Päivän projekti, ei välttämättä auto.

Aloittaja Jussi, 16 tammikuu, 2020, 01:06

« edellinen - seuraava »

Jussi

Nyt olis takaovissakin ja toisessa etuovessa windlacet paikoillaan, ei puutu enää kun keskitolpasta, mutta siihen pitää tehä kaikki kiinnitykset ja verhoilupalat uudet molemmin puolin. Toisella puolen oli onneksi alkuperäistä sen verran ehjänä, että saa mallin.
You cannot view this attachment.
Kattoverhoilun ehjänä irtisaaminen reunoilta ei ollukaan kun puoli voittoa, on aika paska saada takasinkin. Oikasin ne piikkilistat vielä vähän turhan hyvin alkuperäseen malliin, niin se asennusrakohan meni aika piukaksi, eikä toi kovettunut sinne enää menny huonostikaan. Piti sit kuitenkin taivutella ne vähän löysemmälle. Täytyy pelkääjän puolella olla vähän maltillisempi oikasussa ettei tule liian tiukka. Sain ton kuskinpuolen kuitenkin melko siedettävästi asettumaan.
You cannot view this attachment.
Sit pitikin tehä vähän puutöitä, kun takalasin vasemman pystyn se verhoilun niittausrima oli pepua. Oikeen märkä-kuumataivutuksella sain siihen sopivan riman tehtyä. Ei ollu tehtaan niittikonetta, niin pistin M3 koneruuveilla ja sikamassalla sen kiinni. Upotettu pop-niitti kävi houkuttamassa, mutta en uskaltanu. Jos sitä niitin karaa ei saa katkeamaan ennen puun halkeamista, niin vitukshan se olis menny, ruuvia voi kuiten kirrata varovasti. Ihan hyvin se siihen asettu, täytyy vaan vähän kyllästää sitä jollain kosteussuojaksi.

Jussi

Liimasin ja nidoin kiinni kattoverhouksen lepattavat takareunat, niin helpompi suojailla ne kipinöiltä. Vaikee saada kirrattua ihan just siihen asemaan kun olivatkin... Jää vähän jotain näkymään irtiolosta, vaan ehkä ne asettuu.
Vältelly tota hitsailua, vaan pakkohan siihen oli nyt ruveta, ei muuten etene. Pikkureikiin olis kyllä menny joku kemiallinenkin paikkaus kun ei siellä "heikkoutta" ollu, mutta ei antanu luonto periksi. Tein paikan 1,5mm sinkitystä pellistä, niin jää alle jotain suojaa hitsuusta huolimattakin. Sinne aika huono saada maalia tai edes putsata sitä.
Messinkien kanssa meni aika hyvin, pääosin ne jämät suli mukaan hitsiin missä niitä nyt vähän vielä jäi. Onpahan toinen puoli nyt tehtynä.
En kokeillu uutta kiinakonetta, kun paikka on sellanen et pitää tulla kerrasta valmista, siispä vanha Migatronikki tulille ja sillä äänihitsauksella kun ei enää näe mitään.
You cannot view this attachment.

Jussi

Kronologisesti tästähän jäi pois se kattoverhoilun niittilista takalasin sivussa, joka piti vaihtaa. Tai siis sitä jotain kovalevyn tapasta puumateriaaliahan on ympäriinsä siellä, mihin kattoverhous päättyy. Onpahan nyt tallessa tämäkin muistiinpano.
Tein sen vasemman huonon sivun uusiksi ihan puurimasta, kun oli hyvää mäntyä käsillä. Kyllästin vielä asennuksen jälkeen.
Lopuilleen ikkunalistat sit vielä kiristää puristuksen noita niittausrimoja vasten, eli sellanen rakenne tuolla on.
You cannot view this attachment.

Jussi

Tänään paikkasin sit oikean puolen samalla tavalla, paikkaa tuli vaan vähän pidemmästi. Meni tohon toiseen messinkisaumaan asti, niin laitoin kokeeksi vähän messingin juoksutetta siihen just ennen ku vetäsin kaks viimestä täppää sen viereen. Saatto jopa sulaa kiinni.
You cannot view this attachment.

Jussi

Tänään putsasin takaikkunan listat vanhoista tiivistemössöistä, kun ei niitä voinu sellasena viedä lähellekään maalausta odottavaa paikkaa. Vertasin vähän linjaa korjatuissa paikoissa ja koetin vasartaa niitä istuvammiksi, kun ei ne tehtaankaan jäljiltä ollu kun siellä päin. Vähän sain, mutta kyllä se paksu paikkapelti ja hitsisauma aika hyvin esti isommat muotoilut.

Sitten siirryinkin kontin puolelle ja tein siinä välisiivouksen samalla, oli taas sitä murua jo niin reilusti joka paikassa. Otin kontin tiivisteen nyt ihan kokonaan pois ja oli kiva todeta, että kukaan ei ollu koskaan viittiny tehä sitä kunnolla. Jossain kohdin vähän uutta maalia osunu hiomattomalle pinnalle, mutta mitään putsauksia ei ollu nähty tarpeelliseksi. Ikävä paikka poistella niitä huonosti kiinni olevia maalikerroksia. Itekin vielä lisänny vaikeusastetta, kun yritin paikkailla tilannetta laittamalla kotelosuojaa tiivisteen uraan. Nyt homma saada ne kokonaan pois...

Jussi

Kaveri just laitteli kuvia oman Impalansa samasta kohdasta. Selvisin aika helpolla näköjään. Vaikka onhan toi Lassen 4 vuotta vanhempikin...
You cannot view this attachment.

Jussi

Ei noi harvinaisemmat lisävarusteet näytä ainakaan halpenevan täs ajan kanssa...
You cannot view this attachment.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 01 joulukuu, 2025, 02:06Kaveri just laitteli kuvia oman Impalansa samasta kohdasta. Selvisin aika helpolla näköjään. Vaikka onhan toi Lassen 4 vuotta vanhempikin...
You cannot view this attachment.
Onnex aloit nyt etkä -29.

Jussi

Nyt olis happisteltu ja epoksoitu lasinreuna ja peräkontin tiivisteura. Nyt alkaakin sit make-up, jolla noi piilotellaan... Tuo väri on vaan niin kauhtunut, et väkisin siihen tulee kiilto mukaan, eli erottuu. Vaan olkoon sit lähtö sille kokonaan uudelle maaluulle.
You cannot view this attachment.
Lasin aukko on hiottu ja fiksattu muutaman millin ohi sivuilta, et saa sit koko maalauksessa ottaa kiinni ehjään vaikka olis lasi paikallaankin.
You cannot view this attachment.
Tein kans peitelevyt joskus revittyihin poppiämyrien reikiin ja pistin sopevan ehjän kajarin sen oikealle paikalle vähän paremmin kun nippusiteillä...
Samalla leikkelin uuden takahyllyn verhoilualustan kovalevystä sen paskeeksi vettyneen tilalle, kun nythän se oli helppo sovitella ilman ikkunaa. Huvittavaa on toi tehtaan työnjälki, eihän edes tuo hattuhylly ole symmetrinen, vaan puoliskot on eri mitassa ja eri muodossa...

Jussi

Tein sit maalauksien kuivamista odotellessa uuden hattuhyllyn, kun nyt helppo ilman lasia. Toinen teos jo onnistukin, kun eka meni pilalle keinonahkan takia, ei se kestäny näkyvälle paikalle kunnon liimaa. Liima tuli "läpi" ja pilas värin ja tekstuurin. No, saapahan maali kutistua rauhassa ennen hiomisia.
You cannot view this attachment.

Toi värisävy ei oo ihan nappi, pitäs olla vähän harmaampi beige, mutta kuiten reilusti parempi kun puhdas valkoinen. Valkoinen on helppo, sitä olis vaikka kuin saatavilla, noi muut sävyt ei sit olekaan. Hyvä kun löytää jotain sinnepäin edes.
Muutenkin noi kaikkien osien värit on ihan mitä sattuu, riippuen siitä kuin paljon on saanu aurinkoa tai vettä, jotkut molempiakin. Kojelaudan päällinenkin on päältä lähes sininen, vaikka varjossa olleet alareunat on edelleen ruskeahkot, saddle tan niinku pitäs olla.
Tossa hyllylläkin noi puhaltimen ja kajarin "ritilät" on eri väriset, siitä voi arpoo, johtuuko materiaalierosta vai jostain muusta. Puhallin on rautapeltiä ja kajarin ritilä alumiinia.

Jussi

Noita takapenkin sivussa olevia verhoiluja tehny uusiksi ja putsaillu osia.
Niissä vaan kovin ikävä toteutus kiinnityksessä, kun siellä on verhouksen alla levyssä kiinni tollanen "naulauslevy"reunus, jolla se tulee kiinni oviaukon reunassa oleviin massapaloihin. Se pitäs vielä saada hakattua kiinni valmiin verhouksen päältä...
Oikeella puolella tosta ei ollu mitään jäljellä, vasemmalla just ton verran et näkee toteutuksen. Jotain pitäs tuon tilalle rakentaa, ruuvit ei ole vaihtoehto, koska museo.
You cannot view this attachment.

Jussi

Saapas nähä, maltanko ruiskia sopevan nuukasti uudet värit. Haiskahtaa keittelyltä paikoin jo nyt... Ja kontinreunoja ei kyllä viitti kaivaa pellille asti, on se niin mutkanen paikka. Lasin reunat kyllä onkin ollu pellillä asti oleelliseen etäisyyteen asti, mutta nyt tää paikkaus saattaa sit tehä temput siinä kauempana reunasta.
Tähänastiset maaluut näyttäs tehdyn aikalailla ilman hioskelua, kyllä sealeri välissä riittää-tyyliin. No, ehkä huomenna selvii, riittikö mulla pinna vedellä maltilla uudet värit.
Takasivujen verhoilun metallit on aikas puhtaat elektrolyysin jäljiltä. Pitäs keksiä miten ne saa kivasti kiinni verhouslevyyn, tehtaan niittauksen toisintaminen ei ole ihan helppo.

Janne-Pekka

Harsona ja maltilla niin kyllä se siitä.

Jussi

Maalailut meni hyvin pienillä kiehahdusyrityksillä parissa kohdin, niistä ei oo haittaa. Pari muuta häiritsevää kohtaa jäi, joihin keksin ovelan korjauksen, mikä auttoikin siihen. Mutta niistä tuli sitten eri ongelma... Eli menee osa uusiksi vielä. Värimassaakin taitaa just olla sen verran et saa paikottua.
Teknisesti se on nyt jo kelvollinen ja hoitas kyllä hommansa siihen asti kun värjää koko auton, mutta häiritsee liikaa jos joutuu pitkään katteleen.

Jussi

Taidan muuten luopua tosta Bellyn vaaleesta katosta siinä seuraavassa kokomaaluussa. Minusta se ei istu edes HT-malleihin, saati sit tähän sedaniin. Oli sit vaan kuin kalliimpi lisävaruste.
Nyt vielä elvytin sen tossa takaikkunalla odottelemaan tulevia. Korjaussävy on tosin näköjään vaan sinnepäin. Mutta alla on lasinreunoissa hyvät pohjat valmiina, teki sit miten vaan.
Tuulilasillakin se katon maaluu on tehty aikas rumasti, kun ei oo viititty poistaa edes pinnasta tiivistemössöjä listan ja katon välistä, vaan maalattu siihen mössön päälle. Saa arvata, onko sitä maalia enää siinä...