Päivän projekti, ei välttämättä auto.

Aloittaja Jussi, 16 tammikuu, 2020, 01:06

« edellinen - seuraava »

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 05 huhtikuu, 2026, 17:26onko kengät viistetty pitkältä matkalta ettei haukkaa?
Miten ne kengät tähän nyt liittyy, kun vain tehostin ja pääsylinteri vaihtui?

Janne-Pekka

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 05 huhtikuu, 2026, 18:26Miten ne kengät tähän nyt liittyy, kun vain tehostin ja pääsylinteri vaihtui?
Mulla sama. Tehostin ei aiemmin toiminut ollenkaan niin oli tottuminen noihin hipaisu jarruihin.

Kalu

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 05 huhtikuu, 2026, 18:26Miten ne kengät tähän nyt liittyy, kun vain tehostin ja pääsylinteri vaihtui?
No jos sulla on oikein korkeakorkoiset korkkarit, niin tuleehan siitä vipuvartta sinne varpaiden suunnalle enemmän, kuin että viistäisit sen koron kengästä pois...

sössö

et nyt vastannu kysymykseen että onko ne viistetty kunnolla vai ei.

ihan siten liittyy kun siellä se tehostin on niin kaikki tommoset vaikuttaa enemmän kun on helpompi runtata liikaa jarrua ja kengät haukkaa. Jarrujärjestelmäkin on kokonaisuus, et voi sitäkään aatella noin että vain vaihdetut osat olisi merkityksellisiä kun ne vaikuttaa myös niihin vaihtamattomiin.

yksi millä ylihaukkaavaa jarrua voi "korjata" on laittaa tippa öljyä jarrukenkään. Aika monet takajarrut on menny tolla paremmaksi semmosissa autoissa missä on ollu liikaa voimaa takana suhteessa etusiin.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Kalu - 05 huhtikuu, 2026, 20:17No jos sulla on oikein korkeakorkoiset korkkarit, niin tuleehan siitä vipuvartta sinne varpaiden suunnalle enemmän, kuin että viistäisit sen koron kengästä pois...
kuvia

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 05 huhtikuu, 2026, 20:51et nyt vastannu kysymykseen että onko ne viistetty kunnolla vai ei.

ihan siten liittyy kun siellä se tehostin on niin kaikki tommoset vaikuttaa enemmän kun on helpompi runtata liikaa jarrua ja kengät haukkaa. Jarrujärjestelmäkin on kokonaisuus, et voi sitäkään aatella noin että vain vaihdetut osat olisi merkityksellisiä kun ne vaikuttaa myös niihin vaihtamattomiin.

yksi millä ylihaukkaavaa jarrua voi "korjata" on laittaa tippa öljyä jarrukenkään. Aika monet takajarrut on menny tolla paremmaksi semmosissa autoissa missä on ollu liikaa voimaa takana suhteessa etusiin.
Mitähän fittua sä nyt höpäjät... Oli siinä tehostin ennenkin ja oli ihan hyvät. Ei tarvinnu voimaa paljon sillonkaan, nyt vaan vielä vähemmän.
Ja kyllä mun kokemuksella jarrun öljyäminen vasta saakin siitä "haukkaavan", eli en laita öljyä kenkiin.

sössö

ei sitte, toivottavasti saat siitä sellasen kun haluut :dontknow:

puu

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 06 huhtikuu, 2026, 00:12Mitähän fittua sä nyt höpäjät... Oli siinä tehostin ennenkin ja oli ihan hyvät. Ei tarvinnu voimaa paljon sillonkaan, nyt vaan vielä vähemmän.
Ja kyllä mun kokemuksella jarrun öljyäminen vasta saakin siitä "haukkaavan", eli en laita öljyä kenkiin.

Kyllä tuo varmaan toimii. Nimittäin, erään koulukaverini retkipyörän vannejarrut vinkuivat jarruttaessa joten toinen ehdotti laittamaan vaseliinia vanteisiin. Eivät vinkuneet enää.

Camino79

sössö

onhan tuo ikivanha kikka jos autossa takapää vetää lukkoon helposti tai on muutoin liian tehokas

Camino79

Lainaus käyttäjältä: sössö - 06 huhtikuu, 2026, 00:34onhan tuo ikivanha kikka jos autossa takapää vetää lukkoon helposti tai on muutoin liian tehokas

Oon tässä kohtaa jo sanaton moiselle idiotismille

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 06 huhtikuu, 2026, 00:37Oon tässä kohtaa jo sanaton moiselle idiotismille
No, tietäjät tietää ja arvostelee, muut sitte käytännössä tekee. Toi on vaan yks helppo käytännön tapa laskea kitkapinnan kitkakerrointa jos jotain pitää saada aikaseksikin eikä vaa ihmetellä ja jaahastella.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: sössö - 06 huhtikuu, 2026, 00:42No, tietäjät tietää ja arvostelee, muut sitte käytännössä tekee. Toi on vaan yks helppo käytännön tapa laskea kitkapinnan kitkakerrointa jos jotain pitää saada aikaseksikin eikä vaa ihmetellä ja jaahastella.

Niin no. Kyl mä oon iha  käytännössä vaan SÄÄTÄNY ne jarrut ihan ilman mitään öljyjen kengille lorottelemisia... sehän ois sama kun kusis omaan saappaaseen...

puu

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 06 huhtikuu, 2026, 00:37Oon tässä kohtaa jo sanaton moiselle idiotismille

No, aikanaan morsiamen Datsunia katsastaessa Hakuninmaan konttorilla toinen takajarru ei pitänyt lainkaan, ja kun osaamista tai halua taka-akselin stefaremonttiin ei ollut, niin uusintakäynnillä pysähdyin kilometrin ennen katsastuskonttoria hiomaan jarrukengät öljystä. Se piti liian paljon verrattuna toiseen eikä mennyt läpi. Seuraavalla katsastusyrityksellä pysähdyin samaan kohtaan ja hioin kummankin puolen jarrukengät ja meni läpi. Ehkä tässä on paskottu Jussin topiccia riittävästi näillä.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 06 huhtikuu, 2026, 00:46Niin no. Kyl mä oon iha  käytännössä vaan SÄÄTÄNY ne jarrut ihan ilman mitään öljyjen kengille lorottelemisia... sehän ois sama kun kusis omaan saappaaseen...
Se on vaan käytännössä iso homma virittää joku ylimääränen jarrupaineensäädin takajarruille vrt. muuttaa kitkakerrointa. Toki nettiin viisasteltuna yhtäläinen vaiva. Tätä toki tuskin säädöllä tarkotit.

Ihan hyvin nyt varmaan itekkin ymmärrät kun idiooteista lähit huuteleen viisaana, että kenkien säätäminen kauas ei ratkase jarrubalanssiongelmaa tai mitään muutakaan, vaikka saisitkin etujarrut toimimaan ilman takajarrua joissain jarrutustilanteissa ja jarrupolkimen liikeratakaan ei kovin mukava pitkänä ole. Siten siellä on se kitkapintojen kitkakerroin tai paine käytännössä mitä voi säätää.

Mut voi tehä ihan miten haluaa, pääasia että lopputulos miellyttää käyttäjää.