Hitsaukseen liittyvää

Aloittaja Järki, 17 tammikuu, 2020, 21:49

« edellinen - seuraava »

Jussi

Pitää kyllä vaan ihmetellä ton Vevor pikkumigin pystymistä. Tossa vaan ihan ilman säätelyä ja keskittymistä vedin noista tolppapannoista rällällä oikasun takia avatut saumat uudestaan kiinni. Vaikka ihan "vasurilla" ilman koppaa ja äkkiä, niin jälki ja tunkeuma on vallan hyvä. Varmaan toi invertterikone tekee erilaista hitsuusähköä ku vanha muuntajakone...

sössö

muuntajakone täytyy olla ihan valtavan kokonen jotta pystyy oikeen mihinkään isompaan, aika pienet invertteritkin on ainakin hetken aikaa pystyväisiä.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - tänään kello 00:27muuntajakone täytyy olla ihan valtavan kokonen jotta pystyy oikeen mihinkään isompaan, aika pienet invertteritkin on ainakin hetken aikaa pystyväisiä.
Nii, oon kyllä ollu jo 37 vuotta täysin tyytyväinen tohon mun 250A Migatronikkiin, mutta nyt näyttää siltä et toi pikkukone perkele voittaa sen. En olis ikinä uskonu jo joku olis sitä väittäny.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - tänään kello 01:07Nii, oon kyllä ollu jo 37 vuotta täysin tyytyväinen tohon mun 250A Migatronikkiin, mutta nyt näyttää siltä et toi pikkukone perkele voittaa sen. En olis ikinä uskonu jo joku olis sitä väittäny.

250A tehonen muuntaja ja 250A invertteri ei hitsaustyötehossa ole saman tehosia, invertteri on tehokkaampi syystä tai toisesta, ja ton tehosen invertterin jos haluisi muuntajana pitäisi olla aika isot nallit ja se kone on sellanen kottikärryn/matalan työpöydän kokonen. Niitä vielä lapsuudessa näki.

Tuossa toki nyt tulee muuntajan yks hyvä puoli esiin, ne on yleensä aika kestäviä ja huollettavia. Sen vuoksi niitä vielä näkee paikallisoovellutuksissa mm. robotit missä ei tartte miettiä liikutettavuutta.

Invertterit ei ihan aina tunnu olevan kovin kestäviä edes ne laadukkaat, etenkää pienet ja tehokkaat. Migatronikilla voi huoletta vetää sen mitä sieltä sitte tulee ja se menee vielä seuraavatkin 37 vuotta, kiinainvertteri tuskin menisi vuottakaan (vai viikkoakaan?) jos jatkuvasti laitettaisiin täyskuorma taakse 8 tunniksi päivässä. Liikuteltavuus vaan monasti on valttia ja niitä koneita sitte vaan uusitaan koko ajan kun ne hajoo.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - tänään kello 01:49kiinainvertteri tuskin menisi vuottakaan (vai viikkoakaan?) jos jatkuvasti laitettaisiin täyskuorma taakse 8 tunniksi päivässä. Liikuteltavuus vaan monasti on valttia ja niitä koneita sitte vaan uusitaan koko ajan kun ne hajoo.
Ei sille luvatakaan et saat vetää täpöllä koko ajan 8 tuntia. Se on kyllä ihan selkeesti sanottu. Duty cycle laskee aika jyrkästi kun virtaa lisätään.
Mutta liikuteltavuus on tosiaan mainio satakiloseen Migatronikkiin verraten.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - tänään kello 01:53Ei sille luvatakaan et saat vetää täpöllä koko ajan 8 tuntia. Se on kyllä ihan selkeesti sanottu. Duty cycle laskee aika jyrkästi kun virtaa lisätään.
Mutta liikuteltavuus on tosiaan mainio satakiloseen Migatronikkiin verraten.
Ei, mutta tommosia ne on. Tolla kempin muka kannettavalla invertterilläkin oli joku 40% täysillä virralla dutycycle. Migatronicilla todennäkösesti se on 100%. Välttämättä siltikään ne invertterit ei kestä käyttöä loputtomiin syystä tai toisesta, vaikka automaatti pätkäsee sen koneen muutamaksi minuutiksi jäähylle. Se on yks invertterien huono puoli.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - tänään kello 02:15Ei, mutta tommosia ne on. Tolla kempin muka kannettavalla invertterilläkin oli joku 40% täysillä virralla dutycycle. Migatronicilla todennäkösesti se on 100%. Välttämättä siltikään ne invertterit ei kestä käyttöä loputtomiin syystä tai toisesta, vaikka automaatti pätkäsee sen koneen muutamaksi minuutiksi jäähylle. Se on yks invertterien huono puoli.
Noinhan se menee. En oo monesti saanu edes Migatronkin puhallinta käynnistymään mun hitsauksilla.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - tänään kello 02:24Noinhan se menee. En oo monesti saanu edes Migatronkin puhallinta käynnistymään mun hitsauksilla.
muuntajassa on myös sitä massaa mihin sitoa lämpöä.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - tänään kello 04:11muuntajassa on myös sitä massaa mihin sitoa lämpöä.
No ei se muuntaja kyllä sido yhtään lämpöä tasasuuntaajalta eikä muulta elektroniikalta. Niissähän ne aremmat osat on.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - tänään kello 04:16No ei se muuntaja kyllä sido yhtään lämpöä tasasuuntaajalta eikä muulta elektroniikalta. Niissähän ne aremmat osat on.

oonko ymmärtäny väärin että se muuntaja siellä on se suurin lämmöntuottaja? Toki niistä muista se pitää saada myös pois, mutta saman pöntön sisällä ne kaikki yleensä on. Jos vaikka invertteristä tulee 50% vähemmän hukkalämpöä, eikä ole mitään mihin sitä sitoa niin se pitää heti saada sieltä koneesta ulos.  Aattelin että voi kotihitsauksilla selittyä massallakin se ettei puhaltimet koskaan käy. Kone ei käy kuumana mutta on pitkään käytönkin jälkeen lämmin.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - tänään kello 04:38oonko ymmärtäny väärin että se muuntaja siellä on se suurin lämmöntuottaja? Toki niistä muista se pitää saada myös pois, mutta saman pöntön sisällä ne kaikki yleensä on. Jos vaikka invertteristä tulee 50% vähemmän hukkalämpöä, eikä ole mitään mihin sitä sitoa niin se pitää heti saada sieltä koneesta ulos.  Aattelin että voi kotihitsauksilla selittyä massallakin se ettei puhaltimet koskaan käy. Kone ei käy kuumana mutta on pitkään käytönkin jälkeen lämmin.
Ehkä oot tajunnu vähän väärin. Muuntaja on kyllä iso lämmitin, mutta se ei reagoi heti kuormaan juurikin sen massansa takia. Sitä pitää kiusata pitkään ennenku se kuumenee liikaa. Mut vanhoissakin on sen perässä elektroniikkaa ainakin tasasuuntauksen verran vähintään, ja se taas paistuu hetkessäkin ylikuormalla. Tasurin jäähylevyltä ne vanhat saa herätteen puhaltimelle.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - tänään kello 04:51Ehkä oot tajunnu vähän väärin. Muuntaja on kyllä iso lämmitin, mutta se ei reagoi heti kuormaan juurikin sen massansa takia. Sitä pitää kiusata pitkään ennenku se kuumenee liikaa. Mut vanhoissakin on sen perässä elektroniikkaa ainakin tasasuuntauksen verran vähintään, ja se taas paistuu hetkessäkin ylikuormalla. Tasurin jäähylevyltä ne vanhat saa herätteen puhaltimelle.
Ok, tämä selvensi.