Päivän projekti, ei välttämättä auto.

Aloittaja Jussi, 16 tammikuu, 2020, 01:06

« edellinen - seuraava »

sämpy

Ja muutenkin ehkä 1/10 korjaajasta jaksaa perhehtyä miten homma on rakennettu. Muilla jos ei viidessä minuutissa vika löydy niin myydään kaikki uutta "vanha on korjauskelvoton".

Teollisuudessa ihan sama juttu. Ulkoistetaan huollot jollekin kansainväliselle konsernille ja sen jälkeen yllättäen kaikki osat koko laitoksessa on uusimisen tarpeessa, ei saa varaosia ei pysty korjaamaan blaa blaa.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 23 marraskuu, 2024, 11:05Ja muutenkin ehkä 1/10 korjaajasta jaksaa perhehtyä miten homma on rakennettu. Muilla jos ei viidessä minuutissa vika löydy niin myydään kaikki uutta "vanha on korjauskelvoton".

Teollisuudessa ihan sama juttu. Ulkoistetaan huollot jollekin kansainväliselle konsernille ja sen jälkeen yllättäen kaikki osat koko laitoksessa on uusimisen tarpeessa, ei saa varaosia ei pysty korjaamaan blaa blaa.
Toi on niiiiin helppo korjauskonsti, et kovin yleisesti käytössä.
En varmasti oo.

Jussi

Eilen jo alottelin Chevyn kuuskakkoseen uuden kierroslukuanturin tekoa, kun vanha pätkii taas. Nykyinenkin on jo induktiivianturilla tehty. Noissahan on se huomioitava seikka, että sinne yläpään tilaan nousee moottoriöljy, eli sen olis oltava tiivis. Vararunkoon olin jo laittanut stefan, koska eka kokeilu oli optisella lukijalla.
You cannot view this attachment.
Jäi aika äkkiä pois käytöstä, koska ihan pienkin määrä öljyä stefan ohi riitti sotkemaan optisen lukijan, vaikka oli ulostusreikäkin lisättynä.
Nyt sorvailin tuohon päälle muovipalikan, jonka saanee parilla ruuvilla ja o-renkaalla tiiviiksi. Ja siihen pari anturinpaikkaa sillai, että muovi jää ehjäksi ja ei tarvi tiivistää kierrettä tai vahtia vuotaako anturin läpi.
You cannot view this attachment.
Tänään ehkä pääsee jatkamaan.
En varmasti oo.

Jussi

Kylläpäs onkin haasteellinen saada lukemaan tuota alkuperäistä sakaralevyä niin että on kotelomuovia vielä ehjänä välissä. Ylhäältäpäin, eli sakaran kapeeta päätä ei lue ollenkaan, sivusta saa nuukasti hyvän pulssin. Saattaa siinä olla nykyisen ongelma, kun se lukee aika ylhäältä sitä kapeeta päätä. Voi olla sen verran eläny se runko et mitta vähän lisiny, kun kuumana varsin lopettaa.
Pitää kokeilla tehä vielä yks paikka ylhäältä sillai, et anturi tulee ihan sakaran keskelle.
You cannot view this attachment.
Noissa antureissa sit onkin kovin tiuha kierre, vaikka ne myytiin malliin M12. Onhan se M12, mutta millin nousulla... Tiuhin jenkatappi on mulla 1,25 nousulla 12 koossa. Kymppiin olis ollukin millin nousulla. Etin sitten edes yhtä pulttia millin nousulla, ei missään. Vaan löytypä yhdestä spesiaali-ulosvetäjästä, mutta siinäkin jengaton osa päässä, eikä viittiny tärvellä sitä päätä. Tein sitten muoviin 1,25 jengan ja mukiloin sitä sillä pultilla niin pitkälle kun yletty. Sai sillai vähän tahmeesti meneen anturitkin pohjaan asti.
En varmasti oo.

slant sickness

Polkupyörän akseleista saattaa tuurilla löytää M10x1 kierteen. Tai sitä hyvin lähellä olevan M10x26TPI kierteen (kukahan tuonkin on keksinyt). 


Slantissa tarvitut asentoanturit ovat tätä nykyä jakopäässä. Nokkarattaaseen hitsasin ulokkeen, josta kopan läpi menevä anturi saa selvillä "kummallako kierroksella ollaan".

Mihin tuo laitteesi liittyy? Onko se suorasytkän ohjaus?
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 24 marraskuu, 2024, 11:16Mihin tuo laitteesi liittyy? Onko se suorasytkän ohjaus?
TiisseliChevyn kierroslukuanturi. Antaa ecm:lle ja mittarille vaan pulssin. Alkuperäinen on induktiivinen ac-generaattori, mutta pirun kallis kun tulee ton pumpun käyttäjän mukana.
En varmasti oo.

Jussi

Tein yhden anturipaikan vähän keskemmälle sakaralevyn päätä pystyyn ylhäältä. Siitä sai laajemmalla lukualueella olevalla anturilla hyvän pulssin. Huomasin et asennusetäisyys vaan pitää sitten testata ihan kierroksilla, saattaa pulssi kadota kun tulee jenkaa, jos turhankin lähellä se anturi.
Toi viimesin anturipaikka kyllä nyt jättää yhteen kohtaan aika ohkasen tiivistepinnan päälle tulevalle peitelevylle, mut jospa se jollain kemiallisella pitäs sen tarvittavan, onhan siellä se stefa. Kiinnitysruuvitkin sai paikkansa ja löyty sopiva o-rengaskin uran pohjaan tilkkeeksi.
Vielä pitää alkuperänen liitinrunko naittaa siihen palikkaan.
En varmasti oo.

slant sickness



Antureilla on toiveensa luettavien hampaiden suhteen. Testasin kampiakselin anturin porakoneella varsin hyvin asennusetäisyysvaihteluita sietäväksi. Hammasprofiili rattaassani on tuommoinen överiksi vedetty. Käyttämäni anturi on sellainen, että siitä saia kaksi signaalia vaihe-erolla, elikkäs selvittäisi pyörintäsuunnan nopeuden lisäksi.

Sitten menin mukavuussyistä pyöräyttämään anturin 90 astetta eri kulmaan kuin mitä datalehdykkä ohjeisti. Anturin kierto siis. Edellisessä kuvassa näkyy,että anturilla on muoto ja kiinnitysreikä korvakkeessa. Tämän piti olla "ajosuuntaan", mitä se ei ensimmäisessä versiossani ollut. Ja kesällä koeajolla ihmettelin, kun Maxxecu tipahti moottoritiellä isoja kierroksia kokeillessa tahdista hillittömän imusarjassa tapahtuneen räjähdyksen säestämänä. Anturi oikein päin ja ongelma oli poissa. Se yksittäisen pulssin katoaminen tms ei tullut ilmi anturin testipenkityksessä skooppikuvaa tuijottamalla.

Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Jussi

Kierrosanturi alkas oleen liki testailua vaille. Pulssijohtoon pitäs lisätä ehken rajoitusvastus, ettei tuu vahinkoja maks kuorman ylityksestä, se kun ei ole ku 200mA.
Muistikuvilla tein, kaipa se mahtuu paikalleen...
You cannot view this attachment.
En varmasti oo.

Jussi

Taitaa nää rojektiaihiot jotenkin tietää, että haasteettomat hommat on vähän tylsiä. Mutta pitääkö vittu aina liiotella...

Löyty se toinenkin vuoto vilppiaihiosta. Höyrystinkennon yläpäässä ylin syöttöputki murtunut just kennon tukiraudan tasalta. Ja onpahan sit sisärivissä se putki, ei pääse käsiksi. Ja koko helvatan kokosen kennon irrotus älytön työmaa, kun siihen menee vielä useita putkiakin. Siellä nuolen kohdalla poikki, vittu.
You cannot view this attachment.
Aikani kattelin kennon poistoa, ei yhtään alkanu kiinnostaan. Jospa porais... Hakeen autom. pistepuikko. No, tietty se ei sit just enää toiminu millään väännöllä. Ei kun terottamaan siitä laukasutapin reuna.
Pikkureikiä ensin ja sit vähän isompia. Siinä se putki jo murjoontukin sen verran lisää, ettei ollu enää pikkuvuoto. Tuli siihen vähän tilaa ympärille.
Saa nähä osaanko olla niin fakiiri, että juotan tuohon päälle halkastusta ja löijätystä kupariputkesta holkin pitävästi... Halkio ylöspäin ja kuumaksi heti hyvin, vois kapillaari imasta foscun sinne. Vai pitäsköhän heti alottaa hopeella? Se ei kyllä täytä yhtään, eli foscua tarvii perään kyllä. Mutta se kyllä juoksee.
You cannot view this attachment.
En varmasti oo.

Camino79

GM only 😉
+Pihatraktori :D

Wilburi

Saisitkohan sä pelastettua mitään hyödyllistä ittelles tosta mun vanhasta maalämpö pöpelistä  :thinking:
Vtu tää hymyily sattuu

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 28 marraskuu, 2024, 23:03Saisitkohan sä pelastettua mitään hyödyllistä ittelles tosta mun vanhasta maalämpö pöpelistä  :thinking:
Joopa muuten varmaan. Ainakin tarttisin levylämmönvaihtimen kun tossa on päästetty jäätymään. Siinä varmaan on sellanen ja sehän tais särkyy enempi sieltä sähköjen puolelta.
En varmasti oo.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 28 marraskuu, 2024, 21:47Kaikkea se teetättää  :))
Niin tekee. Enkä saanu edes juotettua tiiviiks tuota katkoskohtaa. Ei sinne vaan näe, niin ei saa juotetta oikeeseen paikkaan.
Piti ohittaa yks putkilenkki ja siirtää syöttöputki pykälän ylemmäs. Se ei ton vehkeen tehossa kyllä erotu, on se kenno niin iso.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 28 marraskuu, 2024, 23:31Joopa muuten varmaan. Ainakin tarttisin levylämmönvaihtimen kun tossa on päästetty jäätymään. Siinä varmaan on sellanen ja sehän tais särkyy enempi sieltä sähköjen puolelta.

Mulakin olis kaksi vanhaa maalämpöpumppua. Toinen joutaa ainakin, toisen vois pitää varaosina, tai ainakin osia siitä, kun isäukon talolla on periaatteessa samanlainen. Jotain sähköhimmeleitä purkivatkin jo Markun kanssa, kun ukkonen rikkoi. Sen toisen saat ihan ilmatteeks, jos tuut kaveriks punnertamaan pihalle. Korjuksen Markun tekosia molemmat vissiin.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20