Päivän projekti, ei välttämättä auto.

Aloittaja Jussi, 16 tammikuu, 2020, 01:06

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 31 heinäkuu, 2025, 15:12Vähän pieni tuo 6kW malli on tännekin kuutioihin ja kiviseinään, mutta tuntuu riittävän kunhan vaan saa lämpiämään.
Mulla meni siinä vastuksia kuin karkkeja, tuosta isommasta ei ole mennyt yhtään n. 5 v aikana.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Markok - 31 heinäkuu, 2025, 07:58Ja varmaan se on moittimisen syynä että sähkökiukaaseen menee niin vähän kiviä yleensä jonka johdosta löylyn heittämisellä hirvee piikki kun vastuksetkin kastuu ja sitten heti kylmä?
Niin ja ilmanvaihto on useesti unohdettu sähkö kaapeissa josta johtuu varmasti moittiminen.

Kerran kaksi käynyt aina valmiissa sähkö saunassa jossa kiviä paljon niin ne oli oikeen kelvolliset löylyt.
Joo kotipaikalla kerrostalossa 15kw kiuas ja saunan ylälaude 4-5hlö kokonen (alalauteelle ei kahta sovi. Oikeen bueno eikä lopu löyly kesken.

Samaten kun entisellä paloasemalla asuin ja saman kokoluokan kiuas vielä inan pienemmässä saunassa niin hyvin soi.

Kotona postilaatikkomalli 6kw niin ihan ok tässä pienessä saunassa jos löylyttelee hartaasti. Eli antaa ainakin tunnin lämmetä ja pitää välillä aina reilut jäähdyttelytauot.

Jussi

Termostaatin säätöruuveista en saanu oikeen mitään vastetta, joka olis viitannu hystereesin muutokseen. Tehtaan manuska tuosta termarista sanoo vaan "älä koske säätöihin". Eli arvoitukseksi ne jäänee. No, ei ainakaan menny toimimattomaksi pienen säätökokeilun jälkeen, mutta ei kyllä muuttunukaan mihkään.
Liikaa se hystereesi kuitenkin on, kun se on saunalämmössä yli 20 astetta reilusti. Jos tuollaista haluis käyttää enemmänkin, niin pakkohan siihen olis kunnon termostaatti laittaa. Joka siis mittais lämmitettävää tilaa, eikä kiukaan itsensä lämpöä.
Sinänsä hauskaa, että tuohon on otettu ihan vesivaraajan termostaatti, jonka säätöalue on 30-80 astetta ja ylilämpölaukasu 110 asteen kohdalla. Varmaan ollu halvin ratkaisu, jolla saadaan aikaan jotain kiuasta etäisesti muistuttavaa.
Itseni tuntien, pelkään et tää homma ei ole vielä ihan taputeltu pakettiin...

palontie

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 31 heinäkuu, 2025, 08:05Mulla oli ekat 10 v samanlainen kiuas "vakiona" kuin tuo Jussin harrastama ja vielä vähän liian pieni meidän saunaan valmistajankin mukaan. Vaihdoin sitten semmoseen pylväsmalliin mihin menee kiviä about 3-kertainen määrä ja tehoakin 6 kw sijaan 11. On vähän eri, mutta siinäkin kyllä tuo lämmön säätö on just vähän tommosta. Pitäis olla se seinätermostaatti.

Saman mulla.Meillä kanssa se Cilindro vai mikä se oli nimeltään.Kestää lämmitys yllättävän kauan,mutta löylyt on hyvät kun kiviä on paljon.

Jussi

Ja mullehan ei hystereesit fittuile. Ehkä.
Nyt saa säätää välille 1-10 astetta sopivan. Kontaktori piti lisätä kiukaaseen, mut aika vähällä asentui.
You cannot view this attachment.

Jussi

Nonni, alkohan se sähkökin hoitaan saunan lämmityksen, kun vähän "harrasti". Eka hystereesikokeilu oli 5 astetta, mikä oli ihan liikaa vielä. Sit laitoin 3,5 astetta, mutta varaavia massoja on sen verran, että sekin oli vielä liikaa. Viimenen asetus oli 2 astetta, mutta sitä ei nyt ehtiny testaan loppuun asti, vaikutti hyvältä.
Nyt tuossa kiukaassa on masterina sen oma kellokytkin joka pistää tuon elektronisen termarin päälle. Sen perässä on kontaktori kellokytkimen ja orkkistermari-lämpösuojan välissä. Orkkistermari aika isolleen, niin toi lisävaruste hoitaa säätelyn.

Camino79

Suorastaan alkaa jo naurattaa tää kiuas-episodi  :))

Mutta nyt kun oot päässy herkuttelemaan mokoman lämpöohjaimen kanssa ni tuuppas käymään ja keksi mulle että kuinka mä saan ton hellan termostaattiohjauksen blokattua?

Alkaa oikeesti vituttamaan kun muuten ehjä peli mutta jauhelihan "paistaminenkin" on enempi keittämistä kun termari katkoo lämpöjä... jää "maillardit" saamatta  :shitfan:

Vuokralainen

Minäkään en ihan oo hajulla että mikä on homman nimi, mutta ei minun tarvihekkaan tajuta. Pääasia että homma on mielekästä tekijälleen. Itellä on mukava seurailla näitä Jussin kummia touhuja.

Janne-Pekka

Lainaus käyttäjältä: Vuokralainen - 02 elokuu, 2025, 08:45Minäkään en ihan oo hajulla että mikä on homman nimi, mutta ei minun tarvihekkaan tajuta. Pääasia että homma on mielekästä tekijälleen. Itellä on mukava seurailla näitä Jussin kummia touhuja.
Oppii jopa uusia sanoja kuten hystereesi.  ;D

Vuokralainen

^Ko sanan tiesin ennestään, Vieläkkää tiijjä mitä se tarkottaa...  :P
Sama ku tyristori, varmaan joku kyrpovin vuotava ransetti?

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 02 elokuu, 2025, 08:02Suorastaan alkaa jo naurattaa tää kiuas-episodi  :))

Mutta nyt kun oot päässy herkuttelemaan mokoman lämpöohjaimen kanssa ni tuuppas käymään ja keksi mulle että kuinka mä saan ton hellan termostaattiohjauksen blokattua?

Alkaa oikeesti vituttamaan kun muuten ehjä peli mutta jauhelihan "paistaminenkin" on enempi keittämistä kun termari katkoo lämpöjä... jää "maillardit" saamatta  :shitfan:
No hö, mikä tässä nyt niin hauskaa on? Jos on joku vehje, niin pitäähän sen toimia tarkoitetulla tavalla. Vähän samanlailla sun pitäs "harrastaa" sen hellan kanssa...

Meillä oli edellisessä vastuksilla olevassa keraamisessa liesitasossa yhdessä levyssä se ylilämpösuoja jotenkin turhan herkkä ja katko levyä just liian aikaseen. Ei tullu tutkittua, kun ne kolme muuta toimi. Korjausohjetta ei osaa antaa, kun ei tiedä rakennetta.

Jussi

Kun se elektroninen termari tuotti halutun parannuksen, niin aloin katteleen sille asiallisempaa paikkaa. Siirrän sen viileemmälle puolelle pesuhuoneen seinään, mut tokihan siinä hyvässä paikassa on sit pystytolppaa edessä... No, kesti se kairata sen verran koloa, et mahtuu.

Jussi

Nyt se termari on pesuhuoneen puolella saunan oven vieressä näppärästi omassa roiskesuojatussa kotelossaan. Joka on vissiin ollu edellisessä elämässään joku datakasetin kotelo. Ihan napakkaa läpinäkyvää muovia ja kansi aukee näppärästi.
Kiukaan oman termarin säädin vähän mun tarpeen yläpuolelle nykyisellä korjatulla anturipaikalla ja siinä on edelleen ylilämpösuojatoiminto. Kiukaan kellokytkin jäi tosiaan masteriksi koko systeemille, eli siitä laite päälle ja sammuu itekseen, jos ei sammuta erikseen. Termarista nuppi pois, niin ei käänny niin helposti vahingossa.

Bantam

"Viikon projektina" ollut pihapuiden kaatoa, haloiksi tekoa, pinoaminen ja oksien raivaus. Neljä aika isoa koivua ja kaksi todella isoa pajua. Vielä kai pitäisi jossain välissä oksat silputa.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Bantam - 04 elokuu, 2025, 00:30"Viikon projektina" ollut pihapuiden kaatoa, haloiksi tekoa, pinoaminen ja oksien raivaus. Neljä aika isoa koivua ja kaksi todella isoa pajua. Vielä kai pitäisi jossain välissä oksat silputa.
Ne oksat on tossa hommassa aina se paskin vaihe.