Japsi pienrattorit

Aloittaja Smirkelimies, 31 heinäkuu, 2021, 19:27

« edellinen - seuraava »

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: LPR - 22 elokuu, 2024, 10:55Japsikoneissa on sitten japsien varaosahinnoittelu ja -saatavuus. Siihen kannattaa henkisesti varautua.

Toisaalta siitä voi olla joskus etuakin. Olen henkisesti varautunut siihen että jos Mitsuun tulee isompi paha vaurio, myyn sen osina. Voimansiirron osista esim. vois saada tosi hyvän hinnan. Mut kyl kytkimet, männät ym yleisimmät jutut yleensä saa tai saa sovellettua. Ikh:lla möivät muistaakseni Lumikon ilmanputsarin Mitsuun ja se sopi. Jostain tiedostosta ne näki vastaavuudet.

Toisaalta on paljon isompiakin rattoreita joihin saa hyvin huonosti osia esim. voimansiirtoon uutena. Se on vaan kestettävä ja ajeltava ihmisiksi.

Ja joillain käyttäjillä ei kestä mikään.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 24 elokuu, 2024, 10:37Toisaalta siitä voi olla joskus etuakin. Olen henkisesti varautunut siihen että jos Mitsuun tulee isompi paha vaurio, myyn sen osina. Voimansiirron osista esim. vois saada tosi hyvän hinnan. Mut kyl kytkimet, männät ym yleisimmät jutut yleensä saa tai saa sovellettua. Ikh:lla möivät muistaakseni Lumikon ilmanputsarin Mitsuun ja se sopi. Jostain tiedostosta ne näki vastaavuudet.

Toisaalta on paljon isompiakin rattoreita joihin saa hyvin huonosti osia esim. voimansiirtoon uutena. Se on vaan kestettävä ja ajeltava ihmisiksi.

Ja joillain käyttäjillä ei kestä mikään.
Yanmarin ja Kubotan koneista on jotain kokemusta. Yksi Yanmar lähtee osina myyntiin, kun ei edes ylikoko mäntiä valmisteta, että olis voinut rempata ja muutkin osat oli ihan törkyhintaisia. Ostin uuden, kun käytettyjä moottoreitakaan ei markkinoilla ollut Kubotan osat on myös niin törkyhintaisia, että ostin varamoottorin jemmaan, kun inhimilliseen hintaan sain.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Lerssinen

No nyt olis jo liki oikea mutta kuitenkin pieni  :o  (eikä ole kauaa myynnissä veikkaisin)

https://autot.tori.fi/kuljetuskalusto-ja-raskas-kalusto/myydaan/traktorit/130190446

LPR

Lainaus käyttäjältä: Lerssinen - 26 elokuu, 2024, 19:08No nyt olis jo liki oikea mutta kuitenkin pieni  :o  (eikä ole kauaa myynnissä veikkaisin)

https://autot.tori.fi/kuljetuskalusto-ja-raskas-kalusto/myydaan/traktorit/130190446
Eli kyseessähän on siis japanilainen Shibaura, missä on Fordin konekoppa ja suomalainen turvaohjaamo.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

LPR

Jatkoa... Siis Shibaura, IHI-Shibaura, ei ole lainkaan huono. Teki pitkään yhteistyötä Perkinsin kanssa kunnes Perkins osti lafkan tai ainakin moottorituotannon. Nykyään moottorit myydään Perkinsin merkillä, ainakin Euroopassa. Firma taitaa nykyään olla nimeltään Perkins-Japan. Melkoisen monessa pienkaivurissa, ym. koneessa on tuollainen Shibauran moottori. Myös Volvo-Pentan D1-sarjan venemoottorit on Shibauran koneita, olleet jo 30 vuotta, aiemmin MD20xx sarjana.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

rb

Lainaus käyttäjältä: LPR - 26 elokuu, 2024, 19:22Eli kyseessähän on siis japanilainen Shibaura,
Eli taivaspaikka ois vähän siinä ja siinä..
Ei.... Tommonen ois ollu ihan jees ja yks tommonen oliskin ollu myynnissä muistaakseni 13 tonniin jossain Oulun korkeudella..

rb

Pikkasen tuli tossa viikonloppuna harjoiteltua.
Takapää on ~ metrin leveä. Etupää ei sitäkään.
Sit kun kauha on puolitoistametriä ja sen ottaa täyteen soraa, niin kauha korkealla pikkasen kaltevalla alustalla saa aikaiseksi Linnanmäki fiiliksiä.
Kaksikertaa oli liki. Sit mä opin että aja se kauha ihan lähellä maata, tai muuten tää on kohta nurin.

Takapuntti vois vähän jeesata siihenkin asiaan, ettei se kaikki paino olis sillä saatanan kapealla etuakselilla.
 

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: rb - 02 syyskuu, 2024, 13:07Pikkasen tuli tossa viikonloppuna harjoiteltua.
Takapää on ~ metrin leveä. Etupää ei sitäkään.
Sit kun kauha on puolitoistametriä ja sen ottaa täyteen soraa, niin kauha korkealla pikkasen kaltevalla alustalla saa aikaiseksi Linnanmäki fiiliksiä.
Kaksikertaa oli liki. Sit mä opin että aja se kauha ihan lähellä maata, tai muuten tää on kohta nurin.

Takapuntti vois vähän jeesata siihenkin asiaan, ettei se kaikki paino olis sillä saatanan kapealla etuakselilla.
 
Se takapaino on hyvinkin oleellinen asia.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Jussi

Lainaus käyttäjältä: rb - 02 syyskuu, 2024, 13:07Pikkasen tuli tossa viikonloppuna harjoiteltua.
Takapää on ~ metrin leveä. Etupää ei sitäkään.
Sit kun kauha on puolitoistametriä ja sen ottaa täyteen soraa, niin kauha korkealla pikkasen kaltevalla alustalla saa aikaiseksi Linnanmäki fiiliksiä.
Kaksikertaa oli liki. Sit mä opin että aja se kauha ihan lähellä maata, tai muuten tää on kohta nurin.

Takapuntti vois vähän jeesata siihenkin asiaan, ettei se kaikki paino olis sillä saatanan kapealla etuakselilla.
 
Traktoreissa on toinenkin asia, joka tahtoo auton jälkeen hämätä ajossa. Kun se keinulla oleva etuakseli ei osallistu asennon pitämiseen mitenkään, vaan takapyörät määrää.
En varmasti oo.

LPR

Ei etuakselin jäykistinkään kuormaushommissa huono olis.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 02 syyskuu, 2024, 15:31Ei etuakselin jäykistinkään kuormaushommissa huono olis.
Useesti kaipais etukuormaajaan kauhan sivukallistinta.
En varmasti oo.

Gary Grand

Siihen on syynsä miksi pyöräkuormaajassa on keinuakseli takana.. ::)

Kauha ylhäällä ei ajeta.
Edes PK:lla..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 02 syyskuu, 2024, 17:01Siihen on syynsä miksi pyöräkuormaajassa on keinuakseli takana.. ::)

Kauha ylhäällä ei ajeta.
Edes PK:lla..


Ite en ymmärrä niitä jotka selittää et näkee paremmin ku ajaa kuormaaja ylhäällä

LPR

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 02 syyskuu, 2024, 17:01Kauha ylhäällä ei ajeta. Edes PK:lla..
Painopiste on kaikkein taimpana kauha ylhäällä. Jos sen saa ylös nousemaan, niin ei se enää keulille kaadu... Ellei sitten kourasta putoa tukki maahan pyörien eteen...  :driving:   :iiiiik:   :banghead:
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: LPR - 03 syyskuu, 2024, 03:06Painopiste on kaikkein taimpana kauha ylhäällä. Jos sen saa ylös nousemaan, niin ei se enää keulille kaadu... Ellei sitten kourasta putoa tukki maahan pyörien eteen...  :driving:   :iiiiik:   :banghead:
En minä sillä..
Jos niin paljon ylikuormaa nostaa että takapyörät ilmaan nousee, niin se on pelkkää tyhmyyttä..

Jos kauhan/tavaran painopiste on metrin maanpinnan yläpuolella niin kone on vakaa, vs 3-4metriä korkealla, niin mikä vaan tukki/kivi/kuoppa/pehmeä kohta pyörän alla kaataa koneen sivulle. :rotfl:

Useamman kerran päässyt jonkun idiootin lastausta seuraamaan ja on melkoista pompotusta ja vaappumista, kun kauha pitää aina nostaa suorille varsille käännösten ajaksi.

Joskus kyselinkin syytä, niin "on valmiiksi ylhäällä kun tulee auton viereen.."
Ei tarvii..
Jostain syystä nuo PK:t on suunniteltu niin että järjellisillä ajonopeuksilla aisat ehtii täydellä kuormalla täysin ylös käännöksen jälkeenkin..
Parhaiten oikean ajotekniikan näkee kun kattoo ISOJA louhosloneita kuormaamassa.
Yhtään ylimääräistä liikettä ei tehdä, ei hötkyllä ja aina täydellä kauhalla.
Kauha ylhäällä ei ajeta kuin viimeiset pari metriä auton päälle. 8) On kuin osaajan tankotanssia kattelisi. :P
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement