Päivän projekti, ei välttämättä auto.

Aloittaja Jussi, 16 tammikuu, 2020, 01:06

« edellinen - seuraava »

Jussi

Kun ei mikään järkevä huvittanu, niin piti tehä jotain hassua protoa... You cannot view this attachment.
En varmasti oo.

Jussi

Tuohon edelliseen liittyen, ei onnistunu alareunasta mitenkään. Kääntyy kaniin noi lasit. Oli pakko pistää keskelle.
Ajatus kuiten toimi.
En varmasti oo.

Jussi

Ja sit pitäs alkaa miettiin Samsung ilpin täydellistä testiasennusta talliin "pöydälle". Ennen ku raiskaa sen takuun ulottumattomiin lukuisilla mekaanisilla ja sähköisillä muutoksilla.
En varmasti oo.

Jussi

Vaihteeksi tännekin jotain...
Mullahan on kulku talliin kellarin kautta, niin pitkään on jo vähän häirinny se, että kellarin ja portaikon valot saa päälle vain talosta kellarin ovelta. Ja nehän jää päälle vaikka olisin tallissa 5 tuntia. Tai sit "joku" sammuttaa ne vahingossa ja sit tuun sieltä sokkona ylös. Porras/käytävävalo-kytkennän teko olis vaatinu paljon piuhanvaihtoa, niin jääny tekemättä.
Nyt kun löyty Ikeasta niitä sopevan halpoja Zigbee yhteensopivia langattomia kytkinnappeja, niin teinkin sen käytäväkytkennän sillä napilla ja yhdellä Zigbee releellä kotiautomaatiokeskuksen avustuksella. Ei tarvinnu vedellä piuhaa kun vähän releen kytkentään. Nyt vanha kellarin valokytkin hoitaa releen manuaaliohjauksen ja etänappulalla voi vaihtaa kellarin päästä tilan. Ihan kun olis aito käytäväkytkentä.
Lisäbonuksenahan tohon vois lisätä vaikka esm. pitkä painallus kellarin napista sytyttää talon ulkovalot, jos pimeys yllättää, jos ei työvaatteissa viitti könytä sisälle. Tai jotain muuta.
En varmasti oo.

palontie

Mullakin on kulku talliin kellarin kautta,siksi en sinne koskaan pääse :))
Eniten vituttaa kaikki.

Jussi

En varmasti oo.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: palontie - 16 lokakuu, 2024, 03:59Mullakin on kulku talliin kellarin kautta,siksi en sinne koskaan pääse :))
Mulla taas toisinpäin..
Kellariin tallin kautta.

Tai kellarissa käynti ulkokautta, talliin mennessä. :P
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Jussi

Mullahan on ollu tuolla mökillä noita aikas tukevia keltaisia Powersafen agm akkuja jo kymmenkunta vuotta. Ne on jo aikasemminkin paljastanu et eivät oikeen tykkää pikkukäytöstä, missä ei kulje välillä virtaa ihan kunnolla. Ja eihän tossa 12V systeemissä kulje, kun maksimi on melkeen kaikki vehkeetkin yhtäaikaa päällä jotain 8A.
Osan noista olen jo kertaalleen elvytyshoitanu sillai mitä ei sais tehdä. Eli purku ihan liian matalaan jännitteeseen ja sit heti lataukseen. Nyt noi oli jo pari vuotta siellä vajuuttanu jännitettään koko ajan vähän ja nyt tänä sysksynä lepojännitekin oli vaan siinä 12-12,2V. Ja heti kun yritti reilummin ladata, niin jännite 14,5 ja akku "täys". Ei siis lataannu. Käyttöä ne silti vaan kesti kyllä, jännite vaan turhan matala koko ajan.

Otin sieltä nyt lähteissä pari akkua taas mukaan elvytyshoitoon tänne himaan, kun saa ladattua kunnolla. Ekaa kiusasin jo tänään ihan kunnolla. Ensin testiin reilua purkua, muutaman minuutin purkua 300A virralla, mikä kyllä löyty. Kun suli johdoista kuoretkin... Kolmesti toistin ja silti jännite oli vielä 11,7V. Sitten 5 tuntia 15A virralla kevyempää purkua 9V tasolle, hitaasti jännite tippu.
Sitten kiinni 15A laturiin. Eipä ole "täynnä" heti... Mikä oli ennen tota tyhjäystä. Kolmen tunnin kohdilla ollaan vajassa 13V tasossa. Ja laturi näyttäs puskevan täysillä.
En varmasti oo.

Jussi

Tohon edelliseen akkujuttuun sen verran, et toinen niistä toipu aika hyvään käyttökuntoon, toinen sit ei. Siitä itseasiassa kuoli yksi kenno aika kokonaan. Vähän ärsyttävää, kun missään ei oikeen voi käyttää 10V akkua helposti. Viidessä kennossa on liki täys puhti edelleen, mutta se yks ei kestä. No, sen osalta leikkiminen jatkuu erilaisilla elvytystesteillä aina kun ehtii. Jotain jo tossa kokeilinkin taas äsken, tulokset näkyy ehkä huomenna...

Sit tuli uusikin rojekti, joka ei saata olla ihan päivän, eikä kahdenkaan. Ilmasta veteen lämpöpumppu, eli tutummin vilppi. Oletetusti oli vuotovikainen, joka varmistui kun vähän tutkin. Ei ollu enää juurikaan kylmäaineita sisällä. Saattaa siis olla muuten täysin toimiva vehje, jos/kun löytää vuotopaikan. Noi makso uutena 7500€ ja vielä uutuuskauden jälkeenkin viimeset jotain 4500€. Eli ehkä tosta saa katetta 500km dieselin kulutukselle.

Kiinnostavaksi tän rojektin tekee se, että ton numeroarvot on samat kun tolla nykyiselläkin, joka on rakenneltu kiinapumpusta jo aikaa sitten ja säästäny ostoenergiaa määrissä. Molemmissa on kompuran sähköteho 3kW ja nimellisteho lämmitykseen 12kW. Tää uus on vaan Hitachi merkkivehkeenä joka suhteessa 2,5x isompi, niin koossa kun painossakin. Eli vois kuvitella et lupaukselle olis enemmän katetta. Isosta koosta huolimatta kylmäainetäytöskään ei ole kun 300g enemmän ku tossa nykyisessä. Ja on siis oikeesti aika kookas...
You cannot view this attachment.

Jos jollain olis isoja levylämmönvaihtimia jouten, niin nyt saa ilmottautua, ostan. Ihan vedelle eikä tarvi hirveetä painekestoakaan. Saatan sellasen tarvita ton jatkojalostukseen.
En varmasti oo.

Jussi

Hitachissa on manuskan mukaan oikeen suojaus levarin jäätymiselle vaikkapa sulatuksella, missä se yleensä tapahtuu. Eipä sit ollu tässäkään vissiin toiminu, kun levarihan siinä vuotaa ja ihan kunnolla paineella.
No, nyt sit tartteekin kaks levylämmönvaihdinta, jos tuosta lähtee tekeen... Olis voinu olla vuoto jossain muualla kyllä, kun tossa on riskinä kosteuden pääsy väärään paikkaan.
En varmasti oo.

Jussi

Tässä oli vähän haaveena, et jos olis saanu edes yhden vehkeen tähän taloon, joka olis tehtaan kuosissa. Nyt kun on tutustunu Hitachiinkin, niin haaveeksi jäi sekin. Ei vittu tollasia kukaan voi laittaa noilla älyttömyyksillä käyttöön. Modailuksi meni taas ja saa nähä kumpi sen kisan voittaa.
En varmasti oo.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 22 marraskuu, 2024, 03:26Tässä oli vähän haaveena, et jos olis saanu edes yhden vehkeen tähän taloon, joka olis tehtaan kuosissa. Nyt kun on tutustunu Hitachiinkin, niin haaveeksi jäi sekin. Ei vittu tollasia kukaan voi laittaa noilla älyttömyyksillä käyttöön. Modailuksi meni taas ja saa nähä kumpi sen kisan voittaa.

Onko tästä havaittavissa aavistuksenomainen tilanteen relisoituminen iän puolesta?  ::)

Että susta kun aika jättää ni koko kämppää ei saa ykskään pelle-peloton enää lämpimäksi  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

-kk-

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 22 marraskuu, 2024, 07:33Onko tästä havaittavissa aavistuksenomainen tilanteen relisoituminen iän puolesta?  ::)

Että susta kun aika jättää ni koko kämppää ei saa ykskään pelle-peloton enää lämpimäksi  :))

Vähä vastaava tapaus kävi lähipiirissä jokune vuos sittä ja perikunta oli iha kuutamolla kuis kämppä lämpee...

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 22 marraskuu, 2024, 07:33Onko tästä havaittavissa aavistuksenomainen tilanteen relisoituminen iän puolesta?  ::)

Että susta kun aika jättää ni koko kämppää ei saa ykskään pelle-peloton enää lämpimäksi  :))
On tossa lämmityksessä sellanen backuppi, et siirtyy normitoimintaan itekseen jos mun teokset hyytyy. Mutta sillon menee vaan suorasähköllä tai öljyllä ja tietty kalliimmalla. Ongelma tosin on monessakin kohdin, mutta siistiny niitä hiljaksiin ja varustanu jonkunlaisilla vihjelapuilla ohjeeksi.
En varmasti oo.

Jussi

Tohon Caminon mainintaan liittyen kun tuota uutta vilppirojektia varten tehny vähän selvittelyjä, niin kyllä noissa on aika sama onko se tehtaan jäljiltä tai mun modaama. Kun ei noihin särkyviin tunnu korjaajaa löytyvän, vaikka olis tehtaan teoskin. Heti kun joku maahantuojan pakkovastuu raukee, niin ketään ei kiinnosta.
En varmasti oo.