Hitsaukseen liittyvää

Aloittaja Järki, 17 tammikuu, 2020, 21:49

« edellinen - seuraava »

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 28 syyskuu, 2025, 19:29Jakka tässä tulee rakonen, ni tarvii tulla piruttaan kokeilemaan että mimmonen laite se on.

Ite tällein äärimmäisen amatööri-alsan hitsaajana oon todennu että ennemmin yritän liian pienellä virralla ensin että nään miten matsku käyttäytyy ja sit vasta lisään virtaa.

Ja alsa on ainakin omaan makuun paskamainen kun se lisäine täytyy tavallaan lisätä liian "kauas" että se käyttäytyy järkevästi.

Ja jos haastavaks heittääntyy ni enköhän mä saa broidin käymään ni se ainakin osaa opettaa  ;)
No, toi mun eilinen kokeilu oli lyhä ja ihan eka. On jo selvinny lisääkin juttuja... Mulla oli puikko vähän turhan lyhällään ja alumiinille pitää terottaa tylppä pää. Teräkselle sit teräväksi.
Sen verran tuota on pakko kokeilla ennen neuvontaa, etta alkaa osaamaan kysyä oikeat kysymykset.

Jussi

Kokeilin tänään nopeesti rautaa tiggailla. Siinä ei ole ongelmaa näköjään, ihan eka viissenttiä saumaa olis kelvannu käyttöön, ei toki esittelyyn. Elektrodikaan ei edes tylsyny tai palanu. Nyt vaan pitää keksiä näkemiseen joku juttu, eihän tuota voi äänellä tehdä... Vahvat monitehot ja valon riittävyys yhdistettynä maskin aika pieneen aukkoon ei vaan toimi. En perkele näe sitä sulaa kunnolla, niin ihan mahdoton taiteilla nättiä. Seuraava kokeilu onkin sit työpöytälasit yksitehoina ja joku kirkas lisävalo työkohteeseen. Maskin tummennus olikin jo pienimmillään, sais olla vielä vaaleempi.

Springer

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 30 syyskuu, 2025, 00:37Maskin tummennus olikin jo pienimmillään, sais olla vielä vaaleempi.
Minulla on sama ongelma, tosin minulla ei ole automaattimaskia. Olen etsinyt vaaleimmat tummennuslasit maskiin mitä olen löytänyt mutta sai olla vieläkin vaaleammat jotta näkisi kunnolla.

Jussi

Tänään sit kokeilin muun puuhastelun ohessa virittää ton pulssimigin alumiinille. Vaihdoin teflonlinerin langalle ja säätelin kaikki turhat rakoset pois langanohjuusta. Alkohan se 0,8 alulankakin kulkemaan. Ei siitäkään hommasta oikeen mitään vielä tullu.
Alotin pulssilla ja 40A virralla, palloja synty. Nostelin virtaa ja siinä 70A kohdilla alko kuulostaan aika hyvältä, vaan sitten sulaa suutin. Vaihdoin "laatu"suuttimen ja kokeilin vielä paristi, jälki oli kamalaa. Vaihdoin sit pulssilta manuaalille ja sillä paloääni oli hyvä, vaan suutin suli hetkessä. Kyllästyin.
Kumminkohan päin napasuus pitäs migissä olla alulle? Nyt oli + kahvassa.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 02 lokakuu, 2025, 00:10Tänään sit kokeilin muun puuhastelun ohessa virittää ton pulssimigin alumiinille. Vaihdoin teflonlinerin langalle ja säätelin kaikki turhat rakoset pois langanohjuusta. Alkohan se 0,8 alulankakin kulkemaan. Ei siitäkään hommasta oikeen mitään vielä tullu.
Alotin pulssilla ja 40A virralla, palloja synty. Nostelin virtaa ja siinä 70A kohdilla alko kuulostaan aika hyvältä, vaan sitten sulaa suutin. Vaihdoin "laatu"suuttimen ja kokeilin vielä paristi, jälki oli kamalaa. Vaihdoin sit pulssilta manuaalille ja sillä paloääni oli hyvä, vaan suutin suli hetkessä. Kyllästyin.
Kumminkohan päin napasuus pitäs migissä olla alulle? Nyt oli + kahvassa.
Käsittääkseni mig/mag alumiinille pitäis olla - kahvassa. Ja esilämmitys olisi tarpeen, jos ei ihan ohutlevyä ole. Ja asetonilla rasvanpoisto ja rosteriharjalla oksidin poisto. Ja hitsaaminen työntäen palkoa edellä.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 02 lokakuu, 2025, 00:27Käsittääkseni mig/mag alumiinille pitäis olla - kahvassa. Ja esilämmitys olisi tarpeen, jos ei ihan ohutlevyä ole. Ja asetonilla rasvanpoisto ja rosteriharjalla oksidin poisto. Ja hitsaaminen työntäen palkoa edellä.

Täytyy kokeilla toisinpäin toi napaisuus, jos antas edes vihjeen toiminnasta. Sit vois hifistellä putsauksia ja lämmityksiä paremmin. Nyt käytin putsiin neekerintukkaa, jolla ei ole hiottu muuta kun alumiinia ja kromia.

LPR

Se esilämmitys sen takia, kun alumiini johtaa niin hyvin lämpöä, niin sauma ei sula kunnolla kuin isolla teholla, mutta sitten helpolla palaa puhki. Monesti olen huomannut, että kylmiltään sauman alussa on vaikeampi hitsata kuin lopussa, kun silloin kappale on jo kuumentunut.

LPR

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 02 lokakuu, 2025, 00:43
Olipas taas sellasta puhetta et meni ohi pääosin. Mutta jos oikeen tajusin, niin pitäs hitsata aika kaukaa.

LPR

Juu, näin käsittääkseni..En itsekään ole juuri lankakoneella alumiinia hitsannut, pääosin tigillä. Enkä vuosiin silläkään, kun ei nykyisellä työpaikalla ole. Aluhommat käytetään vieraalla, kun niin vähän olis niitä.

Tuolla on jotain juttua...

https://konekansa.net/threads/alumiinin-hitsaus.2573/

sössö

putsaus on ehdoton, oksidi ei sula

LPR

Lainaus käyttäjältä: sössö - 02 lokakuu, 2025, 01:00putsaus on ehdoton, oksidi ei sula
Paksu oksidikin on helpompi poistaa esilämmitetystä. Jostain 200 asteisesta lähtee aika helposti rosteri teräsharjalla.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 02 lokakuu, 2025, 01:00putsaus on ehdoton, oksidi ei sula
Ton pulssitoiminnon idea on just rikkoo sitä oksidia, samaten kun tiggailussa se AC osuus. Toki puhdas on varmaan paras, mutta kun alumiini ei pysy puhtaana kun hetken. Se oksidi tulee siihen varsin nopeesti.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 02 lokakuu, 2025, 01:59Se oksidi tulee siihen varsin nopeesti.
Kyllä putsaus, auttaa. On se puolessa minuutissa tullut oksidi paljon ohuempi kuin puolessa vuosisadassa tullut.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 02 lokakuu, 2025, 01:59Ton pulssitoiminnon idea on just rikkoo sitä oksidia, samaten kun tiggailussa se AC osuus. Toki puhdas on varmaan paras, mutta kun alumiini ei pysy puhtaana kun hetken. Se oksidi tulee siihen varsin nopeesti.
Musta tuntuu nyt ettet ole aivan kartalla.

Alumiinipalikka pitää putsata just ennen kun alkaa hitsaamaan ja joka kerta iha tuosta syystä kun se oksidoituminen on nopeaa. Se alumiini sulaa jossain 600 asteessa ja se oksidi 2000+ asteessa, et sinä halua muutenkin vaikeesti hitsattavaan materiaaliin mitään tommosta mikä ei vaan sula. Pulssitoiminto voi sitä alkanutta oksidoitumista rikkoa kyllä, vaikka lie enemmänkin lämmönhallintaan liittyvä juttu, mutta pari tuntiakin taukoa hitsauksessa on liikaa ja pinta pitää putsata uudelleen.

Alumiinin kanssa putsailu ei ole mitään hifistelyä mitä jonkun mustan kanssa, vaan perushomma aina ennen hitsaamista. Jollei putsaa niin ei onnistu. Ei ole sama kuin joku valssihilse rautapalikassa tai joku pintaruoste mustassa.