Päivän projekti, ei välttämättä auto.

Aloittaja Jussi, 16 tammikuu, 2020, 01:06

« edellinen - seuraava »

Jussi

Selvis miks se vaihdevipu oli niin ikäväkäyttönen. Ihan liian lyhyt vipu lootassa yhdistettynä hillittömään holkkumaan joka kohdassa sai sen perin oudoksi.
Tiukemmilla välyksillä loota oli jo ykkösellä D:n kohdalla... Vähän jatkoin vipua ja siirsin reikää ehkä 15mm ulommas, niin nythän alkaa oleen merkinnätkin liki kohdillaan.

Jussi

Vähän putkitöiden jälkeen ruiskin Bellyä koteloöölillä. Kyllä se homma vaan pitäs tehä kesällä ulkona, ei oo sisähommaa. Aina yhtä sottasta puuhaa.

Markok

Ja menee kurkkuun ja nenään pitkäksi aikaa.

Jussi

Kaikkee pientä, vähän tuulilasin tiivisteen alle kotelosuojaa ja listoja paikalleen. Mittariston kiinni kunnolla ja sit alkokin vituttaan. Taas hävis yks merkkivalo... Vilkun oikeelle. Ja ei hitto sinne alakautta mahu.
Autronic eye ei vielkään tunnu pelaavan, vaikka siinä kyllä jotain eloa onkin. Pitää varmaan vielä liittimiä tutkia.

Ja löysin ihan uuden inhokin maalaus/hiontahommaan. Ratti. Jo on perse putsattava. Ei ole kyllä tämän auton oma tuo...
Monta kerrosta eri värejä löytyy, ja kukaan maalaaja ei ole halunnu hioa ennen maaluuta, eli pohjalle pitäs mennä. On näitä viimesiä ruskeita ja valkosia, joka ihan pensselihommia vielä. Vittu. Sitten on sinistä ja vihreetä metallihohtona, vihreetä vielä ilman metalliakin. Ehtii perkele tapahtua reilussa 60 vuodessa.

Jussi

On se ratti hankala. Aine itessään on pehmeempää kun ne maalit mitkä ei irronnu rapsimalla, joten hionnassa tuli muotovirheitä.
Onneks ei näy pahasti, kun sain jo toisen värin laitettua. Toiselle värille sattuu muutama pieni halkeema, nyt miettii et pitäskö ne jemmata vaikka sikamassalla vielä...

Jussi

Eipä ollu ihme, ettei toinen vilkun merkkivalo palanu, kun polsa kantoineen roikku irrallaan mittarin takana...

Nyt ei rattikaan enää viherrä eikä sinerrä kuluneista kohdista.
You cannot view this attachment.

Jussi

Aika tympee rakenne on tossa b-pilarin sisäverhoilussakin, kovin kertakäyttönen toteutus. Ja vaatii vähän lisäsidontaa esm. takaoven johdotuksille, kun ei se pahvi mitään jaksa puristaa sisään niillä omilla kiinnikkeillään. Lisäruuveja siihen on vuosien saatossa kertyny useita... Nyt pitäs palautua omiin kiinnikkeisiin.
Siinä on ensin ohut välipahvi, johon windlacet on ommeltu kiinni ja sen päälle tulee sit keinonahkaverhoiltu peitelevy aika normeilla oviverhouksen klipseillä. Nyt vaan ne välipahvit ja windlacet oli melko maatunu, niin en keksi oikeen miten ne windlacet on päätetty siinä kun siirrytään ikkunatasolla siihen peltilistaan... Siinä ei ole paikkaa niiden yläpäille.
Tuo pitää selviä ennenku vaan tekee loppuun.

Jussi

B-pilarihommia juu. En sit näköjään ollu ostanu sitä windlacea senttiäkään liikaa, aika nuuka mittaus... Olis ehkä saanu olla pari senttiä enemmänkin. Kun pitäähän ne päät saada aina jonnekin listan alle piiloonkin, vaan se b-tolpan keskilista onkin aika outo, siinä ei ole päättelypaikkaa windlacea varten ja ehjää alkuperäistä toteutusta ei ole päässy näkemään.

Tossa on vasemmalla se jäljellä ollut toinen orkkispahvi ihan rapeanvetelänä, jossa se windlacet on ollu ommeltuna kiinni ja toi tulee siis ensin erikseen ovitolppaan kiinni ihan vaan kahdella taitetulla peltikoukulla. Sit vasta se verhouslevy erikseen päälle. Toinen vasemmalta on uusi pahvi, jotka tein arkistomapin kotelosta epoksivahvistuksella. Kun ei muutakaan sopivan paksusta materiaalia ollu tarjolla. Verhouslevyn kiinnikekohdat vahvoin kanssa epoksilla ja palalla lasikangasta.
Sitten ne loput windlacet oikeaan mittaan ja taas sisuksen vaihto vähän ohuempaan. Ompelu ensin tiukaksi sillä ohuella sisuksella ja sit ompelu kiinni uusiin pahveihin. Huonosti venyvää on tuo windlacen kangas, niin noi jyrkähköt kurvat ei menny kyllä oikeen nätisti.
On se toi vanha teollisuus Pfaffi vaan vehje, ompelee melkeen mitä vaan mitä sille keksii syöttää.
No, ehkäpä ne asettuu kun listat pakottaa ne asemiinsa.

Jussi

Windlacepahvit on paikallaan molemmin puolin ja yritin vähän päällystellä verhouslevyjäkin. Vähän hankala tuolla keinonahkalla, vaikka aika simppeli paikka.
Aika huono istuvuus tuolla systeemillä on, vaan tiedä sit millanen on edes uutena ollu. Verhouslevyt on kuiten vielä alkuperäset ja noi windlacepahvit tarkka kopio siitä ehjästä. Itse windlace on varmaan ollu vähän erilaista tehtaalla. Sitä vaan ei ollu ehjää missään enää.
Verhouslevyjen klipseistä puuttuu puolet. Olin ihan varma et mulla on ton mallin klipsejä, mutta ei löytyny kun yks ja muutama väärän paksuselle levylle tarkotettu. Ford malleja oliskin sit, mutta ne on vähän isompaan reikään... Saattaa olla säädettävissä ehken.

LPR

Verstaalla taas yrittäny siivoilla. Tuhoontuomittu homma, jotain apua tarviin. Itse ei pää enää kestä, kun rojua on moninkertaisesti mille olis tilaa. Isäukko on vuosikymmenet hillonnut kaikki varastot ääriään myöten täyteen hujanhajan, niin ei yksinkertaisesti pysty siivoamaan, vaan siirtelemään romua paikasta toiseen. Sitten tuo ukko käy kyttäämässä roskiksetkin, ettei mitään heitetä pois.

LPR

Siis ihan oikeasti tuo alkaa käydä mielenterveyden päälle.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 20 tammikuu, 2026, 00:48Verstaalla taas yrittäny siivoilla. Tuhoontuomittu homma, jotain apua tarviin. Itse ei pää enää kestä, kun rojua on moninkertaisesti mille olis tilaa. Isäukko on vuosikymmenet hillonnut kaikki varastot ääriään myöten täyteen hujanhajan, niin ei yksinkertaisesti pysty siivoamaan, vaan siirtelemään romua paikasta toiseen. Sitten tuo ukko käy kyttäämässä roskiksetkin, ettei mitään heitetä pois.
Juu ei heitetä pois ja on liikaa.
Lainaus käyttäjältä: LPR - 20 tammikuu, 2026, 00:50Siis ihan oikeasti tuo alkaa käydä mielenterveyden päälle.
Nii, ja minä oon ihan ite syyllinen...

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 20 tammikuu, 2026, 01:08Juu ei heitetä pois ja on liikaa.Nii, ja minä oon ihan ite syyllinen...

En sun projekteja tarkoittanut, vaan omia...

Jussi

LPR

Lainaus käyttäjältä: LPR - 20 tammikuu, 2026, 01:14En sun projekteja tarkoittanut, vaan omia...
Olin käsittänyt, että tämä on ihan yleinen päivän projekti ketju.