuli tuohon takapäähän...pikku karju baarin tarrat olivat

jariha

slant sickness

Rouvalla oli Valianttimme kanssa käynyt myös kertaluonteinen jarrujen katoaminen. Oli vika ja meni pois. En mä siihen syytä osannut etsiä, mut myöhemmin kun Tenu-Dart tuli taloon, sen vanha pääsylinteri teki samanlaisen tempun. Jarruihin kannattaa panostaa. Ei tulisi mieleen purkuosat ainakaan nesteeseen koskevien osalta jos uusia osia saa ostaa.

Mä oon ollut Tenu-Dartilla aamuyöstä Latviassa ratsiassa ja sen ohessa poliisiautossa. Varmaan 2002 eli euroaikaa Suomessa. Meitä oli myös kuusi, pienin turvaistuimessaan ja mä sain tosi hyvän perhealennuksen. Mut pitkän sakkolapun täyttö kesti kauan. Ajelin taajamamerkistä välittämättä 80km/h ja siitä tuli sakkoa. Oli jotain 50€ meidän rahoissa. Siellä jotain lateja.

Pikku-Kalle

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 02 toukokuu, 2026, 11:31nesteeseen koskevien osalta jos uusia osia saa ostaa.

Uskaltaako uusiin osiinkaa luottaa ku nykylaatu on niin hyvää..? :rolleyes: