Päivän projekti, ei välttämättä auto.

Aloittaja Jussi, 16 tammikuu, 2020, 01:06

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Kumia? Joku kumilaatu turpoaa moottoriöljyssä. Ainakin se (vesiletkuksi tarkoitettu), mitä Tenu-Dartin turbon paluuöljylinja on.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 02 helmikuu, 2026, 16:20Kumia? Joku kumilaatu turpoaa moottoriöljyssä. Ainakin se (vesiletkuksi tarkoitettu), mitä Tenu-Dartin turbon paluuöljylinja on.
Nuo vanhat pehmeni lämmittämällä hyvin ja kesti venytellä takas oikeaan kokoon. Pistin vähän konulla kiinni, jospa ei pääsis uudestaan heti kitistymään.

Jussi

Kauhtumat hävis hyvin lakattuna, ja on tosiaan lisä uv-suoja. Yhden kromi oli ruostunu ja lähti aika paljon levyinä irti, niin laitoin siihen sinkkispraystä pensselillä korkista. Melkeen yhtä hyvä kun kromimaalilla...
You cannot view this attachment.
Näistäkin oli jo yks oikee ruuvi korvattu liian isolla ruostuvalla. Se meinaskin jäädä irtoomatta. Ajovalojakin siinä samalla vähän kattelin, kun yks oli ihan eri tasolla ja kaikkien kehykset vähän sinnepäin asennoissa. Kehyksistä kaikki oikeet ruuvit hukattu ja tilalle vaan jotain paskaa. Ruostuvaa, liian pitkää, väärällä kannalla ja vinoon murjottuna. On kai liian vaativaa viitsiä edes vähän.
Se yks liian sisässä ollu oli jossain pökätty vissiin johonkin, kun lampun pohjan se tukipiste jousen puolella oli ihan lunttaantunu sisään ja sitähän oli joutunu korjaan vetämällä suuntausruuvit ihan sisään. Vaativa homma oli sekin, naputella kaaripäävasaralla pohja oikeaan muotoonsa. Nyt sekin nous samaan tasoon muiden kanssa.
Laitoin keskipitkiin vielä laatikosta löytyneet oikeen priimaheijastimella olevat sealed beamit, kun ne umpiot oli aika himmeet. Niinku kyllä ne ulommatkin, kun eihän sitä polttimon kannan päälle kuuluvaa suojakumia käytä kun nössöt. Ihan liian hankalaa, tässäkään ollu yhdessäkään lampussa. Polsatkin ihan himmeet kurapölyn takia. Tarvii ne ulommatkin vielä siistiä ja laittaa kumit. Sealed beamithan on aika pienitehoset, mutta hyvän heijastimen takia valaisee paremmin.

Sit vielä yritin liimailla ovitiivisteistä oikeelta puolen paria irvistelevää kohtaa kun maalauksetkin oli jo kuivat. Hioskelin tiivisteen ja ovenkin peltiä vähän karheeksi, mutta silti taas tuo kumi-pelti yhdistelmä tuntuu hylkivän liimausta. Kaikkialle muualle toi Bison tixo tarttuu lähtemättömästi melko heti. Nyt ei vakuuttanu.

LPR

Ei kait ne halogeeni sealed beamit mitään umpisurkeita ole.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 03 helmikuu, 2026, 02:00Ei kait ne halogeeni sealed beamit mitään umpisurkeita ole.
Mistä sellasen vois bongata? En oo kyllä ikuna nähny, vaan eihän niitä kyllä täällä käytetä. Noi on jotain vanhaa varastoa mulla ihan jemmassa ollu jonkun 20-30 vuotta. Sähkötehokin jotain 40W. Vaan ihan hyvä valo niistä tulee näköjään kuitenkin, sopii hienosti kesäautoon.

sössö

mulla oli cadillacissa sellaset wagner halogen. laitoin kahdennetut cibie H4 releillä ja maailma kirkastu.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 03 helmikuu, 2026, 02:14mulla oli cadillacissa sellaset wagner halogen. laitoin kahdennetut cibie H4 releillä ja maailma kirkastu.
Minusta noi vanhat aika huonotkin umpiot hehkulampuillaan on antanu ihmeen hyvin valoa. Ei kertaakaan ole tullu sellasta oloa ettei nyt näe kunnolla. Oon ihmetelly sitä jo useesti.
Yksi syy tietty voi olla hyvä/sopiva balanssi pitkien ja puolikkaiden erossa. Mut ei tosiaan ole tullu mitään pakkotarvetta alkaa paranteleen. Sillon tuon ostaessa ajelin yöllä sen tsadista himaan ja kotona hämmästyin kun tajusin et eihän tässä ole edes halogeeneja.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 03 helmikuu, 2026, 02:07Mistä sellasen vois bongata? En oo kyllä ikuna nähny, vaan eihän niitä kyllä täällä käytetä. Noi on jotain vanhaa varastoa mulla ihan jemmassa ollu jonkun 20-30 vuotta. Sähkötehokin jotain 40W. Vaan ihan hyvä valo niistä tulee näköjään kuitenkin, sopii hienosti kesäautoon.
Eikös niitä vaikka rokkiautosta... Mulla oli jostain jäänyt, mutta möin jossain swapissa pois. Niissä oikein isolla luki linssissä Halogen.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 03 helmikuu, 2026, 02:07Mistä sellasen vois bongata? En oo kyllä ikuna nähny, vaan eihän niitä kyllä täällä käytetä. Noi on jotain vanhaa varastoa mulla ihan jemmassa ollu jonkun 20-30 vuotta. Sähkötehokin jotain 40W. Vaan ihan hyvä valo niistä tulee näköjään kuitenkin, sopii hienosti kesäautoon.
Tai Suomesta vaikka Jepjepiltä. Mun käsityksen mukaan tuo prätkän umpio on sama kuin auton. Soittamalla selvinnee.

https://jepjep.fi/verkkokauppa/electrical/lamp-units/sealed-beam-headlamp-unit-5-3-4/

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 03 helmikuu, 2026, 04:09Tai Suomesta vaikka Jepjepiltä. Mun käsityksen mukaan tuo prätkän umpio on sama kuin auton. Soittamalla selvinnee.

https://jepjep.fi/verkkokauppa/electrical/lamp-units/sealed-beam-headlamp-unit-5-3-4/
Kun miettii, mihin halogeenin toimintaperiaate perustuu, niin pidän tuota mainintaa markkinointikikkana. Sillä tuskin on mitään tekoa oikean halogeenilampun kanssa. Tollanen iso umpio ei vaan siinä toimi.
Toisaalta ihan sama, en kaipaa sitä valotehoa yhtään lisää. Nuo toimii hienosti kesäautossa.

sössö

Siellä on muistaakseni erillinen halogeenipolttimo kiinteästi "sinetöidyssä" umpiossa. Mulla kai ne vanhat cadillacin umpiot pitäs olla tallessa kun siihen aikaan oli tilaa säästää kaikkea. Nyt kaikki pursuaa vaikka kuinka sulloisi. Niistä saisi katottua ja heitettyä samalla roskiin.

slant sickness

Ei tullut 35 vuotta sitten mieleen paketoida irtiruuvaamiani halogeeni umpiumpioita talteen. Nehän ne piti ottaa pois ja laittaa kunnolliset valot tilalle. Liitos on sama kuin H4 polttimolla, mutta pinnit pitää järjestellä uudestaan.

Toisaalta ne sealed beamit oli jo muovia. Polttimon näköinen köntsä siellä sisällä oli.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 03 helmikuu, 2026, 04:34Siellä on muistaakseni erillinen halogeenipolttimo kiinteästi "sinetöidyssä" umpiossa. Mulla kai ne vanhat cadillacin umpiot pitäs olla tallessa kun siihen aikaan oli tilaa säästää kaikkea. Nyt kaikki pursuaa vaikka kuinka sulloisi. Niistä saisi katottua ja heitettyä samalla roskiin.
Se muuttaa tilannteen, jos siellä on tosiaan erillinen polttimo vielä sen sisällä.

Kalu

Tuosta. Oisko nää pari vuotta sitte tullu varalle Marjakankaalta ja uuespartsista ostin Low ja Hi useampi vuosi sitten.

Jos oikein tuijottaa, niin sellai normaalin H4 näkönen polttimo siellä pöjöttää.

Jälkiruuaks vielä sen '67:n PCV tsydeemi, en muista oliko tuossa sitä venttiiliä, vai oliko vain letkuliitäntä.

Vai voiko se olla tossa ihan alunperinki. En tiiä, tää vaikutti tullessaan siltä ettei amerikan joe ois kerenny tekee suomivirityksiä...

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 03 helmikuu, 2026, 19:08Tuosta. Oisko nää pari vuotta sitte tullu varalle Marjakankaalta ja uuespartsista ostin Low ja Hi useampi vuosi sitten.
Oliko kalliitkin moiset? Tosin tässähän on ulommissa ihan normipolsalle johdotukset, eli ulommissa on pitkät ja puolikkaat, sisemmissä vaan pitkät.

Nyt on käyty läpi noi kaikki ajovalot, yhteenvetona yhdessäkään ei ollu umpio kiinni sillai kun kuulus, jokaisessa oli vähintään yksi aivan vääränlainen ruuvi josta syystä kaks umpioo oli lähinnä tuurilla pysyny kiinni. Jotenkin tuntus et konemestarin papereilla pitäs pystyä parempaan kun murjoa osat väkisin väärin paikalleen...

Sen verran häiriintyvä/häiriintynyt olen, että siirsin toista tööttiä olemaan symmetrisesti samassa kohdassa toisen kanssa. Ja vaihdoin ne lattatongeilla rutatut abikot uusiin, sekä piilotin ne sukan alle.