Hitsaukseen liittyvää

Aloittaja Järki, 17 tammikuu, 2020, 21:49

« edellinen - seuraava »

Chevy59

Lainaus käyttäjältä: pantera - 21 tammikuu, 2020, 09:22
Lainaus käyttäjältä: Järki - 21 tammikuu, 2020, 08:43
Lainaus käyttäjältä: pantera - 20 tammikuu, 2020, 22:25Valpas, mikä siitä satakuuskolomosesta meni rikki?
onko sillä mikmäänillä langansyöttö rattajia saatavana?
Korjaaja kyllä selitti, mitä oli tehty, mutta puoliakaan en ymmärtäny.
Langansyötön potikka, jotain osia muuntajan tuntumasta, sitten etuseinän alaosasta semmoset puolijohteet,jotka on olleet tyyppivika, piirikortista joitain komponentteja, ja kaasuventtiili.
Rattaista en tiedä. Ne oli, ja on, mulla kunnossa.
Lahden suunnalla on myös noiden vanhojen Kemppien korjaaja, jolla vois olla osia enempi. Mulla on varaosakirja (jos muistan, mihin sen laitoin). Vois löytyä orkkis numerot.
Piirikortti mullakin kärvähti, uutta ei saa ja käytetyllä toimivalla mennään nyt.Langansyöttöpyöriä ei ole saanut ainakaan 10v varaosana ja ne kyl pitäs uusia... tai sitten käyn hakeen uuden kempin tai eeweeämmän.
Noissa uusissa on vaan hitsausominaisuudet niin paljon paremmat kuin tossa 40v vanhassa että alkaa olla uuden hankintakynnys aika alhaalla... Ei vaan viittis alkaa opetteleen uudenkoneen jippoja kun toi vanha on niin iisi.

Kysyin siskon mieheltä joka on Kempin huoltomies löytyskö heiltä tohon 163S ään langansyöttöpyöriä uutena tai
 käytettynä. Ei hirveitä luvannu saatavuudesta, mutta lupas kattoo jos heillä olis joku purkukone. Jos vika on lankaurassa. Niin laittasin sen sorviin ja tekisin uuden uran.

pantera

Lainaus käyttäjältä: Chevy59 - 22 tammikuu, 2020, 09:02
Lainaus käyttäjältä: pantera - 21 tammikuu, 2020, 09:22
Lainaus käyttäjältä: Järki - 21 tammikuu, 2020, 08:43
Lainaus käyttäjältä: pantera - 20 tammikuu, 2020, 22:25Valpas, mikä siitä satakuuskolomosesta meni rikki?
onko sillä mikmäänillä langansyöttö rattajia saatavana?
Korjaaja kyllä selitti, mitä oli tehty, mutta puoliakaan en ymmärtäny.
Langansyötön potikka, jotain osia muuntajan tuntumasta, sitten etuseinän alaosasta semmoset puolijohteet,jotka on olleet tyyppivika, piirikortista joitain komponentteja, ja kaasuventtiili.
Rattaista en tiedä. Ne oli, ja on, mulla kunnossa.
Lahden suunnalla on myös noiden vanhojen Kemppien korjaaja, jolla vois olla osia enempi. Mulla on varaosakirja (jos muistan, mihin sen laitoin). Vois löytyä orkkis numerot.
Piirikortti mullakin kärvähti, uutta ei saa ja käytetyllä toimivalla mennään nyt.Langansyöttöpyöriä ei ole saanut ainakaan 10v varaosana ja ne kyl pitäs uusia... tai sitten käyn hakeen uuden kempin tai eeweeämmän.
Noissa uusissa on vaan hitsausominaisuudet niin paljon paremmat kuin tossa 40v vanhassa että alkaa olla uuden hankintakynnys aika alhaalla... Ei vaan viittis alkaa opetteleen uudenkoneen jippoja kun toi vanha on niin iisi.

Kysyin siskon mieheltä joka on Kempin huoltomies löytyskö heiltä tohon 163S ään langansyöttöpyöriä uutena tai
 käytettynä. Ei hirveitä luvannu saatavuudesta, mutta lupas kattoo jos heillä olis joku purkukone. Jos vika on lankaurassa. Niin laittasin sen sorviin ja tekisin uuden uran.
Joo, ei oo ihan helppo tehdä just oikeen muotoista ja  kokosta uraa koska jos langan muoto muuttuu syöttörullassa niin virtasuutin pitää olla väljempi.
Köykämiinilangalla varsinkin se huomaa heti kun lanka on littee. En usko että se käytetyillä pyörillä paranee kun ne kumminkin on kuluneet käytössä

Chevy59

Lainaus käyttäjältä: pantera - 22 tammikuu, 2020, 11:39
Lainaus käyttäjältä: Chevy59 - 22 tammikuu, 2020, 09:02
Lainaus käyttäjältä: pantera - 21 tammikuu, 2020, 09:22
Lainaus käyttäjältä: Järki - 21 tammikuu, 2020, 08:43
Lainaus käyttäjältä: pantera - 20 tammikuu, 2020, 22:25Valpas, mikä siitä satakuuskolomosesta meni rikki?
onko sillä mikmäänillä langansyöttö rattajia saatavana?
Korjaaja kyllä selitti, mitä oli tehty, mutta puoliakaan en ymmärtäny.
Langansyötön potikka, jotain osia muuntajan tuntumasta, sitten etuseinän alaosasta semmoset puolijohteet,jotka on olleet tyyppivika, piirikortista joitain komponentteja, ja kaasuventtiili.
Rattaista en tiedä. Ne oli, ja on, mulla kunnossa.
Lahden suunnalla on myös noiden vanhojen Kemppien korjaaja, jolla vois olla osia enempi. Mulla on varaosakirja (jos muistan, mihin sen laitoin). Vois löytyä orkkis numerot.
Piirikortti mullakin kärvähti, uutta ei saa ja käytetyllä toimivalla mennään nyt.Langansyöttöpyöriä ei ole saanut ainakaan 10v varaosana ja ne kyl pitäs uusia... tai sitten käyn hakeen uuden kempin tai eeweeämmän.
Noissa uusissa on vaan hitsausominaisuudet niin paljon paremmat kuin tossa 40v vanhassa että alkaa olla uuden hankintakynnys aika alhaalla... Ei vaan viittis alkaa opetteleen uudenkoneen jippoja kun toi vanha on niin iisi.

Kysyin siskon mieheltä joka on Kempin huoltomies löytyskö heiltä tohon 163S ään langansyöttöpyöriä uutena tai
 käytettynä. Ei hirveitä luvannu saatavuudesta, mutta lupas kattoo jos heillä olis joku purkukone. Jos vika on lankaurassa. Niin laittasin sen sorviin ja tekisin uuden uran.
Joo, ei oo ihan helppo tehdä just oikeen muotoista ja  kokosta uraa koska jos langan muoto muuttuu syöttörullassa niin virtasuutin pitää olla väljempi.
Köykämiinilangalla varsinkin se huomaa heti kun lanka on littee. En usko että se käytetyillä pyörillä paranee kun ne kumminkin on kuluneet käytössä

 Semmosta se on. Yhdet syöttöpyörät olen sorvissa korjannu ja onhan noi toiminu.

Yli 30 vuotta hitsaus hommia ammattini puolesta tehny. Aina ei noihin vanhempiin

saa uutta osaa. 

Ovat kuulema tehneet FU20 kelakassin syöttöpyöristä sorvaamalla vetohampaat pois.

Siskonmies sano että onnistuu noista tehdä. Hän on vääntäny noitten koneiden kanssa

työkseen vähän yli 20v. Siinä ajassa tullu vastaan kaiken laista. Aina ei ole aikaa

tilailla osia Lahdesta, kun kone on saatava kuntoon heti.

Järki

Lainaus käyttäjältä: Järki - 21 tammikuu, 2020, 19:53
Lainaus käyttäjältä: pantera - 21 tammikuu, 2020, 09:22
Lainaus käyttäjältä: Järki - 21 tammikuu, 2020, 08:43
Lainaus käyttäjältä: pantera - 20 tammikuu, 2020, 22:25Valpas, mikä siitä satakuuskolomosesta meni rikki?
onko sillä mikmäänillä langansyöttö rattajia saatavana?
Korjaaja kyllä selitti, mitä oli tehty, mutta puoliakaan en ymmärtäny.
Langansyötön potikka, jotain osia muuntajan tuntumasta, sitten etuseinän alaosasta semmoset puolijohteet,jotka on olleet tyyppivika, piirikortista joitain komponentteja, ja kaasuventtiili.
Rattaista en tiedä. Ne oli, ja on, mulla kunnossa.
Lahden suunnalla on myös noiden vanhojen Kemppien korjaaja, jolla vois olla osia enempi. Mulla on varaosakirja (jos muistan, mihin sen laitoin). Vois löytyä orkkis numerot.
Piirikortti mullakin kärvähti, uutta ei saa ja käytetyllä toimivalla mennään nyt.Langansyöttöpyöriä ei ole saanut ainakaan 10v varaosana ja ne kyl pitäs uusia... tai sitten käyn hakeen uuden kempin tai eeweeämmän.
Noissa uusissa on vaan hitsausominaisuudet niin paljon paremmat kuin tossa 40v vanhassa että alkaa olla uuden hankintakynnys aika alhaalla... Ei vaan viittis alkaa opetteleen uudenkoneen jippoja kun toi vanha on niin iisi.
Oon vähän toistamieltä siittä, että uudet koneet olis parempia ohuen pellin hitsauksessa. Korjaajatkin sano, että on tuolla tosi hyvä hitsata. Ohutpeltihitsarit tykkää 163S:tä. Kuulemma rikkinäisestäkin koneesta maksetaan ihan hyvin.

Mä oon nyt vahdellu Kemppiä, ja Esabbia keskenään (pikaliitttimen takaa ei kaasut purkaudu, joten voi ihan lennosta vaihdella).
Ihan samanlaisen sauman saa aikaseks molemmilla koneilla, kun tietää, mitä tekee.
Kemppi on helppo, kun sen säädöt pysyy vakiona koko ajan, ja vapaalangan pituudella pystyy vähän pelaamaan. Siihen oon tottunu.
Esabbi on sitten mystinen kone. Siinä pystyy vain langansyöttöö säätään ite, oli se sillä Qset:llä, tai käsisäädöllä. En ole vielä saanu selville, miksi se kone muuttaa jännitettä, ja virtaa jatkuvasti. Jotain se yrittää optimoida? 
Taitaa olla niin, että eniten saa säädettyä mieleisekseen tavallisessa hitsauksessa,  kun käyttää Qset:iä, ja säätää jännitettä sitten +/-9. En vielä tiedä, miten paljon tuo 9 on jännitteessä, tai virrassa.
Kertovat, että säätöalue on 30-200A, mutta napista säätyy vain alkuasetus jännite käsisäädöllä (kone muuttaa ite sitten lisää suuntaan, jos toisen). Qset:llä pitää hitsata 6 sek kalibrointihitsiä, jotta jännite, ja virta tulee sopivaks langansyötön suhteessa, optimoituna 0,8 langalle (en tiedä, säilyykö kalibrointi, jos hitsaa välillä käsisäädöllä).
Nyt on arvoalue tiedossa, joilla 0,7mm:n sähkösinkitty puskusaumalla menee läpi 0,6 langalla, eikä sauma oo kovin iso.
Esabiin ei semmonen esim. Puuilossa myytävä 5kg:n kela sovi suoraan. Mahtuu sitten juuri, ja juuri, kun hioo kelan keskiöön noin sentin upotuksen. Kelan lukitus on vähän lapsellinen. Voi aueta ihan itekseen.
MAG-tulppa voi olla parempi tehdä Kempillä, kun siinä voi langan syötön laittaa aika pienelle, ja tehot isoiksi, ja ne pysyy siinä.  Esabilla en oo vielä kokeillu.
Se on hienoo, kun MAG-tuppa on samanlainen, kuin pistehitsi, ilman hiomista, ja se, että pellit on varmasti toisissaan kiinni. CO2:lla ei tuu sellasta kourua, kuin seoskaasulla.  Kokeiltu on.  Molemmilla kaasuilla tulppa onnistuu.
Haluan, että minä hallitsen koneen säätöjä, eikä se kone.
Sain vihdosta viimein langanpäähän Esabilta semmosen henkilön, joka tiesi edes jotain tuosta Caddystä.
No, perus juttu vanhan muuntajakoneen, ja uuden invertterikoneen välilä on se, että muuntajakoneen vapaanlangan pituutta lisäämällä teho pienenee, ja invertterikoneessa on Järkee niin, että teho pysyy vakiona vaikka vapaalankaa pidentää. Siinä se, miks mulla tuli alkuun reikä helposti, enkä saanu sitä heti hallintaan.
Käsisäädöllä kone pitää ne alkuperäset arvot, mutta lopetuksessa se voi nostaa jännitettä, ettei lanka jää kiinni hitsiin? Asetusarvo tulee näyttöön heti, kun jännitenappulaa kääntää vähän.
Se +/-9 ei montaa volttia kuulemma muuta Qsetillä.
Induktiolla voi pikkusen muuttaa kuumempaan, tai kylmempään suuntaan. Kaveri kerto, että kannattaa 10 asetus kokeilla CO2 arvolla, eli nollalla.
Kourun MAG-tulpan saa tehtyä käsisäädöllä.
Pitää taas kokkeilla. ;D
Qset kalibroituu kuulemma myös 0,6-langalla, kunhan hitsaa sen 6 sekunttia jatkuvaa. Yleisemmät hitsaustehtävät  on parasta tehdä sillä, ja säätää tarvittaesa jännitettä se +/- 9 (toki ei oo tietoo, kuinka paljon se 9 säätää jännitettä suuntaan tai toiseen?).
Pienemmän läpihitsauksen hitsipalon saa tuolla Caddyllä pienemmän, kuin muuntajakoneella.
Peltiosia tykkään tehdä

palontie

Lainaus käyttäjältä: Järki - 22 tammikuu, 2020, 21:38Qset kalibroituu kuulemma myös 0,6-langalla, kunhan hitsaa sen 6 sekunttia jatkuvaa. Yleisemmät hitsaustehtävät  on parasta tehdä sillä, ja säätää tarvittaesa jännitettä se +/- 9 (toki ei oo tietoo, kuinka paljon se 9 säätää jännitettä suuntaan tai toiseen?).
Pienemmän läpihitsauksen hitsipalon saa tuolla Caddyllä pienemmän, kuin muuntajakoneella.

Eli asetetaan ainevahvuus ja hitsataan se 6sek ja se hakee arvot?
Eniten vituttaa kaikki.

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: palontie - 23 tammikuu, 2020, 17:35
Lainaus käyttäjältä: Järki - 22 tammikuu, 2020, 21:38Qset kalibroituu kuulemma myös 0,6-langalla, kunhan hitsaa sen 6 sekunttia jatkuvaa. Yleisemmät hitsaustehtävät  on parasta tehdä sillä, ja säätää tarvittaesa jännitettä se +/- 9 (toki ei oo tietoo, kuinka paljon se 9 säätää jännitettä suuntaan tai toiseen?).
Pienemmän läpihitsauksen hitsipalon saa tuolla Caddyllä pienemmän, kuin muuntajakoneella.

Eli asetetaan ainevahvuus ja hitsataan se 6sek ja se hakee arvot?

Mikähän on pienin ainevahvuus jonka voi valita, toyodan 0,3mm ruoste harso  :))

Järki

Esabin Caddyllä taas harjottelin.  En meinannu käsi säädöllä saada MAG-tulppaa onnistuun niin, kuin olisin halunnu. Yritin liian pienillä arvoilla.
Se on totta, että  käsin säädetty arvo jää koneeseen, vaikka se viimeisin arvo voi olla ihan jotain muuta. Ei tarvi, kuin hipasta sitä jännitenuppia, niin tulee tauluun se asetettu arvo.

Kemppiin (163S) laitoin  0,6 langalle syöttöö pikkusen vaille 1 (sesisempi asteikko), ja jännite 3:lle. Lanka palo ihan hyvin, ja MAG-tulpasta tuli het eka kerralla sellanenpikkusen kovera, jota ei tarvi yhtään  hioa. On kuin pistehitsi. No oonhan minä niitä tolla tehny ennenkin -83 vuodesta lähtien....

No sitten otin Qset:in käyttöön Esabissa, ja laitoin nupit oikeelle. Hitsasin pellin pintaan 10sek. Sen verran kuumana kävi, että hitsi lösähti koko ajan 0,7 pellistä lattialle.... ;D. Mutta lankapalo, ja kalibrointi onnistu. 
Sitten väänsin jännitenupin +9:iin.
Pirskatti, onnistu MAG-tulppa 0,7 pelleille, mutta aika kuumana kävi.
Pudotin sitten pellin paksuuden 10mm:n kohdalle, ja alko MAG-tulppia syntyyn, kun piti vapaan langan pitkänä. Toki kouruks niitä kupuja ei tuolla koneella saa Qset:illä. Eikä oikeen käsisäädölläkään, vaikka jännitten pitää samana, ja pikkusen langansyöttöö pois. Tahtoo lanka palaa suuttimeen kiinni, vaikka pitää 25mm vapaalangan pituutena.
Sen sijaan Kempillä menee hienoasti, eikä pala lanka suuttimeen kiinni. Siittä varmaan johtuu, että autopeltejä hitsailevat tykkää Kempistä. Minä myös.
Kai ton Esabin voi varakoneena pitää, jos Kemppi hajoo taas......
Peltiosia tykkään tehdä

Järki

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 24 tammikuu, 2020, 09:17
Lainaus käyttäjältä: palontie - 23 tammikuu, 2020, 17:35
Lainaus käyttäjältä: Järki - 22 tammikuu, 2020, 21:38Qset kalibroituu kuulemma myös 0,6-langalla, kunhan hitsaa sen 6 sekunttia jatkuvaa. Yleisemmät hitsaustehtävät  on parasta tehdä sillä, ja säätää tarvittaesa jännitettä se +/- 9 (toki ei oo tietoo, kuinka paljon se 9 säätää jännitettä suuntaan tai toiseen?).
Pienemmän läpihitsauksen hitsipalon saa tuolla Caddyllä pienemmän, kuin muuntajakoneella.

Eli asetetaan ainevahvuus ja hitsataan se 6sek ja se hakee arvot?

Mikähän on pienin ainevahvuus jonka voi valita, toyodan 0,3mm ruoste harso  :))
Noin ohuet pellit joutuu hitsaan ihan tärppimällä. Silloin on oikeestaan ihan sama, mitkä arvot on koneessa.
0,7 peltiä voi tärppimällä Qset:illä hitsailla jopa 4mm:n pellinpaksuus asetuksella. Tulee aika tasanen kupu.  ;D
Peltiosia tykkään tehdä

palontie

Saiskohan sukelluspullosta tehtyä pullon seoskaasulle/co2:lle?
Eniten vituttaa kaikki.

Wilburi

Lainaus käyttäjältä: palontie - 27 tammikuu, 2020, 20:23Saiskohan sukelluspullosta tehtyä pullon seoskaasulle/co2:lle?

Miks ei jos kerran vanhoista sammuttimistakin saa
Vtu tää hymyily sattuu

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: palontie - 27 tammikuu, 2020, 20:23Saiskohan sukelluspullosta tehtyä pullon seoskaasulle/co2:lle?


Mahtaa vaan olla sellainen jos on ehjä, et hiippailee sen kanssa johkin alanliikkeeseen tai vaikka pelastuslaitokselle ja pyytää pari hiilari sammutinta vaihdossa



Mulla käsitys et sukelluspullot maksaa raheja käytettyinäkin, kun siihen hommaan ei voi vanhaa argon pottua laittaa

Poju

Onko porukalla suosituksia noviisin MIG/MAG-koneeksi?

Jotain pieniä hitsuuhommia on aina välillä, eli mielellään muutaman satasen laite.

Sleepercooler

Kaasu vai ydinjäte kone? Ton edullisemmin ei varmaan ole tarjolla, sit jos merkki tuotetta halajaa, niin sit hinta pompsahtaa 500-1000€!
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10120514
Kaikki on maksettu, niillä mennään....

Poju


Zuinula

Lainaus käyttäjältä: ImpJay - 02 maaliskuu, 2020, 19:53Onko porukalla suosituksia noviisin MIG/MAG-koneeksi?

Jotain pieniä hitsuuhommia on aina välillä, eli mielellään muutaman satasen laite.

Ostin kesällä tuon:
https://www.puuilo.fi/Wallius-i1800-MIG/MAG-hitsauskone?gclid=CjwKCAiA-vLyBRBWEiwAzOkGVBD84I-zNXZN-1oQPVhlcfScZv72f3YukhtmgL29Wjize_uQ7KqlHRoCAzEQAvD_BwE

Puikolla testasin ja ihan ok. Ydintäytteellä peltiä, ihan kamalaa. Hiilarilla peltiä, oikein hyvä. Vahva suositus :+1:
Euroliitin että jos joskus innostuu tigillä kokeileen on saatavilla kolvi siihenkin